Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Zakázat diesel nemá smysl. Raději vsaďme na nové technologie

V Německu chystají zákaz vjezdu naftových aut do center měst. Nejsou však příliš rychlé regulace unáhlené? Neměli bychom spíš sázet na nové technologie, které problém vyřeší? V komentáři se nad tím zamýšlí Aleš Michl, poradce ministryně financí, spolumajitel investičního fondu QUANT.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L67a26d53i78s27l57a33v 89K57a10l75o68u68s 7185366361820

Pokud začnou zakazovat plošně naftové motory, co pak budou dělat s tou přebytečnou naftou ? Kdo někdy alespoň zaslechl o krakování nafty, musí vědět, že bude přebývat. Takže s ní začnou ekologicky topit ve spalovnách ? Je to podobné situaci, kdy v autoservisu Vám naúčtují tučnou likvidaci vyjetého oleje, ale pak si všimnete, že v rohu dílny mají kamna na spalování právě toho vyjetého oleje.

0/0
13.3.2018 7:04

G49e13o17r57g 52K33o68m92b30e82r21e79c 9104471196641

Dokud nebude v zemi posledni litr ropy do ty doby se nic jineho neprosadi. Ropna lobby si to uz pohlida. To nejsou zadni troskari.

Par aut na baterky a par na palivovy clanek jezdit bude ale drtiva vetsina budou dal spalovaci motory.

+1/−1
12.3.2018 16:20

P62e59t16e91r 74V78a42ň56u30š47a85n57i52k 4597676306202

nastesti

+2/0
12.3.2018 17:07

P22e81t30r 52N23o25v91á83k 3853966744224

Hybrid = spotřeba 7 litrů benzínu/100 km

Diesel = spotřeba 5 litrů nafty/100 km.

....EURv

+1/−1
12.3.2018 10:04

P20e57t62r 65N14o16v57á30k 3433186704704

Zakážeme naftu, jsme přece zelení...!!

...A elektřinu budeme vyrábět v uhelných elektrárnách, jsou taky zelené...;-DRvEU

+3/−2
12.3.2018 10:02

L60a36d14i47s20l50a69v 24K90a68l86o64u88s 7215496441230

Obrůstají zeleným mechem z těch kyselých děštů.

0/0
13.3.2018 7:57

M18a88r80e67k 44J20a89n32e91č48k53a 1207106763141

Ono všeobecně cpát diesel do menších aut byla totální pitomost, na kterou teď doplácejí všichni, tedy ti, co si takové auto koupili a především ti, co ty škodliviny musejí dýchat. Diesel se měl dávat pouze do vozidel od 2t a nyní by tyto problémy v takovém rozsahu prostě neexistovali. Jsem opravdu zvědav, jak teď chtějí přinutit šrotiště Evropy tedy ČR, aby se dieselů vzdala, nebo je výrazně omezila. To bude ještě tragikomické divadlo.

+1/−7
11.3.2018 13:52

V21l59a91d86i20s54l72a44v 36B59u31r50y69š96e76k 1919662237164

tady to nikdo nechce zakázat, my se zatím tváříme, že nám to nevadí

+1/0
11.3.2018 16:37

Š35t28e88f12a26n 25F24r24i28č12a 7262148893916

Tady jsou na programu dne jiné vtipné akce, které přinesou rychlé prachy.

0/0
11.3.2018 21:57
Foto

P82a53v38e28l 62K34u68c44e53r54a 7179224698303

Budoucnost maji uz leda rifle Diesel. Jinak je to o elektromobilech, ktere se budou nabijet pres noc, takze to budou male "elektrarny", mozna casem vodik.

+1/−6
11.3.2018 13:44

P35e24t55r 86Č95e92r51m84á31k 9568755709940

To je zrovna zcela slepá cesta, pokud se mají někdy elektromobily alespoň trochu masivněji rozšířit tak jedině s nabíjením skrze rychlonabíjčky.

+1/−1
11.3.2018 15:18

L39u53b42o20š 55U40l58r85i52c47h 5731140888474

Rychlonabíjačky, nie sú problém, možno v Česku.

Napr. Nórsko už má bežne rýchlonabíjačky na takmer všetkých verejných parkoviskách.

