Diskuse k článku

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj vyhověl námitkám správy železnic a přehodnotil původní rozhodnutí úřadu, které celou soutěž nepravomocně zrušilo. Nyní se spor o regulérnost výběrového řízení vrací na začátek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L76e85o98š 97L37i13t35e12r65á66k 5329266651852

Pokud vysokorychlostní trať nenapojí na obou koncích na naše sousedy s odpovídajícími parametry tratě, pak jde o vyhozené peníze. EU

+4/0
21.2.2018 9:22

J36a28n 67V92á76c98l39a87v83í24k 3512146351319

Vzhledem k czexitu by to byla hrozně riskantní investice. Prozíravější by bylo peníze investovat do posílení infrastruktury u hraničních přechodů.

0/−1
21.2.2018 10:42

L12e49o50š 26L96i69t73e18r70á87k 5169726471122

V případě CZEXITu by tahle země šla do háje. Ale Češi jsou masochisti, tak to dává smysl - pos*at život sobě i dětem, hlavně když si tuto zemi rozkradou vlastenečtí politici sami bez dohledu Bruselu.

+6/0
21.2.2018 12:49

J38a60n 91V28á38c65l78a10v87í56k 3522536381889

Souhlasím s Vámi, ale tak to prostě je a musíme s tím nějak žít.

0/0
21.2.2018 14:35

J12a83k55u33b 76Z14a98c25h 3255156283940

czexitem tu straší jen političtí podnikatelé ;-)

0/0
22.2.2018 11:17

R21a27d57e79k 85J13a60n37a59t32a 9325326754692

Přeshraniční úseky VRT jsou v Evropě hotové málokde, protože jejich využití je (oproti vnitrostátním úsekům) nízké, takže jsou v plánu vždy až naposled.

Moc to nevadí, prostě vysokorychlostní vlak ten úsek jede po staré trati. Příkladem je trať Karlsruhe-Strasbourg nebo průjezd městem Aachen. Rovněž bude ještě dlouho trvat než se dodělá přeshraniční VRT propojení mezi Paříží a Madridemu Hendaye nebo úsek Torino-Chambéry u trati Paris-Milano.

+2/0
21.2.2018 13:13

J52a11n 60T93a73r52a41b84a 4166856419829

A na té VRT taky alibističtí úředníci vymyslí limit 160km/h, jako je na dnešním koridoru? Sice se občas najde odvážný mašinfíra, co s Railjetem jede z Pardubic do Chocně i 177km/h, ale patrně ho pak setnou pro velezradu.

0/0
21.2.2018 0:57

J94a43k12u22b 44K86o98s42m53i60d52e18r 4692488923

Ve videu bylo, že pro pána je trasa Praha - Berlín už na letadlo ... Tak proč skoro nikdo do Ostravy z Prahy nelétá a všichni jedou vlakem? ( Z Prahy je Berlin + - stejně daleko, jako Ostrava )

+2/0
20.2.2018 18:40

R11a39d78e61k 32J56a17n60a97t63a 9315406744632

Když už jsme u toho, tak z Prahy do Berlína momentálně ani žádné lety nejsou.

Prostě se to nevyplatí. Vlak je za pár korun a jede jen o trochu déle než auto (a už za pár let bude dokonce rychlejší).

+4/0
20.2.2018 19:28

J35a21k70u47b 13K18o27s34m46i87d45e33r 4422258913

Ano letadl AirBerlin, ale ten dolétal a to doslova :-P

0/0
20.2.2018 19:34

R57a52d33e35k 59J39a55n37a33t19a 9355876824132

I ČSA do zkoušely ale normální lidi do Belrína jedou po zemi a byznys klientela to neuživí. Berlín narozdíl od Frankfurtu není letecký hub ani žádné velké business centrum, tam jsou jen politici a hipsteři.

+7/0
20.2.2018 19:46

G57e22o55r33g 78K28o49m81b69e66r39e75c 9754911896261

Mam dojem ze dulezitejsi by bylo metro co by spojilo stred Prahy s letistem Ruzyne.

+1/0
20.2.2018 18:19

J98a24n 90T68a50r21a97b15a 4256336799829

a co by dělala taxikářská bojůvka?

