Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadla na baterky na všechny vnitrostátní linky, plánuje Norsko

Veškeré lety na vzdálenost kratší než patnáct set kilometrů by v Norsku měla do roku 2040 zajišťovat pouze elektrická letadla. O záměru tamního státního provozovatele letišť, společnosti Avinor, informovala agentura AFP. Podle jejího ředitele Daga Falk-Petersena chce být firma první na světě, která nahradí svá letadla elektrickými.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T43o54m60á89š 33V26e46s45e37l60ý 1352292413336

Norsko. Pseudohumanistický socialistickokomunistický maras s naprosto šíleným, předraženým a ukrutně ledovým společenstvím.

0/0
19.2.2018 23:16

K44a60r42l 36R11i58e93g27e72l 4844122468956

Autor clanku pomichal tri odlisne druhy pohonu /propulsion system/: Parallel Hybrid, All-Electric a Turboelectric...z nichz ten posledni, presentovany obrazkem...nepotrebuje a nevyuziva baterie - vubec.

0/0
30.1.2018 19:04

J29a87n 90V52á46c87l74a32v33í47k 3752116441809

E-Fan X má mít baterii celkem velkou.

0/0
19.2.2018 23:00

P81a70v78e72l 59V18e66r72n26e10r 1313273532807

Kdyz jsem byl maly, tak mi vykladali, ze touto dobou uz budem litat na dovolenou na Mesic, no zatim nemam sanci ani na mesic. Ale jo, jednou budem litat v elektrickych letadlech, ale tak brzo, jak si to Norove maluji, tak tomu neverim.

0/0
19.1.2018 18:20

J25a81r75o86m85i30r 27F57a46r18e88k 4412663117

Základem je dělat něco pro to, aby se sny a vize začly plnit...

+1/0
19.1.2018 20:04

K21a23r65l 34R65i77e21g56e93l 4214512388386

No to bylo tenkrat, kdyz se pouzivala tuska, pravitko, kruzitko a suplera a spousta empirickych vypoctu...dnes uz se misto toho vseho jen "klika mysi" vite...

0/0
28.1.2018 16:58

M55i70l90a31n 28N43o92v16o50t70n88ý 2240241621345

Tak elektromotory které by byly schopné zajistit vzlet velkého dopravního letadla bych rád viděl. A také baterie které by to v okamžiku vzletu byly schopné napájet a kabely které by ty elektromotory s bateriemi spojovaly ... ;-D

Tam kdyby se sečetla hmotnost všech potřebných komponentů tak už by to patrně atakovalo maximální nosnost letadla a muselo by to létat bez pasažérů ...

0/−1
19.1.2018 15:56

R34a69d83i28m 51H65o61l12í43k 8958608758695

"Kontrolní otázka. Jestlipak si myslíte, že to ti Norové zvládli."

"Asi ne."

"Asi ne, asi ne. No zvládli. Protože jim to politicky myslelo, vy šmejdi."

+1/0
19.1.2018 15:20

M68i87c63h44a57l 90S70t85e54b86l69o 5969731934697

To jsou nesmysly8-o;-ORv

0/−1
19.1.2018 13:57

S51t75a19n51i24s86l32a33v 37S33r86b72a 4925684568344

v tom jsou norové docela úsměvní (když ne směšní). celé své bohatství založí na tom, že kutají ze země ropu (a plyn), a pak budou chtít všechno na elektriku. kdyby někdo porovnal, jak se znečistí životní prostředí jen těžbou a používáním té jejich ropy, a jak se znečiští díky vnitrostáním linkám na benzín, tak by musel dojít k závěru, že snížením těžby vlastní ropy se pomůžeme Zemi mnohem více. Ale oni jsou už takoví. Sami neuměli přestat pít, tak zavedli prohibici, Sami si neumí poručit Už dost bylo dolarů a znečištění z naší ropy, tak budou jen elektrická letadla. Zvláštní národ.

