Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Roboti nás nenahradí, přesuneme se jen k jinému typu práce

Už od devatenáctého století nás odborníci straší, že stroje zastanou lidskou práci a přijde propuštění zaměstnanců. Není však třeba se bát, protože díky robotizaci se jen vytvoří místa nová a na žádné lenošení tedy nedojde, píše v komentáři Aleš Michl, poradce ministryně financí a ekonom fondu Quant.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18a18r75t85i24n 98N26o56v44á40k 8667512882182

Díky automatizaci se především může zkrátit pracovní doba!!! R^

0/0
8.2.2018 16:35

V64l58a10s49t54i57m38i23l 73K51o50c43u44r72e92k 4806913340384

Roboti by mohli nahradit hlavně takové lidi, jako jsou externí poradce ministerstva financí, a jiné ek. experty, kteří stejně jen pořád dokola opakují pár klišé, déle všechny tiskové mluvčí v ČR, a některé novináře, kteří také melou pořád dokola to stejné.

V případě až budou mít ii umělou inteligenci, tak by mohli nahradit politiky, člena bankovní rady, a ubude zmatků, nedopatření a korupce. Ale tak daleko ještě prozatím nejsme, nicméně půjde to dost rychle.

0/0
4.2.2018 18:08

P11a40v36e82l 90Š27t37í69p98e33k 5249313254705

Ač je toto již dlouhá léta známo, článek to popisuje dobře. Jen mám obavu, že to jistý zdejší amatérský "profesór" Bartoš nerozdýchá.

0/0
4.2.2018 15:12

S89l85a90v67o63m80í78r 57B94e44n34e44š 6792647520634

Já tady vidím jeden problém:

Roboty nahrazují především těžké a nekvalifikované práce.

Avšak je mnoho lidí, jejichž přirozená inteligence na jiné než na tyto práce nestačí. Prostě to tak je. Nemůžete takovému člověku vzít krupáč a nabídnout mu místo programátora, protože on na krupáč stačí, na to místo programátora však ne.

Co bude s těmito osobami?

0/0
4.2.2018 15:00

M63a48r41t23i86n 77K37o74l19a31c26e86k 5389887583293

Půjdou dělat například personalisty, manažery štěstí...... Apropo, proč mluvit v minulém čase

+1/0
4.2.2018 15:04

P35a72v53e86l 11Š22t38í53p58e52k 5459913584555

Máte nějaké informace o tom, že by počet nekvalifikovaných míst klesal?

+3/0
4.2.2018 15:13

R47a72d27i45m 69P75o89l12á82š22e57k 9256583419649

Počet nekvalifikovaných míst klesá, protože jednoduchá práce lopatou, koštětem, šroubovákem, montážním klíčem, svářečskou elektrodou atd je nahražována pracemi na složitých strojích s prvky automatů, na jejichž obsluhu je často rovnou předepsána nějaká vysoká škole technického typu nebo aspoň středoškolský specializovaný obor. A pokud ne, musí se ten pracovník bezpodmínečně vyznat například v obsluze počítačů, aby mohl pracovat s podnikovým informačním systémerm a musí podepsat spousty papírů, kterým by měl rozumět.

Dnes, když se inzeráty hledá dělník, respektive "operátor" do výroby, je už téměř automaticky myšlen člověk aspoň s nějakým středním vzděláním u absolventů a technickou praxi u starších.

Ti jen se základní školou nebo dokonce nedokončenou základní školou jsou obvykle velmi přísně přebíráni.

0/0
6.2.2018 12:16

P91a29v15e85l 14Š19t17í21p64e61k 5519193874635

Hezká teorie, ovšem jaksi vám chybí data, na kterých to můžete doložit. Což se nedivím, když nezaměstnanost je historicky nízká. A neznám jediný důvod, proč by práce koštětem měla být snáze nahraditelná než jiná kvalifikovanější.

0/0
6.2.2018 21:35

V43l42a45s26t62i83m53i69l 91K29o81c39u32r89e40k 4396843620964

Není třeba vidět za tím problém, velká část se jich přesune do služeb, kde jsme nepředstavitelně pozadu. A na donesení pizzy do třetího poschodí se budou hodit. A dále lidská populace je evoluci, rodí se stále chytřejší lidé, .... dál to nechci rozebírat..... udělá to někdo jistě z mne.