0/0
21.2.2018 0:54

M46i38l76a30n 43V31o88l74e88k 5989633966519

Podle mne má v ČR smysl investovat hlavně do příměstských tratí pro denní dojíždění. Ale ne jen u Prahy, ale aspoň u všech okresních měst. Když vidím, jak se na vedlejších tratí jezdí tak 60 km/h a před nechráněnými přejezdy klidně i 10 km/h, tak je to horší než za dob páry.

+7/0
20.2.2018 17:56

R75a81d65e94k 83J63a63n46a17t19a 9215956234622

To spolu souvisí. Tratě u Prahy jsou přetížené a VRT jim odlehčí. Navíc může po VRT jezdit rychlá příměstská vrstva spojů (jako Norimberk-Ingolstadt).

+7/0
20.2.2018 19:29

P46e23t50r 18V54a47r65g44a 3415893190410

Nesouvisí. VRT neodlehčí příměstské dopravě, jen přivede další cestující. je to stejné jako u dálnice - dálnice generuje další dopravu, která bez dálnice nebyla. Takže po pár málo letech je to stejné jako před dálnicí. Příměstské dopravě pomůže jízda v pravidelném taktu, v moderních vlacích, výstavba druhé koleje (i bez VRT), zkapacitnění nádraží a hlavně dodržování jízdního řádu

0/−3
20.2.2018 19:45

R54a13d25e36k 10J59a92n26a73t38a 9425196414692

Tomu pravidelnému taktu právě dálková doprava brání. Jetsli jste někdy přemýšlal nad tím, proč například na Benešov nejezdí Esko v intervalu 15 minut, ale střídavě cca 10 a 20 minut, tak je to proto, aby se mezi tím protáhl rychlík nebo expres, která nemá v úseku žádnou zastávku. Ten by jel po VRT.

Jo, možná by mohl do Eska mohl přibýt cestující, který pojede např. Brno-Praha-Roztoky. Ale to se vykompenzuje těmi co odeberou ty zrychlené příměstské spoje, o kterých jsem mluvil. VRT především odebere cestující z D1.

Výstavba dalších kolejí podél současných je kolem Prahy v podstatě nemožná. Je to zastavěné.

+4/0
20.2.2018 19:53

P26e46t39r 28V65a33r30g67a 3515613480890

Ano, je, ale vinou post-sametových vlád. U dráhy byly na každou stranu vždy vymezeny pozemky pro případné rozšíření a to se zrušilo. Konkrétně Pha-KL - pamatuji, že před převratem bylo na každé straně té jednokolejky tolik místa, že by se dali postavit další dvoje koleje. Dnes jsou domy a sklady tak namáčknuté na trať, že to na ředě míst nebude možné (popř. levné)

+1/0
20.2.2018 20:17

P19e59t85r 41V49a75r84g51a 3195603310790

No trať na Benešov je ve srovnání s jinými regionálními tratěmi špičkou v ČR. Ostatní vám jen tiše závidí

0/0
20.2.2018 20:18

M19i60l12a96n 87V18o80l40e75k 5839303286159

I ty protihlukové zdi?

0/0
21.2.2018 22:15

P23e33t85r 21V85a60r63g87a 3195503430400

tak ty zrovna ne. Ale rychlost, frekvenci ano :-)

0/0
22.2.2018 16:03

M42i87l66a34n 88V60o65l25e58k 5199143306329

Jestli 15 minut nestačí na křižování s rychlíkem, tak je někde (organizační) chyba.

0/0
20.2.2018 20:36

R79a43d79e17k 24J34a38n66a36t36a 9515976404332

Předjetím např. v Hostivaři byste stovky lidí v CityElefantu zpozdil o 5 minut. Každý den.

+1/0
20.2.2018 21:00

J98a67n 91T98a20r67a66b55a 4296246159869

No....a?

Stovky lidí v Cityelefantu stejně 195 pracovních dní v roce přijedou se zpožděním, takže je to zcela vágní argument.

0/−2
21.2.2018 0:54

R32a64d13e56k 13J29a65n87a16t27a 9825796944252

Za prvé, s tím zpožděním nemáte pravdu. Za druhé, podívejte se výše, o čem se v tomto vlákně bavíme. Bavíme se o intervalu 15+15 minut versus 10+20 minut. A vy zde začnete argumentovat, že 5 minut nehraje roli.

+2/0
21.2.2018 8:26

M15i72l16a60n 24V35o58l37e65k 5579653196939

Proč hned v Hostivaři? Ale to je jedno, příměstské tratě by měly mít tříkolejná místa, není nutné kvůli tomu hned budovat celé VRT.

