Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Už za sedm let mohou být elektrovozy levnější než benzinové

Elektrická auta by mohla být do roku 2025 levnější než auta s benzinovým motorem - pokud budou pokračovat v poklesu ceny lithium-iontových baterií. Některé modely elektrovozů by dokonce už v roce 2024 mohly stát méně než vozy klasické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P44a46v54e14l 60V85a26n65í29č76e56k 3653612300660

Kde já tuto větu z nadpisu už jen viděl? Už vím, kolem roku 2005, když jsem se mořil se starou a unavenou ojetinou. Tehdy jsem si říkal, ještě chvíli vydržím a bude jednoduchej a bezporuchovej elektromobil. V roce 2007 jsem už nevydržel a koupil si nový auto. Mám ho už 11 rok a ejhle. Ten samý článek jako tehdy, takže pohádky, báje a pověsti.

0/0
27.3.2018 17:09

P86a60v14e50l 28F86r24y98č 2102410233884

Zatím jsem nijak rozumně nedohledal, kolik vyjdou ročně náklady na servis elektromobilu a kdovíkdo mi bude schopen říct, jaké budou celkové náklady po dobu životnosti.

Např. při srovnání oproti fosil autu - 12 let provozu, 300.000 km najeto, střední třída, kdy zhruba vím, kolik platím na garančkách, umím odhadnout opravy.

Nejdu tedy do neznáma tím spíše, pokud za elektromobil zaplatím v pořizovací ceně jednou tolik než za fosil auto.

+1/0
23.3.2018 16:05

M31i16r89e85k 66G70a27j93e30r 5351576379290

Spolehnete se, ze ty naklady jsou nekolikrat mensi nez u vaseho fosila. Alespon pokud nepujde o luxusni auto nebo supersport. Zadne vymeny oleje, brzdove desticky vydrzi take nekolikrat dele diky rekupercnimu brzdeni, zadny filtr pevnych castic, zadne vstriky,...

0/0
23.3.2018 16:10

V48á54c40l21a45v 59P82o58u27s23t74k55a 3390541412

Jak se na něco takového chcete spoléhat, když s tím neexistuje absolutně žádná relevantní statistická zkušenost? Žvásty o brždění či filtru pevných částitic (který se v autech nejen že nemění, ale kontroluje se až po cca 150-200 K kilometrech) si nechejte od cesty.

+2/−1
23.3.2018 17:03

M46a83r34t96i73n 56B59a25r36t68e59k 5977651101383

Elektromobily se už nějaký pátek prodávají. Například provozovatelé taxi a půjčoven potvrzují, že náklady jsou o 2/3 nižší než u klasických spalováků stejné třídy. Srovnávali Teslu a Mercedes. Počet servisních úkonů byl výrazně nižší, stejně jako jejich cena.

0/0
25.3.2018 12:39

J61a12n 76P30š78e42n83i87č64k80a 2400398133922

DPF filtr ze se nemeni? Ano, je to tak silene drahe, ze ho lide bud odstrani a nebo v lepsim pripade nechaji za 5000 "vyprat".

Pravdu mas v tom ze asi nikde neni relevantni zkusenost, jenze tech mist, kde se neco muze na fosilu podelat je prilis mnoho. A to uvazuju jen o tom co potkalo me a me zname. DPF, EGR, lambda sondy, deravy vyfuk.... vse jen ohledne "zpracovani spalin" ktere u elektromobilu nehrozi. (Jasne najdou se tam jine...)

0/0
26.3.2018 9:12

M24i39l37o26š 85S56e45t11í60k 3629729884380

U fosilního auta můžete také brzdit motorem, což je jakýsi ekvivalent té rekuperace s ohledem na šetření destiček. A co se týká nákladů na servis - snad jen krom toho motorového oleje se to moc lišit nebude. Zase přibudou kontroly jiných věcí, které u fosilu nemáte. Takže plus-mínus to vyjde na stejno. Navíc je tu otázka životnosti baterie. V okamžiku, kdy ji budete muset vyměnit se pěkně prohnete. Možná se vzhledem k zůstatkové ceně auta ani nevyplatí a půjde to do šrotu. Nicméně to ale ukáže až čas. Zatím jsou to víceméně spekulace.

