Diskuse k článku

Už za sedm let mohou být elektrovozy levnější než benzinové

Elektrická auta by mohla být do roku 2025 levnější než auta s benzinovým motorem - pokud budou pokračovat v poklesu ceny lithium-iontových baterií. Některé modely elektrovozů by dokonce už v roce 2024 mohly stát méně než vozy klasické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P49a24v39e40l 11V43a38n83í49č91e30k 3413192540720

Kde já tuto větu z nadpisu už jen viděl? Už vím, kolem roku 2005, když jsem se mořil se starou a unavenou ojetinou. Tehdy jsem si říkal, ještě chvíli vydržím a bude jednoduchej a bezporuchovej elektromobil. V roce 2007 jsem už nevydržel a koupil si nový auto. Mám ho už 11 rok a ejhle. Ten samý článek jako tehdy, takže pohádky, báje a pověsti.

0/0
27.3.2018 17:09

P95a40v26e29l 62F60r41y51č 2112390653394

Zatím jsem nijak rozumně nedohledal, kolik vyjdou ročně náklady na servis elektromobilu a kdovíkdo mi bude schopen říct, jaké budou celkové náklady po dobu životnosti.

Např. při srovnání oproti fosil autu - 12 let provozu, 300.000 km najeto, střední třída, kdy zhruba vím, kolik platím na garančkách, umím odhadnout opravy.

Nejdu tedy do neznáma tím spíše, pokud za elektromobil zaplatím v pořizovací ceně jednou tolik než za fosil auto.

+1/0
23.3.2018 16:05

M26i23r22e14k 50G41a87j80e24r 5381256529980

Spolehnete se, ze ty naklady jsou nekolikrat mensi nez u vaseho fosila. Alespon pokud nepujde o luxusni auto nebo supersport. Zadne vymeny oleje, brzdove desticky vydrzi take nekolikrat dele diky rekupercnimu brzdeni, zadny filtr pevnych castic, zadne vstriky,...

0/0
23.3.2018 16:10

V51á47c43l40a58v 68P29o39u27s32t97k59a 3130871692

Jak se na něco takového chcete spoléhat, když s tím neexistuje absolutně žádná relevantní statistická zkušenost? Žvásty o brždění či filtru pevných částitic (který se v autech nejen že nemění, ale kontroluje se až po cca 150-200 K kilometrech) si nechejte od cesty.

+2/−1
23.3.2018 17:03

M48a84r72t10i83n 29B25a78r98t59e41k 5607931261563

Elektromobily se už nějaký pátek prodávají. Například provozovatelé taxi a půjčoven potvrzují, že náklady jsou o 2/3 nižší než u klasických spalováků stejné třídy. Srovnávali Teslu a Mercedes. Počet servisních úkonů byl výrazně nižší, stejně jako jejich cena.

0/0
25.3.2018 12:39

J52a40n 74P81š29e29n82i82č81k98a 2480168273632

DPF filtr ze se nemeni? Ano, je to tak silene drahe, ze ho lide bud odstrani a nebo v lepsim pripade nechaji za 5000 "vyprat".

Pravdu mas v tom ze asi nikde neni relevantni zkusenost, jenze tech mist, kde se neco muze na fosilu podelat je prilis mnoho. A to uvazuju jen o tom co potkalo me a me zname. DPF, EGR, lambda sondy, deravy vyfuk.... vse jen ohledne "zpracovani spalin" ktere u elektromobilu nehrozi. (Jasne najdou se tam jine...)

0/0
26.3.2018 9:12

M18i26l80o92š 13S18e23t53í95k 3369309524860

U fosilního auta můžete také brzdit motorem, což je jakýsi ekvivalent té rekuperace s ohledem na šetření destiček. A co se týká nákladů na servis - snad jen krom toho motorového oleje se to moc lišit nebude. Zase přibudou kontroly jiných věcí, které u fosilu nemáte. Takže plus-mínus to vyjde na stejno. Navíc je tu otázka životnosti baterie. V okamžiku, kdy ji budete muset vyměnit se pěkně prohnete. Možná se vzhledem k zůstatkové ceně auta ani nevyplatí a půjde to do šrotu. Nicméně to ale ukáže až čas. Zatím jsou to víceméně spekulace.

