Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na dráty i na baterky. Trolejbusy s pomocnými bateriemi přesvědčily dopravce

Zájem o trolejbusy s přídavnými akumulátory roste, v Česku už vyrobili více než stovku vozidel. Část z nich putovala do zahraničí, desítka však už jezdí také v Plzni, Ostravě či Zlíně. A další města je plánují během letošního roku pořídit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T74o74m14á36š 34K65u93c52h20a75ř 3367261948231

Přijde mi nepraktické, že trolejbu s sebou po celé trase vláčí těžké baterie, aby pak na ně mohl urazit pár km. U beztrolejové zajíždky by měla být nabíjecí stanice, kde si řidič vždy vyzvedne nabité baterie a s pomocí vozíku je vždy zasune do bateriového prostoru trolejbusu a frčí dál. ;-)

+3/−12
14.3.2018 9:49

J85i60ř91í 62E75r59b80e71n 1183574646807

V provozu MHD hrají roli už desítky sekund - průměrná doba pobytu vozu v zastávce je cca 15 sekund. Podle toho se dimenzují linky a oběhy vozidel. Pokud byste na začátku bateriového úseku musel nasadit a připojit baterie, odzkoušet funkci, na výjezdu to zase vrátit, tak to zabere kolem pěti až deseti minut. To vše musíte dělat za jakéhokoliv počasí a světelných podmínek zhruba od 4:30 do 21:30, takže při intervalu 15/30 minut to znamená nějakých 40-50 manipulací denně - to máte odhadem 5 až 6 hodin neproduktivního zdržujícího času denně + zvýšené opotřebení kontaktů a techniky + nutnost dalšího manipulačního zázemí. Ve finále vás to bude stát tolik, že to bude stát jako celý nový trolejbus...

+8/0
14.3.2018 10:02

J21i74ř97í 80S51c71h78w90a47c80h 8548474238846

ty baterie na 12 km mohou mít hmotnost cca 3-4 osob., V celkové hmotnosti 16-20 tun asi totéž, jako rozdíl mezi plnou a z poloviny plnou nádrží v osobním autě.

+5/0
14.3.2018 13:05

J68a91r98o49m49í92r 60K83r76á45l 4800829794639

Je to lepší, než pár km jet trolejbusem, pak 200 metrů autobusem a zbytek zas trolejbusem. Ony ty troleje nejsou všude.

0/0
14.3.2018 16:55

R79o65b26e49r55t 22P89r95a70ž67á13k 4568356565410

A co dodělat těch 200m troleje?

0/0
17.3.2018 23:01

D41a22n77i77e16l 67Ř81e32h68á63č14e96k 5437393261977

A tam by si dal šofér i kafe a sváču a za půl hodinky pokračujem dál... ;-D

0/0
14.3.2018 17:39

R70u17d98o34l30f 40P97e35k33a88r 6979339944925

Nejvetsi vliv na ŽP by mela letadla na baterky a zaoceanske nakladni lode na baterky. Tohle je, jako kdyz vymenite doma bojler - 00 nic.

+3/−7
14.3.2018 9:12

K23a46m28i51l 64Š67a13n76c22a 1808575954

No zrovna u tech nakladnich lodi to neni tak uplne pravda, pokud prepocitate emise na tunokilometry, tak ta nakladni lod znecistuje min nez osobni auto.

+5/0
14.3.2018 9:18

T62o45m58á77š 59R78a72d95n95i57c 2103358114421

jednou jsem to počítal, velká nákladní loď spálí asi litr mazutu na tunu nákladu na 100km cesty. Ale problém lodí je jinde, ten mazut obsahuje spoustu věcí, které auta nevypouští, jako třeba síru.

0/0
14.3.2018 10:40

J98i23ř72í 85S38c33h25w98a53c68h 8188824698666

síra (SO2) uprostřed oceánu je naprosto neškodná. První přeháňka ji v podobě velmi slabé kyseliny siřičité spláchne do moře, kde se naředí na "nulovou" koncentraci či s něčím zreaguje opět na "nulovou" koncentraci.....

