Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadla na baterky na všechny vnitrostátní linky, plánuje Norsko

Veškeré lety na vzdálenost kratší než patnáct set kilometrů by v Norsku měla do roku 2040 zajišťovat pouze elektrická letadla. O záměru tamního státního provozovatele letišť, společnosti Avinor, informovala agentura AFP. Podle jejího ředitele Daga Falk-Petersena chce být firma první na světě, která nahradí svá letadla elektrickými.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T48o94m32á31š 38V41e55s98e19l85ý 1962602393936

Norsko. Pseudohumanistický socialistickokomunistický maras s naprosto šíleným, předraženým a ukrutně ledovým společenstvím.

0/0
19.2.2018 23:16

K40a56r34l 93R42i55e78g47e72l 4864252128956

Autor clanku pomichal tri odlisne druhy pohonu /propulsion system/: Parallel Hybrid, All-Electric a Turboelectric...z nichz ten posledni, presentovany obrazkem...nepotrebuje a nevyuziva baterie - vubec.

0/0
30.1.2018 19:04

J32a90n 64V71á54c84l70a97v73í30k 3892486221229

E-Fan X má mít baterii celkem velkou.

0/0
19.2.2018 23:00

P97a65v38e91l 73V11e43r33n75e93r 1923123592527

Kdyz jsem byl maly, tak mi vykladali, ze touto dobou uz budem litat na dovolenou na Mesic, no zatim nemam sanci ani na mesic. Ale jo, jednou budem litat v elektrickych letadlech, ale tak brzo, jak si to Norove maluji, tak tomu neverim.

0/0
19.1.2018 18:20

J10a32r44o15m36i45r 32F17a53r23e52k 4752683957

Základem je dělat něco pro to, aby se sny a vize začly plnit...

+1/0
19.1.2018 20:04

K66a36r43l 55R29i43e80g81e43l 4944512118616

No to bylo tenkrat, kdyz se pouzivala tuska, pravitko, kruzitko a suplera a spousta empirickych vypoctu...dnes uz se misto toho vseho jen "klika mysi" vite...

0/0
28.1.2018 16:58

M97i25l70a78n 51N34o28v96o51t84n83ý 2220761881895

Tak elektromotory které by byly schopné zajistit vzlet velkého dopravního letadla bych rád viděl. A také baterie které by to v okamžiku vzletu byly schopné napájet a kabely které by ty elektromotory s bateriemi spojovaly ... ;-D

Tam kdyby se sečetla hmotnost všech potřebných komponentů tak už by to patrně atakovalo maximální nosnost letadla a muselo by to létat bez pasažérů ...

0/−1
19.1.2018 15:56

R22a24d49i97m 42H47o65l48í60k 8478818268715

"Kontrolní otázka. Jestlipak si myslíte, že to ti Norové zvládli."

"Asi ne."

"Asi ne, asi ne. No zvládli. Protože jim to politicky myslelo, vy šmejdi."

+1/0
19.1.2018 15:20

M28i87c49h63a35l 82S34t91e82b44l10o 5509501984247

To jsou nesmysly8-o;-ORv

0/−1
19.1.2018 13:57

S51t58a42n52i54s89l69a29v 54S53r67b24a 4425754208404

v tom jsou norové docela úsměvní (když ne směšní). celé své bohatství založí na tom, že kutají ze země ropu (a plyn), a pak budou chtít všechno na elektriku. kdyby někdo porovnal, jak se znečistí životní prostředí jen těžbou a používáním té jejich ropy, a jak se znečiští díky vnitrostáním linkám na benzín, tak by musel dojít k závěru, že snížením těžby vlastní ropy se pomůžeme Zemi mnohem více. Ale oni jsou už takoví. Sami neuměli přestat pít, tak zavedli prohibici, Sami si neumí poručit Už dost bylo dolarů a znečištění z naší ropy, tak budou jen elektrická letadla. Zvláštní národ.

