Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je 1700 ze zhruba devíti tisíc. Mladé lidi zatím tato profese příliš neláká. Do osmi let se proto může stát, že bude strojvedoucích nedostatek, varuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P27e51t27r 65B65á58č30a 8515516325255

Nevadi. Potrebujeme dalnice, vlaky ne.

0/0
22.2.2018 21:07

J10o14s51e98f 23M93e92r50u36n67k20a 6122670913337

Můj nejlepší kámoš je strojvedoucí. Podle toho, co říká - tak někdy před 15-20 lety vyhodili hodně strojvedoucích, protože se na dráze vše utlumovalo. A samozřejmě každý musí mít 3 auta. No - a pak po 10 letech přišli naši top-manageři na to, že strojvedoucí najednou chybí. A tak se postupně začal počet navyšovat, ale je otázka, zda to není na úkor kvalifikace ( můj kámoš má obchodní akademii a absolvoval nějaký kurz a testy, ale také tam mají třeba kuchaře - pokud to umí, proč ne ). Dalším problémem je i to, že platy sice nemají špatné, ale jsou neustále jednou nohou v kriminále, mají odpovědnost za lidi a to ty mladé moc neláká. Krom toho, když mají rodinu, není zrovna odvaz přespávat v nějakém blbákově 10 km od nejbližší civilizace a čekat na novou směnu. V některých krajích je to sice lepší, ale u nás na Vysočině ne - tam spí v Jihlávce nebo Křižanově, kde "chcípl pes", v přestávce si ani to pivo nemůžou koupit, to by znamenalo 5 km pěšky na nejbližší benzínku. No - a za rozdělení na České dráhy, Cargo a SŽDC, kde nešlo o nějaké zefektivnění, ale o koryta, bych zodpovědné osoby poslal Kimovi, aby se jeho pejsci najedli. Pochopitelně na vlastní náklady těchto "odborníků"

+2/0
22.2.2018 9:59

L12u64c21i13a27n 82P50a58p56a15z51i67a97n 5964907931125

Problém se rychle vyřeší, když cena práce bude jako km od naší hranice, jako mají naši sousedé, třeba v Německu. Stejně mnoho z nás zde již pracuje, aspoň by se zase mohli vrátit do své domoviny, když vlast tak potřebuje.

0/−2
21.2.2018 23:25

J19a73n 15B89u39r84i79a40n 2233419704610

To jako myslíte, že čeští strojvedoucí utekli jezdit do Německa? Narozdíl od Vás o tom něco málo vím, a je to hloupost.

Spousta českých strojvedoucích v minulosti prostě jezdit přestala a začali dělat něco jiného. A ti, co zůstali, tak prostě stárnou a odchází do důchodu.

No a noví strojvedoucí nám moc nevznikají - není to jen tak.

+3/0
22.2.2018 6:32

V16í49t 59K72o42u56b64a 6396470154428

Oni se všichni jako top manageři neuživí, takže někdo rád půjde dělat i toho strojvodce.

0/−1
21.2.2018 20:32

J58a55n 93V93á70c36l93a53v44í72k 3172916921869

Nebo se konečně rozhoupeme k autonomním vlakům.

0/−5
21.2.2018 20:36

R43a72d79o41m72í14r 50P78e95š50o65r91n94a 3659496359636

Pokud vím, tak kromě toho, že jste O.K: po duševní stránce a děláte psychotesty je zcela nutné mít zdravý zrak. A to max. do 1 1/2 dioptrie na dálku. Anebo se něco za těch posledních 27 let změnilo? Na to jsem v článku nenarazil...

Za časů Husáka jste nemuseli mít na strojvedoucího náklaďáků ani maturitu. Nyní to dělají středoškoláci a na rychlíky je VŚ nutná (myslím, že Pernerova fakulta v Pardubicích a Dopravní fakulta v Žilině připravují nové strojvedoucí). Je to ale všechno asi jinak a myslím, že na nové Vectrony nebo Leoexpress by Vás jen tak hnedka nepustili. Musíte být 100% zdraví a také patřičně odborně vzdělaní...

Jezdit s expresem není jako jet na vesnici v traktoru a za sebou táhnout vůz plný slámy.

0/0
21.2.2018 20:20

I64v14o 41Č55á43n 5448903

Toho jsem si také všiml... a platí to i pro tramvaje a trolejbusy, také jsou to drážní vozidla... takže mě zarazilo, že o zraku ve článku nic nebylo - ale to je o tom, že to píše někdo, kdo tomu vůbec nerozumí a ani o tom nepřemýšlí... ale má na to VŠ... k tomu je to splácané, ve druhé části je ten článek o něčem úplně jiném...