A za druhé, lidstvo (ti kteří vlastní a rozhodují ) se něřídí nějakými morálními zájmy, jim jsou lidé úplně jedno, tzn. když bude ekonomicky výhodnější vytvořit každému člověku bezpracný zaručený příjem (ovšem bude nebetyčný rozdíl od pracovního příjmu), prosadí si to, i když to skutečně může přinést velkou degradaci lidí, ale ČR je od toho tak hrozně daleko, že to v podstatě nemusíme řešit. Prozatím ponechejme Finům, ja se jim to podaří, ti jsou blíže.

0/0
4.2.2018 18:17

J87i66ř33í 39S16t53e45j39s60k62a83l 8272659118473

Určitě to neni. Problém. Teď ukazovali pravý stav “služeb” u Jílkové. Byli tam ředitelé SOU, jak prosí,aby se šel někdo učit. Jsme národ manažerů, sociologů, politologů a grafiků. Ti ale do služeb nepůjdou. Jak říkám, vyčištění odpadu se bude brzy vyvažovat zlatem.

0/0
4.2.2018 22:59

M48a78r21t98i94n 56P21r31o36k84o13p 6736857270795

Víte v momentu kdy by jste, ale ten dovoz pizzi měl správně zaplatit. Tak si pro ni dojdete spousta lidí raději samo, možná i raději i samo upeče.

Problém služeb, dělnických a řemeslných profesí je totiž i finanční. Jsou mizerně placené a tedy proč by lidé měli nějak snažit. Furt sou keci o tom jak nejsou tihle , nejsou támhle ti.... ...a kdo za za to může že třeba pohostinství vypadá jak vypadá když platilo a bohužel stále platí ...seš blbej tak pudeš na kuchaře....

Sklízíte to co jste zaseli třeba ještě v době před Druhou světovou válkou.

0/−1
5.2.2018 11:43

R34a75d87i22m 98P96o20l12á39š71e27k 9546913179189

Spíš je problém v tom, že úspěšné služby se musí poskytovat pouze lidem, jejichž příjem je minimálhně o skupinu výše než příjem toho zaměstnaného v těch službách.

Jedině vyšší příjmové skupiny obyvatelstva jsou ochotny platit za služby, jinak řečeno za svůj ušetřený čas, tolik, že po odečtení nákladů a jakéhosi přiměřeného zisku firmy zbude dostatečné množství peněz na mzdu peracovníka ve službách.

0/0
6.2.2018 12:21

A11n25t37o84n50í60n 28S85e66b49e76r44a 7963538120799

Tak u nas automatizace vypada tak, ze firma investuje do techologii a za kazdou inevstivci ma vypocteno, kolik muze vyhodit lidi. Jenze te prace pro lidi je nakonec jeste vice, protoze diky technologiim vznikaji nove problemy. Takze lidi co ve firme zustanou maji mnohem vice prace a starosti. Jenze platy jim nikdo nevzysi. Penize jdou hlavne do investic. No vysledek je nakonec takovy , ze ti pespektivni jdou jinam a firma musi najmout nove lidi za vice penez. Takze nakonec ma firma min lidi, ale celkovy objem mezd je stejny jako puvodne a jeste je kupa penez v cudu za investice. Takze se automatizaci neuspori nic, jen je vice lidi bez prace...

+2/−1
4.2.2018 13:44
Foto

J58a22n 80Č37e17r39m53á12k 4509388765817

nějak mi ta vaše teorie nesedí...

Pokud firma propustí lidi, přidá mašiny, stoupá tlak na zaměstnance, takže schopní utečou a firma musí najmout další lidi a tak jich tam je stejně jako dřív, pak nemůže platit, že bude více nezaměstnaných... Naopak... V té firmě podle vaší teorie pak pracuje stejně lidí jako před automatizací navíc za více peněz a to se ještě ti odevšivší schopní upíchli jinde (nejspíš rovněž za vyšší mzdu), pak musí být méně nezaměstnaných a všichni navíc za víc peněz... A teď, pokud by to takto probíhalo, kdo to všechno zaplatí?... Opravdu si myslíte. že majitelé firem neumí počítat, či že jsou úplně blbí?...!!

+2/−3
4.2.2018 13:53

M37a77r12t29i24n 27K83o86l45a11c75e28k 5169897303713

Pokud bude manažer blbec, pak to může dopadnout jak výše popsal pan Sebera.

