Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát za obří půjčku sto miliard koupí nové vlaky a opraví koleje

Ministerstvo dopravy připravuje největší výměnu starých vlaků za nové. Bude stát 44­ miliard korun, dalších 56 miliard půjde podle plánu resortu na modernizaci železničních spojení. Stát si těchto sto miliard půjčí od Evropské investiční banky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48i52ř59í 54M58r64á58z 6588174107579

všechno na dluhRv a jízdné zadarmo

0/0
28.3.2018 13:42

J78i63ř37í 94S70c29h78m15i90d65t 5650833224915

Mám trochu obavy z té české cesty, která je zvolená, opět chceme udělat něco po svém, co jinde není a zase na ministerstvu jsou takoví machři, že nepotřebují kopírovat funkční modely ze zahraničí a mají svoje a lepší. No z nedávné historie víme, že ty naše lepší většinou nemají dlouhého trvání a stojí hodně peněz, ale jedno mají společné a to díry na mizení peněz do černých děr tzv. tunelů;-).

+2/0
28.3.2018 12:30

R34a84d73e75k 55J68a45n71a41t43a 9635636664262

Co přesně je na tom "českého" co se nedělá jinde? EIB finacuje dorpavní projekty i v jiných zemích, nejen u nás, a to i železniční.

http://www.eib.org/projects/sectors/transport/index.htm

A pokud se vám nezdá vlastnictví vozidel objednavatelem, i to se v Evropě dělá, třeba v Německu.

Jediné, co je na tom špatně, že nejsme schopni začít stavět VRT, protože žádnou jsme dostatečně nepřipravili, aby se daly využít ty končicí fondy. Hold jsme (krom setrvávající zaostalosti) asi přišli o pár desítek miliard korun. Ale s tím už tato vláda nic neudělá, to zanedbávali všichni už před nimi.

0/0
28.3.2018 13:08

R78o67m57a14n 55J49e39s25c57h70k98e 9728875417415

Kolik je jich v Rakousku VRT ? My jedeme Brno - Břeclav 160, oni Břeclav - Wien 120. Severní dráha císaře Ferdinanda postavená v letech 1837 - 1839.

0/0
29.3.2018 22:00

V67l81a67s47t62i33m79i83l 82F60i40a21l17a 1312921414

Cože?

Nebude to zadarmo a vlaky neslevní?

No to u diskutérů neprojde.

0/−1
28.3.2018 12:04

Z17d61e61n35ě32k 18S60t38r71n62a19d 1375130756829

Jak to teda vlastně bude? Vezme si stát půjčku a koupí vlaky, které pak bude pronajímat za hubičku státním ČD? Počítám že v ten okamžik budou na stole žaloby soukromých dopravců, které si budou chtít pronajímat vlaky za stejných podmínek.

0/0
28.3.2018 12:04

R80a14d40e73k 60J94a26n14a92t98a 9825736534242

Stát si vezme půjčku, koupí vlaky a vyhlásí soutěž na provozovatele a určité lince. Výherce pak bude z vlaky jezdit. Vlastníkem bude stále stát.

Tento model je běžný například u regionálních spojů v Německu (naše tzv. dálková doprava vesměs odpovídá Regional expresům v Německu, obdobu jejich dálkové dopravy u nás skoro nemáme, nemá po čem jezdit).

0/0
28.3.2018 12:41

A38l32e93š 63P38e90l21i36k15á18n 2585318399742

Nejvěrší zlodějna koupit pendolina na naše tratě z dob France Josefa. To je jako koupit si Lamborgini nebo Ferrari a jezdit s tím po polňačce. Okamžitě by se měli začít stavět VRT, nebo budeme světu k smíchu

+1/−4
28.3.2018 11:45

R10a24d51e80k 16J77a59n17a75t57a 9425456904562

O nákupu Pendolin se rozhodlo v roce 1995. Tehdy byl totiž plán modernizace tratí takový, že se cca do konce tisíciletí opraví tzv. tranzitní koridory a pak se začne s VRT. 90. léta prostě byla optimistická doba.