0/−1
19.1.2018 13:39

J69a18n 56V77á63c44l30a86v92í64k 3972386781489

Používáním americké, arabské nebo ruské ropy se životní prostředí znečistí méně? pokud Norové přestanou těžit, tak její spotřeba neklesne, jen Norsku vypadne zajímavý zdroj peněz.

+1/0
19.1.2018 13:58

K56a91r47l 51R96i11e14g38e70l 4804572678936

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html#media-list-image-image-all_ml_0-2

0/0
19.1.2018 11:41

J68a90n 25C72e13p40e42k 1924306600

Jsem laik. Baterie jsou většinou těžké. Bude to letadlo vůbec schopné vzletu?

0/−1
19.1.2018 10:42

M16i38l54a59n 89N91o40v49o16t96n75ý 2750891771185

Bude, ale na pasažéry nebo nějaký náklad už patrně nezbyde místo ...

0/−1
19.1.2018 15:58

P35e40t46r 74N29o94v50á19k 3303346724814

A co na to zbytek světa..?

Deset procent největších firem světa produkuje 73 % emisí uhlíku..

https://brezova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=367611

0/0
19.1.2018 10:42

J65a74n 18V23á97c27l90a90v71í59k 3782806881279

Tak to abysme je rozdělili na menší, že jo? nebo ještě "lépe" rovnou znárodnili ;-D

0/0
19.1.2018 13:18

P27e87t23r 89N91o11v46á63k 3773986954284

No zkusil bych zabudovat Start/stop, vracení části výfukových plynu do sání, střídavé vypínání motorů....

;-D;-D

+1/−1
19.1.2018 10:39

P10e64t64r 29N34o34v27á19k 3743746964824

Chcete být "zelení", vraťte se ke vzducholodím!

No jo....ale ty lítají pomalu.....:-/

+1/−1
19.1.2018 10:00

J77o58s98e86f 46L75a60n64z 8845121774618

Kamikadze alá Norsko;-D

+1/−1
19.1.2018 9:16

K95a39r42e70l 44M12a96z18a27č 3787263356359

ha ha ha

0/−1
19.1.2018 9:11

S52t34a54n63d79a 52C52h89v39o22s42t 1112598

Verim, ze Norove to dokazou. Stejne jako je levnejsi e-auto nez fosilni auto, muze byt levnejsi e-letenka nez fosilni letenka, staci jen vhodne nastavit dane a dotace ;-)

+3/−1
19.1.2018 8:07

K26a11r48l 40R42i96e85g12e32l 4944912558736

Dokazou to nejen Norove...na hybridnich pohonech, tedy kmbinaci jedna turbina, generator peoudu pracuje krome NASA, Safran, Boeing, Airbus a nekolik dalsich nejvetsich spolecnosti, u maluch letadel je jejich pocet 30

+1/0
19.1.2018 8:32

K71a76r88e64l 97F41a72j60t 5938512161103

Problém je, že nikdo neví jestli je to reálná cesta. Spalovací motor bude pracovat de facto stejně, s tím, že se jen dostane do optimální zátěže. Konstrukčně však stejně musí být schopen plnohodnotného provozu, protože jinak je při vybití baterie stejně odstaven na krajnici. Převod na elektřinu a následně elektrický provoz je natolik ztrátový, že se prostě nevyplatí. Kdyby ano, využívá se to jako primární druh motorizace už dávno a nikdo k tomu nepotřebuje žádné dotace. takže touto cestou se dneska všichni vydávají, protože se spalovacím motorům hází klacky pod nohy a tento model se navíc bezbřeze podporuje. Výsledek bude stejný jako se slavnými biopalivy, kde se na litr výroby spotřebuje stejný litr a leckde víc klasického paliva, jenže se tím povinně ničí motory, protože je to nařízené (neodpustím si komické boje proti palmovému oleji, kde se jeho výroba o stovky procent zvýšila ne pro potravinářství, ale především pro jeho spalování). jediné kde má tento druh pohonu opravdový smysl je u hybridních trolejbusů (a omezeně i kolejové dopravy), na překonávání úseků bez napájení proudem, které je však po většinu doby provozu k dispozici.