Při automatizaci některým lidem v zaměstnání doopravdy naroste pracnost a měli by se jejich řady rozšířit a mzdy růst (s rostoucí produktivitou firmy). Bohužel znám případy kdy automatizací produktivita a kvalita klesla, protože dotyční manažeři se domnívají, že stroj dělá všechny operace za pracovníka a pracovník je pouze operátor bez jakékoli kvalifikace. Výsledek je, že místo 3D by byli levnější a kvalitnější 3 kvalifikovaní maníci se šuplerou, místo jednoho negramotného operátora a 3D za miliony.

+2/−1
4.2.2018 14:48

A31n61t23o58n36í91n 67S41e20b78e11r71a 7713358440229

Ale nepijme ty co vyhodili, jen ty co sami utecou.....

0/−1
4.2.2018 15:46

M83a45r57t88i47n 57K30o78l69a25c43e57k 5469617313263

čistě teoreticky to je možné. Nicméně popisujete nekompetentní zásahy. Tak nějak mi to připomíná argumentaci, že lepší je kůň, protože auta více bourají a při srážce aut horzí větší míra poškození lidského těla.

Automatizace všechny problémy světa nevyřeší, ale při správném použití mohou být dobrou cestou.

+1/−1
4.2.2018 14:42

A18n80t79o88n25í27n 54S45e20b70e18r44a 7253218240209

Jenze spravne pouziti a cesky management to nejde dohromady.

0/−3
4.2.2018 15:48

V65á63c44l69a41v 41S33l72á40d43e87k 8206581193938

Zdravím, za sebe, z pozice provozního elektromechanika, mohu říct, že roboti a automatizace nás sice o pár pracovních míst připraví, ale zase vytvoří pracovní místa pro techniky a opraváře těchto strojů, kteří budou muset mít vyšší kvalifikaci a schopnosti a snad i za vyšší platy. Dost dobře si neumím představit, že se robot opravuje sám sebe !! ;-D;-D;-D

+4/−2
4.2.2018 13:07

V58l57a84s63t89i55m55i96l 65K89o22c78u76r49e85k 4636573110324

R^R^Tak to funguje i dnes v mnoha robotizovaných fabrikách, lidé někdy ani netuší stupeň robotizace, fabrika má např. z 90% robotizovanou výrobu, ale zaměstnává přes 1000 lidí (konkrétní případ), různých techniků, pro případ poruch, specialistů na ochranu tohoto majetku před různými vlivy, etc. etc.

Dnešní alpské kabinkové lanovky (20 -70 lidí), v podstatě to je robot, který dělá úplně všechno sám, člověk nedělá nic, ale přesto musejí zaměstnávat pár lidí, kteří na prostě koukají, že to běží normálně, a nějací mechanici zcela jistě sice mají volno, ale jsou alespoň v pracovní pohotovosti.

+1/0
4.2.2018 18:31

J90i81ř27í 60S83t75e56j16s57k80a38l 8442859108753

Pokud budou všichni programovat, stále zůstává už dnešní problém: Kdo vám spraví haizl.

0/0
4.2.2018 12:45

A59n85t40o57n33í63n 20S66e77b78e29r62a 7563338540789

robot instalater

0/−3
4.2.2018 13:33

M40a19r35t27i22n 40K96o10l86a42c48e96k 5259377553353

Ten bude hodně za dlouho.

+1/0
4.2.2018 14:49

V77l11a89s98t32i10m76i68l 80K25o49c81u64r23e10k 4826133110974

Prozatím jsou města, kde vám ho nespraví nikdo, třeba v Bruselu, jedině. že by vyslali žádost do Polska. Je tam problémem úplně všechno, přitom tam pracuje ve službách násobek lidí co u nás, ale spíše v něčem čistším než ten hajzl. Robot instalatér asi tak ještě pár let nehrozí.

+1/0
4.2.2018 18:34

J34a60n 81V62á28c88l40a69v90í24k 3232516491329

Předpokládáte nějaký výrazný nárůst počtu záchodů, aby instalatéři dokázali absorbovat pracovní místa z výroby?

0/0
4.2.2018 19:57

J92i83ř55í 43S55t56e39j42s66k46a96l 8902249448733

Ne, předpokládám úbytek instalatérů. Respektive nepředpokládám, ten už je. Není dorost. Instalatér byl dán jako příklad, týká se to řemesel obecně. Myslel jsem si, že vás to napadne.

0/0
4.2.2018 20:30

J42a65n 93V23á38c30l74a94v47í70k 3192916391849

Ano, je jich málo, ale navýšení jejich počtu neřeší problém s nástupem automatizace. Navíc i na toho instalatéra je potřeba minimálně manuální zručnost a něco v hlavě.