Jak to dopadlo, jistě víte. Koridory nejsou kompletně dokončené dodnes a o VRT se pouze kecá, zatímco už jsme mohli mít třeba 300-400 km v provozu.

0/−3
28.3.2018 11:50

I67v36a48n 44H17o23l42a40s 5247727738837

Pendolína nikdy nebyla u nás spojována s VRT.

Ani s dokončením koridorů se v žádném případě nepočítalo cca do konce tisíciletí.

0/0
28.3.2018 11:54

V71a53c97l31a24v 39H65a50j14e78k 3566129679

Pendolina byla pořizována zejména pro provoz mezinárodní dopravy na trase Praha-Berlin popř. dále. Přitom se předpokládalo využití naklápěcích skříní zejména v úseku Lovosice -Drážďany, kde není technicky možné zvětšit poloměry oblouků a tady i traťovou rychlost, ale naklápěcí skříň umožňuje jet cca o 20 km/h rychleji. To že do Německa nejezdí je zase jiná pohádka.

0/0
28.3.2018 12:14

R75a64d31e55k 45J31a92n10a63t67a 9785686244242

Ten rok 2000 coby plánované dokončení máte třeba tady: https://www.k-report.net/koridory/histori3.htm

(to je archiv vůbec první stránky o koridorech, co vznikla)

Pak se samozřejmě začal rok dokončení odsouvat a odsouvat, v souladu s filosofií tehdejší ODS, že železnice patří do minulého století.

A netvrdím, že spojovali Pendolino s VRT. Pendolino bylo obhajováno jako možnost opravit koridory o něco levněji, že se to dožene naklápěním. Ovšem pokud by vše šlo takovým tempem, jaké zamýšleli, tak ty VRT už bychom dnes měli a Pendolina (v počtu nejméně 10ks) by po nich jezdila (byť z maximálkou 230 možná ne jako nejvyšší vrstva).

0/0
28.3.2018 12:37

V25l42a68d98i78m16í31r 16F15i18b54i42g12e79r 5504521881784

To co opravili na koridorech to je paskvil. Jako dělat trať na 160km kde jezdí každých max 5 minut vlak úrovňový přejezd kde jsou závory skoro pořád dole je debilita. Následky všichni známe.

0/0
31.3.2018 9:24

I46v76a40n 58H21o83l77a50s 5807837178857

PRÁVĚ PROTO, že šlo (byť o následně modernizované) tratě z doby FJ, se objednalo Pendolíno. Zkuste si doplnit chabé informace.

+2/−1
28.3.2018 11:53

R29o61m98a24n 50J18e44s78c77h94k45e 9698585227115

Mnoho tratí z doby FJI je směrově i výškově dobrých. Proto jezdí klasické soupravy 160 km/hod. Na trati Praha - Brno jsou dva úseky Brno-Blansko a Třebová - Choceň. Bohužel trat je totálně přecpaná, tak mnohdy jedou vlaky na autoblok za sebou. Přitom by mohly jet i 200 km/hod - lepší traťové zabezpečení, přídání koleje a odklon nákladů. Když máte hrdlo Brno - Maloměřice a také Kolín - Praha by se mohlo jezdit rychleji.

Bohužel i nádraží jsou kapacitně a funkčně špatně řešená. Chybí ostrovní nástupiště na koridoru a pak musíte čekat až projedou vlaky. To všechno jsou ztrátové časy a vlak má potom zpoždění. Žlutý mor má zpoždění a my ho musíme pustit před sebe.

0/0
30.3.2018 8:30

R12o28m23a59n 20J78e10s32c47h82k65e 9308845307375

Zlatý Franz Josef. Kolik se postavilo po jeho smrti ? 5 %. Chcete snad říci, že Rakousko je k smíchu ? Tam také nemají VRT. A jezdí se tam rychle i pomalu.

