Diskuse k článku

Na pražské letiště vlakem? Dříve než za deset let to rozhodně nebude

Před třemi roky vybrala vláda nejvhodnější trasu pro vybudování železničního spojení pražského ruzyňského letiště a modernizaci trati do Kladna. Pražská primátorka Adriana Krnáčová tehdy předpověděla, že by přípravné práce na některém z mimopražských úseků mohly začít ještě v roce 2015. Dnes je jisté, že se termín dokončení stavby nepřiblížil – naopak je dál než na začátku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M55i51c28h15a93l 85V76o54t81r22u95b17e38c 3910511485

Na letiště jedině pozemní dráhu. Takže vlak!

0/0
12.4.2018 8:50

M90a28r35t14i73n 69R62u50z53i32c80k16a 1882918446207

Teda stanici Praha-Vystaviste bych nestavel, k cemu? Na Bubny je to 10min. pesky, nebo dve zastavky tramvaji od Strosse...?

0/0
27.3.2018 2:27

T90o85m92á94š 63K51u82č80e10r86a 5347152167112

Ještěže trať na Kolín stavěl ještě císařpán, jinak bychom taky chodili, brečeli a nic neměli. Takhle má alespoň východní část Prahy celkem slušné železniční spojení.

+1/0
25.3.2018 9:09

L78u62c86i14e 61K11u39b68e75l85k87o77v61á 3704154695

Na letiště mělo dávno jet metro, lidi se do něj vejdou - stejně teď musí na Veleslavín, vynést kufry nahoru a nacpat se do 119. V metru je to OK, slabý článek je ten přestup na pevném schodišti a ještě k tomu na autobus, co se tam hrká dalších 15 minut.

Na Dlouhé míli mohl být velký terminál veškeré dopravy, busy, vlaky, P+R parkoviště, letiště. Néééé, metro končí v zadeli, parkoviště nikde, všude modrý mor a jednokolejka jak za CK monarchie. Auta tak jezdí předraženým tunelem přes celé město, což zdejší ale radní tak překvapilo, že dokonce čas od času prudí s jeho uzavřením nebo omezením. Prostě poslední 4 roky je to Kocourkov v Krndou v čele.

0/0
21.3.2018 16:50

J64o89s77e84f 26B51r98o55ž83e48k 7443535142851

Stávající vedení Prahy je nejhorší za dobu existence pražského magistrátu, nedělá vůbec nic.

Ale na letiště není nutné jet jen přes Veleslavín - pokud dojedete Bčkem na Zličín, tak autobus na letiště jede kratší dobu a zmnoha částí je to jednodušší.

A protažení metra - jedno jestli Bčka ze Zličína nebo Ačka z Motola by bylo nejen rychlejší a levnější, ale také jednodušší než tunely. Původně navržené protažení Ačka z Motola přes Řepy je naprosto logické, stejně tak by nebyl problém vést venkem a nadjezdy (ty se staví líp než tunely) linku B ze Zličína (další stanice Letiště - tak jak to je v Londýně na Heathrow). A za 3 roky by bylo hotovo.

0/0
22.3.2018 9:52

R44a56d44e51k 52J27a29n83a39t42a 9805326194172

S vedením venkem problém je. Současné trasy pražského metra (jak trať tak vozidla) nejsou určeny pro venkovní provoz, proto se ostatně úsek Rajská zahrada-ČM vedl v estakádě.

Ale hlavní problém je v ekonomice provozu. Těžké metro sovětského typu je na obsluhu tak malého letiště, jako je Praha, přiliš kapacitní. Ať už tam budete posílat jen každou třetí soupravu nebo tam pojede každá, ale skoro prázdná, obojí je drahé.

Železnice tento problém řeší. Kromě toho, že je levnější na provoz, sloučí přepravní proud z Kladna s přepravním proudem z letiště a tím efektivity dosáhne.

0/0
22.3.2018 13:16

M17a85r89e21k 75Š39i31m44o37n 2304837368638

Mě teda železnice přijde ještě víc kapacitní než metro, ale nejsem odborník.

Co takhle tramvaje?

