Diskuze
Už za sedm let mohou být elektrovozy levnější než benzinové
Děkujeme za pochopení.
P11a17v28e61l 38V58a34n10í17č36e32k
Kde já tuto větu z nadpisu už jen viděl? Už vím, kolem roku 2005, když jsem se mořil se starou a unavenou ojetinou. Tehdy jsem si říkal, ještě chvíli vydržím a bude jednoduchej a bezporuchovej elektromobil. V roce 2007 jsem už nevydržel a koupil si nový auto. Mám ho už 11 rok a ejhle. Ten samý článek jako tehdy, takže pohádky, báje a pověsti.
P69a40v80e19l 72F24r43y80č
Zatím jsem nijak rozumně nedohledal, kolik vyjdou ročně náklady na servis elektromobilu a kdovíkdo mi bude schopen říct, jaké budou celkové náklady po dobu životnosti.
Např. při srovnání oproti fosil autu - 12 let provozu, 300.000 km najeto, střední třída, kdy zhruba vím, kolik platím na garančkách, umím odhadnout opravy.
Nejdu tedy do neznáma tím spíše, pokud za elektromobil zaplatím v pořizovací ceně jednou tolik než za fosil auto.
M19i89r59e87k 83G83a41j59e75r
Spolehnete se, ze ty naklady jsou nekolikrat mensi nez u vaseho fosila. Alespon pokud nepujde o luxusni auto nebo supersport. Zadne vymeny oleje, brzdove desticky vydrzi take nekolikrat dele diky rekupercnimu brzdeni, zadny filtr pevnych castic, zadne vstriky,...
P58a78v74e16l 91K28u30b37i46š35t21a
Jednoduchá řešení:
1) stačí zavést emisní normu EURO 19 a jiné, než elektrovozy se prodávat nebudou smět, takže budou nejlevnější
nebo
2) nastavíme vyšší dotace na jejich nákup a budou nejlevnější
P40a37v76e77l 33F54r89y34č
asi tak...jak jinak napsat, že tvrdě zdaníme stávající, a nové - drahé nezlevní
a výsledkem bude, že většina na nové elektrohračky mít nebude.
Protože elektrohračka za 800-900 tis. Kč pro hodně lidí bude nedosažitelná.
O75d47s33t59r40a67n51ě29n44ý 77U95ž97i57v50a38t60e26l
M77i22l59o80š 35S88e31t50í81k
No právě. Důvody jste napsal naprosto přesně - daně, dotace. Výroba toho elektroauta nevyjde výrazně levněji, než benzinového.
D81a63v39i92d 16K72n36a81p41e51k
Ten závěr stojí na samých optimistických předpokladech:
- Nesmí se však prudce zvýšit cena hlavního kovu
- Očekávaná masová výroba lithium-iontových baterií a lepší technologie měly snížit ceny těchto baterií.
I přesto je závěr, že některé elektroauta BY MOHLa být levnější než spalováky.
Takže typické zbožné přání, které je otcem myšlenky. Jako vždy u zelené elektroloby ignorující realitu.
P56a61v60e78l 17F12r57y24č
Počítám-li dobře, tak mi vychází potřebná energie pro elektromobily následovně:
1. spotřeba elektromobilu na 100 km (při 91% účinnosti) je cca. 16,35 kWh
2. počítejme ujetých 15.000 km za rok na jeden automobil, roční spotřeba na jeden automobil je 2,45 MWh
3. roční spotřeba vozového elektroparku ČR (při 5.000.000 aut a 50% výměně za elektromobily) je 6,1 GWh
4. roční výroba energie v ČR celkem je 85.000 GWh, podíl Temelinu je cca. 12.000 GWh
5. minimálně další blok v Temelíně jen pro potřeby dobíjení vozového parku elektromobilů při překlopení 50% a při konzervativním nájezdu 15.000 km/ročně a bez započítání aut z ciziny. To nevypadá na první pohled až tak hrozně.
Ale jaký bude dopad na životní prostředí z výroby baterií, jejich likvidace, recyklace?? Jaké budou náklady na distribuci elektřiny do odběrných míst?? A to jsem nepočítal potřebu energie z pohledu celé Evropy.
Tedy pokud vezmu v potaz, že ne každá země v Evropě je ve výrobě elektrické energie soběstačná. A pokud navíc zohledníme fakt, že bude růst tlak na výrobu elektrické energie ze stabilních zdrojů z důvody kompenzace výkyvů z fotovoltaik a větrných elektráren. A ještě zohlednit růst spotřeby domácností a průmyslu.
Takže 2 nové bloky v Temelíně jsou potřeba minimálně ve výhledu 20-30 let.
V22a22c37l66a50v 57M11e18d57e54k
Samotná výroba energie problém není. V současné době se energetici modlí, aby nedošlo k blackoutu, při každém větru, kdy dochází ke zvýšení produkce německých větrných elektráren - neboť pro současnou přenosovou soustavu je nemožné zvýšit přenosy o pouhé jednotky procent, a hrozí kolapsem.
Rychlonabíjecí stanice mají příkon jako menší panelákové sídliště - dokud máme jednu v Praze a jednu někde u D1 u Humpolce, tak je to OK, ale při větším rozšíření by nebylo odkud na ně brát energii.
S15t83a89n35d31a 68C96h19v68o26s61t
Porad se pohybujeme na bazi, ze e-auto bych si koupil jen jako druhy auto na cesty kolem komina (deti, nakupy, apod.) a to jeste za predpokladu, ze bude stat srovnatelny peniz jako analogicke fosilni. Prozatim skutecne neverim, ze se v horizontu 5-10 let dokaze dostat cena maleho neimidzoveho e-auta nekam k 300 (max. 500) tis. Kc (Leaf stoji momentalne 900).
V79á72c32l41a16v 18P13o85u41s91t11k79a
I těch 500k je za druhé auto na cesty kolem komína strašně moc.
J93a44k69u41b 82F50e47i13f15a19r
Tak až to přijde a bude k tomu ještě vybudová dostatečná infrastruktura, tak o tom napiště a já si ho koupím.
Do té doby mě elektropiksly nezajímají.
V52a96c72l34a16v 56M66e52d62e67k
až to přijde, budou mít už státy dávno zpracovanou strategii, jak dobíjení zdanit. Elektromobily tak přijdou o výhodu, kterou mají teď - levnější provoz.
P95ř59e56m92y27s25l 93Č10e54r67n37í72k
Asi to bude chtít jiné baterie a nebo vlastní pohybové nebo solární dobíjení sci-fi já vím, ale taková větrná turbína pod podvozkem, nebo dynamo na všech čtyřech kolech a solární panel místo střechy
M13i94r89e60k 36G23a68j31e22r
To "dynamo" se do tech aut davno montuje. Pri jizde z kopce nebo pri brzdeni se vraci elektrina do akumulatoru. Solarni panel na strese si lze take u nekterych aut poridit. Muze utahnout maximalne klimatizaci nebo vetrak, kdyz moc nesviti.
J55a70r30o35m68í81r 12K55r28á88l
Proč ne ? Motůčko stojí od 10 tisíc výš.
Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt
Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...
Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí
Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra
Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...
Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní
Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce
Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...
Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek
Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...
Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi
Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...
Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí
Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....
Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra
Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...