Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi by uvítali návrat dílen do školních osnov, ale v moderním pojetí

Podle exkluzivního průzkumu společnosti Ipsos souhlasí s návratem dílen a pozemků do rozvrhu základních škol více než devět z deseti Čechů. Praktická výuka by žáky podle nich nasměrovala ke studiu techniky. Manuální práce by však měly být ve výuce propojeny s novými technologiemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M46a11r22t70i84n 86O28š50m32e38r68a 6524646720890

Nicolko, přidej tam víc nitrocelulózy a kuličky z ložisek a hned ti dávám jedničku. Olivere, ta tvoje sada na výrobu monohydrátu metylamfetaminu se ale krásně povedla, za jedna. A příště se naučíme pěstovat léčivé rostlinky jako ephedra sinica,

papaver somniferum, crythroxylon coca a další... :-)

+1/0
26.3.2018 19:27

M68a28r67t44i78n 83R92u33z59i39c76k31a 1852558456197

;-D

0/0
26.3.2018 20:10

T96o42m48á27š 80V83e33s58e44l62ý 1972742343536

Naprostá ztráta času za mé školní docházky.

+1/−1
26.3.2018 15:04

M78a68r75t51i43n 90R86ů20ž41i59č52k77a 9614411188659

tak kluci házej lopatkou, hrabou, vozí, bouchaj, řežou, šroubují, vrtají a nosí si cihly a kameny na své domečky ... ještě jsou ve školce, ale máme prostor na zahradě ... panelákové děti to mají těžší ;)

+1/0
26.3.2018 14:24

M41i94c86h28a71e20l26a 55P19l84a93n19á 2983267853287

Je otázkou, co by měli děti učit rodiče a co učitelé. Šití, rytí půdy a zatloukání hřebíku by podle mého názoru měli naučit rodiče. Jsou to dovednosti, které si dokáže osvojit každý i bez pedagogického vedení kdykoliv v průběhu života. Což se třeba o znalosti cizího jazyka nebo matematiky říct nedá. Ne že by bylo špatně učit děti praktickým dovednostem, jen počet hodin výuky není nafukovací a také si ještě ze školních let pamatuju, jak výuka probíhala. Nedělám si iluze, že by to bylo jinak. A neznalým připomínám, že už není možné jako učitele dílen zaměstnat šikovného řemeslníka, který absolvoval tzv. pedagogické minimum. Jakýkoliv učitel musí mít VŠ pedagogické vzdělání.

+2/0
26.3.2018 13:31

O98n15d59ř18e54j 44Z21e53m32a85n 5100884748129

Až na to, že v dnešní době se to těžko doma doví.

A není to o tom to to dítě naučit, jde o to, aby s tím získali aspoň nějakou zkušenost.

0/−2
26.3.2018 13:41

O31n91d49ř78e30j 12Z86e15m81a67n 5520304428589

A na tohle žádný řemeslník není potřeba, mě na dílny měla normální učitelka, která to vedle toho měla i jiné předměty.

0/0
26.3.2018 13:43

Z96u77z21a25n73a 34B78e55n80d10o20v96á 2836422943848

Hm, to to bude vypadat :-/

0/0
26.3.2018 14:29

O20n36d79ř16e62j 11Z68e29m94a82n 5400924338919

A chápete že to je jen aby si to osahaly? Že se tam vždy dělaly jen jednoduché věci?

0/0
26.3.2018 15:30

V64á34c12l62a56v 54P74o83u25s49t33k74a 3210491682

Ono je to docela dvousečné. Mě soudruh učitel učil zapojovat zásuvku a tuto dovednost jsem mnohokrát za život využil, přesto že nejsem elektrikář. Tentýž soudruh učitel mě učil krátit zlomky a to jsem třicet let nepotřeboval a nijak to nevyužil.

