Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj vyhověl námitkám správy železnic a přehodnotil původní rozhodnutí úřadu, které celou soutěž nepravomocně zrušilo. Nyní se spor o regulérnost výběrového řízení vrací na začátek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L28e58o48š 32L61i57t53e14r22á61k 5839306651742

Pokud vysokorychlostní trať nenapojí na obou koncích na naše sousedy s odpovídajícími parametry tratě, pak jde o vyhozené peníze. EU

+4/0
21.2.2018 9:22

J74a66n 63V80á45c80l20a86v88í65k 3352616101919

Vzhledem k czexitu by to byla hrozně riskantní investice. Prozíravější by bylo peníze investovat do posílení infrastruktury u hraničních přechodů.

0/−1
21.2.2018 10:42

L55e77o48š 35L77i49t57e94r22á22k 5299536521942

V případě CZEXITu by tahle země šla do háje. Ale Češi jsou masochisti, tak to dává smysl - pos*at život sobě i dětem, hlavně když si tuto zemi rozkradou vlastenečtí politici sami bez dohledu Bruselu.

+6/0
21.2.2018 12:49

J24a41n 93V65á96c20l73a31v36í19k 3132596971409

Souhlasím s Vámi, ale tak to prostě je a musíme s tím nějak žít.

0/0
21.2.2018 14:35

J68a82k96u98b 57Z60a58c43h 3235576523250

czexitem tu straší jen političtí podnikatelé ;-)

0/0
22.2.2018 11:17

R26a79d54e50k 61J90a38n24a72t57a 9705686634882

Přeshraniční úseky VRT jsou v Evropě hotové málokde, protože jejich využití je (oproti vnitrostátním úsekům) nízké, takže jsou v plánu vždy až naposled.

Moc to nevadí, prostě vysokorychlostní vlak ten úsek jede po staré trati. Příkladem je trať Karlsruhe-Strasbourg nebo průjezd městem Aachen. Rovněž bude ještě dlouho trvat než se dodělá přeshraniční VRT propojení mezi Paříží a Madridemu Hendaye nebo úsek Torino-Chambéry u trati Paris-Milano.

+2/0
21.2.2018 13:13

J28a33n 50T38a32r28a51b27a 4366396259299

A na té VRT taky alibističtí úředníci vymyslí limit 160km/h, jako je na dnešním koridoru? Sice se občas najde odvážný mašinfíra, co s Railjetem jede z Pardubic do Chocně i 177km/h, ale patrně ho pak setnou pro velezradu.

0/0
21.2.2018 0:57

J95a90k45u79b 28K46o23s81m92i92d76e84r 4572218303

Ve videu bylo, že pro pána je trasa Praha - Berlín už na letadlo ... Tak proč skoro nikdo do Ostravy z Prahy nelétá a všichni jedou vlakem? ( Z Prahy je Berlin + - stejně daleko, jako Ostrava )

+2/0
20.2.2018 18:40

R82a67d20e21k 37J45a68n41a35t92a 9835356344732

Když už jsme u toho, tak z Prahy do Berlína momentálně ani žádné lety nejsou.

Prostě se to nevyplatí. Vlak je za pár korun a jede jen o trochu déle než auto (a už za pár let bude dokonce rychlejší).

+4/0
20.2.2018 19:28

J98a53k25u35b 41K94o47s78m91i39d34e55r 4812948343

Ano letadl AirBerlin, ale ten dolétal a to doslova :-P

0/0
20.2.2018 19:34

R56a65d80e20k 96J67a58n25a27t86a 9835376594202

I ČSA do zkoušely ale normální lidi do Belrína jedou po zemi a byznys klientela to neuživí. Berlín narozdíl od Frankfurtu není letecký hub ani žádné velké business centrum, tam jsou jen politici a hipsteři.

+7/0
20.2.2018 19:46

G86e43o20r87g 17K93o49m60b59e26r26e82c 9144741796861

Mam dojem ze dulezitejsi by bylo metro co by spojilo stred Prahy s letistem Ruzyne.

+1/0
20.2.2018 18:19

J81a62n 72T16a78r36a12b24a 4376156499379

a co by dělala taxikářská bojůvka?

0/0
21.2.2018 0:54

M96i47l56a67n 86V67o14l95e23k 5669733116849

Podle mne má v ČR smysl investovat hlavně do příměstských tratí pro denní dojíždění. Ale ne jen u Prahy, ale aspoň u všech okresních měst. Když vidím, jak se na vedlejších tratí jezdí tak 60 km/h a před nechráněnými přejezdy klidně i 10 km/h, tak je to horší než za dob páry.