0/0
14.3.2018 13:11

Š42i67m38o63n 94M51a51r41t84y38n84e25k 7413445973846

A také by to chtělo teplárny na baterky a elektrárny na baterky....

+4/−1
14.3.2018 9:19

D43a46n81i71e40l 34A44d15a72m 2977480161453

Asi myšleno jako vtip To by šla loď pod váhou baterií ke dnu.

0/0
14.3.2018 9:21

P95e90t80r 73S13c65h36w10a64r23z 7598289233831

No, nesměl by se vozit už žádný další náklad, jen ty baterie. ;-D

+3/0
14.3.2018 10:20

M87a70r95t88i27n 24R19u32z35i21c38k42a 1972628646647

;-D

0/0
14.3.2018 18:54

T55o44m15á45š 93K56u21c22h74a17ř 3977301298851

Ani letadla a lodě nic neřeší, dokud se většina elektřiny na světě vyrábí spalováním fosilních paliv, v lepším případě z jádra.

+1/0
14.3.2018 9:44

F62r57a55n46t73i18š83e80k 34K95a22d69l78e51c 1414153133712

S letadly i s loděmi souhlasím. Ale rozhodně neplatí, že by převedení MHD autobusů na elektrickou trakci nebylo významným příspěvkem ke zlepšení prostředí ve městech a jejich okolí. Tento skvělý koncept si bagatelizaci nezaslouží.

+4/0
14.3.2018 10:29

J31a47r92o74m24í14r 79K17r71á45l 4610219514429

Letadlo na baterky je nesmysl a pro kontejnerové lodě a tankery je nejlepší malý reaktor.

0/0
14.3.2018 16:56

J79a38r27o69m25í86r 12H61l40u16b76e95k 2266680444801

Nabíjení baterií za jízdy dává smysl. Elektrobus je na dvě věci, potřebuje baterie s větší kapacitou a když se nabíjí tak stojí. Jeden myslitel z Ostravského magistrátu chce trolejbusové tratě zrušit, přičemž nedávno DP vybudoval vedení až na Hranečník a zmíněnými hybridními stroji by byla možnost obsloužit celou oblast Radvanic, Bartovic a Šenova, která trpí zvýšeným znečištěním z nedalekého Arceloru.

+10/−1
14.3.2018 9:02
Foto

M57a90r60e86k 39B60a17š14i32s95t50a 7583452663810

V Ostravě nám místo tohoto řešení chtějí v Porubě radní vnutit tramvaje do části kde je klid

+2/−6
14.3.2018 8:51

J47a13r92o34m64í36r 18H67l77u31b90e41k 2266770974451

Jenže do Poruby žádné trolejbusové troleje nevedou a z Mariánek by to až ke Globusu, a zpět, tyto stroje nezvládly.

+4/−1
14.3.2018 9:16

R44a35d23e54k 10R34a21i80d71a 5337932729

Panu Bašištovi to nevysvětlíte. Je to zapřísáhlý odpůrce trati, která už 30 let měla stát a propojit tak obslužně odříznutou část města tvořenou velkým sídlištěm.

+2/0
14.3.2018 9:48
Foto

M73a37r66e94k 57B67a72š13i90s13t18a 7713892223390

Ano jsem odpůrce této nesmyslné tratě. Až pane Raida v průběhu stavby dojde k dopravním komplikacím, můžete se postavit ke koloně a vysvětlovat lidem že trasa měla stát třicet let. Já jsem zvědavý co budou říkat na trať lidé bydlící kolem, ti budou tak šťastní ......

0/−3
14.3.2018 10:16

D94u97š44a38n 16P86e61š25e44k 3905659564360

Každá stavba přináší nějaká omezení, dopravní komplikace. Bez toho by se nikdy nic nepostavilo.

+4/0
14.3.2018 10:28

M31i30r11e69k 62G44a39j20e36r 5421726529740

Tak proc nezavest prave ty trolejbusy?

0/0
14.3.2018 23:04

J16a41n 35V62a33l41o70u38c22h 6462427268170

Proč jim stavět trolejbusy (zcela odříznutý úsek), když k nejbližší tramaji je mohou dále navážet busy jako dosud? Co by jiní za rychlejší cestu bez přestupu dali...