0/−2
26.3.2018 13:48

M33i28c54h20a95e57l25a 49P35l94a94n18á 2903297893927

Uznávám, že to tak může být, ony pěstitelské práce by se daly zvládnout i v rámci přírodopisu. Za nás jsme se v šesté třídě učili, že má žížala žebříčkovitou nervovou soustavu, přičemž tato informace mi dosud k ničemu nebyla a to mám VŠ zkoušku z etologie. Určitě by pro všechny děti byly užitečnější třeba praktické základy kompostování, když jsme u té žížaly. Jen si nejsem jistá, jak a jestli praktické předměty zahrnovat do osnov samostatně, když mají děti mezery v obyčejné trojčlence.

+2/0
26.3.2018 14:25

L84a32d87i44s85l94a31v 84P50í20s35a21ř40í81k 9873891293606

Trojčlenka je zastaralý postup, dnes vám každé dítě na počkání vyrobí prográmek, který to spočítá sám. A nemusíte se unavovat šipkou nahoru nebo dolů, dokonce rovnice je lepší než trojčlenka. Ale pokud se zabýváte ředěním roztoků (např. vína) je trojčlenka nezbytná.

0/−1
27.3.2018 9:04

M71i63c85h82a36e44l49a 83P75l66a60n45á 2823647343567

Místo trojčlenky dosaďte do věty libovolné matematické operace,které se vyučují na ZŠ. Bylo použito jen jako příklad. P.S. Spíš než při ředění roztoků užívám trojčlenku k adaptaci množství materiálu pro redukci bílkovin a reakci Hydrogenuhličitanu sodného s kyselinami v pečící troubě.

0/0
27.3.2018 15:42

L47a52d32i14s82l38a96v 68P68í85s31a13ř19í53k 9173151883406

Bude třeba výjimka pro učitele praktické výchovy, stolaře nebo instalatéra s vysokou školou nelze získat ani zaplatit. A zatloukání hřebíků rodič dítě sotva naučí když to neumí. Představte si třeba šťastně rozvedenou matku jak zatlouká hřebíky, ovšem, někdy se najdou i výjimky, podívejte se, jak za 50 let přibylo řidiček, více však manažerek.

0/−1
27.3.2018 9:00

M57i35c17h12a95e53l94a 11P28l63a34n14á 2373707863837

Nemám problém s praktickými předměty, spíš s tím, jak vše, co rodiče nedovedou naučit své potomky sami,nacpat do učebního plánu. A jsem přesvědčená, že zatlouci hřebík se naučíte podle prvního tutorialu na Youtube, zatímco s matematikou a jazyky je to složitější.

+1/0
27.3.2018 15:19

J43a44n 67D24o77l42a66n 3262238502226

Mě se strašně líbí, jak mnoho lidí vidí mladou generaci jako totálně neschopnou. Rovnou je nahážou do jednoho pytle, odepíšou je a řeknou, že jsou všichni k ničemu a údajně to nějaké dílny jako zázrakem vyřeší. Vyřeší to prd.

Mladí nejsou k ničemu, ano dospívají později, ale je mezi nimi stejně chytrých i stejně zručných jako v jakékoli jiné generaci. Nasbírat zkušenosti je teprve čeká, taky se musí otrkat a naučit se trochu respektu, musí se toho spoustu reálného naučit, protože škola byla a vždycky bude odtržená od reálného pracovního života. Nejvíc vyhraje ten, kdo s mladou generací bude schopen dobře vycházet a tím nemyslím, že by dělal práci za ně, ale že jim bude trochu věřit a dokáže je vést.

Dělám s lidmi kolem 25 let, těmi proklínanými mileniány a můžu vám říct, že pracují stejně dobře jako starší, jen je musíte mít trpělivost věci učit a nedívat se na ně hned jako na blbce a lemply. Vysětlit jim co mají dělat a hlavně proč to mají dělat.

+3/0
26.3.2018 12:59

J45a74r31o58m54í56r 52M16a97y48e44r 1561772199808

To mi připomíná rozhovory, které jsem slyšel v mnoha různých obměnách během svého života:

1) "Udělej X ! A proč? Protože jsem ti to řekl."

2) "Jak mám udělat X? Poraď si...." o nějaký čas později - "Co s tím děláš? Vždyť je to úplně na h...o!"