Každá väčšia firma v Nórsku má nabíjacie stanice priamo na svojich firemných parkoviskách, zamestnanec vždy odchádza s práce s plnenabitou batériou.

0/0
12.3.2018 0:07

P89e74t44r 93Č13e55r93m88á13k 9558395179960

Neříkal jsem že jsou rychlpnabíječky problém, jen že to je momentálně jediná cesta jak alespoň trochu eauta rozšířit, protože jak právě ukázalo Norsko tak cesta sloupků na parkovištích je pro plošné užití zcela nereálná.

0/0
12.3.2018 12:35

J49a97n 31V80á51c90l38a38v89í20k 3442606801209

Rychlonabíječly to bude chtít zejména kolem hlavních tahů, ale pokud by měl člověk každých pár dní lítat k rychlonabíječce a tam trávit desítky minut čekáním, tak raději zůstane u spalovacího motoru.

+1/−1
12.3.2018 12:54

P43e81t76r 80Č81e17r55m60á19k 9868615729250

Proto u nich také většina lidí zůstává ;-)

Nicméně pro nejbližší budoucnost je to jediné masové řešení, proto na něj sází výrobci eaut, jinak se prostě nikdy nerožšíří. Tak jako se dnes každý musí zastavit na benzínce, tak se budou lidé stavovat rychlonabíječek (dost pravděpodobně na stejné místě). Ano ze začátku to bude holt na dvakrát tak dlouhou dobu a dvakrát tak často než zabere klasické palivo, ale co by nadšenci neudělali že R^;-)

0/0
12.3.2018 21:11

D11a50d50a85k 79P48e43t18r 7871310654318

;-D

0/0
13.3.2018 7:13

Z22b60y18n10ě63k 98Č43e31j44k60a 5176368741563

Při hlášce "neviditelná ruka trhu vyřeší emise" jsem přestal číst. Pán je ze skleníku. na trhu musí být vždycky k nabídce i poptávka. Pokud nebudou regulace emisí (jakékoliv), bude vyvolána poptávka až od spotřebitelů, resp. obyvatel určitých oblastí, kde bude nedýchatelno, nebo až budou docházet fosilní paliva. Opravdu to musí nejdřív zajít tak daleko jen kvůli "přirozené" regulaci?

+3/0
11.3.2018 12:19
Foto

R98a50d87i87m 43K29r78o75u36t87i49l 7340631226479

Auta, plechy, gumy... zohyzďují centra měst.

Aha - elektromobily nejsou auta, nemají plechy, nejezdí po gumách, a tak historická centra měst nezohyzďují. A navíc vyloženě hezký model elektroauta je snad jeden - Tesla 3. Jinak jsou to všechno designové hrůzy.

Technologičtí investoři by měli investovat do stájí, výběhů, chovu koní a do výroby kočárů. Tam je budoucnost. :-/

+4/−1
11.3.2018 11:33

M12a55r59t21i59n 69N56e46r60m55u87t 4289500808504

Taková kobliha od koně uprostřed ulice, to je krása a požitek pro všechny smysly.

0/0
12.3.2018 15:16

B42o23h21u33m48í91r 29E98l86i46á51š 1461338304592

Nafta patri do traktoru a nakladaku..max do nejaky dodavky ale ne do osobaku

Ale koukam ze je tu spousta zabednencu co to nedokazou pochopit.

co nedokazou pochopit ze uz jen vstupni cena u "uctivaneho TDI" je 50..70 tis navic

Plus cena bezne udrzby a oprav je u TDI vyssi

A za 50 litru uz nadelam parady

A nejaky kroutici moment ...srovnavat turbo a atmosferu proste nemuzete,pokud budu chtit natrhnout prdel tdicku tak do benzinu turbo..a kde jste??pak uz jen ta spotreba a i to je resitelny,treba prestavbou na Lpg

+1/−5
11.3.2018 9:23

P39e45t30r 83Č42e14r56m24á24k 9868525149370

A tak to taky není pravda, záleží na tom v jakém autě, v jakém způsobu užití. Dávat si do malýho městskýho auta typu fabie diesel je skutečně ekomomická blbost, naopak třeba do vyšší střední třídy s větším nájezdem je to ekonomická nutnost. S tím souvisí i ty další věci - navýšení ceny je pak už zanedbatelné, údržba a servis je pak dneska na zcela srovnatelné úrovni jako přímovstřikové benzíny.