+2/0
23.3.2018 19:15

P11a79v63e51l 72K85u86b57i25š40t83a 7156854652840

Jednoduchá řešení:

1) stačí zavést emisní normu EURO 19 a jiné, než elektrovozy se prodávat nebudou smět, takže budou nejlevnější

nebo

2) nastavíme vyšší dotace na jejich nákup a budou nejlevnější

+1/0
23.3.2018 14:00

P34a93v66e65l 17F61r27y65č 2372510803724

asi tak...jak jinak napsat, že tvrdě zdaníme stávající, a nové - drahé nezlevní

a výsledkem bude, že většina na nové elektrohračky mít nebude.

Protože elektrohračka za 800-900 tis. Kč pro hodně lidí bude nedosažitelná.

0/0
23.3.2018 14:54

Z60d25e19n31ě94k 27Z48á28l40i19š 2235604587123

"Už za sedm let mohou být elektrovozy levnější než benzinové"

Tak a teď nám ještě řekněte tu pohádku o červené karkulce. To nastane ze dvou možných důvodů. Buď díky masivní dotaci elektro aut, nebo masivní daní na benzínové auta. Jinak je tento článek blábol.

+1/0
23.3.2018 13:45

M33i33l21o93š 36S28e83t29í85k 3409289674340

No právě. Důvody jste napsal naprosto přesně - daně, dotace. Výroba toho elektroauta nevyjde výrazně levněji, než benzinového.

0/0
23.3.2018 19:09

D31a72v37i81d 78K22n69a76p35e30k 8227444856555

Ten závěr stojí na samých optimistických předpokladech:

- Nesmí se však prudce zvýšit cena hlavního kovu

- Očekávaná masová výroba lithium-iontových baterií a lepší technologie měly snížit ceny těchto baterií.

I přesto je závěr, že některé elektroauta BY MOHLa být levnější než spalováky.

Takže typické zbožné přání, které je otcem myšlenky. Jako vždy u zelené elektroloby ignorující realitu.

+5/0
23.3.2018 10:33

P56a70v72e44l 64F41r83y50č 2332380193674

Počítám-li dobře, tak mi vychází potřebná energie pro elektromobily následovně:

1. spotřeba elektromobilu na 100 km (při 91% účinnosti) je cca. 16,35 kWh

2. počítejme ujetých 15.000 km za rok na jeden automobil, roční spotřeba na jeden automobil je 2,45 MWh

3. roční spotřeba vozového elektroparku ČR (při 5.000.000 aut a 50% výměně za elektromobily) je 6,1 GWh

4. roční výroba energie v ČR celkem je 85.000 GWh, podíl Temelinu je cca. 12.000 GWh

5. minimálně další blok v Temelíně jen pro potřeby dobíjení vozového parku elektromobilů při překlopení 50% a při konzervativním nájezdu 15.000 km/ročně a bez započítání aut z ciziny. To nevypadá na první pohled až tak hrozně.

Ale jaký bude dopad na životní prostředí z výroby baterií, jejich likvidace, recyklace?? Jaké budou náklady na distribuci elektřiny do odběrných míst?? A to jsem nepočítal potřebu energie z pohledu celé Evropy.

Tedy pokud vezmu v potaz, že ne každá země v Evropě je ve výrobě elektrické energie soběstačná. A pokud navíc zohledníme fakt, že bude růst tlak na výrobu elektrické energie ze stabilních zdrojů z důvody kompenzace výkyvů z fotovoltaik a větrných elektráren. A ještě zohlednit růst spotřeby domácností a průmyslu.

Takže 2 nové bloky v Temelíně jsou potřeba minimálně ve výhledu 20-30 let.

0/0
23.3.2018 9:54

V60a85c29l96a50v 96M72e54d21e45k 5611962535835

Samotná výroba energie problém není. V současné době se energetici modlí, aby nedošlo k blackoutu, při každém větru, kdy dochází ke zvýšení produkce německých větrných elektráren - neboť pro současnou přenosovou soustavu je nemožné zvýšit přenosy o pouhé jednotky procent, a hrozí kolapsem.