0/0
4.2.2018 20:40

J53i66ř72í 98S58t70e39j53s49k57a54l 8672919938453

Myslel jsem, že o tom píši. Ééch...

0/0
4.2.2018 22:56

P65a36v73e94l 95Š57t58í28p37e21k 5129283874185

Žádný problém s nástupem automatizace neexistuje, leda v hlavách jistých rudých nemakačenků.

0/0
5.2.2018 17:08

Z71d45e63n10ě56k 22H78r33u91b65ý 5735438871266

Dříve či později vznikne skupina nezaměstnatelných. Ne každý skladník ze šroubárny se může přeškolit na programátora. Proto se už nyní experimentuje se základním příjmem. Díky tomu se ten šesti hodinový úvazek stane skutečností, ale bohužel pro ty vzdělanější jako průměr z nuly a 12.

+3/0
4.2.2018 9:15

J46i67ř70í 38P79l59a80v44s44k96ý 9430376931489

nezamestnani a nezamestnatelni proste a jednoduse umrou hlady, pripadne na nejakou banalni a bezne lecitelnou nemoc ... neexistuje jediny duvod, proc by se s nimi meli ti zamestnani jakymkoliv zpusobem delit o svoji zivotni uroven.

0/−7
4.2.2018 9:23

O45t87o56m52a50r 45T77h21o89m67a 2445807656425

8-o kriste pane, víte vůbec, že žijete v sociálním státě ?

+1/0
4.2.2018 9:42

J44i18ř30í 61P68l41a81v68s49k72ý 9480386361369

kdo rekl, ze ten stat musi byt vzdycky a nafurt sockyalni ?

0/−1
4.2.2018 14:57

M10a66r66t29i28n 40K86o13l18a31c92e52k 5489347763133

Jenom na okraj, víte jaký stát na světě je nejvíce kapitalistický? Je to Indie, místo, které s automatizací moc neoplývá protože z hlediska kapitálu je lidská síla nejnižších kast tak levná, že robot by ji nikdy nezaplatil.

0/0
4.2.2018 15:08

J92a97n92a 47M98a36l75a 7809671619652

Když jsem ještě byla zaměstnanec , byl u nás ve firmě jeden z šéfů podobně arogantní asociální hlupák. Vysoké příjmy , luxusní bydlení auta , asistentky.. pak přišla mrtvička , ta si nevybírá .Najedou byl odkázaný na pomoc rodiny , jenže geny taky nezapřeš . Manželka zvyklá na luxus a nezvyklá počítat peníze a děti asociálové po otci . Penízky se rozkutáleli , manželka si našla bohatou náhradu ,postižený otec najednou nemohl dávat a byl spíše na obtíž.... zkrátka dnes je v ústavu odkázán na pomoc státu a lidí kterýma pohrdal . Existuje totiž něco co se jmenuje Boží mlýny , firma sice pomalá ale spolehlivá , pane Hrubý..;-)Rv

+2/0
4.2.2018 12:06

J75a47n82a 13M22a18l50a 7219331109252

Omlouvám se panu Hrubému , myslela jsem pana Plavského ;-(!!

+1/0
4.2.2018 12:11

J62i35ř54í 40P98l98a68v26s92k56ý 9900466791499

na asocialnim chovani je snad neco spatneho ? ja jsem na svoji asocialnost patricne hrdy ...

0/−1
4.2.2018 14:58

M44a88r37t73i90n 85K60o65l73a21c65e34k 5279797433973

A víte, že až bude naše společnost zaplavena roboty a všude přítomnou automatizací, tak sociální a empatie budou aspekty, které nás budou odlišovat?

V takové společnosti nebudou mít asociálové a zároveň lidé místo, protože jsou určeni svým smýšlením jen na operace, které lépe a levněji zvládnou roboti.

+1/0
4.2.2018 15:03

R23o53m12a76n 44J67e91s68c36h75k21e 9518685197835

Takovým lidem s podobnými názory my říkáme kosočtverci. Podobně se chovali náckové.