Někde 220 a někde pouze 120 například z Vídně do Břeclavi. U nás na stejné trati do Brna 160 km/hod. . Postaveno za císaře Ferdinanda v letech 1837 - 39.

0/0
30.3.2018 8:17

V35l47a97d29i88m91í43r 86F38i42b17i19g10e51r 5404701101974

S VRT to je těžké. Moc krásně se o tom kecá, pořádají se konference kde se plácají vzájemně po zádech a pořádají žranice. To je moc příjemné. Hlavně většina těch co o tom rozhodují do vlaku ani nepáchne, tak co by se snažili. Tento stav jim vyhovuje

0/0
31.3.2018 9:15

S82t75a32n67i33s96l17a29v 39S61r41b83a 4865594588504

super. stát si půjčuje na trhu za záporné sazby, aspoň to tvrdíval Andrej Babiš, ale na tento obchod si půjčuje od "evropské unie", která určitě nebude nejlevnější. EIB byla zřízena na podporu rozvoje, ale zjevně ji chybí příležitosti, tak se ráda zaháčkuje v Česku, jedné z nejlépe rostoucích zemí v EU. J8 to fakt nechápu. Stejně jako nechápu, proč to stát podporuje.

+1/0
28.3.2018 11:41

T68o96m71á38š 33S19e68d40l83á27k 3128681982797

Pokud stát nepřistoupí k projektům vysokorychlostních železnic, ocitneme se na úrovni rozvojových zemí.

Pro ujasnění, co je vysokorychlostní železnice. To jsou vlaky, které jezdí 300 až 350 km/h. To znamená pořídit stejné nebo obdobu vlaků, jako jsou čínské CRH 2 a jejích novější modifikace. Ty nejrychlejší mohou jet i 380Km/h.

Potřebujeme budovat budoucnost a ne minulost.

Pokud bude zájem, do pěti let můžeme mít první trať. Výhodou může být, že bude stačit jedna souprava a jedna rezervní na jednu vybudovanou trasu.

+3/−1
28.3.2018 11:02

P16e22t65r 32V11a54r15g67a 3235103220690

re: "Pokud bude zájem, do pěti let můžeme mít první trať. " - a teď tu O Červené Karkulce. Za 5 let nedokážeme ani vypsat! výběrové řízení na mýto.

Na vysokorychlostní trať v ČR zapomeňte, v nejbližších 100 letech nepostavíme ani 1 km. Leda bychom se stali 17. spolkovou zemí Německa - a ti o nás zájem nemají.

(koneckonců D1 stavíme už 100 let a dokud není dokončena)

+3/0
28.3.2018 11:08

R61a81d55e54k 54J57a60n59a81t43a 9985706734732

Nevím proč uvádíte za příklad zrovna čínská vozidla. Tak rychlá vozidla jezdí i v Evropě - např. v Itálii Frecciarossa 1000 či AGV či Siemens

Velaro D. To by u nás jezdilo spíš než něco z Číny.

+1/0
28.3.2018 11:32

R16a90d82e16k 93J48a29n58a54t29a 9285646584132

A jedna souprava opravdu nestačí. To byste měl tu trať sakra málo využitou. I pro nejjednodušší smysluplný úsek Praha-Litoměřice(-Ústí) a interval 15 minut potřebujete soupravy 4 + 1 záložní.

+2/0
28.3.2018 11:36

R44o11m82a70n 26J63e56s86c84h38k71e 9548175487975

Kolik má Rakousko VRT ? My jezdíme Brno - Břeclav 160, oni Břeclav - Wien 120 km v hodině. Co je to rozvojová země ?

