Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Bohatneme, protože jiní si na euru vylámali zuby

Nezaměstnanost se v Česku drží na rekordně nízkém čísle, platy rostou. Paradoxně za to můžeme děkovat i jižním státům, jako je Řecko a Španělsko, které přijaly euro, a tak ztratily konkurenceschopnost, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K92a91m32i75l 11V67a33c40l51a98v62í94k 6694142400295

Nadpis není nejšťastnější. Kdo bohatne? Hodně lidí naší vlasti si moc dovolit nemůže. Stačí se občas podívat po jiných zákaznicích v supermarketech, jak a co nakupují. Ne všichni si můžou něco dovolit.

Bohatneme a zamyslel se někdo nad tím jaká je u nás v porovnání s EU inflace a jak se u nás stále nepřetržitě zdražuje, zejména energie a potraviny. Ale nikde se to neuvádí, ale stačí přijít po čase do obchodu a nestačíme se divit.

Je to politika biče a cukru. Na jednu stranu je nám pomocí biče stále připomínána migrace a na druhou stranu je nám předkládán cukr jak se máme dobře. Kde je pravda a kdo vůbec vymýšlí bič a cukr?

0/0
25.3.2018 16:09

K64a37r42e80l 80B20ř28e20ň 6431666499295

Osobně jsem zastánce Eura a myslím že má spoustu výhod, ale chtělo by to drobnou modifikaci, že Euro nebude povinně primární měnou zemí EU, jenom volitelně, ale za mnohem přísnějších podmínek, ale bude povinně jako sekundární měna a země samotné můžou mít národní měnu jakou chtějí. Maloobchodní směna mezi Eurem a národní měnou by byla bezpoplatková a s kurzem, který by byl v jednu chvíli jednotný pro všechny maloobchody a vycházel by z ekonomické síly země. Zaměstnanci sami by měli možnost si zvolik v jaké měně by chtěli vyplatit své platy a všechny obchodní subjekty by měly možnost zvolit si v jaké měně budou platit vnitrostátní platby.

+1/0
23.3.2018 16:56

J65a28k52u98b 16P84r38o77k95e14š 6943428772463

A kdo by Vám tu bez-poplatkovou výměnu prováděl? Nějaký bohatý alturista? Protože banky by se asi o takovou službu nepřetrhly.

0/0
23.3.2018 23:49

L21a75d19i87s81l89a29v 40P70í90s33a30ř71í81k 9723211423446

Nic nás nenutí přijímat Euro. Jak by se v případě přijmutí znehodnotily úspory obyvatel?

0/−1
23.3.2018 8:51

V28á13c73l32a55v 63D88l83o75u61h32ý 2597420984130

Nejsem makroanalitik, ale mikro uživatel, vstupy za Euro, výstupy za Euro, mzdy,energie, nájmy,leasingy, úvěry vše za Kč, směnných bakšišů bank mám opravdu plné zuby. Z článku jsem pochopil jako hlavní výhradu proti Euru - úvěry jižní Evropy, při přijetí eura je povinnost státu si brát úvěry ?

+3/−1
22.3.2018 20:22

M43i97c51h10a55l 84H59a98u34f 4578619745851

Ne, ale okamžitě bychom museli ty jejich dluhy sanovat, byť třeba nepřímo. A nebo i přímo, jen se podívejte, kolik si museli půjčit na úhradu řeckého dluhu Slováci.

0/0
16.5.2018 17:10

K23a55r14e83l 71K59o24p73e71c88k30ý 3554973966231

Euro může chtít jen naprostý šílenec... ;-D

+3/−3
22.3.2018 17:07

R67a18d20e58k 33Z27e37l83a 8303200866

Nesouhlasim, vypichnuti jen toho, co se pisateli hodi.....Slovenko a Irsko sly s Eurem nahoru, neni to o mene, ale o lidech!

Jinak EU rad nemam, ale euro uz no problemo...

+4/−2
21.3.2018 8:26

L59u68b14o49š 74U93l87r13i70c30h 5571470868814

V článku Česko vymeniť za SLOVENSKO a sedí to na 100%!