Rychlonabíjecí stanice mají příkon jako menší panelákové sídliště - dokud máme jednu v Praze a jednu někde u D1 u Humpolce, tak je to OK, ale při větším rozšíření by nebylo odkud na ně brát energii.

+1/0
23.3.2018 10:04

P33a80v20e88l 34F48r79y56č 2202830313974

to přesně si při nárůstu počtu elektromobilů myslím taky

a ohledně fotovoltaik na polích a větrníků, tak to nejsem příznivec už vůbec. fotovoltaiky na střechy...proč ne, ale velké parky považuju za totální blbost

0/0
23.3.2018 10:23

M44i27r11e91k 62G69a31j91e91r 5721356389560

To ovsem znamena, ze elektroauta vyresi problem prebytku německých větrných elektráren. Proste ji hned v Nemecku spotrebuji na levne nabijeni aut.Vsichni budou mit "plnou", protoze to v tu dobu bude skoro zadarmo.

0/0
23.3.2018 16:15

M67i33l49o92š 59S27e88t21í82k 3319939264830

To právě asi moc nepomůže. Jde o to, že tu vyrobenou elektřinu musíte nějak dopravit k té nabíječce. A jak už pan Medek píše, je právě problém v tom navýšení přenosu. Prostě by se musely nejprve natáhnou nové, silnější dráty, trafačky atd., což jsou kilometry a kilometry kvalitních silných kabelů. A to je takový balík peněz, že se vám o tom ani nezdá.

0/0
23.3.2018 19:22

J58a62n 56P75š63e31n61i33č95k80a 2900508243682

To je teorie. Praxe je takova ze zasadne nejvic fouka, kdyz to neni potreba ;)

Nebo budou nemcum vyhlasovat vetrny alarm a v noci budou skakat z posteli a vyjizdet auta, aby je mohli zase dobijet?

0/0
26.3.2018 9:16

M15i80r57o94s34l52a64v 83S54u30c39h31y 5720489750490

A čistý export elektrické energie ČR činí zhruba 10 TWh/rok.

+1/0
23.3.2018 12:16

P10a26v43e10l 22F54r38y69č 2202120423754

Což znamená, že někdo v Evropě vyrábí méně a stejně se napříč Evropou musí dodatečné zdroje energie dostavět.

Jen to znamená, že ČR bude méně vydělávat na exportu a bude více vydělávat interně.

Ale s ohledem na nestabilní výrobu z fotovoltaik a větrníků a k tomu obecný růst spotřeby v ČR a přidejme ty elektroauta, tak přebytek zmizí a stejně musíme dostavět.

0/0
23.3.2018 14:49

M76i81r34e34k 54G46a40j26e57r 5771396419390

Naopak ta elektroauta vyrovnaji poptavku s nestabilni nabidkou elektriny. Dokonce nebude potreba nic dostavet. Pokud by se zdroje stavely, tak jen kvuli tomu exportu.

0/0
23.3.2018 16:17

V37á32c34l13a24v 54P21o32u78s46t89k37a 3690391442

Elektroaut je v současné době cca 1% obecně a státy které je protěžují na úkor "klasických" aut mají problémy už teď. Tvrzení že něco "vyrovnávají" je docela legrační.

0/0
23.3.2018 17:05

P69a54v62e58l 75K81u59b30i75š92t89a 7566904962200

v bodě 3 je řádová chyba, správně má být 6.100 GWh

i když ten další blok v Temelíně postaví, tak zatím nikdo nevyřešil, jak tu energii dodat na místa, kde by se ta elektroauta mohla nabíjet

+2/0
23.3.2018 14:03

P68a86v15e77l 87F50r23y24č 2982780623384

ano, děkuji za opravu...ano, taky mi přijde, že distribuce do dobíjecích míst bude ještě zajímavé....např. dobíjení v garážových stáních, kde jsou desítky, až stovky aut...