0/0
21.2.2018 20:33

L18u14k28á87š 35Š88m97a56h65e84l 2977834842974

No, kdysi jsem chtěl jít na dopravní průmyslovku a dělat strojvůdce, s 2,5 dioptriemi to nešlo. To byla ale 90. léta, takže od té doby se to možná změnilo.

0/0
22.2.2018 9:51

D74a11v90i78d 59Č53e37r78n40o37h13o19r18s52k87ý 1606414106386

je jedno jakou vezes kategorii vlaku ..... jeden den poskakuju po lokalce v regionove a druhy den si jedu s rychlikem do prahy. Dulezity jsou zkousky ne dosazene vzdelani

0/0
22.2.2018 14:51

R87a33d68o84m61í53r 16P51e18š35o19r67n64a 3509656899126

JO, taky a ted znovu jo. V 90. letech tam byl, ale na strojvedoucího přetlak. Já jsem nemohl, protože jsem měl 4 1/2 dioptrie.

Dříve, ale kladli důraz i na vzdělání. Teď nejsou lidi, tak je to, jak za mého táty. Jezdí skoro každý, kdo je zdravý...V tom se to změnilo...

0/0
23.2.2018 7:36

P50a76v82e89l 62S39o72b90o84t26k79a 5550684

Je složitější žídit vlak, než řídit kamión s návěsem?

Jak dlouho trvá vzdělání strojvedoucího?

(myslím tím skutečně potřebné vzdělání, a samozřejmým předpokladem je zdravotní způsobilost).

Nevěřím, že vyškolení maturanta, bakaláře nebo Ing. strojního či elektro vč. jízd může trvat víc než půl roku.

Víte co je to Metro? Co je to Tramvaj? Tam jezdí po krátkém zaškolení i studenti-brigádníci...

Takže bych z toho nedělal takovou vědu a rozbil nesmyslný monopol studovaných stroijvůdců, alespoň u nákladních vlaků.

+2/−6
21.2.2018 19:44

P14a53v96e55l 95J74o15n26á38š 5351525129295

Něco podobného je u pilotů vrtulníkářů.

+1/0
21.2.2018 18:37

D52a31n68i47e67l 52M62a84g20n63u26s 4473355924957

Jenže tam si za tu cenu kurzu pro strojvedoucí je třeba namalovat ještě dvě nuly. Oni by zájemci o létání s vrtulníky byli, ale z armády už jich moc nepřijde, a v civilu je to strašně drahý. ATPL na "solid wings" vyjde levněji a víc se tam vydělá, navíc je to "prestižnější"...

+1/0
22.2.2018 10:29

P57a37v91e82l 93J88o79n17á70š 5801195319605

Nejhorší je situace u leteckých záchranek, kde nejde ani tak o peníze, i když o ty jistě taky, ale i o čas. Normální vrtulníkář je pro záchranku začátečník.

0/0
22.2.2018 17:53

D97a26n16i80e30l 66M97a38g23n60u78s 4983985234857

Právě.

0/0
22.2.2018 17:55

F60r91a16n54t72i40š77e96k 13L64u37k74e89š 7118820195736

Jde spíš o to,že to je psychicky náročná profese a i kdyby za to dávali 100tis. Kč,tak stejně se najde málo odvážlivců...Není to pro každého....

+11/0
21.2.2018 18:25

P63e59t52r 23K79o61r65b83e32l 9176447750232

Nic proti strojvedoucím, ale osobně jsem přesvědčen, že řidič autobusu v městském provozu to má náročnější.

+2/−4
21.2.2018 18:56

M83a93r75t93i56n 77V74i64d58u30m30s28k13ý 5256927907187

10 let jsem jezdil autobusem (6 let zájezdy, 4 roky kloubákem po Praze), dva roky jezdím jako strojvedoucí. Srovnat se to nedá. Je mi jasný, že to na trati vypadá jednoduše, ale na těch kolejích je to o dost větší záhul.

+2/0
21.2.2018 21:48

P36e40t51r 15K44o48r69b72e80l 9406507690492

V čem? To není rýpání, rád bych to věděl.

0/0
22.2.2018 10:48

D32a43n31i88e80l 42M97a95g54n15u44s 4193155394317

Ono se to jen zdá. U řídících letového provozu se taky může říct, že se jen válí v rest roomu, a sem tam posedí dvě hodinky u radaru, v teplíčku a suchu. A přesto, že mají průměrný plat hodně přes 120 000,- Kč, pořád nabírají...

+1/0
22.2.2018 10:32

R93o75b46e71r92t 24M80a14t34u18l49a 8557159306755

Průměr 37 tisíc hrubého není nic moc vzhledem k tomu, že když trochu zaspíte tak zastavíte hodně daleko za zastávkou a budete mít velkej průšvih...

