Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj vyhověl námitkám správy železnic a přehodnotil původní rozhodnutí úřadu, které celou soutěž nepravomocně zrušilo. Nyní se spor o regulérnost výběrového řízení vrací na začátek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L38e10o39š 10L25i44t27e65r39á44k 5449926701642

Pokud vysokorychlostní trať nenapojí na obou koncích na naše sousedy s odpovídajícími parametry tratě, pak jde o vyhozené peníze. EU

+4/0
21.2.2018 9:22

J98a85n 44V71á80c16l76a33v14í41k 3602946751509

Vzhledem k czexitu by to byla hrozně riskantní investice. Prozíravější by bylo peníze investovat do posílení infrastruktury u hraničních přechodů.

0/−1
21.2.2018 10:42

L32e64o66š 20L65i62t90e56r46á52k 5969436341512

V případě CZEXITu by tahle země šla do háje. Ale Češi jsou masochisti, tak to dává smysl - pos*at život sobě i dětem, hlavně když si tuto zemi rozkradou vlastenečtí politici sami bez dohledu Bruselu.

+6/0
21.2.2018 12:49

J42a12n 82V15á71c80l29a76v12í75k 3902146561149

Souhlasím s Vámi, ale tak to prostě je a musíme s tím nějak žít.

0/0
21.2.2018 14:35

J94a96k48u30b 68Z75a42c73h 3775336363180

czexitem tu straší jen političtí podnikatelé ;-)

0/0
22.2.2018 11:17

R73a51d49e91k 74J46a81n34a89t11a 9575556324932

Přeshraniční úseky VRT jsou v Evropě hotové málokde, protože jejich využití je (oproti vnitrostátním úsekům) nízké, takže jsou v plánu vždy až naposled.

Moc to nevadí, prostě vysokorychlostní vlak ten úsek jede po staré trati. Příkladem je trať Karlsruhe-Strasbourg nebo průjezd městem Aachen. Rovněž bude ještě dlouho trvat než se dodělá přeshraniční VRT propojení mezi Paříží a Madridemu Hendaye nebo úsek Torino-Chambéry u trati Paris-Milano.

+2/0
21.2.2018 13:13

J31a55n 62T89a29r60a15b85a 4606486139759

A na té VRT taky alibističtí úředníci vymyslí limit 160km/h, jako je na dnešním koridoru? Sice se občas najde odvážný mašinfíra, co s Railjetem jede z Pardubic do Chocně i 177km/h, ale patrně ho pak setnou pro velezradu.

0/0
21.2.2018 0:57

J74a57k19u67b 34K59o77s63m17i76d37e20r 4102538323

Ve videu bylo, že pro pána je trasa Praha - Berlín už na letadlo ... Tak proč skoro nikdo do Ostravy z Prahy nelétá a všichni jedou vlakem? ( Z Prahy je Berlin + - stejně daleko, jako Ostrava )

+2/0
20.2.2018 18:40

R32a23d92e48k 92J96a73n54a86t21a 9865136754122

Když už jsme u toho, tak z Prahy do Berlína momentálně ani žádné lety nejsou.

Prostě se to nevyplatí. Vlak je za pár korun a jede jen o trochu déle než auto (a už za pár let bude dokonce rychlejší).

+4/0
20.2.2018 19:28

J86a89k10u87b 98K70o33s25m31i76d97e76r 4682868533

Ano letadl AirBerlin, ale ten dolétal a to doslova :-P

0/0
20.2.2018 19:34

R28a52d88e74k 38J82a72n67a98t20a 9775116134312

I ČSA do zkoušely ale normální lidi do Belrína jedou po zemi a byznys klientela to neuživí. Berlín narozdíl od Frankfurtu není letecký hub ani žádné velké business centrum, tam jsou jen politici a hipsteři.

+7/0
20.2.2018 19:46

G56e46o56r12g 61K30o85m37b32e11r82e97c 9164901266501

Mam dojem ze dulezitejsi by bylo metro co by spojilo stred Prahy s letistem Ruzyne.

+1/0
20.2.2018 18:19

J25a38n 86T10a68r68a96b37a 4466286239329

a co by dělala taxikářská bojůvka?

0/0
21.2.2018 0:54

M10i76l30a69n 29V92o74l39e50k 5739163656679

Podle mne má v ČR smysl investovat hlavně do příměstských tratí pro denní dojíždění. Ale ne jen u Prahy, ale aspoň u všech okresních měst. Když vidím, jak se na vedlejších tratí jezdí tak 60 km/h a před nechráněnými přejezdy klidně i 10 km/h, tak je to horší než za dob páry.