+6/−1
19.1.2018 9:15

K15a59r34e71l 65F26a98j69t 5848842941683

Pardon, mělo tam být uvedeno, že jde o obdobný případ jako automobilismus.

0/0
19.1.2018 9:16

K86a46r28l 48R32i29e38g61e18l 4154792758116

Automobilismus jen kopiruje se znacnym zpozdenim technologie z letectvi...

0/−1
19.1.2018 9:35

J74a24k10u37b 97M32a59t42ě39j37ů 5475612401655

proto vsichni jezdime v tryskovejch autech...

+1/0
19.1.2018 10:25

K91a84r88l 86R80i29e77g61e22l 4334382738226

No to by bylo drahe...ze? Tedy neprodejne...Turbinovy pohon maji ale bojove tanky. Diky pocitacovemu ovladani nastavitelnych lopatek tedy kompresi - jedou na vse co hori...

0/−1
19.1.2018 11:35

J53a91n 10V78á58c69l90a11v98í42k 3852616451369

I u tanků jsou dnes běžnější diesely (a často také zvládnou víc druhů paliva).

0/0
19.1.2018 13:20

K56a19r80l 86R91i63e59g69e33l 4264912938816

Vy samozrejme zapominate, ze je vyznamny rozdil mezi uplatnenim elektrifikace pohonu na povrchu zeme a ve vzduchu...a tim je hmotnost, ta hraje pri pohybu na zemi mnohem mene rozhodujici ulohu. Ze stejneho duvodu neni pro elektrifikaci pohonu ve vzduchu perspektivni baterie ale vezeny turbinou ci pistovym motorem pohaneny generator proudu...V soucasnosti na komercne vyuzitelnem letadle pracuje Airbus, Boeing, GE, NASA, P&W, Safran, ...tedy vsichni nejvetsi hraci na trhu. Ale take Cambridge, Bauhaus Luftfahrt, UTRC, Empirical System Aerospace, Georgia Tech ...aj. aj. Airbus E-Trust 90 mist vzlet 2020, Boeing Zunim Aero/Jet Blue 12 mist 2020, NASA "Maxwell" 14 motoru prototype vzlet jaro 2018, N3X pozdeji, Casovy ramec skoro pro vsechny projekty a jejich uvedeni do provozu je 2015 start-2025. Ve clanku z hlouposti vynechali tento obrazek: http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html#media-list-image-image-all_ml_0-2

0/0
21.1.2018 13:29

M95a62r86t13i69n 58N46e88r47m37u67t 4139690738764

K čem to je? Na rozdíl od auta nebo lokomotivy, motor letadla nepotřebuje spojku ani převodovku. Jeden z důvodů tedy padá. Cestovní rychlost je taky plus minus stálá, padá i druhý důvod.

+1/0
19.1.2018 12:24

K92a52r12l 34R44i91e31g51e41l 4464462198626

Rrikaji vam neco pojmy reduktor a stavitelna vrtule? Dostudujte si to...

0/0
21.1.2018 13:48

J82a68r83o86m63í87r 94K48r21á38l 4260139984479

Až se zhorší počasí a začnou se lety odklánět, to bude popadaných letadel. U proudového letadla musí být rezerva tuším 45 minut, ale často se tankuje i víc. Jak se to řeší u baterek ? A navíc u klasického pohonu klesá hodinová spotřeba, baterky váží stále stejně.

0/−1
19.1.2018 8:06

K19a81r22l 83R31i88e81g75e80l 4234662588886

Neni to o bateriich...

0/0
19.1.2018 8:29

J74a20r55o65m33í48r 82K15r77á52l 4800489814789

Je to v článku i v nadpisu. O hybridním pohonu jen smínka v souvislosti s auty. A on ten hybridní pohon letadla také není žádná výhra.

0/−1
19.1.2018 8:49

J38a81r23o85m31i45r 54F21a69r29e61k 4242303797

Clanek je o letadlech na baterky....