Nezaměstnanost se NA S L O V E N S K U drží na rekordně nízkém čísle, platy rostou. Paradoxně za to můžeme děkovat i jižním státům, jako je Řecko a Španělsko, které přijaly euro, a tak ztratily konkurenceschopnost,Nikdy v novodobé historii S L O V E N S K A tu nebylo tolik zaměstnaných lidí jako dnes. Práci mají bezmála tři čtvrtiny těch v produktivním věku. Míra nezaměstnanosti se dostala nejníže od 90. let a je nejnižší v EU, takže zaměstnavatelé se o lidi musí přetahovat. Musí přihazovat na mzdách. Ty loni po očištění o inflaci rostly nejvíce od roku 2003. V posledním loňském čtvrtletí se poprvé v historii průměrná měsíční mzda přehoupla přes třicet tisíc korun. .....:-/

+11/−2
19.3.2018 15:34

R84o38m71a19n 31S54m56a86t45a41n26a 6465122507688

To im tu nepíš. Veď Klaus im povedal. že € do roka končí;-D Inak páčia sa mi tie komentáre "znalcov", že veď sa dá platiť kartou. To, že si banka strháva poplatky aj vtedy, keď je zmena uvádzaná "bez poplatku" už nevidia. A nevidia tie miliardové straty za všetky transakčné poplatky. A pritom je koruna naviazaná na € ako dojča na prsníku matky. Ale pokiaľ sa tak rozhodli, ich vec. Ja by som už návrat nejakej regionálnej meny do peňaženky nechcel. Je to ako automat, alebo klíma do auta. Pokiaľ to nikdy nemáš, nechýba ti to. Raz to dostaneš a cesta nazad už nepovedie.

+3/−1
21.3.2018 11:16

K85a71r83e73l 84K10o54p69e32c23k35ý 3674943356921

Euro je mrtvé. Záleží jen na ochotě Německa zaplatit řecké dluhy.

0/0
22.3.2018 17:03

R20o69m32a76n 47S87m64a73t97a65n40a 6715322727328

To som nevedel, že € je mŕtve. Čo mám robiť teraz s úsporami a účtom v tejto mene?

+1/0
22.3.2018 17:28

T38o90m46á44š 84V57a73l73d12e80r 7403680499

Vy jste jen pohodlní. Z pohodlnosti jsme vyřadili i haléře a nákup zaokrouhlujeme na koruny. Schválně jsem si udělal osobní průzkum mých účtenek. Samozřejmě s hotovostní platbou a většina byla s platbou zaonačenou nahoru. Jinak pokud by se neoslabovala cíleně koruna několik let, klidně by Euro dnes mohlo stát 21-23Kč. A je pouze lenost exportérů, že se spoléhají pouze na slabou domácí měnu a ne na zvyšování technologické úrovně a produktivity. Myslím, že nás vlastní měna chrání.

0/0
26.3.2018 16:15

K94a94r85e61l 60K51o31p55e23c35k12ý 3794303966841

proč lžeš?

0/0
22.3.2018 17:02
Foto

J17i54n38d32ř95i98c84h 44P30i59l50c 6443450957

Euro není jen měna. Je to politický projekt.

"Zavedení společné měny pro zatím vybrané státy Evropské unie je bezpochyby projekt navýsost politický, který směřuje k budování federalistické Evropy.." (Liberální institut)

0/0
19.3.2018 12:59
Foto

D29a95l17i29b25o78r 13B78a77r20t79o51š 5754240657439

euro jako jakákoliv jiná měna je symbolem jisté skupiny lidí..v tomto případě Evropanů..tedy těch moudřejších........a těch, kdo chápou , že jsou Evropané........

+6/−2
19.3.2018 16:03

O64n63d60ř87e66j 57L51o17h71n49i19c60k65i11j 3207160844590

Lidé se Evropany být necítí... jen nadutci Vašeho typu si myslí, že něco jako evropanství existuje a že to chápou jen ti "moudřejší" - tedy Vy... Strčtě si prosím tu Vaší zaprděnou evropanskou nadutost někam... Já jsem Čech, vy si sněte Vaše evropanské vize někde v osamění...