+7/0
20.2.2018 17:56

R89a30d87e91k 39J76a81n50a58t93a 9485246134622

To spolu souvisí. Tratě u Prahy jsou přetížené a VRT jim odlehčí. Navíc může po VRT jezdit rychlá příměstská vrstva spojů (jako Norimberk-Ingolstadt).

+7/0
20.2.2018 19:29

P87e49t29r 65V42a16r62g36a 3545803230780

Nesouvisí. VRT neodlehčí příměstské dopravě, jen přivede další cestující. je to stejné jako u dálnice - dálnice generuje další dopravu, která bez dálnice nebyla. Takže po pár málo letech je to stejné jako před dálnicí. Příměstské dopravě pomůže jízda v pravidelném taktu, v moderních vlacích, výstavba druhé koleje (i bez VRT), zkapacitnění nádraží a hlavně dodržování jízdního řádu

0/−3
20.2.2018 19:45

R22a25d85e98k 50J32a30n41a77t48a 9195446164512

Tomu pravidelnému taktu právě dálková doprava brání. Jetsli jste někdy přemýšlal nad tím, proč například na Benešov nejezdí Esko v intervalu 15 minut, ale střídavě cca 10 a 20 minut, tak je to proto, aby se mezi tím protáhl rychlík nebo expres, která nemá v úseku žádnou zastávku. Ten by jel po VRT.

Jo, možná by mohl do Eska mohl přibýt cestující, který pojede např. Brno-Praha-Roztoky. Ale to se vykompenzuje těmi co odeberou ty zrychlené příměstské spoje, o kterých jsem mluvil. VRT především odebere cestující z D1.

Výstavba dalších kolejí podél současných je kolem Prahy v podstatě nemožná. Je to zastavěné.

+4/0
20.2.2018 19:53

P41e80t51r 81V80a55r26g40a 3865893310180

Ano, je, ale vinou post-sametových vlád. U dráhy byly na každou stranu vždy vymezeny pozemky pro případné rozšíření a to se zrušilo. Konkrétně Pha-KL - pamatuji, že před převratem bylo na každé straně té jednokolejky tolik místa, že by se dali postavit další dvoje koleje. Dnes jsou domy a sklady tak namáčknuté na trať, že to na ředě míst nebude možné (popř. levné)

+1/0
20.2.2018 20:17

P73e59t14r 62V74a17r78g60a 3635653630580

No trať na Benešov je ve srovnání s jinými regionálními tratěmi špičkou v ČR. Ostatní vám jen tiše závidí

0/0
20.2.2018 20:18

M52i26l92a70n 84V49o40l83e58k 5899733816849

I ty protihlukové zdi?

0/0
21.2.2018 22:15

P71e98t66r 61V81a38r95g77a 3425573700370

tak ty zrovna ne. Ale rychlost, frekvenci ano :-)

0/0
22.2.2018 16:03

M24i72l12a64n 55V87o75l26e91k 5389643616559

Jestli 15 minut nestačí na křižování s rychlíkem, tak je někde (organizační) chyba.

0/0
20.2.2018 20:36

R54a47d59e46k 59J82a84n32a76t12a 9185216984802

Předjetím např. v Hostivaři byste stovky lidí v CityElefantu zpozdil o 5 minut. Každý den.

+1/0
20.2.2018 21:00

J36a67n 80T20a67r32a42b70a 4756386299129

No....a?

Stovky lidí v Cityelefantu stejně 195 pracovních dní v roce přijedou se zpožděním, takže je to zcela vágní argument.

0/−2
21.2.2018 0:54

R12a97d64e92k 42J43a15n16a37t90a 9465406814742

Za prvé, s tím zpožděním nemáte pravdu. Za druhé, podívejte se výše, o čem se v tomto vlákně bavíme. Bavíme se o intervalu 15+15 minut versus 10+20 minut. A vy zde začnete argumentovat, že 5 minut nehraje roli.

+2/0
21.2.2018 8:26

M84i15l46a69n 93V52o56l16e48k 5589213286959

Proč hned v Hostivaři? Ale to je jedno, příměstské tratě by měly mít tříkolejná místa, není nutné kvůli tomu hned budovat celé VRT.