0/0
11.3.2018 10:12
Foto

R42a55d10i38m 93K85r54o35u22t40i73l 7540811566719

Nevím, proč zabedněnci pořád nedokáží pochopit, že např. u Volva XC90 i XC 90 II je dieselová verze levnější než benzínová.

+1/0
11.3.2018 11:34

V73o17k32o33u26n 11V25l51a97d65i48m45i84r 8982958469948

Nejen tam. Ale nejvetsi znalci zde jiste znaji jen 30 let stare embecko.

0/0
11.3.2018 12:04

J87a91n 65V41á46c23l51a46v74í33k 3272156561399

30 let?

0/0
11.3.2018 20:20

I59g57n83á49c 17D63i29v87i36š 1271139113714

Je to nesmysl. Já mám načipovanou Octavii TDI, která žere jen 5l/100km a vyprodukuje tedy méně skleníkových plynů než benziny, co nemají zátah odspoda a musí se šíleně vytáčet, tudíž strašně žerou.

0/−1
11.3.2018 8:26

P55e49t68r 36H25o92r77á66k 1889893409374

Na skleníkové plyny ti každej ve městě kašle. Tys asi vůbec nepochopil, o co jde.

+5/−2
11.3.2018 8:58

J92a79n 85S50t76e97h46l51i36k 9875877116581

Skleníkové plyny jsou CO2 . A co myslíte , že se spaluje při spalování benzinu nebo nafty . Uhlík . Skleníkových plynu je tedy vždy stejně podle množství paliva. A to má nafta více - je to těžší palivo .Správně by se tedy mělo rozlišovat podle množství energie v palivu.

0/0
11.3.2018 9:51

M88a81r75t98i65n 48K37a44r51á95s96e15k 9968113218778

Problem je trochu v tom, ze emisni normy neresi sklenikove plyny, ale jedovate plyny a pevne castice - a v tech ten nacipovany TDI klidny vyda za 100 modernich nenacipovancyh motoru...

0/0
11.3.2018 12:57

V72l69a67d52i21s23l83a42v 46B59u29r66y59š44e66k 1619672777354

a je to tady, silniční travič-vagabund šel s pravdou ven, tak to je síla

0/0
11.3.2018 16:53

L21u11m66í33r 51V13i92t51h83a 2887457786952

Podíl NOxů v celkovém množství spalin vznětových i zážehových motorů v dnešních osobních vozidlech je v řádu jednotlivých setin procenta. Na 1 kg spalin připadají desetiny gramu. Podstatnou část jich odstraní u zážehových motorů redukční část katalyzátoru, u vznětových systém AdBlue. Produkcí mikročástic jsou si také velmi podobné. Přímé vstřikování benzínu i nafty ve vysokotlakém prostředí způsobí, že velmi drobné kapénky nemají potřebnou kinetickou energii,aby doletěly dostatečně daleko a aby si každá nalezla potřebné množství kyslíku. Ty "šťastnější" shoří, ty méně šťastné se spečou na mikrosaze. Nahrazením vznětových motorů zážehovými vůbec nic nevyřeší.

Co se týče starších vozů bez systémů AdBlue - je dobré si uvědomit, že i mezi zážehovými motory jsou starší vozy, a to ve stejné poměru. Řidiči v nich spalují kdeco, počínaje technickým benzínem až po ředidla.

Zákaz vznětových motorů je politické rozhodnutí na úrovni zavření atomových elektráren. Je to populistická blbost, které tleskají především ti, co o tom nic nevědí.

+1/0
11.3.2018 8:24

P35e72t63r 27H30o57r46á75k 1979423619164

Starší zážehové motory nemají výraznější problém na rozdíl od dieselů a řidiči v nich překvapivě spalují benzin.

+1/−2
11.3.2018 9:00

L29u70m83í16r 38V44i46t28h75a 2107757156462

Bavíme se o nových autech.

0/0
11.3.2018 19:29

R25a49d28i70m 98S53v11o79b32o40d86a 9803499416202

8-o Řidiči v nich spalují kdeco, počínaje technickým benzínem až po ředidla.8-o

litr technickebo benzinu stoji cca 50kc a redidlo tak 40kc/l

proc by to pro boha delali?