+3/0
21.2.2018 18:16

J47a34r93o19s96l86a96v 24K44o60m91o22ň 1810344174951

autobusák bude mít víc než jen projetí zastávky a to bere ani ne půlku, nemluvě o pohodě jezdit na kolejích oproti na silnici

0/−4
21.2.2018 19:18

M39a18r48t78i14n 92V77i76d35u51m39s95k80ý 5416867917747

Už jsem tady reagoval: 10 let autobusem, 2 roky jako strojvedoucí. Kdo nezažije, neví o co jde. Řídit vlak na lokálce je o dost náročnější, než kloubový autobus po Praze. Zažil jsem obojí, můžu porovnat.

+2/0
21.2.2018 21:50

D78a66n19i24e95l 42M44a95g61n11u21s 4103115974787

Když trochu zaspíte, tak během pár sekund vlak zastaví :-)

0/0
22.2.2018 10:30
Foto

J26a22n 19Č46e66r50m70á53k 4559268825547

"...Pozitivním trendem je podle Koláře rostoucí zájem o povolání strojvedoucího u žen..."

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/zeleznice-strojvedouci-drazni-urad-jiri-kolar-zeleznice-pes-/eko-doprava.aspx?c=A180221_110256_eko-doprava_cfr

Ovšem, ženy od rodin, klidně na několik dní a na turnusy... Děti mámu nepotřebují, však už je od dvou let nastrkáme do hromadných studených odchoven... Jako selátka...

A proč jde o pozitivní trend? Jako cestujícímu je mi přeci jedno, řídí-li vlak muž, žena či "autopilot"... Což je ostatně trend z nejtrendovatějších a strojvůdce, stejně jako řidiče čeká nejistá budoucnost...!!:-(

+1/−7
21.2.2018 17:36

J56i11ř42í 13K73r10e46j13č67a 8964801426

Dokud nebudou platy strojvůdců několikanásobky toho, co berou pracanti v ziskuchtivých neziskovkách, neoplatí se jim studovat takovýto obor.

+6/−2
21.2.2018 17:14

P75e13t82r 52K90o66r76b33e53l 9596797680312

Takže třeba FAČR je plná potenciálních strojvedoucích?

0/0
21.2.2018 18:57

J49i35ř33í 17S23c63h96m22i86d86t 5940283974465

Klid nebude jen nedostatek strojvedoucích, ale i jiných profesí pokud se vedení nevzpamatuje včas a nebude personální politiku dělat tak, že přemlouvá lidi, kteří už mají nárok na důchod, aby ještě zůstali pracovat, to zatím částečně funguje neboť se ještě nechodí v 65 do důchodu, ale až se chodit bude, tak jich už moc přesluhovat nebude chtít, takhle se personální politika neděláRvRvRv.

+2/0
21.2.2018 17:10

T10o64m94á21š 28H40e76ř70m62á67n28e61k 7874487595

když vidím jak v molochu čd/sždc bují arogance vedení tak se ani nedivím že se k nim lidi nehrnou

+6/0
21.2.2018 16:52
Foto

O11n96d30r73e80j 33V73a22l94o54u43s82e30k 4870261867331

Strojvůdců bude hlavně potřeba stále méně protože na železnici se dá už teď reálně uvažovat o úplně autonomním provozu.

Totéž se týká a výpravčích.

Pokrok nezastavíš.

+3/−11
21.2.2018 16:04

Z92d29e76n68ě58k 48W60e37r53n77h71a65r88t 6607745582628

To je ale vize na řadu desetiletí, podobně jako třeba u aut. Uvažuje se o tom, to není sporu, ale k plošné realizaci je ještě hodně daleko.

+9/0
21.2.2018 16:07

M85a89r73t54i26n 23K35y51p98r 2662845574564

Na železnici je autonomní systém řádově jednodušší a realizovatelnější než na silnici. A třeba otázka dispečerského dálkového řízení tratí kdy je potřeba zlomek výpravčích proti klasice s obsazenými stanicemi je už i v ČR na hlavních tratích žhavá současnost.

+1/0
21.2.2018 21:53

P82e46t79r 94K68o68r71b89e51l 9576697450372

Jenže pokrok ten úbytek tak nějak nestíhá.

0/0
21.2.2018 18:55

P54e12t56r 16K92o67r34b66e11l 9356237770752

To jste mohli přes kopírák napsat i o výpravčích. Bez nich se žádný vlak nerozjede.

+4/−1
21.2.2018 15:42

Z16d51e27n59ě81k 74W79e96r94n35h84a93r91t 6167855722438

Bez techniků v depech taky ne... To jde tvrdit o každé profesi.

+5/0
21.2.2018 16:08

P41e13t19r 88K67o32r93b91e72l 9276327880802

Tak ať to napíšou i o technicích v depech.

+1/0
21.2.2018 18:54







Najdete na iDNES.cz