+2/0
26.3.2018 13:10

M19a42r44t64i58n 60R26ů35ž19i71č47k73a 9614251688899

tak když porovnám nás, tak jsme všichni na hřišti uměli vzít do ruky hrábě a posekanou trávu shrabat

teď to není tak úplně jednoduché, proto se pořídil traktor se sekačkou a samosběrem

ale pokud řeknete děckám, vyfoť to a dej to jako pozvánku na fb, tak to máte hned :)

u manuální zručnosti bych to dnes u velké části viděl na Jasánka a krumpáč :) ... návod najdou na netu rychle

0/−1
26.3.2018 14:28

J88a54r40o58m36í96r 14K78r56á84l 4630889444979

Nikdo neříká, že nejsou chytří. Mohou se naučit i to, co uměly kdysi děti ze ZDŠ. Ale šikovnosti se už nelze tak snadno naučit. Ta se musí rozvíjet odmalička.

0/0
26.3.2018 14:41

Z87d88e15n95ě32k 33P81e57r91u61t29k49a 4216865170816

Jo jo. Dílny to vyřeší! A když ne dílny tak povinná vojenská služba... Stejně je krásné jak každá generace nadává na tu mladší, jak je rozmazlená / neschopná / líná / bez respektu. No těžko si představit, jak dokonalí museli být lidé před sto lety.

0/0
29.3.2018 0:39

O89n90d38ř57e54j 11H46o59r54á22k 8389644171

Ten Kartous je teda případ. Před týdnem tady měl dokonce komentář o tom, že dílny a pozemky jsou prý trápením dětí. Já teda nevím, ale tenhle předmět si pamatuju jako tu rozhodně zábavnější část výuky, a to jsem k téhle činnosti nikdy moc netíhl ani jsem v ní nebyl dobrý, spíš jsem byl na obě ruce levý a zahradnickým talentem jsem taky zrovna nedisponoval. Podstatné je, že tohle má být primárně výchovný předmět, který by měl dětem spíš pomoct vybudovat si nějaký základní vztah k věci než jim vnucovat, že mají jít na učňák, jak to paranoidně interpretuje Kartous. Přece nejde o to, abych si uměl sám vyrobit nábytek nebo zavést do baráku elektroinstalaci, ale abych nesháněl řemeslníka pokaždé, když potřebuji opravit rozviklanou židli nebo vyměnit zásuvku. A jestli technické práce nebo zahradničení budou někoho bavit a rozhodne se v tom dále pokračovat i po ZŠ, co je na tom špatně?

Ovšem představy pana Havlíčka jsou taky dost mimo. 3D tiskárny, drony, laserové pálicí stroje? To je fakt hodně mimo mísu, když uvážíme, že jde o doplňkový předmět, na který se sotva bude z rozpočtu školy vydávat víc peněz, než je nutné. A že sehnat na tohle učitele nebude problém, když to začátkem 90. let šlo s angličtináři? On asi netuší, jak to tehdy vypadalo. Běžným standardem ve výuce angličtiny byla ruštinářka, která si před svými žáky horko těžko udržovala náskok dvě lekce.

+4/0
26.3.2018 12:34

D72a95v36i89d 21D83v57o68ř65á91k 6442180415627

Bob Kartous je ideologicky formovaný aktivista, nad jehož názory je zbytečné se rozčilovat.

+2/0
26.3.2018 12:39

Z78u38z85a84n27a 70B74e94n72d59o86v52á 2866522543518

Pozemky byly nejzbytečnější předmět ve škole a taky nejotravnější, jediné jejich pozitivum bylo, že se na ně člověk nemusel učit.

+1/−2
26.3.2018 14:34

O19n94d26ř49e28j 65H92o58r10á12k 8599234331

Proč? Byli jsme venku na vzduchu, moc jsme se nenadřeli, učitelka byla ráda, že se s námi nemusí moc otravovat, ředkvičky sežral rejsek, prostě všichni spokojení.