+1/−1
11.3.2018 9:47

L41u59m22í67r 14V27i31t41h19a 2457547536972

Protože to kradou v práci.

0/0
11.3.2018 19:29

M60i29c34h95a58l 80K14u17d27l14á97č88e60k 9351954394

Zákaz prodeje nových nafťáků by jsem ještě pochopil, ale prodat liden auta a potom jim šmahem zakazovat jejich provoz si říká o přes hubu.

+5/0
11.3.2018 8:18

M96a34r88t13i36n 86S26e86d17o10n28a 2925186186359

Pan poradce je podprumerny populista, tolik nelogických nesmyslu dat dohromady je k pousmani. Nebo je mozne ze svým nesmyslum i veri.

Uz několik desitek let zpusobuji exhalace a prach ve mestech individualni doprava, pritom tento problém v US není tak viditelny - auto na naftu tam není bezne. Alternativa vuci nafta se pouziva všude ve svete, jenom v EU se z danovych duvodu chytl diesel. A kdo není uplny ignorat zna i LPG, CNG, elektrinu. Alternatovy vuci nafta tu jsou uz roky a není normalni, aby sireni sazi ve mestech melo mit masovou podporu.

+3/−5
11.3.2018 7:27

V54l10a13d28i12s15l89a32v 67B37u12r23y54š24e78k 1539902357114

no pokud zákaz pomůže vyhrát římské starostce volby, tak to znamená, že se lidem zákaz líbí, no samozřejmě ne těm, kteří vypouští saze, ale těm, kteří je dýchají a jedině zákaz pomůže rozvoji nových technologií, když majitel jedovatýho auta nebude moct jezdit kam chce, tak předpokládám, že je línej a nebude chodit pěšky, ale koupí od někoho méně jedovatý auto se kterým tam jezdit moct bude a ten kdo mu ho prodá koupí novou technologii, článek jsem raději nečetl, ale dovedu si představit, že si liberální autor myslí, že každý má právo trávit ostatní a město tomu má zabránit tak, že mu poskytne nové technologie, to je samozřejmě hrozná kravina

+5/−3
11.3.2018 7:18

I22g20n65á50c 71D72i13v47i87š 1571619203984

Mě nejvíce iritují vagabundi, kteří dojíždějí do práce autem hloupých 1200m, kupují si na to co 3 roky nové auto (ohromná zátěž pro přírodu) a ještě pindají o ekologii.

0/0
11.3.2018 8:28

M19a78r53t88i57n 16K92a33r16á12s30e75k 9338723708728

Prirode je uplne jedno jestli si koupite nove auto jednou za 20 let, nebo dvakrat do roka .... teda pokud ho po te kratke dobe vlastnictvi prodate, pokud ho date po roce pouzivani sesrotovat tak to je pak opravdu problem...

+3/−1
11.3.2018 13:00

V38l55a36d67i16s95l25a88v 59B41u55r97y67š11e73k 1159272137144

vagabundů je kolem nás plno, to je pravda, taky mně vadí, nejvíc ti v těch starých smradlavých dieselech, co mně tráví, jinak na přírodu já kašlu, každopádně, bez zákazů to rozhodně nepůjde, jak jsem psal, představa, že vagabundovi dá někdo novou technologii, aby nás netrávil je hloupá

0/0
11.3.2018 16:50

A75l69o89i95s 83J41i77n15d17r44a 9740474987425

Michl opet na sve anti regulacni vlne. Kdyby nebylo zakazu a prikazu, tak tady mame jeste pracovni soboty a mozna i vikendy a bezbrehy kapitalismus.

Zakazat diesel smysl ma, protoze prave ted se zacne ukazovat jestli ty technologie opravdu jsou nebo nejsou. A nejhorsi je kdyz do toho mluvi clovek, ktery srovnava pokrok v mikroelektronice s vyvojem spalovacich motoru......... totalne mimo.

Ve mestech jsme taky zakazali, aby si kazdy spaloval v kamnech co chce, protoze jinak by jste se udusili uplne a nezda se, ze by nekdo proti tomu protestoval.

Hawk a smrt dieselum pred mym domem ;-D

+6/−5
11.3.2018 7:14

M73a59r11e34k 51T92u22r63n64o38v25e60c 7935652140376

A co s tím má společného ten jestřáb? Nebo jste myslel indiánské "howgh" - domluvil jsem?