+2/0
23.3.2018 19:15

P13a52v84e60l 26K57u87b61i71š78t18a 7756984622950

Jednoduchá řešení:

1) stačí zavést emisní normu EURO 19 a jiné, než elektrovozy se prodávat nebudou smět, takže budou nejlevnější

nebo

2) nastavíme vyšší dotace na jejich nákup a budou nejlevnější

+1/0
23.3.2018 14:00

P68a25v43e26l 55F32r22y38č 2312810793534

asi tak...jak jinak napsat, že tvrdě zdaníme stávající, a nové - drahé nezlevní

a výsledkem bude, že většina na nové elektrohračky mít nebude.

Protože elektrohračka za 800-900 tis. Kč pro hodně lidí bude nedosažitelná.

0/0
23.3.2018 14:54

Z92d60e51n23ě57k 88Z13á79l45i78š 2295234807243

"Už za sedm let mohou být elektrovozy levnější než benzinové"

Tak a teď nám ještě řekněte tu pohádku o červené karkulce. To nastane ze dvou možných důvodů. Buď díky masivní dotaci elektro aut, nebo masivní daní na benzínové auta. Jinak je tento článek blábol.

+1/0
23.3.2018 13:45

M41i51l60o29š 50S85e93t49í41k 3449299554420

No právě. Důvody jste napsal naprosto přesně - daně, dotace. Výroba toho elektroauta nevyjde výrazně levněji, než benzinového.

0/0
23.3.2018 19:09

D15a90v23i63d 78K46n14a94p10e30k 8647604856945

Ten závěr stojí na samých optimistických předpokladech:

- Nesmí se však prudce zvýšit cena hlavního kovu

- Očekávaná masová výroba lithium-iontových baterií a lepší technologie měly snížit ceny těchto baterií.

I přesto je závěr, že některé elektroauta BY MOHLa být levnější než spalováky.

Takže typické zbožné přání, které je otcem myšlenky. Jako vždy u zelené elektroloby ignorující realitu.

+5/0
23.3.2018 10:33

P81a59v88e95l 29F44r41y90č 2692760123414

Počítám-li dobře, tak mi vychází potřebná energie pro elektromobily následovně:

1. spotřeba elektromobilu na 100 km (při 91% účinnosti) je cca. 16,35 kWh

2. počítejme ujetých 15.000 km za rok na jeden automobil, roční spotřeba na jeden automobil je 2,45 MWh

3. roční spotřeba vozového elektroparku ČR (při 5.000.000 aut a 50% výměně za elektromobily) je 6,1 GWh

4. roční výroba energie v ČR celkem je 85.000 GWh, podíl Temelinu je cca. 12.000 GWh

5. minimálně další blok v Temelíně jen pro potřeby dobíjení vozového parku elektromobilů při překlopení 50% a při konzervativním nájezdu 15.000 km/ročně a bez započítání aut z ciziny. To nevypadá na první pohled až tak hrozně.

Ale jaký bude dopad na životní prostředí z výroby baterií, jejich likvidace, recyklace?? Jaké budou náklady na distribuci elektřiny do odběrných míst?? A to jsem nepočítal potřebu energie z pohledu celé Evropy.

Tedy pokud vezmu v potaz, že ne každá země v Evropě je ve výrobě elektrické energie soběstačná. A pokud navíc zohledníme fakt, že bude růst tlak na výrobu elektrické energie ze stabilních zdrojů z důvody kompenzace výkyvů z fotovoltaik a větrných elektráren. A ještě zohlednit růst spotřeby domácností a průmyslu.

Takže 2 nové bloky v Temelíně jsou potřeba minimálně ve výhledu 20-30 let.

0/0
23.3.2018 9:54

V92a58c52l28a16v 93M11e56d96e88k 5311252505765

Samotná výroba energie problém není. V současné době se energetici modlí, aby nedošlo k blackoutu, při každém větru, kdy dochází ke zvýšení produkce německých větrných elektráren - neboť pro současnou přenosovou soustavu je nemožné zvýšit přenosy o pouhé jednotky procent, a hrozí kolapsem.