0/0
23.3.2018 11:03

L40u30c23i65e 84K63u88b50e40l42k19o28v86á 3494794595

tramvaj by byla fajn - po Evropské pěkně až k letišti. Jenže ti stoupové na "magiči" chtějí vláčet tramvaj přes Vlastinu, aby řinčela mezi panelákama lidem pod okny. Po Evropské to prý nejde prý kvůli nějakým limitům... bla bla bla...

0/0
27.3.2018 8:43

L45u14c93i42e 90K48u97b57e33l76k74o64v10á 3294244665

nejde jen o vyřešení dopravy cestujících z letiště, ale i dojíždějících do Prahy - těch je denně v tomto směru nějakých 20 tisíc. Takže terminál rychlé velkokapacitní dopravy a P+R parkoviště je naprostá nezbytnost a už mělo vše tak 10 let být.......

0/0
27.3.2018 8:45

P25e62t88r 63F26o75j94t67a 2292651755520

Až Praha 6 bude chtít koleje na letiště, tak budou, dřív ne. Praha 6 a posléze zástupci šestky ne vedení magistrátu blokovali jakoukoli výstavbu hvězdnými plány na metro na letiště - to byl pouze manévr, jak nepostavit relativně jednoduché řešení - koleje, které se nabízelo. A právě vedení magistrátu (a to i to současné) je důvodem, proč se nestaví.

0/0
21.3.2018 8:53

P80e92t88r 88P50e83t90r 6253892938713

ano, jednoduché řešení. Prostě vybouráme půlku Prahy 6 a budeme tomu říkat, jak je to levný a elegantní. Hádám, že jste na P6 nikdy nebyl a nejspíše ani nikdy v Praze jinak byste takovou blbost nikdy nenapsal. Netuším, jak byste třeba v místech, kde je ulice "u trati" chtěl nacpat druhou kolej, když tam už nynější vlak projíždí pár desítek centrimetrů od zástavby.

Ale tak aspoň jste ukázal, že jste odborník. Vás by chtěl mít každý ve firmě.

0/−2
21.3.2018 9:23

R90a32d64e42k 18J88a34n50a21t28a 9515126334602

Asi jste myslel spíš ulici "U dráhy", ulice "U trati" je ve Strašnicích.

Je to asi jediné těsnější místo na celé trati, tam překážejí asi tři domy, nepříliš historicky cenné, tudíž je lze vykoupit a zbořit. Co se týká samotné ulice "U Dráhy", stačí zrušit ten sběrný dvůr, který stejně v obytné zástavbě nemá co dělat a ulici přesunout skrz něj a prostor upravit třeba jako park.

A pokud jde o P6, ta sabotuje vše, i zahloubenou variantu. Sleduje zájem majitelů drahých vil, aby se trať nechala nakonec zavřít zcela, protože vlak je pro socky, a provoz z Kladna ve formě silniční dopravy nadále obtěžoval chudší lidi bydlící kolem Evropské a Karlovarské.

+1/0
21.3.2018 9:38

S26t42a69n18i35s22l35a72v 54S75r40b87a 4845234258384

taxi lobby. co jiného za tím může být. vždyť "něco jako vlak" na letiště je tak jednoduché - celá evropská, resp její tramvajový pás, nadzemka nad evropskou, odbočka z kolejové trati....jenže někdo zjevně mastí kapsu z taxíků

0/0
21.3.2018 8:15

J97a76n 31J90e96m41e60l42k86a 1785940

Ale tu zadní část na Kladno mimo Prahu, která stejně pokud chápu má být celkem v původní stopě a která teda má být bohužel jen na cca 120 km/h, by podle mě mohli dělat dřív. Stejně se jim to podle mě do té doby rozpadne. Třeba to nakonec dopadne, že se opraví v Praze současná jednokolejná trať v původní stopě a bude klid :-)

0/0
21.3.2018 8:01

K63a83r81e36l 31M56o26k19r18y30k 3476498323

já nevím pražské letiště je kousek od centra,bus AE je z hlaváku na letišti za 30-35 minu - na co vlak ..

+1/−1
20.3.2018 21:16

R56a88d73e17k 91J22a48n54a78t64a 9715406664742

Kvůli Kladnu. Je ostuda, že do největšího středočeského města vede neelektrifikovaná jednokolejka a většina dojíždějících tak jezdí po silnicích skrz Prahu 6.