+7/0
20.2.2018 17:56

R94a15d64e92k 23J63a82n45a40t15a 9305636524412

To spolu souvisí. Tratě u Prahy jsou přetížené a VRT jim odlehčí. Navíc může po VRT jezdit rychlá příměstská vrstva spojů (jako Norimberk-Ingolstadt).

+7/0
20.2.2018 19:29

P59e40t94r 60V11a53r22g62a 3215683580940

Nesouvisí. VRT neodlehčí příměstské dopravě, jen přivede další cestující. je to stejné jako u dálnice - dálnice generuje další dopravu, která bez dálnice nebyla. Takže po pár málo letech je to stejné jako před dálnicí. Příměstské dopravě pomůže jízda v pravidelném taktu, v moderních vlacích, výstavba druhé koleje (i bez VRT), zkapacitnění nádraží a hlavně dodržování jízdního řádu

0/−3
20.2.2018 19:45

R45a70d83e72k 24J88a71n31a82t31a 9475306234512

Tomu pravidelnému taktu právě dálková doprava brání. Jetsli jste někdy přemýšlal nad tím, proč například na Benešov nejezdí Esko v intervalu 15 minut, ale střídavě cca 10 a 20 minut, tak je to proto, aby se mezi tím protáhl rychlík nebo expres, která nemá v úseku žádnou zastávku. Ten by jel po VRT.

Jo, možná by mohl do Eska mohl přibýt cestující, který pojede např. Brno-Praha-Roztoky. Ale to se vykompenzuje těmi co odeberou ty zrychlené příměstské spoje, o kterých jsem mluvil. VRT především odebere cestující z D1.

Výstavba dalších kolejí podél současných je kolem Prahy v podstatě nemožná. Je to zastavěné.

+4/0
20.2.2018 19:53

P66e91t66r 42V36a13r44g36a 3535643270160

Ano, je, ale vinou post-sametových vlád. U dráhy byly na každou stranu vždy vymezeny pozemky pro případné rozšíření a to se zrušilo. Konkrétně Pha-KL - pamatuji, že před převratem bylo na každé straně té jednokolejky tolik místa, že by se dali postavit další dvoje koleje. Dnes jsou domy a sklady tak namáčknuté na trať, že to na ředě míst nebude možné (popř. levné)

+1/0
20.2.2018 20:17

P72e56t72r 41V92a94r44g28a 3275223600660

No trať na Benešov je ve srovnání s jinými regionálními tratěmi špičkou v ČR. Ostatní vám jen tiše závidí

0/0
20.2.2018 20:18

M89i41l91a30n 57V38o92l73e47k 5589863296959

I ty protihlukové zdi?

0/0
21.2.2018 22:15

P78e42t55r 59V18a26r29g54a 3185253240580

tak ty zrovna ne. Ale rychlost, frekvenci ano :-)

0/0
22.2.2018 16:03

M51i37l51a85n 93V34o53l41e10k 5519933206249

Jestli 15 minut nestačí na křižování s rychlíkem, tak je někde (organizační) chyba.

0/0
20.2.2018 20:36

R78a25d71e52k 68J23a69n52a45t24a 9625886674182

Předjetím např. v Hostivaři byste stovky lidí v CityElefantu zpozdil o 5 minut. Každý den.

+1/0
20.2.2018 21:00

J95a41n 22T81a25r77a70b16a 4116506879529

No....a?

Stovky lidí v Cityelefantu stejně 195 pracovních dní v roce přijedou se zpožděním, takže je to zcela vágní argument.

0/−2
21.2.2018 0:54

R34a42d87e94k 36J47a44n45a39t10a 9575116494122

Za prvé, s tím zpožděním nemáte pravdu. Za druhé, podívejte se výše, o čem se v tomto vlákně bavíme. Bavíme se o intervalu 15+15 minut versus 10+20 minut. A vy zde začnete argumentovat, že 5 minut nehraje roli.

+2/0
21.2.2018 8:26

M53i16l16a22n 87V96o35l25e56k 5989873696779

Proč hned v Hostivaři? Ale to je jedno, příměstské tratě by měly mít tříkolejná místa, není nutné kvůli tomu hned budovat celé VRT.