Rychlonabíjecí stanice mají příkon jako menší panelákové sídliště - dokud máme jednu v Praze a jednu někde u D1 u Humpolce, tak je to OK, ale při větším rozšíření by nebylo odkud na ně brát energii.

+1/0
23.3.2018 10:04

P75a28v40e31l 95F67r63y90č 2222880523484

to přesně si při nárůstu počtu elektromobilů myslím taky

a ohledně fotovoltaik na polích a větrníků, tak to nejsem příznivec už vůbec. fotovoltaiky na střechy...proč ne, ale velké parky považuju za totální blbost

0/0
23.3.2018 10:23

M98i20r11e24k 31G46a60j46e53r 5551516819230

To ovsem znamena, ze elektroauta vyresi problem prebytku německých větrných elektráren. Proste ji hned v Nemecku spotrebuji na levne nabijeni aut.Vsichni budou mit "plnou", protoze to v tu dobu bude skoro zadarmo.

0/0
23.3.2018 16:15

M69i58l38o96š 92S37e72t54í52k 3689229604470

To právě asi moc nepomůže. Jde o to, že tu vyrobenou elektřinu musíte nějak dopravit k té nabíječce. A jak už pan Medek píše, je právě problém v tom navýšení přenosu. Prostě by se musely nejprve natáhnou nové, silnější dráty, trafačky atd., což jsou kilometry a kilometry kvalitních silných kabelů. A to je takový balík peněz, že se vám o tom ani nezdá.

0/0
23.3.2018 19:22

J80a43n 76P11š45e63n75i66č94k89a 2550828663842

To je teorie. Praxe je takova ze zasadne nejvic fouka, kdyz to neni potreba ;)

Nebo budou nemcum vyhlasovat vetrny alarm a v noci budou skakat z posteli a vyjizdet auta, aby je mohli zase dobijet?

0/0
26.3.2018 9:16

M64i13r32o30s76l57a18v 36S19u34c92h29y 5600789920550

A čistý export elektrické energie ČR činí zhruba 10 TWh/rok.

+1/0
23.3.2018 12:16

P51a87v63e83l 64F26r69y51č 2192870153554

Což znamená, že někdo v Evropě vyrábí méně a stejně se napříč Evropou musí dodatečné zdroje energie dostavět.

Jen to znamená, že ČR bude méně vydělávat na exportu a bude více vydělávat interně.

Ale s ohledem na nestabilní výrobu z fotovoltaik a větrníků a k tomu obecný růst spotřeby v ČR a přidejme ty elektroauta, tak přebytek zmizí a stejně musíme dostavět.

0/0
23.3.2018 14:49

M74i68r82e24k 35G52a18j51e29r 5481456129390

Naopak ta elektroauta vyrovnaji poptavku s nestabilni nabidkou elektriny. Dokonce nebude potreba nic dostavet. Pokud by se zdroje stavely, tak jen kvuli tomu exportu.

0/0
23.3.2018 16:17

V53á34c51l18a26v 12P96o72u48s47t66k28a 3820291472

Elektroaut je v současné době cca 1% obecně a státy které je protěžují na úkor "klasických" aut mají problémy už teď. Tvrzení že něco "vyrovnávají" je docela legrační.

0/0
23.3.2018 17:05

P43a80v20e87l 51K61u60b49i51š77t92a 7186694512360

v bodě 3 je řádová chyba, správně má být 6.100 GWh

i když ten další blok v Temelíně postaví, tak zatím nikdo nevyřešil, jak tu energii dodat na místa, kde by se ta elektroauta mohla nabíjet

+2/0
23.3.2018 14:03

P13a51v60e53l 20F91r27y42č 2922840183814

ano, děkuji za opravu...ano, taky mi přijde, že distribuce do dobíjecích míst bude ještě zajímavé....např. dobíjení v garážových stáních, kde jsou desítky, až stovky aut...