0/0
21.2.2018 22:14

R61a65d33e23k 64J11a37n11a72t62a 9785336314422

Tříkolejka pomůže jen málo. Po krajních kolejích S-Bahn a jak vykřižujete vyšší vrstvu na jedné koleji? Navíc i tu třetí kolej je problém postavit, natož čtvrtou.

Jsou prostě nutné nové výjezdy z Prahy, a to vzhledem k zástavbě a terénu výjezdy z části tunelové (je to tak v plánech na Litoměřice, Benešov i Beroun). A když už taková stavba, tak proč by neměla mít parametry VRT? Takovou stavbu už to skoro neprodraží.

+1/0
22.2.2018 0:38

M52i26l81a83n 21V14o93l62e92k 5499673986799

Tu stavbu to prodraží, ale hlavně to už pak musí někam pokračovat. Někam, kde ta poptávka zdaleka není tak vysoká. Já vím, když budou rychlovlaky, bude i poptávka po nich...

0/0
22.2.2018 21:57

P37e94t97r 55V89a93r35g13a 3315813130270

Kdyby "tak" 60 km/h - podívejte se na trať Praha - Kladno (největší město v stř. Čechách) a dále na Kralupy nebo Rakovník. Na Kralupy (z KL) je 60 maximum a na zbytku je to vesměs max. 70 (pokud ten vlak vůbec tolik dokáže jet - viz "810" nebo Regionova při cestě z Dejvic do Veleslavína či Ruzyně). Chráněné přejezdy tak 40 km/h

+2/0
20.2.2018 19:42

M77i67r23o42s20l36a37v 91L91u15k20á83š72e53k 2147989982723

Už píšeme i o sci-fi ??? V naší republice se o tom hovoří xx let, peníze za projekty vyhazují, ale výsledky se dostavují možná až tak za 100 let pokud je příznivá konstelace hvězd a projekt nezačne krachem nebo defraudací státních peněz . Tak nechápu o čem tu vlastně hovoří. Toho se nikdo z nás stejně nedožije.

+1/0
20.2.2018 17:35

P54e65t31r 98V16a73r17g88a 3385953390310

Ano, je to sci-fi a jako takovou literaturu to musíte číst ;-)

+1/0
20.2.2018 19:46

J44a78k65u43b 46F80e30i82f23a40r 7169869326839

Ještě mi není 50, ale je jasné, že se té trati nedožiju;-(

+5/0
20.2.2018 17:23

P24e81t45r 88B35á14č57a 8975576615565

650 miliard boze.

Chci D35/43 a ne nejaky smesny vlaky.

+3/−10
20.2.2018 15:37

M67i16r67e13k 46Z97á95v62o83d75n14ý 7162207660278

Tak to já raději vlaky, než zbytečný dálnice. Ale zrovna v situaci, kdy nemá Liberec rozumné spojení s Prahou, napojení Brna na ostatní moravská města je tragické, mi přijde VRT tak trochu jako luxus.

+8/0
20.2.2018 16:02

R77a89d69e24k 58J44a75n31a59t34a 9525486704342

Zkuste si takový matematický příklad. Vemte cenu tzv. 5. koridoru do Liberce a vydělte předpokládaným denním počtem cestujících. A pak totéž udělejte pro VRT Praha-Brno.

U Liberce je ten hlavní problém, že "za Libercem" už nic není. Kdežto VRT Praha-Brno se použije nejen pro cesty z Prahy do Brna, ale i Plzeň-Brno, Ústí-Ostrava, Karlovy Vary-Zlín, Berlin-Bratislava, Dresden-Budapest, atd. Dokonce i cestu z Prahy do Budějovic nebo z Brna do Tábora urychlí.

+12/0
20.2.2018 16:10

M72a45r30t14i85n 77C73h62o79v75a41n20e33c 3471186191756

Přes Liberec vede jedna ze zvažovaných tras VRT do Wroclawi (druhá je přes Hradec)

+2/0
20.2.2018 16:54

R34a31d17e35k 67J37a42n12a21t91a 9845176774922

Wroclaw (ostatně Polsko obecně) má naprosto minimání kulturní a hospodářskou vazbu na ČR. Vždyť tam nejezdí ani přímý autobus! Autobusy jedoucích dál někam do bývalého Sovětského svazu nepočítám, protože ty nejsou určeny pro toto spojení. Pokud by tam byl nějaký zájem cestovat, tak by někdo zavedl autobus, který by tam končil.