0/0
23.3.2018 14:45

P85a54v63e93l 19F75r84y62č 2982120563814

jen doplňuji, že i přes chybu v bodě č.3 je ostatní vypočet správně (jen jsem chybně opsal z kalkulace)

0/0
23.3.2018 14:51

M18i61r39e43k 55G33a56j11e63r 5911406229490

Ale export stejneho mnozstvi elektriny je v soucasnosti realitou. Tim padem neverim, ze by byl problem tu elektrinu u nas distribuovat a spotrebovat, kdyz o ni bude zajem.

0/0
23.3.2018 16:19

M28i26l30o69š 75S98e29t88í37k 3949369654260

Nezaměňujte dálkový přenos elektřiny po páteřní síti, tedy ten export do zahraničí, s přenosem po lokálních sítích.

+1/0
23.3.2018 19:25

P92a91v94e62l 86F77r53y47č 2532940893664

Berte v úvahu, velké množství elektřiny bude potřebovat cela Evropa. A zdaleka ne každá země ma přebytky. A navíc mají i více nestabilní sítě kvůli fotovoltaikam a větrníkům. Takže atomky se stavět musí, protože jiná alternativa není.

0/0
23.3.2018 23:38

J97a25r69o97m73í14r 44K77r88á15l 4190629784239

Kde jste vzal tu 91% účinnost ? 8-o

0/0
24.3.2018 16:37

S29t85a81n95d23a 38C61h41v61o47s75t 1232868

Porad se pohybujeme na bazi, ze e-auto bych si koupil jen jako druhy auto na cesty kolem komina (deti, nakupy, apod.) a to jeste za predpokladu, ze bude stat srovnatelny peniz jako analogicke fosilni. Prozatim skutecne neverim, ze se v horizontu 5-10 let dokaze dostat cena maleho neimidzoveho e-auta nekam k 300 (max. 500) tis. Kc (Leaf stoji momentalne 900).

+2/0
23.3.2018 9:04

V73á95c33l36a62v 71P60o38u31s24t32k59a 3580761202

I těch 500k je za druhé auto na cesty kolem komína strašně moc.

+3/0
23.3.2018 9:16

J94a39r22o80m43í10r 95K56r34á24l 4420579144599

Vzhledem k tomu, že žádné velké výhody nepřináší, by mělo být cenově srovnatelné. Takže max. 250 tisíc.

0/0
23.3.2018 9:21

P48a56v20e98l 18F21r50y35č 2432580343564

Souhlas. Vyšší cena a půjde do toho málokdo stejně jako dosud.

A pak dojde k navýšení daní za fosilní auta, ani střední třída na elektromobily nebude mít. A využitelná bazarová nabídka elektromobilů při jejich nižší životnosti bude také špatná.

Tedy žádné dobré vyhlídky.

+2/0
23.3.2018 10:02

M97i95r36e33k 28G12a42j31e28r 5791146759270

Jste docela vedle. Dnes se prodavaji auta prevazne v cene nad 350 tisic.

0/0
23.3.2018 16:22

J39a49r80o90m77í57r 22K21r81á21l 4250249484179

Vedle jste Vy. Řeč je o autu na nákupy (okolo komína), takže těch 250 tisíc je pro nová auta, ale spíše se kupují na tento účel ojetiny.

0/0
24.3.2018 16:40

S50t76a46n15d64a 82C47h73v71o38s31t 1802208

Ano, neni to malo, osobne mam tuhle hranici momentalne na 200 tis. (u fosilniho auta), ale uvazuju, ze jsou na tom spotrebitele financne lepe nez ja, navic je mozno zapocitat (aspon doufam) nizsi naklady na provoz.

0/0
23.3.2018 9:59

M38i33r55e72k 38G80a59j36e30r 5721766309460

V horizontu 15 let je to ale skoro jistota, ze se elektroauta a hlavne plug-in hybridy budou prodavat ve velkem, coz znamena, ze o ne bude velky zajem. Cena se bude odvijet hlavne podle nabidky a poptavky, i kdyz by mohla klesnout rychleji podle nakladu na vyrobu.