+1/0
26.3.2018 16:18

J97a92n49e23k 47W67a31g67n37e20r 7929429774328

Nic než neoznačené PR a zmanipulovaný průzkum. "94 % učitelů si přeje, aby byly do výuky zavedeny tradiční dílny": ale zeptali se jen padesáti učitelů... Šašci.

0/0
26.3.2018 11:29

J75a13n 67K95o15m23r23s81k49a 8902902448222

Tak jak je zmíněno v posledním odstavci.

Stačilo by aby se v dílnách probírali základy. Tzn. aby děti věděli co je kladivo, že jsou nějaké kleště, klíče, svěrák a měřidla. A aby s tímto základním nářadím uměli pracovat a používat ho.

Že by je učili s pilníkem a nebo s hoblíkem jako nás kdysi je asi zatím pouze sen.

Ale tady se začnou vymýšlet zase maximalistická řešení - CNC apod. to ať je až na střední škole proboha, stejně to tam již je.

+6/−1
26.3.2018 10:59

M44a36r83t24i21n 60R70u74z65i47c39k48a 1832338836817

Samozrejme by bylo lepsi, aby se do skol vratili "dilny" (Praktickou vyuku), ale ne v podobe jake to bylo drive, spise by to melo byt zamereno na nove technologie, ... napr. ohledne vedy, IT technologii, mechatroniky, apod.... nejde o to, aby to bylo na stredni skole (coz je), ale aby meli deti prehled uz od zakladky, nikdo asi nechce, aby se ucili programovani CNC,... Je samozrejmosti, to co pisete, aby znaly nastroje a k cemu se pouzivaji, alepson prehled...

Ja bych to rozdelil na 3 casti:

Veda (uplatneni fyziky, chemie, biologie, prirodovedy, matematiky),

IT a sluzby (uplatneni pc, web, grafika, databaze, komunikace),

Mechanika, Remesla (technologie, robotika, elektronika, automatizace, atd.)...

Zduraznuji, ze je to zakladni skola, tedy nic slozitecho a nic takoveho, kde by deti meli umet sestavit robota, nebo delat chemicke pokusy, ale aby videli uplatneni v praxi, pac kdyz jdou na stredni skolu, tak uz by meli mit prehled a co si pod danou veci predstavit...

PS: I tehdy byly "laborky", kde jsme zkoumali pod mikroskopem bunky, totez je treba i v tech klasickych dilnach - prenest to do dnesni a budouci doby...

Rozhodne to dnes uz neni o tom jako driv, kdy dilny byly zamerene na manualni prace, protoze prace v socialistickych zaostalych firmach byla prevazne manualni a delnicky zamerena na uciliste...

+2/0
26.3.2018 12:23

T83o33m17á49š 42T26a55t42í16č53e10k 5200252530578

„Ve školní přípravě na pracovní činnosti bychom se měli v prvé řadě věnovat tomu, co člověk potřebuje ve službách: spolupráce, komunikace, řešení problémů a vynalézání nových řešení, dovednost rozhodovat se. Služby tvoří většinu pracovního trhu a tento nárůst bude pokračovat. Naopak manuální činnosti z pracovní kvalifikace pomalu mizí,“ říká Kartous.

Kdo to platí, ten "think tank"? ;-€:-P:-P:-P;-O

+3/−1
26.3.2018 10:55

J31a12k54u85b 40Z53e95m81á80n17e57k 2194653381568

Vám přijde, že některé úřednice, například, umí jednat s lidmi nebo vyřešit i celkem triviální problém? Já mám s nimi teda v těchto ohledech dost tragické zkušenosti. Oproti tomu je mi upřímně jedno, jestli jim obrázky věší soused, nebo to zvládnou samy.

+2/−2
26.3.2018 12:16

T30o89m39á10š 64T67a83t94í78č28e80k 5500182660608

Dobrá úřednice - žádná úřednice.

0/0
26.3.2018 12:22

M60a58r22t88i17n 45R39u46z52i37c87k50a 1362428846167

Nikdo to tu urednici nenaucil,... ale nekdy je to o zbytecne byrokracii...