+1/0
21.3.2018 8:07

J89a81n 14J63e19m32e73l49k69a 1935830

Ovšem ta Praha 6, která to vlastně zablokovala.

+2/0
21.3.2018 8:35

R17a65d36e19k 56J50a61n96a56t30a 9605746374622

Ta ovšem nejedná v zájmů občanů, ale v zájmu různých menšinových skupin, která zblbne veřejnost i politiky.

Ostatně dlouhodobě Pražáci volili ODS tak masově, že by vyhráli i s kačerem Donaldem v čele. Takže o nějakém zájmu voličů nemůže být vůbec řeč. Lidi volili ODS protože "se to slušelo" a ODS pak dělala co chtěli její kmotři.

0/0
21.3.2018 9:41

J41o87s84e29f 19B95r64o81ž40e29k 7353255822401

Největší středočeské město je Mladá Boleslav a ne Kladno. A tam přímý vlak do Prahy není vůbec.

0/−1
22.3.2018 10:11

R10a81d49e14k 22J17a15n82a28t68a 9175306774682

Nemáte pravdu. Ani v jednom bodě.

Kladno má 69 tisíc, Mladá Boleslav 44 tisíc ( https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_m%C4%9Bst_v_%C4%8Cesku_podle_po%C4%8Dtu_obyvatel )

Vlak z Mladé Boleslavi do Prahy jezdí. Je to trať 070. 16 párů spojů denně.

0/0
22.3.2018 13:21

Z27d63e38n16e76k 11N76o43v88o29h59r97a29d34s34k16ý 6831404670315

Nic nebude. Naši úředníci ty peníze prostě prožerou. Rv

0/0
20.3.2018 20:41

M95a74r80e56k 61T29ů57m58a 4692258216872

Tak za 30 let při dobré konstelaci hvězd by to být mohlo...

0/0
20.3.2018 20:37
Foto

T27o94m64á75š 89K29i48r81o62v 1655928295537

Dle mého názoru je tristní, že naše "hlavní" letiště nemá spojení po kolejích (tramvaj, metro a vlak), když ho má i letiště Leoše Janáčka v Ostravě - Mošnově.

0/−1
20.3.2018 19:57

M24i87c79h58a21l 84P76i62n56d72j52a82k 5813534567537

Mosnov ho sice ma, ale zase nema letecke spoje :-P

+1/0
20.3.2018 21:02

J27o73s72e17f 71H79ř33e69b57í26č63e90k 7856683390802

Tři kilometry kolejí v polích. To musí položit za jedno léto, ne?

+2/0
20.3.2018 19:47

R81a43d63e19k 10J93a30n84a76t86a 9435706314782

O "tři kilometry v polích" vůbec nejde. Jde o ten zbytek.

0/0
21.3.2018 19:45

V16l24a75d27i26m41í72r 46F19i11b57i63g18e88r 5984561331474

Než to dodělají budeme se teleportovat a bude to k ničemu;-D

+2/0
20.3.2018 19:27

J60o50s31e13f 76P67a98l62a20t59a 1573822881505

Tady je to vysvětlené Tondou Blaníkem... https://www.stream.cz/blanik/10005422-motol-konecna-stanice

+1/0
20.3.2018 19:26
Foto

J71i38ř68í 77D61v27o75ř87á48k 5455349620618

Hlavně nic neuspěchat.

Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest.

Jan Amos Komenský

+1/0
20.3.2018 18:57

Š45v85e41c 85J29a63r94o19s80l57a12v 8467181279625

Země plná planovacu. Každý plánuje a nikdo nedotahuje.

0/0
20.3.2018 18:27

J31a22k87u35b 22R16o91u78s 3293310944152

S tím, že to bude dříve než za deset let, asi nikdo nepočítá. Já mám ale obavy, že se vlaku na letiště nedočkají ani děti našich dětí.

0/0
20.3.2018 18:24

P71e72t11r 85M78a24r15e62č76e78k 1733381299928

Spíš za dvacet! Taková je stavařská realita v Čechistánu.

0/0
20.3.2018 17:37

R41a89d80e65k 40J53a10n22a66t35a 9565976504552

Tady vůbec nejde o stavaře, ale o politiky.