0/−1
19.1.2018 13:39

J67a67n 32V47á62c16l53a66v33í90k 3472786821239

Používáním americké, arabské nebo ruské ropy se životní prostředí znečistí méně? pokud Norové přestanou těžit, tak její spotřeba neklesne, jen Norsku vypadne zajímavý zdroj peněz.

+1/0
19.1.2018 13:58

K30a77r71l 91R60i66e86g19e60l 4824452638366

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html#media-list-image-image-all_ml_0-2

0/0
19.1.2018 11:41

J21a70n 27C77e27p97e62k 1124386500

Jsem laik. Baterie jsou většinou těžké. Bude to letadlo vůbec schopné vzletu?

0/−1
19.1.2018 10:42

M55i16l44a32n 51N27o32v48o53t50n23ý 2130191111115

Bude, ale na pasažéry nebo nějaký náklad už patrně nezbyde místo ...

0/−1
19.1.2018 15:58

P18e88t47r 58N17o49v11á98k 3793426954164

A co na to zbytek světa..?

Deset procent největších firem světa produkuje 73 % emisí uhlíku..

https://brezova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=367611

0/0
19.1.2018 10:42

J23a30n 79V30á21c90l36a25v84í25k 3442446911389

Tak to abysme je rozdělili na menší, že jo? nebo ještě "lépe" rovnou znárodnili ;-D

0/0
19.1.2018 13:18

P44e91t22r 23N18o60v26á75k 3193196244524

No zkusil bych zabudovat Start/stop, vracení části výfukových plynu do sání, střídavé vypínání motorů....

;-D;-D

+1/−1
19.1.2018 10:39

P31e10t53r 17N64o89v55á20k 3183276724304

Chcete být "zelení", vraťte se ke vzducholodím!

No jo....ale ty lítají pomalu.....:-/

+1/−1
19.1.2018 10:00

J11o21s81e84f 25L91a54n12z 8655771154198

Kamikadze alá Norsko;-D

+1/−1
19.1.2018 9:16

K85a66r33e44l 88M46a21z70a15č 3677693356709

ha ha ha

0/−1
19.1.2018 9:11

S77t60a53n88d80a 29C26h29v91o21s95t 1782418

Verim, ze Norove to dokazou. Stejne jako je levnejsi e-auto nez fosilni auto, muze byt levnejsi e-letenka nez fosilni letenka, staci jen vhodne nastavit dane a dotace ;-)

+3/−1
19.1.2018 8:07

K60a26r63l 22R86i52e94g44e30l 4964652208316

Dokazou to nejen Norove...na hybridnich pohonech, tedy kmbinaci jedna turbina, generator peoudu pracuje krome NASA, Safran, Boeing, Airbus a nekolik dalsich nejvetsich spolecnosti, u maluch letadel je jejich pocet 30

+1/0
19.1.2018 8:32

K71a16r11e25l 42F50a55j24t 5478412101233

Problém je, že nikdo neví jestli je to reálná cesta. Spalovací motor bude pracovat de facto stejně, s tím, že se jen dostane do optimální zátěže. Konstrukčně však stejně musí být schopen plnohodnotného provozu, protože jinak je při vybití baterie stejně odstaven na krajnici. Převod na elektřinu a následně elektrický provoz je natolik ztrátový, že se prostě nevyplatí. Kdyby ano, využívá se to jako primární druh motorizace už dávno a nikdo k tomu nepotřebuje žádné dotace. takže touto cestou se dneska všichni vydávají, protože se spalovacím motorům hází klacky pod nohy a tento model se navíc bezbřeze podporuje. Výsledek bude stejný jako se slavnými biopalivy, kde se na litr výroby spotřebuje stejný litr a leckde víc klasického paliva, jenže se tím povinně ničí motory, protože je to nařízené (neodpustím si komické boje proti palmovému oleji, kde se jeho výroba o stovky procent zvýšila ne pro potravinářství, ale především pro jeho spalování). jediné kde má tento druh pohonu opravdový smysl je u hybridních trolejbusů (a omezeně i kolejové dopravy), na překonávání úseků bez napájení proudem, které je však po většinu doby provozu k dispozici.