0/0
21.2.2018 22:14

R38a22d83e70k 31J27a56n79a86t66a 9835696734162

Tříkolejka pomůže jen málo. Po krajních kolejích S-Bahn a jak vykřižujete vyšší vrstvu na jedné koleji? Navíc i tu třetí kolej je problém postavit, natož čtvrtou.

Jsou prostě nutné nové výjezdy z Prahy, a to vzhledem k zástavbě a terénu výjezdy z části tunelové (je to tak v plánech na Litoměřice, Benešov i Beroun). A když už taková stavba, tak proč by neměla mít parametry VRT? Takovou stavbu už to skoro neprodraží.

+1/0
22.2.2018 0:38

M91i53l45a30n 49V37o92l47e37k 5339153446759

Tu stavbu to prodraží, ale hlavně to už pak musí někam pokračovat. Někam, kde ta poptávka zdaleka není tak vysoká. Já vím, když budou rychlovlaky, bude i poptávka po nich...

0/0
22.2.2018 21:57

P55e94t58r 15V80a24r47g75a 3935523290250

Kdyby "tak" 60 km/h - podívejte se na trať Praha - Kladno (největší město v stř. Čechách) a dále na Kralupy nebo Rakovník. Na Kralupy (z KL) je 60 maximum a na zbytku je to vesměs max. 70 (pokud ten vlak vůbec tolik dokáže jet - viz "810" nebo Regionova při cestě z Dejvic do Veleslavína či Ruzyně). Chráněné přejezdy tak 40 km/h

+2/0
20.2.2018 19:42

M22i35r93o96s47l61a10v 29L46u63k62á13š38e71k 2897139902833

Už píšeme i o sci-fi ??? V naší republice se o tom hovoří xx let, peníze za projekty vyhazují, ale výsledky se dostavují možná až tak za 100 let pokud je příznivá konstelace hvězd a projekt nezačne krachem nebo defraudací státních peněz . Tak nechápu o čem tu vlastně hovoří. Toho se nikdo z nás stejně nedožije.

+1/0
20.2.2018 17:35

P59e64t86r 51V10a84r37g61a 3135543350390

Ano, je to sci-fi a jako takovou literaturu to musíte číst ;-)

+1/0
20.2.2018 19:46

J97a10k25u14b 37F12e98i49f89a71r 7159249386919

Ještě mi není 50, ale je jasné, že se té trati nedožiju;-(

+5/0
20.2.2018 17:23

P42e55t76r 19B33á44č83a 8195926645385

650 miliard boze.

Chci D35/43 a ne nejaky smesny vlaky.

+3/−10
20.2.2018 15:37

M69i34r19e69k 85Z58á54v92o16d64n61ý 7862337430878

Tak to já raději vlaky, než zbytečný dálnice. Ale zrovna v situaci, kdy nemá Liberec rozumné spojení s Prahou, napojení Brna na ostatní moravská města je tragické, mi přijde VRT tak trochu jako luxus.

+8/0
20.2.2018 16:02

R14a51d93e87k 59J71a23n18a51t81a 9835926314902

Zkuste si takový matematický příklad. Vemte cenu tzv. 5. koridoru do Liberce a vydělte předpokládaným denním počtem cestujících. A pak totéž udělejte pro VRT Praha-Brno.

U Liberce je ten hlavní problém, že "za Libercem" už nic není. Kdežto VRT Praha-Brno se použije nejen pro cesty z Prahy do Brna, ale i Plzeň-Brno, Ústí-Ostrava, Karlovy Vary-Zlín, Berlin-Bratislava, Dresden-Budapest, atd. Dokonce i cestu z Prahy do Budějovic nebo z Brna do Tábora urychlí.

+12/0
20.2.2018 16:10

M54a88r17t60i75n 66C77h88o79v14a23n59e30c 3321366801676

Přes Liberec vede jedna ze zvažovaných tras VRT do Wroclawi (druhá je přes Hradec)

+2/0
20.2.2018 16:54

R53a74d45e39k 42J24a15n14a65t56a 9255666864112

Wroclaw (ostatně Polsko obecně) má naprosto minimání kulturní a hospodářskou vazbu na ČR. Vždyť tam nejezdí ani přímý autobus! Autobusy jedoucích dál někam do bývalého Sovětského svazu nepočítám, protože ty nejsou určeny pro toto spojení. Pokud by tam byl nějaký zájem cestovat, tak by někdo zavedl autobus, který by tam končil.