0/0
26.3.2018 12:24

P89a14v58e33l 19P79o25ř87í88z47e17k 9749677596139

Většina tady má pravdu, že se musí učit novým věcem a s novými technologiemi. Jen se ale podívejte jaké jsou bezpečnostní podmínky pro práci s žáky v dílnách a na pozemku. Nevím, jak by tam někteří prosadili laserovou vypalovačku, třeba jen do dřeva. Při zručnosti některých(a dalších inkluzích, ADHD a jiných omezeních), nemůžete mít v dílnách 25 dětí, to není o tom něco naučit vytvořit, ale o průseru. Dnešní děti jsou strašně netrpělivé a rychlé. Podívejte se, když mají pomalý internet jak jsou nervózní. Souhlasím s názorem zapracovat tam moderní věci, ale kdo z Vás za hod. týdně něco udělá??? Ať je to s konstrukčními stavebnicemi, či programovatelným Legem. Jak chce někdo lítat s dronem? To je pro jednoho. A co budou dělat ostatní??? A vždycky se musí začínat od začátku. Já uvádím příklad, každý z nás vždycky začínal do plínek a postupně se vypracoval na hrnec a potom na další stupeň a to je stejné i u té výuky v dílnách a na pozemku.

A ty výkřiky různých profesních skupin?? Spočítejte si to. Někdo to tady v diskuzi udělal.......a co když s tím dronem trefí strom? Kolik potřebujete 3D tiskárem, aby to bylo účelné a jak drahý bude jejich provoz?? Proč tedy tyto profesní skupiny nekoupí do "své" školy tyto věci?? To je Otázka???

+4/0
26.3.2018 10:12

M86i24l29e56n98a 96K75l30o20u90č53k86o72v76á 2266570616932

Včera jsem četla upenlivy inzerát jednoho velkého podnikatele. Nutně shání 3 udrzbare - takovy Ferda mravenec - všechno umí, se vším si poradí. Aby uměl vyměnit žárovku, spravit netesnici baterii, splachovadlo u WC, přilepit odtrzeny koberec, spravit kliku u dveří, taky nějakou strojarinu. Má ale smůlu. Tihle " Ferdove" jsou dnes už ve věku 60 a výše a mladí nic neumějí.

+6/−3
26.3.2018 10:11

J22a89k45u59b 43S51t79a42š33e10k 4687389633774

Ále umějí. Nebo se to rychle naučí. Nejlepší škola je okrádající nespolehlivý řemoš.

+1/−2
26.3.2018 10:13

J92a34r10o36m16í84r 85K18r24á83l 4470419654929

;-D Jistě. Viděl jsem výsledky práce podobných "řemeslníků snadno a rychle". ;-D

+2/0
26.3.2018 10:18

M52i21l71e89n54a 80K55l68o66u37č79k77o75v65á 2726750606812

Jo? A rozeznate třeba pily? Víte, jaký je rozdíl mezi ocaskou, cepovkou, zlodejkou? A na co se používají? Pochybuji. Přitom se nejen tohle učilo v předmětu "dilny".

+2/−2
26.3.2018 10:32

S36t74a92n47i75s89l50a76v 18P13i75š61t22ě11k 1846868899225

A kolik z tech decek se v dilnach opravdu neco naucilo? Ja dilny jeste mel.

U nas to nejaka hruza nebyla. Kupodivu i ti mene zrucni (treba ja) tam neco vyrobili. Ale naradi tam bylo pomerne optrebovane a i diky tomu to decka moc nebavilo.

Osobne bych zadne dilny nezavadel, ale sel bych cestou volitelnych predmetu.