0/0
23.3.2018 16:21

J51a45k82u80b 86F25e76i35f95a26r 7639969656119

Tak až to přijde a bude k tomu ještě vybudová dostatečná infrastruktura, tak o tom napiště a já si ho koupím.

Do té doby mě elektropiksly nezajímají.

+2/0
23.3.2018 8:55

V55a11c28l10a79v 49M33e65d48e53k 5391642875285

až to přijde, budou mít už státy dávno zpracovanou strategii, jak dobíjení zdanit. Elektromobily tak přijdou o výhodu, kterou mají teď - levnější provoz.

+1/0
23.3.2018 9:46

M55i98l63o29š 10S65e85t55í60k 3949839934740

To je naprosto logické. S vyšším počten elektroaut se sníží prodeje benzínu, nafty a tím bude značný výpadek příjmu státního rozpočtu ze spotřební daně, která dnes činí cca 11Kč na litr paliva. A je jisté, že stát bude muset zvýšit nebo vymyslet jiné daně, aby tento propad eliminoval. nejpravděpodobnější se pak jeví zvýšení daně na elektřinu. Je jen otázkou, jestli globálně a na elektroauta pak budou doplácet i ti, co je nemají, nebo to bude separované jen pro elektřinu k nabíjení elektroaut.

0/0
23.3.2018 19:33

P36ř88e70m82y78s41l 35Č49e33r52n64í96k 9967154279918

Asi to bude chtít jiné baterie a nebo vlastní pohybové nebo solární dobíjení ;-D sci-fi já vím, ale taková větrná turbína pod podvozkem, nebo dynamo na všech čtyřech kolech a solární panel místo střechy ;-D

0/0
23.3.2018 8:23

M68i80r13e79k 95G61a43j96e10r 5251986499320

To "dynamo" se do tech aut davno montuje. Pri jizde z kopce nebo pri brzdeni se vraci elektrina do akumulatoru. Solarni panel na strese si lze take u nekterych aut poridit. Muze utahnout maximalne klimatizaci nebo vetrak, kdyz moc nesviti.

0/0
23.3.2018 16:25

J25a84r73o96m76í77r 70K59r33á62l 4770219304909

Proč ne ? Motůčko stojí od 10 tisíc výš. ;-D

0/0
23.3.2018 8:09

P11a66v23e81l 73F26r73y56č 2252870423404

haha, a zelení puknou vzteky, až se znovu začnou stavět nové jaderky, aby bylo z čeho dobíjet. :)

+1/0
23.3.2018 7:56

J39a88r54o82s39l18a20v 64V58y55c86h29o35d55i92l 8394905695

Ovšem nikoliv tím, že elektrovozy zlevní, ale eko lobby napálí další náklady výrobcům klasických vozů.

+4/0
23.3.2018 7:51

A81l87e93š 94P30e24l35i97k34á91n 2165378519422

Ha,ha,ha. A prodlužka bude v ceně?

+1/0
23.3.2018 6:58

J67i86ř32í 87P30l25a52v22s61k74ý 9130816401679

tak ono to do znacne miry zavisi na zdaneni te ktere technologie, ze ano ... pri vhodne nastavene spotrebni dani z benzinu a nafty muze byt levnejsi i auto na prirucni jaderny reaktor ;-)

+5/0
23.3.2018 6:55

T87o44m35á14š 74S37e92d47l20á24k 3628561582467

Po elektrické stránce není s elektromobily žádný problém. Vše záleží na akumulátorech.

+5/0
23.3.2018 0:24

S11t81a22n25i87s10l96a47v 34Z77a86h77á18l16k83a 3228630628368

Paraela s s žárovkami: "Za pár let bude úsporná žárovka levnější, než klasická."

Jaká s realita současnosti ? Stále je klasika až 5x dražší. A tak to bude i s auty.

Bohužel.;-(

+3/0
22.3.2018 22:53

M90a72r30t27i78n 43K14a32r52á34s75e38k 9838233698108

Je petkrat drazsi, ale 7x uspornejsi a ma dvacetinasobnou zivotnost...

+3/0
22.3.2018 23:24

Najdete na iDNES.cz