+3/0
20.2.2018 17:44

M64a33r11t60i75n 53C36h57o76v20a24n70e89c 3731986511906

VRT má samozřejmě z Wroclawi pokračovat na Warszawu. A přímý autobus jezdí. Například Polski bus.

Ale hlavně píšu o jedné ze zvažovaných tras. Otazníků je spoustu: zda, kdy a kudy. Může se klidně stát, že do Polska povede jediná VRT, a to ta přes Ostravu, takže by ji pak využívaly jak pražské tak vídeňské vlaky, čímž už by její smysluplnost o něco vzrostla.

+2/0
20.2.2018 17:49

M81a69r23t40i28n 84R60u22z73i12c55k19a 1192618316917

Mno, historicky ale nemate pravdu, Slezsko bylo po staleti soucasti ceskeho statu, ale jinak mate pravdu, uz je to cca 270 let zpatky...

0/0
20.2.2018 18:00

P12e57t35r 28V70a59r36g41a 3955973350250

Připomínáte mi scénky s Holzmannem "představte si ..." Podstatné a zásadní na Vašich úvahách je, stále se jen kreslí čára na mapě. V reálu se neděje nic. Do konce tohoto století bude postaveno na území ČR asi tak 0km VRT (plus minus 10 cm).

Letos slavíme 100 let od založení ČR a kolik km nových tratí se od té doby postavilo? (že by nula? když vyjmu válečné opravy, opravy po povodni a přeložky sítí např. kvůli těžbě)

Leda, že by udělali tu změnu na papíře. Jako když Ťok silnice, co nemají parametry dálnice (viz R) prohlásil během 1 noci za dálnice a pak se pochlubil kolik km dálnice u nás máme. :-P

Takže navrhuji o půlnoci z 31.12.2018 na 1.1.2019 prohlásit trať např. Pha-Ostrava za VRT. A ejhle už tu máme kolik? (asi 350?) km VRT.

A propó D1 se staví bez mála 100 let a z původní plánované délky z ní není ani polovina (a ta zkrácená, taky ještě není dodělaná)

0/0
20.2.2018 19:55

R71a34d40e14k 24J65a43n95a73t70a 9465486504482

Přečtěte si, o čem se v tomto vlákn2 bavíme. Porovnáváme Praha-Brno a Praha-Liberec. A nová trať Praha-Brno je mnohem reálnější než Praha-Liberec. Jak z hlediska logiky, tak z hlediska plánů TEN EU.

A k vašemu postojí totální negace - my VRT postavit můžeme, stačí chtít a nezastávat postoje jako vy. VRT už pár let má i Turecko (poloviční HDP oproti nám), letos zprovozní první úsek VRT i Maroko (šestinové (!) HDP oproti nám).

+2/0
20.2.2018 22:42

J12a51n 79V48á66c57l91a78v87í26k 3732336291319

HDP na hlavu, ale mají tam dost víc hlav a tedy i pasažérů ... jen pro doplnění.

0/0
20.2.2018 23:05

R43a80d43e29k 59J45a49n48a70t51a 9935536274342

Mají více hlav, ale nemají více pasažérů. Turecko je sice lidnaté, ale mobilita je oproti ČR ubohá (lidi vesměs sedí doma, necestují). Provoz na VRT tam je méně hustý, než expresní vrstva na našich "koridorech". Přesto VRT postavili. Prostě proto, že rychlý vlak je efektivnější než pomalý vlak, šetří peníze, stejný jízdní řád zvládnete s polovičním počtem souprav. A šetřit může i chudý. To je i případ Maroka. Než provozovat skanzen na staré trati, lít do provozu každý rok peníze, tak investovali to VRT, kde je určitá šance, že se to uživí samo.

+1/0
21.2.2018 8:31

P27e40t21r 86V77a31r57g84a 3615563400760

To není postoj totální negace, to je skepse, která plyne z reality v naší zemi. Už tu asi žiji moc dlouho. Podívejte, co jsme za posledních 30, 50, 100 let ve veřejném zájmu dokázali. Vždyť je to jen zoufalství a polovičatost. Příklad:

Baťa už za první republiky naplánoval D1 od Aše do Užgorodu - už je to 100 let a nedostavěno - a to ani zkrácená verze z Pha do Ostravy.

Za 100 let jsme nedokázali postavit druhou kolej z Pha do Kladna.