+2/−2
20.3.2018 20:49
Foto

D92a39l94i60b14o28r 81B37a75r28t51o54š 5324700787859

je velikou chybou že se lidé necítí býti Evropany.........ale je to práce propagandy těch, kdo nechtějí aby se Evropané spojili a byli vůdčí silou ve světě..větší silou než USA......takže komu to asi vadí nejvíce? a kdo má největší zájem aby EU nefugnovala???????????

+3/−2
20.3.2018 21:58
Foto

D94a85l83i57b39o71r 53B98a56r75t68o51š 5234760987739

jste možná Čech NA PRVNÍM MÍSTĚ ale to znamená že jste nacionalista jako Němci před 80 lety..........no vaše volba..já jsem raději na prvním míst člověk...pak Evropan, protože jsem se v Evropě narodil..vy jste se asi narodil někde mimo Evropu........a pak si vyberte jazykovou lidskou skupinu , ke které má nejlbíže..........ale prvně je každý rozumný člověk člověkem..jen hlupák je prvně nacionalistou.........jak nás učí historie...........

+4/−1
20.3.2018 22:02

O65n26d31ř36e48j 13L59o41h16n38i81c32k65i26j 3267480814780

Nálepkujte si mě nacionalistou jak chcete. Jsem loajálnější k tomu co je české než k tomu co je evropské a to o dost. Narodil jsem se v Čechách a mám vztah k této zemi. K jeho jazyku, kultuře a autentickým zájmům. Stejně jako drtivá většina občanů této a jiných zemí.

Vy si sněte svůj velkoevropský sen... nám ostatním do něj nic není...[>-]R^.....EURv

+2/0
20.3.2018 22:18
Foto

D15a33l32i37b29o31r 84B94a13r38t59o39š 5244970287779

tuto nálepku nacionalisty jste si dal sám.......tak ji hrdě neste...........

+2/−1
21.3.2018 6:50

O87n16d49ř52e46j 90S36e52k50e10r88a 1307436396589

Jako správný eurosvazák prostě nejste ochoten či schopen rozlišit mezi nacionalismem a patriotismem.:-P

0/0
21.3.2018 7:43
Foto

D29a69l43i70b75o51r 38B96a98r50t53o10š 5304810767249

jenže vy nejste patriot ale nacionalista.......protože vy nerozeznáte ten rozdíl.........viz americký PATRIOT ACT..........

0/−1
21.3.2018 7:46

O83n14d87ř38e20j 98S38e41k23e96r78a 1857286416639

A vidím, že nejste schopen pochopit ani smysl jména autora příspěvku.:-P

0/0
21.3.2018 7:54
Foto

D60a72l78i39b68o79r 36B52a36r58t19o49š 5114920907159

aha

0/0
21.3.2018 8:22

J69i72ř85í 15K26r55u11t48i30l 1403122572783

Obecně jeden z těch kteří nemají problém vytvořit jakoukoliv ekonomickou bublinu.

+1/0
19.3.2018 12:28

V71a51c77l66a85v 91K36u51b51i18s 5441561609607

Tohle je hloupost. Kdyby politici v zemich jako Recko Italie nebo Spanelsko se nechovali jako smyslu zbaveni ve stylu dluhy se nemusi platit Nemci je zaplati, tak ty zeme dnes mely normalni fungujici ekonomiku. Irsku nebo Slovensku nebo Nemecku nebo Holandanum euro neublizilo a kdyby se jizni politici chovali rozumeji tak se nic nestalo. Politici ale voli jen ubohy sliby a pak to svadi na euro. Ja nerikam ze musime prijimat euro ale tohle hledani jako kdyz date diteti sirky a poslete ho hrat si do stohu a pak nadavate na to ze tam zemedelci ten stoh udelali a diky tomu tam to dite uhorelo.

+1/0
19.3.2018 11:57
Foto

P78e11t58r 36M48o32o90s 6192235427

Zaměňujete příčinu a důsledek - "kdyby se oni nechovali tak, jak se zachovali". Já to zkusím obrátit. Euro bylo v podstatě darováno jižním zemím jako nástroj, který jim měl pomoci v oddlužení a ve vlastním rozvoji. Oni tu pomoc (logicky) pochopili tak, že začali sekat ještě větší dluhy, než měli. Když dáte nedospělému dítěti větší částku peněz, okamžitě ji rozháže za hlouposti.