0/0
23.3.2018 14:45

P35a30v26e95l 51F32r70y18č 2482370563594

jen doplňuji, že i přes chybu v bodě č.3 je ostatní vypočet správně (jen jsem chybně opsal z kalkulace)

0/0
23.3.2018 14:51

M76i92r83e10k 39G33a92j36e31r 5221436259660

Ale export stejneho mnozstvi elektriny je v soucasnosti realitou. Tim padem neverim, ze by byl problem tu elektrinu u nas distribuovat a spotrebovat, kdyz o ni bude zajem.

0/0
23.3.2018 16:19

M38i18l55o25š 47S26e12t43í78k 3359289354810

Nezaměňujte dálkový přenos elektřiny po páteřní síti, tedy ten export do zahraničí, s přenosem po lokálních sítích.

+1/0
23.3.2018 19:25

P50a85v98e42l 87F74r93y11č 2762270173264

Berte v úvahu, velké množství elektřiny bude potřebovat cela Evropa. A zdaleka ne každá země ma přebytky. A navíc mají i více nestabilní sítě kvůli fotovoltaikam a větrníkům. Takže atomky se stavět musí, protože jiná alternativa není.

0/0
23.3.2018 23:38

J12a69r90o80m60í23r 86K10r38á22l 4230249914109

Kde jste vzal tu 91% účinnost ? 8-o

0/0
24.3.2018 16:37

S21t53a26n97d67a 64C74h57v81o17s37t 1872338

Porad se pohybujeme na bazi, ze e-auto bych si koupil jen jako druhy auto na cesty kolem komina (deti, nakupy, apod.) a to jeste za predpokladu, ze bude stat srovnatelny peniz jako analogicke fosilni. Prozatim skutecne neverim, ze se v horizontu 5-10 let dokaze dostat cena maleho neimidzoveho e-auta nekam k 300 (max. 500) tis. Kc (Leaf stoji momentalne 900).

+2/0
23.3.2018 9:04

V68á31c65l61a90v 48P97o44u56s21t61k28a 3210411342

I těch 500k je za druhé auto na cesty kolem komína strašně moc.

+3/0
23.3.2018 9:16

J84a50r86o63m49í84r 78K59r51á51l 4540869834539

Vzhledem k tomu, že žádné velké výhody nepřináší, by mělo být cenově srovnatelné. Takže max. 250 tisíc.

0/0
23.3.2018 9:21

P47a46v14e80l 80F82r40y95č 2562890693364

Souhlas. Vyšší cena a půjde do toho málokdo stejně jako dosud.

A pak dojde k navýšení daní za fosilní auta, ani střední třída na elektromobily nebude mít. A využitelná bazarová nabídka elektromobilů při jejich nižší životnosti bude také špatná.

Tedy žádné dobré vyhlídky.

+2/0
23.3.2018 10:02

M17i56r31e23k 54G80a76j49e18r 5561326989160

Jste docela vedle. Dnes se prodavaji auta prevazne v cene nad 350 tisic.

0/0
23.3.2018 16:22

J30a98r13o27m11í50r 42K47r11á33l 4520239974899

Vedle jste Vy. Řeč je o autu na nákupy (okolo komína), takže těch 250 tisíc je pro nová auta, ale spíše se kupují na tento účel ojetiny.

0/0
24.3.2018 16:40

S76t91a78n46d73a 93C15h56v32o34s19t 1942328

Ano, neni to malo, osobne mam tuhle hranici momentalne na 200 tis. (u fosilniho auta), ale uvazuju, ze jsou na tom spotrebitele financne lepe nez ja, navic je mozno zapocitat (aspon doufam) nizsi naklady na provoz.

0/0
23.3.2018 9:59

M76i95r43e90k 24G14a73j60e83r 5361776559490

V horizontu 15 let je to ale skoro jistota, ze se elektroauta a hlavne plug-in hybridy budou prodavat ve velkem, coz znamena, ze o ne bude velky zajem. Cena se bude odvijet hlavne podle nabidky a poptavky, i kdyz by mohla klesnout rychleji podle nakladu na vyrobu.