0/0
21.2.2018 22:14

R42a53d72e23k 30J64a25n87a36t64a 9495866244532

Tříkolejka pomůže jen málo. Po krajních kolejích S-Bahn a jak vykřižujete vyšší vrstvu na jedné koleji? Navíc i tu třetí kolej je problém postavit, natož čtvrtou.

Jsou prostě nutné nové výjezdy z Prahy, a to vzhledem k zástavbě a terénu výjezdy z části tunelové (je to tak v plánech na Litoměřice, Benešov i Beroun). A když už taková stavba, tak proč by neměla mít parametry VRT? Takovou stavbu už to skoro neprodraží.

+1/0
22.2.2018 0:38

M32i77l94a83n 20V41o23l33e64k 5989873616909

Tu stavbu to prodraží, ale hlavně to už pak musí někam pokračovat. Někam, kde ta poptávka zdaleka není tak vysoká. Já vím, když budou rychlovlaky, bude i poptávka po nich...

0/0
22.2.2018 21:57

P26e19t85r 87V17a65r69g12a 3905663860360

Kdyby "tak" 60 km/h - podívejte se na trať Praha - Kladno (největší město v stř. Čechách) a dále na Kralupy nebo Rakovník. Na Kralupy (z KL) je 60 maximum a na zbytku je to vesměs max. 70 (pokud ten vlak vůbec tolik dokáže jet - viz "810" nebo Regionova při cestě z Dejvic do Veleslavína či Ruzyně). Chráněné přejezdy tak 40 km/h

+2/0
20.2.2018 19:42

M46i33r23o27s51l65a35v 73L52u13k46á60š25e76k 2377649182883

Už píšeme i o sci-fi ??? V naší republice se o tom hovoří xx let, peníze za projekty vyhazují, ale výsledky se dostavují možná až tak za 100 let pokud je příznivá konstelace hvězd a projekt nezačne krachem nebo defraudací státních peněz . Tak nechápu o čem tu vlastně hovoří. Toho se nikdo z nás stejně nedožije.

+1/0
20.2.2018 17:35

P72e34t67r 73V97a78r50g75a 3415303540510

Ano, je to sci-fi a jako takovou literaturu to musíte číst ;-)

+1/0
20.2.2018 19:46

J40a20k18u56b 73F18e98i16f22a42r 7629879476239

Ještě mi není 50, ale je jasné, že se té trati nedožiju;-(

+5/0
20.2.2018 17:23

P71e34t72r 39B38á14č93a 8125936615685

650 miliard boze.

Chci D35/43 a ne nejaky smesny vlaky.

+3/−10
20.2.2018 15:37

M71i35r44e75k 75Z34á14v28o11d71n35ý 7522687130298

Tak to já raději vlaky, než zbytečný dálnice. Ale zrovna v situaci, kdy nemá Liberec rozumné spojení s Prahou, napojení Brna na ostatní moravská města je tragické, mi přijde VRT tak trochu jako luxus.

+8/0
20.2.2018 16:02

R46a18d58e68k 45J51a45n80a14t36a 9185486914362

Zkuste si takový matematický příklad. Vemte cenu tzv. 5. koridoru do Liberce a vydělte předpokládaným denním počtem cestujících. A pak totéž udělejte pro VRT Praha-Brno.

U Liberce je ten hlavní problém, že "za Libercem" už nic není. Kdežto VRT Praha-Brno se použije nejen pro cesty z Prahy do Brna, ale i Plzeň-Brno, Ústí-Ostrava, Karlovy Vary-Zlín, Berlin-Bratislava, Dresden-Budapest, atd. Dokonce i cestu z Prahy do Budějovic nebo z Brna do Tábora urychlí.

+12/0
20.2.2018 16:10

M64a89r88t45i49n 36C58h72o32v21a78n53e42c 3191956801116

Přes Liberec vede jedna ze zvažovaných tras VRT do Wroclawi (druhá je přes Hradec)

+2/0
20.2.2018 16:54

R46a11d70e39k 30J23a20n88a42t71a 9455976744832

Wroclaw (ostatně Polsko obecně) má naprosto minimání kulturní a hospodářskou vazbu na ČR. Vždyť tam nejezdí ani přímý autobus! Autobusy jedoucích dál někam do bývalého Sovětského svazu nepočítám, protože ty nejsou určeny pro toto spojení. Pokud by tam byl nějaký zájem cestovat, tak by někdo zavedl autobus, který by tam končil.