0/0
20.3.2018 20:40

T53o16m21á63š 34S57e33d45l78á70k 3338321122637

Vytunelovaná Ostrava Bakalou dokázala postavit dráhu na letiště a Praha ne. Nevím, proč někteří Pražáci nazývají vše, co je mimo Prahu venkovem. Asi nevystrčili patu z Prahy.;-D

+1/0
20.3.2018 17:31

R84o52b47i59n 16Ž28i73ž12k96a 2638894516156

Ono se o dost snadněji staví na venkově, kde jsou široko daleko jen pole, doly a řídká zástavba obydlená nedůležitými venkovany. Metropole je přeci jen něco trošku jiného. Asi jsi nikdy nebyl ve městě :-P

+2/−1
20.3.2018 17:48

M16a75r38t79i72n 59N19e69v66r19l13a 2707691944217

Ahá, takžesamotné Brno, Ostrava, Plzeň atd. jsou taky venkovem?

+1/0
20.3.2018 18:03

R19o42b17i50n 46Ž37i23ž87k95a 2908314806516

Jen když se pokouší srovnávat náročnost vybudování tratě do Mošnova s propojením Ruzyně a pražského centra :-)

+3/0
20.3.2018 18:08

T19e57o72d81o52r 73B39e13z42d52ě58k 5524530258843

To jistě, vesničnost s totiž asi měří jen tím, zda jezdí na letiště vlak.

0/0
20.3.2018 18:51

P55e45t58r 78P89a87c31k82a 4109689315911

Stavět dráhu na letiště je nehorázné plýtvání penězi. Za ty peníze tam lze potřebné množství lidí dovést z Veleslavína luxusními autobusy včetně občerstvení a to zadarmo. Dejte mi 10% toho co má ta rychlodráha stát a já to budu 10 let organizovat k naprosté spokojenosti všech. Vždyť je to po silnici 10 minut.

+1/−6
20.3.2018 17:01

R87a41d88e51k 78J67a60n18a45t30a 9285946654182

To má být vtip nebo mám plýtvat časem na vysvětlování?

0/0
20.3.2018 17:14

P76e88t57r 97P91a21c37k59a 4509559725111

To není žádný vtip. Např. montrealské letiště Dorval (Trudea) má spojení jen autobusem bez zastávek od nejbližší stanice metra. Je to přinejmenším stejně daleko jako v Praze a jezdí úplně obyčejný městský autobus. A pak je jednotný tarif 25 CAD za taxi do celého Montrealu. Co je mimo ostrov, to už pak za standardní taxi cenu. Samozřejmě tam není žádná taxíkářská mafie jako v Praze. A kupodivu toto letiště s minimálně třikrát větším provozem než Ruzyně nemá s dopravou žádný problém.

0/−2
20.3.2018 17:36

R60a30d36e89k 81J82a52n46a24t10a 9635176724852

Za prvé, severní ameriku s hypertrofovaným automobilismem nelze srovnávat s Evropou. Tam prostě není o veřejnou dopravu takový zájem.

Za druhé, i tam je v plánu napojení na light rail.

Za třetí, a to je asi nejdůležitější bod, modernizace trati 120 je nutná především kvůli spojení Kladna z Prahou, byla by nutná bez ohledu na to, že je po cestě letiště.

0/0
20.3.2018 18:55

P63e76t91r 34M27a62r22š81o20u42n 5345128756196

A po 10 letech budou chodit s kafem a bagetou pesky? Nebo myslíte že ta železnice se po 10 letech zbourá?

+2/0
20.3.2018 18:14

P63e38t90r 42V78a76r17g39a 3815553480440

Dovolím si také pár připomínek:

1) když jsem viděl vizualizaci stanice Kladna - a vidím nástupiště 8-o, stříška a elektrifikace - tak jsme zaplakal - že by takový přišel takový pokrok po více než 150 letech existence této trati, se mi nechce věřit.