Hluk - když se kupuje pojízdný příborník, aby to bylo co nejlevněší, trať postaví za peníze EU, ale údržba je za místní, je to těžké .(když ještě DP šéfoval dopravák a ne politiky nastrčená loutka, měla Ostrava nejlepší údržbu v zemi. Teď se řeší místo ojetých kolejnic voňavky do vozidel...)

0/0
15.3.2018 6:58

J20o58s91e74f 38H11o41f51f81e89j 8420553372592

Takhle to fungovalo ve Zlíně už za Bati....

+2/−1
14.3.2018 8:36

J12o12s62e35f 90Č63e98r54v35e61n21i59c93k27ý 9249834871833

A jaké používali akumulátory?

+3/0
14.3.2018 9:11

J62i51ř84í 47E45r96b41e41n 1113914266987

Byly to trolejbusy FBW-BBC, takže baterie byly zřejmě vlastní výroby Brown&Boveri&Cie.

0/0
14.3.2018 9:45

D79a35n72i39e68l 75Ř85e54h78á27č61e83k 5957793251447

Tady jsem našel že už v roce 1944 ve Zlíně na baterie.

http://www.sdp-cr.cz/object/zlin-zkusi-jako-prvni-trolejbusy-s-pomocnou-nabijeci-baterii-21096/doc_2c.htm

0/0
14.3.2018 17:50

R39a18d66e11k 66R87a66i30d62a 5577242439

Zní to hezky, ale jen na oko. Životnost běžného trolejbusu může být až 25 let, životnost městského autobusu je tak 10 - 15 let, a to maximálně. A životnost elektrobusu? No všechny 4 elektrobusy, které v Ostravě jezdí jsou po pěti letech na odpis. To není moc ekologické ani ekonomické. A slabý článek je onen elektrický článek. Mizerná životnost baterií je kámen úrazu. Výhoda obyčejného trolejbusu je jednoduchost a životnost, ale když onu jednoduchost zkazíme instalováním těžkých baterií, bude z toho jen drahý a složitý elektrobus. Jediná výhoda, kterou to skutečně má je, že města se můžou vykašlat na stavbu nových trolejbusových tratí. Nic ekologického na tom nevidím.

+14/−9
14.3.2018 8:21

Z97d21e29n75e82k 59N72a63j53m91a63n 1174443156

Z vlastní zkušenosti mají městské autobusy delší životnost.

0/0
14.3.2018 8:28

R38a69d41e93k 19R40a87i37d84a 5487772459

A kolik je vaše zkušenost? Moje je ta, že například Ikarusy, Škody 21ab, SORy odešly po ca 10 letech, Karosy řady 700 a 900 obvykle po 15. Některé vydržely dýl, ale to byly vskutku jen jednotlivé kusy.

+4/0
14.3.2018 9:34

J63i55ř45í 50S72c78h56w72a70c35h 8788534878576

Jakože trolejbusu za 13 mega skončí baterie za půl mega a proto se sešrotuje :-)

+9/0
14.3.2018 8:43

R70a97d45e74k 11R31a94i38d28a 5347352539

Nechají je vyměnit jednou, dvakrát a pak se na to vykašlou. V lepším případě je pak vyhází a budou ho provozovat bez nich.

+2/−2
14.3.2018 9:28

T27o36m16á22š 72M51o39r28a14v36č23í79k 3227176433735

A to z jakého důvodu?

0/0
14.3.2018 11:03

R79a58d26e52k 46R47a42i51d62a 5827262819

Na pořízení trolejbusů dostanou dotaci, na jejich údržbu už ne.

+2/0
14.3.2018 11:35

J17a44n 30V19á96c55l52a49v60í96k 3832496341839

No tak je budou provozovat bez nich na trasách, kde jsou troleje po celé délce ... stejně jako v minulosti běžné trolejbusy. Z toho bych vědu snad nedělal.

0/0
14.3.2018 16:48

R30a57d27e33k 66R67a57i25d79a 5127812889

Škoda peněz za vyšší pořizovací náklady a údržbu. Za to by mohl být další nový trolejbus.