+3/0
20.2.2018 17:44

M11a64r12t61i65n 98C64h42o37v80a73n85e46c 3891916181356

VRT má samozřejmě z Wroclawi pokračovat na Warszawu. A přímý autobus jezdí. Například Polski bus.

Ale hlavně píšu o jedné ze zvažovaných tras. Otazníků je spoustu: zda, kdy a kudy. Může se klidně stát, že do Polska povede jediná VRT, a to ta přes Ostravu, takže by ji pak využívaly jak pražské tak vídeňské vlaky, čímž už by její smysluplnost o něco vzrostla.

+2/0
20.2.2018 17:49

M83a33r34t71i46n 30R96u43z76i77c56k16a 1642238736567

Mno, historicky ale nemate pravdu, Slezsko bylo po staleti soucasti ceskeho statu, ale jinak mate pravdu, uz je to cca 270 let zpatky...

0/0
20.2.2018 18:00

P37e76t88r 40V57a40r80g45a 3145733890640

Připomínáte mi scénky s Holzmannem "představte si ..." Podstatné a zásadní na Vašich úvahách je, stále se jen kreslí čára na mapě. V reálu se neděje nic. Do konce tohoto století bude postaveno na území ČR asi tak 0km VRT (plus minus 10 cm).

Letos slavíme 100 let od založení ČR a kolik km nových tratí se od té doby postavilo? (že by nula? když vyjmu válečné opravy, opravy po povodni a přeložky sítí např. kvůli těžbě)

Leda, že by udělali tu změnu na papíře. Jako když Ťok silnice, co nemají parametry dálnice (viz R) prohlásil během 1 noci za dálnice a pak se pochlubil kolik km dálnice u nás máme. :-P

Takže navrhuji o půlnoci z 31.12.2018 na 1.1.2019 prohlásit trať např. Pha-Ostrava za VRT. A ejhle už tu máme kolik? (asi 350?) km VRT.

A propó D1 se staví bez mála 100 let a z původní plánované délky z ní není ani polovina (a ta zkrácená, taky ještě není dodělaná)

0/0
20.2.2018 19:55

R44a75d30e96k 34J45a60n74a49t22a 9635446154282

Přečtěte si, o čem se v tomto vlákn2 bavíme. Porovnáváme Praha-Brno a Praha-Liberec. A nová trať Praha-Brno je mnohem reálnější než Praha-Liberec. Jak z hlediska logiky, tak z hlediska plánů TEN EU.

A k vašemu postojí totální negace - my VRT postavit můžeme, stačí chtít a nezastávat postoje jako vy. VRT už pár let má i Turecko (poloviční HDP oproti nám), letos zprovozní první úsek VRT i Maroko (šestinové (!) HDP oproti nám).

+2/0
20.2.2018 22:42

J88a30n 18V35á71c66l98a38v18í23k 3132776771539

HDP na hlavu, ale mají tam dost víc hlav a tedy i pasažérů ... jen pro doplnění.

0/0
20.2.2018 23:05

R51a88d66e72k 39J41a98n10a57t58a 9815296624972

Mají více hlav, ale nemají více pasažérů. Turecko je sice lidnaté, ale mobilita je oproti ČR ubohá (lidi vesměs sedí doma, necestují). Provoz na VRT tam je méně hustý, než expresní vrstva na našich "koridorech". Přesto VRT postavili. Prostě proto, že rychlý vlak je efektivnější než pomalý vlak, šetří peníze, stejný jízdní řád zvládnete s polovičním počtem souprav. A šetřit může i chudý. To je i případ Maroka. Než provozovat skanzen na staré trati, lít do provozu každý rok peníze, tak investovali to VRT, kde je určitá šance, že se to uživí samo.

+1/0
21.2.2018 8:31

P17e25t22r 53V35a39r51g60a 3375773120330

To není postoj totální negace, to je skepse, která plyne z reality v naší zemi. Už tu asi žiji moc dlouho. Podívejte, co jsme za posledních 30, 50, 100 let ve veřejném zájmu dokázali. Vždyť je to jen zoufalství a polovičatost. Příklad:

Baťa už za první republiky naplánoval D1 od Aše do Užgorodu - už je to 100 let a nedostavěno - a to ani zkrácená verze z Pha do Ostravy.

Za 100 let jsme nedokázali postavit druhou kolej z Pha do Kladna.