Každý jedinec i skupina jedinců (tvořící rodinu, národ, potažmo stát) se chová tak, aby v každém okamžiku sledoval pouze svůj vlastní prospěch. To věděl už Ludwig von Mises a popsal to ve svých knihách. Skutečně - Španělům, Řekům, Portugalcům a Italům byly nějaké vznešené cíle společné měny lidově řečeno u....zadní části těla. Chtěli se mít sami dobře, klidně i na úkor ostatních.

Toto byla chyba i ideových předchůdců dnešních pánů z Brusele - komunistů sovětského typu. Oni skálopevně věřili, že vychovají nového socialistického člověka, který bude zcela prost osobních ambicí a bude nadšeně pracovat pro společnost. Jak to dopadlo, všichni víme.

+2/0
19.3.2018 16:03

J36i47ř15í 71S40e19h37n77a78l 6725648172406

Ja bych si jen dovolil propomenout, ze mastrichtska kriteria ktera maji slouzit k tomu aby Euro melo sanci existovat neplni ani Nemecko, natoz kdokoliv jiny. neni to problem jen Recka, Italie a Spanelska, ale vsech zemi ktere Euro pouzivaji. Tezko muze nekoho vychovavat ten, kdo nezvladne ani sam sebe. A tohle je mozna hlavni duvod, proc je dobre se Euru vyhnout velkym obloukem. Euro je vyhodne jen pro toho, kdo chce delat dluhy na ukor druhych. Pokud toto delat nechceme (a ja doufam, ze nechceme), pak je lepsi zustat u koruny.

0/0
19.3.2018 17:54

J81a24k10u63b 63P27r64o50k58e64š 6933328462703

Já bych Vás jen upozornil, že oni se nechovali tak jak bylo nejlepší pro ně, kdyby se tak chovali, nebyli by na tom v současnosti tak jak jsou. Oni se prostě chovali hloupě, rozhodně se nechovali podle Mise protože pro sebe nezískali žádnou výhodu, jen upřednostnili tehdejší současnost na úkor současné budoucnosti.

0/0
24.3.2018 0:00

S62t34a87n61i38s44l40a48v 86S64r20b42a 4795664768864

pokud někdo dokáže číst ten komentář až do konce, tak dohledá jeden jediný důvod - nízké úrokové sazby vedly devastaci hospodářství v jižní části eurozóny a to umožnilo růst Česka. Pokud se nad tím zamyslí někdo s průměrným a vyšším iq logického myšlení, tak shledá dost velký paradox: zatímco připojení se k euru zlevnilo dluhy IT, ESP atd o řádově půl procenta, tržní podmínky od roku 2008 zlevnily dluhy o cca 3-4%, a proto JAK JE PODLE KOVANDY MOŽNÉ, že 0,5% způsobí takovu devastaci, zatímco až 8násobné zlevněná dlůhů nezpůsobí nic? Je to natolik divné, že se nabízí prohlásit Kovandovu teorii za v něčem chybnou...a ještě jedno zamyšlení: jak může Kovanda - zapřisáhlý ekonom, který věří v cykly a kauzalitu - spojit stav české ekonomiky v roce 2018 s událostí, která se stala v roce 1999?

0/0
19.3.2018 11:49

V95a71c69l76a22v 47K67u36b90i57s 5901771819217

Tak ty cykly jsou deseti az dvacetilete jinak souhlas

+1/0
19.3.2018 11:58

J48i93ř47í 33S24e53h84n12a77l 6955518752236

Trzni podminky od roku 2008 nic nezlevnily. To ze ECB tiskne penize jak o zivot a nakupuje za ne bezcenne papiry nejsou trzni podminky. Kdyby sazby byly skutecne dane trznimi podminkami, tak je pulka Evropy davno v bankrotu a nikdo by jim nepujcil ani za 30%

0/0
19.3.2018 17:58

J98i53r83i 84C83i80z 6764968590767

Analytik z Prognostickeho ustavu UV KSC. Analytik by mel mit vizi, kam se ma napr. stat ekonomicky rozvijet a jak toho dosahnout. Do firmy reprezentovane timto analytikem bych po precteni jeho ekonomickych plku neinvestoval ani floka, zcela jiste by vsechno prosustroval.