0/0
19.1.2018 8:50

K17a87r69l 29R15i98e30g37e64l 4714922648256

No oni novinari maji jen omezenou technickou predstavivost ...

0/0
19.1.2018 9:52

G42e40o38r40g 45K49o20m53b93e66r37e45c 9234441626491

Aprila je snad az za 2,5 mesice ne?

+1/−1
19.1.2018 7:51

J35o13s18e27f 13H97i89l82d61e43b81r58a11n26d50t 5914664291212

A jak je to s čistotou Norských měst? Dá se v nich bezpečně žít?

+3/0
19.1.2018 6:46

M80a41r88t26i74n 19H36u22d30e42c83e90k 3633669869383

Doufam, ze Norsko a vsechny okolni zeme maj 100% elektriny z obnovitelnych zdroju. Hold nektere zeme si to muzou dovolit, jine postavi ekektrarnu.

0/0
19.1.2018 6:37

P68e84t46r 22K43a50l54a77f11a66t61i52č 1768269441

Eko pohádka nebo diktatura/oblbování?

Selským rozumem to nedává smysl, tak jak to ti norové dělají?

Nejsou náhodou jedni z největších exportérů "nečisté" ropy (a podobně jako šejci vymýšlí kraviny)

A nebo podobně jako u aut takhle brutálně zdražit neeko a zadotovat kůůl hračky..

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/

+3/−2
19.1.2018 6:28

F78r92a32n81t17i46š86e42k 17F75l84i69n50t77a 1514280909233

A čím to budou nabíjet? V současné době menají ani dost elektřiny pro jejich plán elektromobility do roku 2025.

0/−1
19.1.2018 4:10

T76o40m86á20š 24T18a57t83í45č13e96k 5140962410848

Čiré bláznovství. Sice už přestali minulý rok podporovat ty elektromobily, ale teď budou tu schizofrenii rozšiřovat i do výšek. Jojo, tak je to, když člověku padne bohatství do klína. :-P

+3/−1
19.1.2018 3:11

T90o80m51á38š 45R58i80t14t10e59r 2481698385881

To se to tu zas sešlo odborníků, klasika :-)

+5/−1
19.1.2018 1:05

D44a37v58i85d 54P51e30t36r71z34i59l91k49a 5651526727538

Severskym statum definitivne strasi na vezi...Uz vidim to letadlo na baterky, kdyz do ted lita tak maximalne jako detska hracka. 10 minut a slus...

0/−1
19.1.2018 0:15

J86a16n 43V95á10c65l89a71v28í59k 3812196641699

Na baterie už létají malá sportovní letadla. Třeba to od Evektoru údajně vydrží ve vzduchu asi hodinu.

+1/0
19.1.2018 1:08

T87o54m55á68š 69T55a21t85í42č58e64k 5190272780528

Ale to oni už vyvinou dostatečné modely, aby to uletělo tu hodinu a půl. Akorát se při tom zametou všechna nepříjemná fakta pod koberec.

0/−1
19.1.2018 3:13

P18e24t60r 37N15o61v62o93t92n44ý 9701679230355

Až jim tam v tý kose zmrznou ve vzduchu baterie a pár lidí zakuká, ono je to přejde.

+1/−1
18.1.2018 23:58

T27o16m64á70š 47T93a95t82í27č42e10k 5730842410898

Baterie budou vyhřívané. Samozřejmě elektrickým proudem z baterií zahřívacího okruhu. ;-)

+1/−1
19.1.2018 3:15

M48i21c28h19a44l 31H81a59u18f 4358599625341

Ano, poručíme větru-dešti, změníme fyzikální zákony a budeme směřovat ke světlým zítřkům. Kde já už tohle jenom slyšel ?....

+10/−1
18.1.2018 23:43

K97a86r96l 59R50i20e46g12e61l 4184152248286

Jisteze 3D tiskem se uz vyrabeji prvni cele motory, s vykonnosti o jake se drive konstrukterum ani nesnilo

0/0
19.1.2018 8:34







Najdete na iDNES.cz