+3/0
20.2.2018 17:44

M59a34r37t21i39n 83C12h33o88v53a25n20e93c 3821486201376

VRT má samozřejmě z Wroclawi pokračovat na Warszawu. A přímý autobus jezdí. Například Polski bus.

Ale hlavně píšu o jedné ze zvažovaných tras. Otazníků je spoustu: zda, kdy a kudy. Může se klidně stát, že do Polska povede jediná VRT, a to ta přes Ostravu, takže by ji pak využívaly jak pražské tak vídeňské vlaky, čímž už by její smysluplnost o něco vzrostla.

+2/0
20.2.2018 17:49

M22a49r57t28i27n 62R98u14z18i87c11k74a 1852888546117

Mno, historicky ale nemate pravdu, Slezsko bylo po staleti soucasti ceskeho statu, ale jinak mate pravdu, uz je to cca 270 let zpatky...

0/0
20.2.2018 18:00

P81e81t84r 95V36a78r35g73a 3105423630190

Připomínáte mi scénky s Holzmannem "představte si ..." Podstatné a zásadní na Vašich úvahách je, stále se jen kreslí čára na mapě. V reálu se neděje nic. Do konce tohoto století bude postaveno na území ČR asi tak 0km VRT (plus minus 10 cm).

Letos slavíme 100 let od založení ČR a kolik km nových tratí se od té doby postavilo? (že by nula? když vyjmu válečné opravy, opravy po povodni a přeložky sítí např. kvůli těžbě)

Leda, že by udělali tu změnu na papíře. Jako když Ťok silnice, co nemají parametry dálnice (viz R) prohlásil během 1 noci za dálnice a pak se pochlubil kolik km dálnice u nás máme. :-P

Takže navrhuji o půlnoci z 31.12.2018 na 1.1.2019 prohlásit trať např. Pha-Ostrava za VRT. A ejhle už tu máme kolik? (asi 350?) km VRT.

A propó D1 se staví bez mála 100 let a z původní plánované délky z ní není ani polovina (a ta zkrácená, taky ještě není dodělaná)

0/0
20.2.2018 19:55

R57a42d59e63k 11J63a71n66a29t74a 9415716374162

Přečtěte si, o čem se v tomto vlákn2 bavíme. Porovnáváme Praha-Brno a Praha-Liberec. A nová trať Praha-Brno je mnohem reálnější než Praha-Liberec. Jak z hlediska logiky, tak z hlediska plánů TEN EU.

A k vašemu postojí totální negace - my VRT postavit můžeme, stačí chtít a nezastávat postoje jako vy. VRT už pár let má i Turecko (poloviční HDP oproti nám), letos zprovozní první úsek VRT i Maroko (šestinové (!) HDP oproti nám).

+2/0
20.2.2018 22:42

J30a94n 10V58á12c64l70a18v21í10k 3622236111439

HDP na hlavu, ale mají tam dost víc hlav a tedy i pasažérů ... jen pro doplnění.

0/0
20.2.2018 23:05

R24a83d27e83k 97J89a55n74a37t47a 9725326264862

Mají více hlav, ale nemají více pasažérů. Turecko je sice lidnaté, ale mobilita je oproti ČR ubohá (lidi vesměs sedí doma, necestují). Provoz na VRT tam je méně hustý, než expresní vrstva na našich "koridorech". Přesto VRT postavili. Prostě proto, že rychlý vlak je efektivnější než pomalý vlak, šetří peníze, stejný jízdní řád zvládnete s polovičním počtem souprav. A šetřit může i chudý. To je i případ Maroka. Než provozovat skanzen na staré trati, lít do provozu každý rok peníze, tak investovali to VRT, kde je určitá šance, že se to uživí samo.

+1/0
21.2.2018 8:31

P80e16t49r 23V67a29r57g39a 3735513390980

To není postoj totální negace, to je skepse, která plyne z reality v naší zemi. Už tu asi žiji moc dlouho. Podívejte, co jsme za posledních 30, 50, 100 let ve veřejném zájmu dokázali. Vždyť je to jen zoufalství a polovičatost. Příklad:

Baťa už za první republiky naplánoval D1 od Aše do Užgorodu - už je to 100 let a nedostavěno - a to ani zkrácená verze z Pha do Ostravy.

Za 100 let jsme nedokázali postavit druhou kolej z Pha do Kladna.