2) projekty tratě a letiště nevznikají od r. 1996. Viděl jsme už návrhy z pol. 70. let a rozhodně nebyly první

3) poslední dva odstavce jsou blábol. Pokud to má někdy být skutečně rychlodráha, popř. VRT, tak se ani do modernizace tratě 120 nepouštějte a postavte rovnou trať novou - "přímku" Pha-letiště-Kladno a dál

+1/0
20.3.2018 16:50

T52a28d92e75a34s 50P34i16s56t60a 6679252371197

Možná jsem zcela mimo mísu..... A možná je železniční trať z Prahy na Kladno dobrý nápad, což určitě, je protože rychle a kapacitně napojí Kladno na Prahu. Ale vlaková doprava, která nemá charakter páteřního koridoru, je na letiště vést skoro zbytečná. Zcela nejlepší by bylo kdyby se přes letiště přetáhly první, třetí a čtvrtý železniční koridor (směr Ústí a Plzeň by se větvila až za letištěm), tím by se na Ruzyni napojila celá republika, včetně Budějovic, Plzně, Ústí, Pardubic. A vlastně i Brna, Olomouce a Ostravy, což sice při dnešních rychlostech do 160 km ještě úplně smysl nedává, ale pokud se postupně zvedne rychlost na železnici na 250 km, což se dřív nebo později zvedne tak už to smysl mít bude. A Letiště bude obslouženo z většiny velkých měst celé republiky bez jediného přestupu.

Praha si stejně na Letiště dřív nebo později postaví metro. To je věc jistá, je to pouze otázka času, jestli deset let, nebo let třicet, ale metro na letiště bude, takže stavět paralelu vlakem pro Prahu smysl nemá.

Takže ano. Trať z Prahy do Kladna přes letiště klidně udělat, ale jen za podmínky, že už se bude uvažovat výhledově (do na zimy ;-)), o tom, že se tam jednou přeloží koridory.

+2/0
20.3.2018 16:36

R77o20b93i64n 78Ž17i42ž81k85a 2198304386956

Vlaky z východu by tam mohly jít prodloužit, ale u plzeňského koridoru by to vyžadovalo nesmyslné množství práce a času, které se nikdy nevrátí - kor když je člověk z Plzně autobusem na letišti za nějakou hodinu dvacet.

O směru Ústí přehled nemám, jestli by to nešlo pak stočit na Kralupy a Budějičáci mají primárně problém se do Prahy vůbec v nějakém normálním čase dostat.

Rychlej a pravidelnej pendl hlavák-letiště je v poměru cena výkon podle mě jasně nej.

0/0
20.3.2018 18:04

M77a34r93t45i84n 82N20e92v88r43l17a 2837771694617

No já nevím. Uvědomme si že žijeme v ČAR = České Automobilové Republice. Aby tím vlakem vůbec potom někdo jezdil. Výstražným příkladem budiž dráha k Letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Já vím, že počet odbavenych cestujících je setinový oproti Praze, ale ty vlaky jezdí skoro prázdné a i z těch mála lidí co v nich jedou jsou v létě z 1/2 cykloturisti co potom vyrážejí dál do krajiny a ne do letadla.

0/0
20.3.2018 16:31

M13a69r75e15k 68Š87i38m28o86n 2904697378198

Ten problém v Ostravě byl stejného druhu jako v Praze, jen s opačným znaménkem. Trať k letišti byla politickým zadáním z prestižních důvodů. Celé to mohlo být z části financované z EU a investorem byl kraj. V Praze se hádají dva kraje (resp. Středočeský kraj s HM Prahou), evropské peníze nelze na území Prahy moc dobře použít, protože dotační programy nejsou "pro bohaté".

+1/0
20.3.2018 16:42

R46a16d66e13k 21J37a37n32a65t31a 9395546984932

Evropské peníze samozřejmě na modernizaci trati Praha-Kladno použít jdou. Stejně jako na modernizaci ostatních příměstských tratí.

Viz např. http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/program-cef/negrelliho-viadukt_cile.html nebo http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/op-doprava/lysa-praha-vysocany-1.html

0/0
20.3.2018 17:18

P88e75t85r 79M10a46r80š78o25u42n 5255688176496

Hmm,tak trochu porovnávání jablek a brambor.

Ano, OV má vlak na letiště nevyuzit, ale nechcete tím říci, že v Praze je stejně zbytečne, protože tam je stejný provoz?

Raději tedy zopakuji. Problém v OV není v autech. Ale v tom, že nic z letiště nelétá. Tak pak nemá kdo jezdit vlakem.

+1/0
20.3.2018 18:19



Najdete na iDNES.cz