0/0
16.3.2018 12:00

J15a83r83o53m38í56r 68K32r83á82l 4270269344689

Těch baterií nebude zas tak moc. Stačí, aby vydržely ten kousek, kde zatím není trolej. No a nabíjí se z trolejí, takže nemusí stát hodiny u nabíječky. Řekl bych, že až na ty baterky bude životnost stejná, jako u trolejbusu. Pokládám to za dobré řešení.

+10/−1
14.3.2018 8:49

R67a82d75e94k 19R90a67i26d89a 5257282949

Kéž byste měl pravdu. Bohužel například v Opavě se o dostavbě tratí mluví už dlouho a tohle bude další důvod, že se bude jen mluvit dál, protože proč bychom měli stavět trať, když máme bateriové trolejbusy.

+1/0
14.3.2018 9:45

P25e67t66r 37T42y48č30k90a 6715682959312

Myslím, že jsi to nepochopil. Ve Zlíně jezdí ten trolejbus 90% trasy na trolejích a 10% mimo troleje, ale mezi rodinnými domy. Takže ideální řešení - je to tiché, nesmrdí to.

+5/−1
14.3.2018 9:03

D50a24n26i50e11l 13A41d92a63m 2987830811293

Kolik nabíjecích cyklů baterie vydrží? Kolik to reprezentuje km, provozních dní?

+1/0
14.3.2018 9:07

P69e20t23r 71T25y68č64k57a 6225872129932

Ale to já nevím. Jenom vím, že v tom místě je to lepší než tam poslat naftový autobus.

+2/0
14.3.2018 9:37

D50a43n95i34e61l 10A70d60a34m 2797910501663

Napřed si zjistěte technické detaily a pak pište.

0/0
14.3.2018 10:07

R23a58d31e64k 95R41a85i46d66a 5327352589

Jistě, že jsem to pochopil. Dojezd je kolem 12km, ale i když je těch baterek míň stejně je to zátěž a životnost dlouhá nebude.

0/0
14.3.2018 9:39

L74u12d14v48í18k 62G22a32j98d66o17š16í40k 2635373334562

Je to vždycky něco za něco. Trolejbus možná vydrží déle, ale závisí na infrastruktuře trolejí, která je pro něj zásadní limit. Je drahá a vyžaduje rovněž údržbu. Takže ve výsledku je možná ekonomičtější koupit každých 5 let hybrid.

Záleží ale asi na konkrétním použití.

0/0
14.3.2018 9:50

R49a77d68e55k 58R65a46i10d60a 5807122659

Údržba autobusu také není levná, baterie jsou také drahé, při nabíjení dochází k velkým energetickým ztrátám. Je to pouze odhad, ale řekl bych, že obyčejný trolejbus z toho vychází nejlíp. Jasně, musí se postavit trať a je třeba se o ni starat, ale jednodušší údržba a náklady na provoz vám to pak vrátí.

+2/0
14.3.2018 10:03

M37i27c18h47a58e59l95a 32S51t71a67r69á 8510984161523

Ještě z toho vyndat ty řidiče.

+2/−1
14.3.2018 7:46

D90a11n67i17e38l 95A87d63a78m 2987190641143

Ekologický nesmysl. Kolik měsíců vydrží baterie? Když se započtou náklady a emise na výrobu a likvidaci baterií , tak je to daleko horší, než při jízdě na naftu s motorem EURO 6, nebo na CNG. Místo bateriového nesmyslu (to musely být provize pro zúčastněné !!), by se na linky kde je nutné snížit emise mohly koupit busy na CNG a udělat nějaké menší rychloplničky, které by sloužily i pro veřejnost.

+14/−16
14.3.2018 7:41

T86o36n59d56a 93H80e58j68l56í79k 1668153809837

Princip je v tom, že ty emise jsou vyprodukovány v uzavřeném podniku, který pak má čistící filtr, a ne mezi lidmi uprostřed města, kteří to pak filtrují skrz své plíce.

+25/−2
14.3.2018 8:07



Najdete na iDNES.cz