+2/−2
19.3.2018 11:10

R93o90b25e66r60t 69B79a52l62a66b74á25n 9262943552

A tak já tady budu skoro jedinej, kdo s Kovandou převážně souhlasí.

+1/0
19.3.2018 10:34

J51a32n 11V93a92n73d34r46o34v67e82c 9163726178955

Nejste jediný, já se přidávám. Mluví mi z duše a co čtu v komentářích ty výmluvy, že Euro ne, že za to můžou ty jižní rozhazovačné vlády, tak vidím zapřahání vozu před koně. Totiž teprve euro dovolilo jižním politikům rozdávat víc než měli. Nakonec - oni to Slováci eurovalem dorovnají, zvlášť když se přidají Němci, no ne? Kritická chvíle byla, když i přes evidentní bankrot Řecka ho nebyli schopni z eurozóny exemplárně vykopnout, nýbrž do něj začali sypat ještě víc prachů, ještě víc "Evropy".

+2/−1
19.3.2018 10:41

K14a23r88e26l 53K41u98č86e34r41a 7975521883180

Proč skoro jedinej?

S tím jistě souhlasí každý kdo není EURofil. :-/

0/0
19.3.2018 11:28

J47o82s36e88f 38T41r58ö74g13l 8669122686546

Autor hezky shrnuje, ale vyvozuje z toho špatné závěry:

1. Není to Euro, co snížilo konkurenceschopnost jižních států, ale opět příliš rozhazovačná levicová politika jejich vlád. Euro pouze znemožnilo se se státním dluhem vypořádat devalvací. Není třeba dodávat, že i ČR má k tomuto stále našlápnuto - levicové vlády byly a jsou rozhazovačné včetně té současné v demisi. Plánovat v době rekordního růstu deficitní rozpočet je zhovadilé.

2. Naše průmyslová ekonomika napojená na Německo je samozřejmě strukturně výrazně odlišná od jižních států a podobná právě tomu Německu, kterému Euro jednoznačně svědčí. A svědčilo by tak i nám, o čemž svědčí mj. podpora přijetí Eura ze strany zástupců průmyslu.

+6/−1
19.3.2018 9:22

K90a97r76e63l 16K45u65č62e61r36a 7985501243520

Máte na mysli zástupce toho průmyslu kteří zalobovali na oslabení koruny?

Jejich zájmy jsou jiné než zájmy běžného obyvatele ČR.

+2/0
19.3.2018 11:30

V45a76c62l94a30v 45K37u85b84i55s 5271441749477

Tenkrat to oslabeni melo smysl. Bylo jen prilis dlouhe.

0/0
19.3.2018 12:00

J38o20s31e23f 84T85r18ö87g56l 8779902176326

Ty právě ne. Ti odpovědnější, kteří si dělají kurzová zajištění, Eurové účty atd. Ti, co zalobovali devalvaci, v podstatě parazitují na zahraniční konkurenci a na znehodnocení úspor střadatelů v Kč.

+2/0
19.3.2018 14:19

J55a85n 56B37u48r24i88a23n 2973509704810

Já bych to postavil úplně jinak - část Evropy si na Euru vylámala zuby, protože byla celá desetiletí zvyklá utrácet nad poměry a řešila to inflací a devalvací své národní měny.

Jiná část Evropy, která se desetiletí snaží hospodařit rozumně, naopak s Eurem jen zrychlila svůj růst a pomohlo jí.

I když si o českých politicích myslím leccos, tak v evropském měřítku patří spíše k těm šetrnějším hospodářům - čili nám by se s Eurem vedlo poměrně slušně - viz Pobaltí či to Slovensko.