+3/−1
26.3.2018 11:19

V37l78a82d82i32m33í66r 72N56e38j19e29z45c47h32l64e15b 3901985141447

Chybí Vám tam děrovka ;-)

0/0
26.3.2018 11:21

J81a48k77u71b 52S91t14a25š77e91k 4887749603484

a šukalka :-)

0/0
26.3.2018 11:53

J81a98k52u51b 69S79t13a42š21e67k 4877669383394

To nevím. Aktuálně mám nastudovány rozdíly mezi typy sádrokartonů, profily UW/CW, rozdíly mezi parozábranou a podstřešní hydroizolační fólií, rozdíly mezi tepelnými izolacemi.... na řezání OSB desek jsem zatím používal el. kotoučovou pilu... až bude potřeba detailnější práce se dřevem, tak si to dostuduji ;-)

+1/−1
26.3.2018 11:51

M56a95r93t86i85n 76R54u39z14i21c79k40a 1622568776467

Jo, kdyz clovek neco potrebuje, musi si to nastudovat nez si pozve remeslnika :-D

0/0
26.3.2018 12:32

J29a54k83u98b 50S64t62a49š39e33k 4417489373204

Jak kdo. Já stavěl sám. A ano, například než se dá auto do servisu, protože už to člověk prostě sám neopraví, tak je vhodné si problém nastudovat, nakoupit díly a vědět, jak dlouho to asi bude trvat. Jinak bude s úsměvem okraden.

+1/0
26.3.2018 12:49

M83a84r63t74i67n 81R97u11z88i82c92k51a 1932418706387

No bohuzel, ja to same mam s rekonstrukci...

0/0
26.3.2018 13:09

M27i55l63e74n47a 43K81l38o88u90č43k53o57v61á 2446150126932

Mně nešlo o to, abych vás zkoušela, primárně jsem chtěla poukázat, ze většina mládeže dnes neví, co je hoblik, ponk, nůžky zná akorát ty na papir. ;-D

+2/−1
26.3.2018 12:44

J37a94k76u87b 87S95t47a28š64e11k 4167979693304

No, protože jim je to teď k prdu. Až dospějí a pořídí si vlastní byty/domečky, tak buď budou jak mourovatí platit řemošům... nebo jim s nimi jednoho dne dojde trpělivost a naučí se to sami.... a zjistí, že většina řemeslných prací je směšně jednoduchá.

+2/0
26.3.2018 12:51

O77n10d16ř85e84j 61Z72e49m12a35n 5840764478539

Akorát že tam kdo jako dítě neudělal ani tu budku či krmítko pro ptáky, tohle dělat bude jen stěží, protože mu přijde že to nezvládne.

+2/0
26.3.2018 13:39

M52a36r48t87i48n 10R14u75z61i39c66k67a 1372288776807

A co kdyz se ditko chce venovat technice, k cemu bude v konstrukterine potrebovat znat vsechny druhy pilek, ...

Remesla by se primarne nemeli ucit na ZS, a ano, jiste, ze by nejake prakticke hodiny byt meli, ale nejen se zamerenim na remeslniky, dnes stejne tak schanite cloveka co umi treba grafiku a web, nebo zapojit domovni bezpecnostni system se siti a mobilni aplikaci,...

Dnes ano, dilny a labky by mely byt soucasti vyuky na ZS, ale vice zamerene na budoucnost...

I remeslu se clovek musi naucit, ale zde mi chybi neco jako cechovni remesla, kde se muze kdokoliv naucit danemu remeslu a "mit na to papir",..

+1/0
26.3.2018 12:32

O32n89d30ř22e75j 56Z55e58m30a50n 5300864928509

To ale není o učení nějakému řemeslu proboha. Je to v podstatě jen o tom, aby si to mohli osahat, získali nějakou praktickou zkušenost. Nikdy nikdo nechtěl aby ty děti znali všechny druhy pilek, o tom to nikdy nebylo, tedy alespoň ne v moderní době.

+1/0
26.3.2018 13:47

M12a21r58t92i75n 38R61u27z59i68c26k12a 1482768296267

Ano samozrejme,... prectete si, co pise pani/sl. Klouckova... To je v poradku, ze ziskaji nejakou zrucnost... A bylo, dilny byly zamerene na "dilny" a manualni prace...

0/0
26.3.2018 20:10

Z34u53z71a30n12a 94B55e35n77d94o79v89á 2666972793268

Nás to teda neučili.

0/0
26.3.2018 14:36



Najdete na iDNES.cz