+1/0
11.3.2018 8:27

Z24d57e30n68e94k 12N48o58v51o35h38r90a17d53s84k92ý 6551654920515

Svět počítačů se opravdu nedá srovnávat se světem aut. Jak dlouho jen Škodovce trvalo, než vyrobila první automobil s USB konektorem?

+4/0
11.3.2018 6:52

Š71t79e74f19a90n 22F15r60i79č33a 7462218103796

Na rozdíl od Evropy, specialitou velkých měst v České republice je tranzit nákladní dopravy skrz centrum. Typicky D1 v Brně, kde desítky tisíc nákladních vozidel denně projíždí křižovatkou dálnic D1 x D2 nebo křižovatku dálnice D1 x I/52 Vídeńská. Vzdálenost těchto křižovatek od nám. Svobody je vzdušnou čarou pouhých 4,4 km, resp. 3,9 km. Takže zakázat Brňanům vjezd do centra města dieselem, a zároveň jim ponechat pod okny sídlišť tranzit kamionů je absurdní.

+1/0
11.3.2018 6:46

V30l26a26d40i46s71l21a52v 82B25u63r30y55š20e53k 1329152377714

není to absurdní, nekdy si zajděte zadýchat na Koliště, k Muzjce, Úvoz a tak, kde byly naměřeny nejvyšší hodnoty sazí v Evropě a pak nám řekněte, jaký to bylo

+1/−3
11.3.2018 7:46

Š61t64e43f82a20n 76F82r96i86č77a 7282888263896

Běžte si zadýchat například ve Starém Lískovci na Irkutskou, Kyjevskou, nebo do Bosonoh - vedle dálnice. Absurdní je to, že tytéž samosprávné orgány, které usilují o zavlékání tranzitní nákladní dopravy do Brna (v současné době např. D43) , předstírají péči o zdraví lidí tím, že jim zakážou jezdit do města. Do toho města, do kterého titíž úředníci zavlékají bez mrknutí okem tisíce nákladních vozidel denně, a další tisíce chtějí zavlékat (viz úsilí o zavlečení do města D43).Rv

0/0
11.3.2018 7:54

V36l33a68d76i24s29l31a40v 29B96u58r54y69š65e93k 1169572277184

zavlíkají, zavlíkají, to nechápu, když to chtějí zakázat, tak snad odvlíkají, to si musíme ujasnit, povolení dieselů na Úvoze je zavlíkání a zákaz je odvlíkání, tak to teda chápu já a co je na předměstí u dálnic je zase něco jiného, co s tím nesouvisí, saze ve Starém Lískovci jsou saze ve Starém Lískovci a u Koliště jsou zase u Koliště, mimochodem nejhorší vzduch v Evropě nebyl naměřen v Lískovci, ale právě na Úvoze

0/0
11.3.2018 8:07

Š49t47e24f85a42n 15F62r63i73č33a 7732638363476

Tak něco proti tomu špatnému vzduchu ve městech udělejte. Ovšem garantuji Vám, že je poněkud schizofrenní uvažovat o zákazu vozidel s motory na paliva z ropy, a zároveň připravovat další silnice, které do měst přivedou další a další tranzitující vozidla. Jinak samozřejmě Vaše přesvědčení o nejhorším ovzduší v Evropě právě na určitém místě je samozřejmě naprostý blábol. Vždyť už jen fakt, že úřady měří velmi řídce, a tedy na většině míst neměří vůbec neznamená, že by na neměřených místech nebylo ovzduší ještě horší.

0/0
11.3.2018 21:19

V40l29a86d84i54s89l18a49v 31B45u45r33y64š16e27k 1129792307114

já diesel nemám, takže nic proti vzduchu udělat už víc nemůžu a že je v Brně nejhorší vzduch ze všech měst v Evropě je poměrně známý fakt, bylo to naměřeno odborníky a moje přesvěčení to rozhodně neni

0/0
12.3.2018 7:35

A79l75e51š 22K46o35ž71í61š64e56k 2167557435323

vin Diesel to má taky spočítaný a Dusseldort se bude přejmenovávat na ElektrodorfR^

+3/0
11.3.2018 0:09



Najdete na iDNES.cz