Když to shrnu, tak Euro není příčinou problémů států na jihu, jen ty státy pokračovaly v tom, co dlouhodobě dělaly a nedošlo jim, že na to s Eurem dojedou.

+5/−1
19.3.2018 9:15
Foto

D32a27l14i23b31o45r 70B70a28r33t50o14š 5844640377449

velmi správně...........jen se musíme zbavit těch hlupáků, kteří lidem dávají do hlavy myšlenky o tom, že euro zavinilo nějakou ekonomickou katastrofu.......jako Klaus například

+1/−2
19.3.2018 9:23

J56a29n 83P13e23r23n80i98k 8370271778306

no když to berete takto, tak ani ten socialismus/komunismus není špatný. Dycky to podělají jen lidi, ale myšlenka stojí za to. Tak jste to myslel. No pokud to stojí a padá s tím, že je to závislé na lidech, tak ta myšlenka je z podstaty věci totální hovadina a nemá vůbec cenu to zkoušet. Za mne je EU a Euro utopický projekt, který dříve či později zkrachuje.

0/0
19.3.2018 15:29

J85a33k40u69b 59P41r62o68k13e74š 6353418292463

Což, ale není pravda, komunismus je v ostrém kontrastu s poměrně zásadní věcí a tou jsou omezené zdroje. Komunismus, může fungovat, pouze ve vesmíru s neomezenými zdroji a protože náš vesmír má pouze konečné množství energie, tak není vhodný pro komunismus.

Euro žádný podobný problém nemá, Euro je jako rýč, buď s ním můžete zrýt zahradu a něco vypěstovat a nebo umlátit manželku, záleží jen na Vás co přesně se Vám honí v hlavě.

0/0
24.3.2018 0:08

K13a32r45e51l 52L82a85n53a 66I77n65g67. 9686191452

Jak je dobře, že máme korunu a ojro jsme poslali do zádele...i

+1/−2
19.3.2018 9:05
Foto

D15a84l13i67b50o83r 93B92a79r53t52o12š 5674400807939

euro s tím nemá nic společného...čeho jste ING milý pane?

+3/−2
19.3.2018 9:06

D52a82n76i19e58l 63A85d74a94m 2437410661613

Jste nějak osobně finančně zainteresován na přijetí € ? Jinak si vaše naprosto nesmyslné volání po vstupu do dluhové €zony nedovedu vysvětlit. Tolik demagogie není slyšet ani z oficiálních bruselsko - berlínských hlásných trub.

https://www.smava.de/eurozone-schulden-uhr/

0/0
19.3.2018 9:10

J14a91n 72B53u33r97i88a31n 2733789614190

Můžete mi říct, k čemu mně, prostému občanu ČR, je samostatná měna? CZK je v podstatě na Euro už dávno navázána. A jen tu máme samostatnou ČNB, která si s CZK dělá své hrátky, které zaplatili občané ČR.

Politici mohou se samostatnou měnou mnohé věci zamaskovat a případný neúspěch řešit devalvací měny. Ale to pak jde z kapes občanů, tedy i mé.

+2/0
19.3.2018 9:19

J39o64s96e98f 80B28r23o84ž83e23k 7833915982851

Ano a ne.

Jsou okamžiky, kdy je skutečně jediná možnost při propadu ekonomiky (světová recese) reagovat na vývoj monetárními nástroji - které ovšem přijetí Eura znemožní. Na druhou stranu je problém, že ČNB může tímto způsobem reagovat nesmyslně - viz právě zmíněné oslabení měny a fixace na Euro při určitém kurzu - to pak opravdu samostatná měna pozbývá smyslu.

Ale jsou i jiné věci než je snaha o řízení ekonomických cyklů - např. různé podílení se na ztrátě jiných zemí - zatím za Řecké dluhy platily jen země Eurozóny, takže jsme se tomu prozatím vyhnuli. Ovšem po přijetí Eura a např. krachu Francie - která je na tom s dluhem už skoro jako Itálie a oba tyto státy se dotahují na Řecko - bychom odevzdali polovinu HDP jen na krytí těchto dluhů. A to skutečně většina nechce.

0/0
19.3.2018 10:36







Najdete na iDNES.cz