+6/−1
19.1.2018 9:15

K84a58r87e88l 93F55a36j65t 5578852941163

Pardon, mělo tam být uvedeno, že jde o obdobný případ jako automobilismus.

0/0
19.1.2018 9:16

K91a80r26l 40R35i56e62g86e77l 4584572198286

Automobilismus jen kopiruje se znacnym zpozdenim technologie z letectvi...

0/−1
19.1.2018 9:35

J76a77k55u32b 27M22a83t63ě97j11ů 5935162551365

proto vsichni jezdime v tryskovejch autech...

+1/0
19.1.2018 10:25

K51a38r54l 72R84i21e93g32e61l 4334252878896

No to by bylo drahe...ze? Tedy neprodejne...Turbinovy pohon maji ale bojove tanky. Diky pocitacovemu ovladani nastavitelnych lopatek tedy kompresi - jedou na vse co hori...

0/−1
19.1.2018 11:35

J78a22n 45V35á10c78l70a27v76í80k 3422406721209

I u tanků jsou dnes běžnější diesely (a často také zvládnou víc druhů paliva).

0/0
19.1.2018 13:20

K52a93r79l 32R33i79e30g20e58l 4324842718976

Vy samozrejme zapominate, ze je vyznamny rozdil mezi uplatnenim elektrifikace pohonu na povrchu zeme a ve vzduchu...a tim je hmotnost, ta hraje pri pohybu na zemi mnohem mene rozhodujici ulohu. Ze stejneho duvodu neni pro elektrifikaci pohonu ve vzduchu perspektivni baterie ale vezeny turbinou ci pistovym motorem pohaneny generator proudu...V soucasnosti na komercne vyuzitelnem letadle pracuje Airbus, Boeing, GE, NASA, P&W, Safran, ...tedy vsichni nejvetsi hraci na trhu. Ale take Cambridge, Bauhaus Luftfahrt, UTRC, Empirical System Aerospace, Georgia Tech ...aj. aj. Airbus E-Trust 90 mist vzlet 2020, Boeing Zunim Aero/Jet Blue 12 mist 2020, NASA "Maxwell" 14 motoru prototype vzlet jaro 2018, N3X pozdeji, Casovy ramec skoro pro vsechny projekty a jejich uvedeni do provozu je 2015 start-2025. Ve clanku z hlouposti vynechali tento obrazek: http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html#media-list-image-image-all_ml_0-2

0/0
21.1.2018 13:29

M33a53r26t31i17n 38N31e14r50m62u74t 4929370838194

K čem to je? Na rozdíl od auta nebo lokomotivy, motor letadla nepotřebuje spojku ani převodovku. Jeden z důvodů tedy padá. Cestovní rychlost je taky plus minus stálá, padá i druhý důvod.

+1/0
19.1.2018 12:24

K74a57r22l 42R21i10e50g38e81l 4114912188696

Rrikaji vam neco pojmy reduktor a stavitelna vrtule? Dostudujte si to...

0/0
21.1.2018 13:48

J68a63r22o50m37í79r 46K72r60á58l 4340119504159

Až se zhorší počasí a začnou se lety odklánět, to bude popadaných letadel. U proudového letadla musí být rezerva tuším 45 minut, ale často se tankuje i víc. Jak se to řeší u baterek ? A navíc u klasického pohonu klesá hodinová spotřeba, baterky váží stále stejně.

0/−1
19.1.2018 8:06

K12a40r14l 38R94i94e20g45e10l 4204522608966

Neni to o bateriich...

0/0
19.1.2018 8:29

J81a25r44o30m25í30r 61K45r85á50l 4340659564479

Je to v článku i v nadpisu. O hybridním pohonu jen smínka v souvislosti s auty. A on ten hybridní pohon letadla také není žádná výhra.

0/−1
19.1.2018 8:49

J45a23r97o86m40i69r 94F48a97r76e71k 4952233587

Clanek je o letadlech na baterky....