O rychlodráze Pha-KL (přes letiště) se mluví už od počátku 70.let. Dodnes se nekoplo.

Základní síť dálnic, kterou komančové namalovali v 70.letech není dodnes dostavěná.

Metro z Dejvic do Motola trvalo přes 10 let - a to nemluvím o "chalupoidě" a nesmyslnosti vedení na Motol z hlediska možnosti dovést to na letiště nebo o neexistenci eskalátorů na přestupní stanici Veleslavín.

Obchvat Prahy není dodnes dostavěn - a to ani v části, kde uzávěra vznikla už za Hitlera (Suchdol).

Koridory na dráze se modernizují už minim. 25 let a to na max. 160 km/h a to ještě někde - a stále není hotovo.

Z jiných oblastí: tunel Blanka se stavěl snad 3x déle za 5ti násobnou cenu?

Co open Card, co III.pilíř důchodu, co povinnost mít účet u spořitelny, když chce někdo pobírat důchod nebo soc. dávky, "investice" do armády je jedna tragédie za druhou. A vy si tady sníte o VRT

+1/−1
20.2.2018 23:31

R33a91d46e24k 40J90a45n21a62t92a 9365266884142

Kvalitní železnice převede část lidí do vlaku a např. pak není třeba rozšiřovat dálnice. Tam kde je v západní Evropě VRT, získáva vlak podíl na přepravě osob přes 50%. Ostatně kdo by jel například ze Strasbourgu do Paříže autem 5 hodin, když vlak to zvládne pod 2 hodiny. Jen ten, kdo tím autem fakt jet z nějakého důvodu musí.

+8/−1
20.2.2018 16:04

I97v62a79n 37H53o23l39a66s 5607567148857

Než by Báča vlezl do vlaku, to se raději bude z Brna do Prazy plazit po břiše ;-D

+7/0
20.2.2018 16:37

P54e96t73r 58B28á85č88a 8815226565125

To mate pravdu. Aspon nekdy :-P

+1/0
20.2.2018 19:33

P56e20t13r 17V15a71r34g13a 3945973720330

no jo, ale to mluvíte o 500 km - u nás nejdelší VRT bude tak 350 km - a navíc na území, kde je mnohem silnější ekonomika a ekonomické síla obyvatel.

Ta argumentace bohužel nebere v úvahu to podstatné - peníze a ekonomiku.

Vaší logikou se mohu zeptat, proč v SSSR (tedy Rusku) nemyjí VRT, když jsou tam mnohem delší vzdálenosti? A Moskva a Petrohrad mají mnohem více obyvatel než ČR.

0/0
20.2.2018 20:00

R93a14d33e13k 27J47a65n41a88t19a 9535456484472

Bude to více, Ostrava-Brno-Praha-Ústí/Plzeň bude něco přes 400 km. Pro ekonomiku trati je nejzásadnější počet cestujících na dané relaci. Ten je už dnes mezi Prahou a Brnem dostatečně vysoký (ovšem hlavně na dálnici, není divu). Nějakých 30000 lidí denně - to vám zaplní vlak kžadu půlhodinu a můžete si přičíst ještě další vlaky, které využijí VRT jen v část své trasy (například Praha-Budějovice). Další faktorem je cena času cestujících. Ale ta stále stoupá, jak jistě víte, mzdy nám stále rostou, v přepočtu na EUR dokonce docela výrazně. A my se bavíme o otevření ne dříve než za 10 let.

K Rusku jen to, že oni VRT mají, jen vy to asi nevíte. Mezi Moskvou a Petrohradem je maximálka 250 km/h a jezdí tam Siemens Velaro pod komerčním názvem Sapsan (v zásadě totéž, co v Německu ICE). A 250 km/h je rychlost, která je v Evropě dle norem už považovaná za VRT (249 km/h je ještě konvenční vlak)

A proč jich nemají víc? Inu Rusko je v průměru chudá země. HDP na hlavu mají oproti ČR poloviční. A v plánu mají další trať do Kazaně (v mnohem vyšším stádiu přípravy než my, během letoška se má fyzicky začít stavět)

+1/0
20.2.2018 22:33

J14a73n 50M37a17t91o50u60š32e26k 4497151331944

Jen bych Vás doplnil, že Moskva - Petrohrad je Sapsanem za 3:45, přičemž vzdálenost mezi městy je cca 700 km.

0/0
21.2.2018 9:11



Najdete na iDNES.cz