O rychlodráze Pha-KL (přes letiště) se mluví už od počátku 70.let. Dodnes se nekoplo.

Základní síť dálnic, kterou komančové namalovali v 70.letech není dodnes dostavěná.

Metro z Dejvic do Motola trvalo přes 10 let - a to nemluvím o "chalupoidě" a nesmyslnosti vedení na Motol z hlediska možnosti dovést to na letiště nebo o neexistenci eskalátorů na přestupní stanici Veleslavín.

Obchvat Prahy není dodnes dostavěn - a to ani v části, kde uzávěra vznikla už za Hitlera (Suchdol).

Koridory na dráze se modernizují už minim. 25 let a to na max. 160 km/h a to ještě někde - a stále není hotovo.

Z jiných oblastí: tunel Blanka se stavěl snad 3x déle za 5ti násobnou cenu?

Co open Card, co III.pilíř důchodu, co povinnost mít účet u spořitelny, když chce někdo pobírat důchod nebo soc. dávky, "investice" do armády je jedna tragédie za druhou. A vy si tady sníte o VRT

+1/−1
20.2.2018 23:31

R65a15d66e16k 93J56a67n16a33t60a 9545906144732

Kvalitní železnice převede část lidí do vlaku a např. pak není třeba rozšiřovat dálnice. Tam kde je v západní Evropě VRT, získáva vlak podíl na přepravě osob přes 50%. Ostatně kdo by jel například ze Strasbourgu do Paříže autem 5 hodin, když vlak to zvládne pod 2 hodiny. Jen ten, kdo tím autem fakt jet z nějakého důvodu musí.

+8/−1
20.2.2018 16:04

I28v87a72n 59H52o52l13a10s 5317927108587

Než by Báča vlezl do vlaku, to se raději bude z Brna do Prazy plazit po břiše ;-D

+7/0
20.2.2018 16:37

P51e48t12r 89B61á88č70a 8165746925425

To mate pravdu. Aspon nekdy :-P

+1/0
20.2.2018 19:33

P50e63t35r 60V56a74r55g70a 3305493600200

no jo, ale to mluvíte o 500 km - u nás nejdelší VRT bude tak 350 km - a navíc na území, kde je mnohem silnější ekonomika a ekonomické síla obyvatel.

Ta argumentace bohužel nebere v úvahu to podstatné - peníze a ekonomiku.

Vaší logikou se mohu zeptat, proč v SSSR (tedy Rusku) nemyjí VRT, když jsou tam mnohem delší vzdálenosti? A Moskva a Petrohrad mají mnohem více obyvatel než ČR.

0/0
20.2.2018 20:00

R62a86d76e34k 58J29a64n82a73t15a 9455146284142

Bude to více, Ostrava-Brno-Praha-Ústí/Plzeň bude něco přes 400 km. Pro ekonomiku trati je nejzásadnější počet cestujících na dané relaci. Ten je už dnes mezi Prahou a Brnem dostatečně vysoký (ovšem hlavně na dálnici, není divu). Nějakých 30000 lidí denně - to vám zaplní vlak kžadu půlhodinu a můžete si přičíst ještě další vlaky, které využijí VRT jen v část své trasy (například Praha-Budějovice). Další faktorem je cena času cestujících. Ale ta stále stoupá, jak jistě víte, mzdy nám stále rostou, v přepočtu na EUR dokonce docela výrazně. A my se bavíme o otevření ne dříve než za 10 let.

K Rusku jen to, že oni VRT mají, jen vy to asi nevíte. Mezi Moskvou a Petrohradem je maximálka 250 km/h a jezdí tam Siemens Velaro pod komerčním názvem Sapsan (v zásadě totéž, co v Německu ICE). A 250 km/h je rychlost, která je v Evropě dle norem už považovaná za VRT (249 km/h je ještě konvenční vlak)

A proč jich nemají víc? Inu Rusko je v průměru chudá země. HDP na hlavu mají oproti ČR poloviční. A v plánu mají další trať do Kazaně (v mnohem vyšším stádiu přípravy než my, během letoška se má fyzicky začít stavět)

+1/0
20.2.2018 22:33

J42a98n 64M30a96t97o35u54š31e94k 4277901561354

Jen bych Vás doplnil, že Moskva - Petrohrad je Sapsanem za 3:45, přičemž vzdálenost mezi městy je cca 700 km.

0/0
21.2.2018 9:11







Najdete na iDNES.cz