0/0
19.1.2018 8:50

K33a62r11l 96R76i82e63g57e26l 4384192808886

No oni novinari maji jen omezenou technickou predstavivost ...

0/0
19.1.2018 9:52

G69e25o88r79g 72K48o57m74b31e12r33e21c 9894121436271

Aprila je snad az za 2,5 mesice ne?

+1/−1
19.1.2018 7:51

J66o57s28e17f 12H22i32l49d36e87b72r82a87n96d68t 5764594801342

A jak je to s čistotou Norských měst? Dá se v nich bezpečně žít?

+3/0
19.1.2018 6:46

M32a18r96t98i57n 65H83u11d60e77c85e86k 3803309399583

Doufam, ze Norsko a vsechny okolni zeme maj 100% elektriny z obnovitelnych zdroju. Hold nektere zeme si to muzou dovolit, jine postavi ekektrarnu.

0/0
19.1.2018 6:37

P80e89t73r 85K57a92l49a52f83a74t73i85č 1348439551

Eko pohádka nebo diktatura/oblbování?

Selským rozumem to nedává smysl, tak jak to ti norové dělají?

Nejsou náhodou jedni z největších exportérů "nečisté" ropy (a podobně jako šejci vymýšlí kraviny)

A nebo podobně jako u aut takhle brutálně zdražit neeko a zadotovat kůůl hračky..

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/

+3/−2
19.1.2018 6:28

F60r18a76n21t19i69š57e70k 50F28l20i71n71t50a 1114910619583

A čím to budou nabíjet? V současné době menají ani dost elektřiny pro jejich plán elektromobility do roku 2025.

0/−1
19.1.2018 4:10

T47o86m85á85š 93T76a39t67í53č24e82k 5900972750268

Čiré bláznovství. Sice už přestali minulý rok podporovat ty elektromobily, ale teď budou tu schizofrenii rozšiřovat i do výšek. Jojo, tak je to, když člověku padne bohatství do klína. :-P

+3/−1
19.1.2018 3:11

T34o77m13á19š 30R88i33t29t32e67r 2461308775121

To se to tu zas sešlo odborníků, klasika :-)

+5/−1
19.1.2018 1:05

D82a81v22i37d 85P55e68t74r23z10i81l50k25a 5421876597308

Severskym statum definitivne strasi na vezi...Uz vidim to letadlo na baterky, kdyz do ted lita tak maximalne jako detska hracka. 10 minut a slus...

0/−1
19.1.2018 0:15

J43a54n 49V25á32c87l52a37v58í63k 3662626361399

Na baterie už létají malá sportovní letadla. Třeba to od Evektoru údajně vydrží ve vzduchu asi hodinu.

+1/0
19.1.2018 1:08

T18o89m51á41š 10T78a69t88í70č61e59k 5630122360798

Ale to oni už vyvinou dostatečné modely, aby to uletělo tu hodinu a půl. Akorát se při tom zametou všechna nepříjemná fakta pod koberec.

0/−1
19.1.2018 3:13

P72e89t41r 71N46o12v75o37t85n60ý 9921689980375

Až jim tam v tý kose zmrznou ve vzduchu baterie a pár lidí zakuká, ono je to přejde.

+1/−1
18.1.2018 23:58

T91o11m22á86š 70T73a60t72í11č86e80k 5590532820868

Baterie budou vyhřívané. Samozřejmě elektrickým proudem z baterií zahřívacího okruhu. ;-)

+1/−1
19.1.2018 3:15

M65i68c84h26a56l 84H73a35u89f 4898369415611

Ano, poručíme větru-dešti, změníme fyzikální zákony a budeme směřovat ke světlým zítřkům. Kde já už tohle jenom slyšel ?....

+10/−1
18.1.2018 23:43

K64a80r17l 19R69i61e78g59e47l 4764412628296

Jisteze 3D tiskem se uz vyrabeji prvni cele motory, s vykonnosti o jake se drive konstrukterum ani nesnilo

0/0
19.1.2018 8:34







Najdete na iDNES.cz