O rychlodráze Pha-KL (přes letiště) se mluví už od počátku 70.let. Dodnes se nekoplo.

Základní síť dálnic, kterou komančové namalovali v 70.letech není dodnes dostavěná.

Metro z Dejvic do Motola trvalo přes 10 let - a to nemluvím o "chalupoidě" a nesmyslnosti vedení na Motol z hlediska možnosti dovést to na letiště nebo o neexistenci eskalátorů na přestupní stanici Veleslavín.

Obchvat Prahy není dodnes dostavěn - a to ani v části, kde uzávěra vznikla už za Hitlera (Suchdol).

Koridory na dráze se modernizují už minim. 25 let a to na max. 160 km/h a to ještě někde - a stále není hotovo.

Z jiných oblastí: tunel Blanka se stavěl snad 3x déle za 5ti násobnou cenu?

Co open Card, co III.pilíř důchodu, co povinnost mít účet u spořitelny, když chce někdo pobírat důchod nebo soc. dávky, "investice" do armády je jedna tragédie za druhou. A vy si tady sníte o VRT

+1/−1
20.2.2018 23:31

R48a49d30e58k 11J86a62n38a52t45a 9575576734472

Kvalitní železnice převede část lidí do vlaku a např. pak není třeba rozšiřovat dálnice. Tam kde je v západní Evropě VRT, získáva vlak podíl na přepravě osob přes 50%. Ostatně kdo by jel například ze Strasbourgu do Paříže autem 5 hodin, když vlak to zvládne pod 2 hodiny. Jen ten, kdo tím autem fakt jet z nějakého důvodu musí.

+8/−1
20.2.2018 16:04

I60v55a67n 61H85o79l47a82s 5377157608497

Než by Báča vlezl do vlaku, to se raději bude z Brna do Prazy plazit po břiše ;-D

+7/0
20.2.2018 16:37

P55e80t84r 83B20á75č53a 8975506165535

To mate pravdu. Aspon nekdy :-P

+1/0
20.2.2018 19:33

P77e46t84r 68V87a44r45g58a 3905483290680

no jo, ale to mluvíte o 500 km - u nás nejdelší VRT bude tak 350 km - a navíc na území, kde je mnohem silnější ekonomika a ekonomické síla obyvatel.

Ta argumentace bohužel nebere v úvahu to podstatné - peníze a ekonomiku.

Vaší logikou se mohu zeptat, proč v SSSR (tedy Rusku) nemyjí VRT, když jsou tam mnohem delší vzdálenosti? A Moskva a Petrohrad mají mnohem více obyvatel než ČR.

0/0
20.2.2018 20:00

R12a71d21e64k 59J61a64n21a25t97a 9605416814532

Bude to více, Ostrava-Brno-Praha-Ústí/Plzeň bude něco přes 400 km. Pro ekonomiku trati je nejzásadnější počet cestujících na dané relaci. Ten je už dnes mezi Prahou a Brnem dostatečně vysoký (ovšem hlavně na dálnici, není divu). Nějakých 30000 lidí denně - to vám zaplní vlak kžadu půlhodinu a můžete si přičíst ještě další vlaky, které využijí VRT jen v část své trasy (například Praha-Budějovice). Další faktorem je cena času cestujících. Ale ta stále stoupá, jak jistě víte, mzdy nám stále rostou, v přepočtu na EUR dokonce docela výrazně. A my se bavíme o otevření ne dříve než za 10 let.

K Rusku jen to, že oni VRT mají, jen vy to asi nevíte. Mezi Moskvou a Petrohradem je maximálka 250 km/h a jezdí tam Siemens Velaro pod komerčním názvem Sapsan (v zásadě totéž, co v Německu ICE). A 250 km/h je rychlost, která je v Evropě dle norem už považovaná za VRT (249 km/h je ještě konvenční vlak)

A proč jich nemají víc? Inu Rusko je v průměru chudá země. HDP na hlavu mají oproti ČR poloviční. A v plánu mají další trať do Kazaně (v mnohem vyšším stádiu přípravy než my, během letoška se má fyzicky začít stavět)

+1/0
20.2.2018 22:33

J67a34n 81M13a74t96o53u11š88e25k 4107201591484

Jen bych Vás doplnil, že Moskva - Petrohrad je Sapsanem za 3:45, přičemž vzdálenost mezi městy je cca 700 km.

0/0
21.2.2018 9:11

Najdete na iDNES.cz