0/0
4.2.2018 14:24

M10a13r63t76i29n 23K47o41l24a64c96e60k 5439747733813

S vaším názorem na věc, bych raději rychle vyhledal zdravotní pomoc a očkování na rýmečku. protože jestli se vyplní, co jste napsal, tak budete jako asociál a z hlediska lidství (toho co nás bude kvalitativně odlišovat od robotů) naprosto zbytečný člověk

+1/0
4.2.2018 14:56

M88a81r94t43i47n 44K12o14l76a95c68e46k 5249737193963

Otázka zní, jak bude vypadat programovací prostředí. Čistě teoreticky se jistou mírou programování zabývá každý jedinec, když klepe nějaký kod do klávesnice , aby mu počítač zobrazil např. webovou stránku. Skladník ve šroubárně má již dnes k programování větší sklony, než sociální antropolog či skupiny gender studies.

0/0
4.2.2018 14:53

M64a37r64t31i63n 12P24r84o74k21o86p 6226477170585

Se Základním příjmem se opravdu neexperimentuje. Pouze levice chce rozšířit něco jako podporu v nezaměstnanosti. Základní aka Nepodmíněný příjem je teorie pravicová a předpokládá ústup sociálního státu. A to levice samo neudělá.

0/0
5.2.2018 10:59

M93i61c93h31a68l 72R74a46j65d11l 4582101333540

A proč se rozčilujete? Vsechno jsme prodali a je normalni, ze majitel slizne smetanu kdyz jde vsechno dobře a nebo vypije lógr když to jde špatně. Postavte si vlastni automobilku a lizejte...

+5/0
4.2.2018 8:33

J10i26ř50í 54P10l94a15v19s52k27ý 9850676201679

asi tak nejak, skutecne me bavi predstavy nekterych diskuteru, ze hamizny a zloreceny velkokapitalista vybavi fabriku plne automatickou montazni linkou, nacpe do toho nechutne mnozstvi penez, a nasledne celou tu automatizovanou fabriku preda do spravy nejakeho toho fseholidu, aby lidi z te robotitace taky neco meli.

0/−1
4.2.2018 8:48

M35i56c88h66a69l 46R73a84j30d51l 4502331893900

Horší bude az bude robot ktery bude soulozit, vařit a uklízet. Konec civilizace.

0/0
4.2.2018 8:29

J98i30ř15í 11P90l40a74v94s46k66ý 9460216531839

uvarit si dokazu sam :)

0/0
4.2.2018 8:49

S18t75a45n10i62s16l20a18v 21O90u40t85r79a25t95a 2976145752155

Úředník ve službách státu je ukázka jak odolávat technologii. Stát investuje nemalé prostředky do pořízení a provozu IT do svých úřadů a přesto se armáda úředníků nezmenšuje, ale dramaticky roste.

+5/0
4.2.2018 8:16

M24i20r32e22k 83G76a79j92e40r 5201316299570

A dokud stat dokaze vybirat vice a vice dani bez toho, ze by se lide branili, tak ten stat take bude utracet vic a vic za zvetsujici se armádu úředníků.

0/0
4.2.2018 9:22

M92a89r75t54i16n 49N70o82v79á89k 6193237709141

TVL.. Michle!! to vůbec nemá nic společného s "produktivitou práce" (jak se se snažíš pokaždé v každém ze svých článků nadestřít) . .. ale EFEKTIVITOU výroby!! to je naprosto něco jiného... !

Je to to samé, proč se bitcoiny (další oblíbené téma) převážně "produkují" v číně, kde jsou pro to po stránce energetické náročnosti výhodnější podmínky než v EU (kde je elektřina drahá)

a to samé je tady! Němci v továrnách - kdyby je někdo sledoval celý den - pracují DALEKO MENE - než Češi, Slováci, Rumuni, Poláci atd.. - jen -- ebilové jako TY.. tady pořád podsouvají dokonečna nějaký "preudoargument".. že tyto země mají nižší koefecient produktivty..

HMMMM. a proč ho mají? - protože veškerou smetanou slíznou finální závody v Německu či Francii, kde dostanou LEVNE vyrobené a zkompletované ZASADNI DILY.. to pak umí KAZDY argumentovat cenou vynaloženou na výrobu daného celku. ;-O

+5/−3
4.2.2018 2:05

P59e58t97r 48D62l69o15u38h73ý 5857629604324

Vcelku souhlas, efektivita výroby je přesnější. Protože produktivita je tu nižší pouze o to, o co nižší jsou ceny a mzdy (ve službách) a ceny produktů či efektivita výroby (ve výrobní sféře). Jinak se v ČR dnes už maká spíš víc než třeba v tom Německu, přesně jak píšete.

+3/0
4.2.2018 2:11







Najdete na iDNES.cz