0/0
23.3.2018 16:21

J36a88k15u32b 77F10e56i89f98a56r 7389199576159

Tak až to přijde a bude k tomu ještě vybudová dostatečná infrastruktura, tak o tom napiště a já si ho koupím.

Do té doby mě elektropiksly nezajímají.

+2/0
23.3.2018 8:55

V10a73c76l77a18v 15M27e65d51e67k 5421382195335

až to přijde, budou mít už státy dávno zpracovanou strategii, jak dobíjení zdanit. Elektromobily tak přijdou o výhodu, kterou mají teď - levnější provoz.

+1/0
23.3.2018 9:46

M39i92l64o10š 90S34e67t26í50k 3989569194470

To je naprosto logické. S vyšším počten elektroaut se sníží prodeje benzínu, nafty a tím bude značný výpadek příjmu státního rozpočtu ze spotřební daně, která dnes činí cca 11Kč na litr paliva. A je jisté, že stát bude muset zvýšit nebo vymyslet jiné daně, aby tento propad eliminoval. nejpravděpodobnější se pak jeví zvýšení daně na elektřinu. Je jen otázkou, jestli globálně a na elektroauta pak budou doplácet i ti, co je nemají, nebo to bude separované jen pro elektřinu k nabíjení elektroaut.

0/0
23.3.2018 19:33

P41ř76e48m14y80s65l 98Č73e86r16n57í69k 9497314699468

Asi to bude chtít jiné baterie a nebo vlastní pohybové nebo solární dobíjení ;-D sci-fi já vím, ale taková větrná turbína pod podvozkem, nebo dynamo na všech čtyřech kolech a solární panel místo střechy ;-D

0/0
23.3.2018 8:23

M47i89r48e90k 33G60a16j91e38r 5281326479830

To "dynamo" se do tech aut davno montuje. Pri jizde z kopce nebo pri brzdeni se vraci elektrina do akumulatoru. Solarni panel na strese si lze take u nekterych aut poridit. Muze utahnout maximalne klimatizaci nebo vetrak, kdyz moc nesviti.

0/0
23.3.2018 16:25

J32a76r31o97m67í84r 87K13r62á60l 4710209584529

Proč ne ? Motůčko stojí od 10 tisíc výš. ;-D

0/0
23.3.2018 8:09

P85a17v40e50l 12F96r78y12č 2192170283234

haha, a zelení puknou vzteky, až se znovu začnou stavět nové jaderky, aby bylo z čeho dobíjet. :)

+1/0
23.3.2018 7:56

J80a70r56o75s62l42a60v 89V63y39c36h70o80d46i81l 8434835395

Ovšem nikoliv tím, že elektrovozy zlevní, ale eko lobby napálí další náklady výrobcům klasických vozů.

+4/0
23.3.2018 7:51

A75l80e73š 17P29e83l97i76k30á49n 2145308669232

Ha,ha,ha. A prodlužka bude v ceně?

+1/0
23.3.2018 6:58

J79i54ř13í 27P55l86a97v39s58k68ý 9880566801689

tak ono to do znacne miry zavisi na zdaneni te ktere technologie, ze ano ... pri vhodne nastavene spotrebni dani z benzinu a nafty muze byt levnejsi i auto na prirucni jaderny reaktor ;-)

+5/0
23.3.2018 6:55

T69o65m25á45š 28S79e41d47l48á73k 3518711772847

Po elektrické stránce není s elektromobily žádný problém. Vše záleží na akumulátorech.

+5/0
23.3.2018 0:24

S22t21a85n43i71s22l90a36v 42Z63a86h95á41l46k31a 3148280718138

Paraela s s žárovkami: "Za pár let bude úsporná žárovka levnější, než klasická."

Jaká s realita současnosti ? Stále je klasika až 5x dražší. A tak to bude i s auty.

Bohužel.;-(

+3/0
22.3.2018 22:53

M38a17r63t34i67n 11K86a81r41á15s39e75k 9838193228268

Je petkrat drazsi, ale 7x uspornejsi a ma dvacetinasobnou zivotnost...

+3/0
22.3.2018 23:24







Najdete na iDNES.cz