0/0
29.3.2018 22:03

P72e22t93r 57A36n48d24r83ý16s16e73k 9493121366367

Článek poskytuje několik zajímavých informací:

1. Výstavba páteřní sítě VRT v ČR by stála jen 60 mld, tak na co čekáme? Z hlediska významu této sítě jsou to úplně zanedbatelné peníze i kdybychom si celých těch 60 mld měli půjčit - jedná se o významnou investici s přesahem na desítky let. Jen rekonstrukce D1 je napočítána na 20 mld cca

2. Stále a opakovaně se pořád řeší, že po roce 2022/23 už nebudeme mít z EU tolik peněz. Ale vždyť ten systém je nastavený tak, že státy, které jsou nad průměrem EU tak dotují ty, které jsou pod průměrem EU, nejsem si zcela jist, že za 5 let budeme hospodářsky nad průměrem EU. Proto nevím, proč by peníze měli nějak zásadně vyschnout.

3. Vláda v demisi by neměla dělat rozhodnutí za 100 mld. Otázka ovšem je, jestli o tom rozhoduje vláda, to, že úředníci na ministerstvu připravili nějaký plán ještě neznamená, že se to prosadí a schválí, do jisté míry to ukazuje, že ministerstvo funguje i samostatně bez legitimního ministra.

+2/0
28.3.2018 11:00

R36a89d98e57k 25J79a59n37a54t20a 9265286154542

1. to je samozřejmě lež, bylo by to cca 5x tolik

2. protože není vůbec jasné, zda budou pokračovat současné operační programy na dopravu. Možná se bude dotovat něco jiného, možná nic (když si nevezmem migranty). Ty peníze z EU jsou účelové!

3. žádné rozhodnutí nedělá, ani nemůže. Memorandum je nezávazný dokument.

0/0
28.3.2018 11:40

J44i49ř40í 80M60a81r16e33k 9177316641309

Jakou půjčku ? Vždyť je nám denně vtoukáno do hlavy ,že se máme jako prasata v žitě a z dani odvádíme skoro polovinu platu ! Tak máme odvádět 90 procent ? Vládě by nestačilo i kdybychom jim dali všechno včetně úspor a nemovitosti.

+2/0
28.3.2018 10:55

M26i76r64e52k 24T54u59r57e12č81e54k 4593332270222

Jenze ta "polovina platu" je promptne wiretapped do nedohledatelnych anonymnich danovych raju oligarchu a spříznenych "podnikatelu" napojenych na statni penezovod.

+1/0
28.3.2018 11:55

R84o49m46a20n 29J18e39s71c65h42k67e 9518545307135

Ve středověku jste museli vrchnosti odevzdat desátek. Dneska Vám vrchnost nechá jeden desátek.

0/0
31.3.2018 7:24

V81a77c91l93a62v 82G72r11e95p71l 6674562518615

škoda, že článek neobsahuje informace, za jaký úrok si stát půjčuje. Když se uváží, že mají lidé na depositech přes bilion Kč s úrokem kolem 0.1%, tak by stát mohl vydat pětileté dluhopisy s úrokem nad 1% a nemusel by si půjčovat za pravděpodobně vyšší úrok.

+1/0
28.3.2018 10:48

P93e80t56r 42A68n31d82r69ý20s45e21k 9863141976197

No stát si poměrně dlouho půjčoval i za záporný úrok. Pětiletý dluhopis na jedno procento by neměl moc úspěch, založte si stavební spoření, pokud vám nevadí mít vázané peníze a získáte výhodnější zúročení než 1%. Když byl ministr Kalousek, tak stát vydával státní dluhopisy pro lidi, tehdy s úrokem 2-3% podle délky splatnosti.

0/−1
28.3.2018 11:04

R55o13m15a37n 98J98e76s66c38h63k39e 9218485507475

Špatná rada, stavební spoření nepokryje ani poplatky. Dal jsem maximum 27000 Kč, poplatky 320 Kč úrok 135 Kč.

0/0
31.3.2018 7:27

V60í60t 86H20r71a60d20i18l 2854975291222

Z toho se stává solidní černá díra, nákupy vlaků, opravy tratí a polovina obyvatelstva jezdící takřka zadarmo... EU

0/0
28.3.2018 10:48

J66a56n 81V75a78c73h91u49d68a 7622286527628

A co tunel Beroun Praha za ty prachy mohl být.. a doprava by se urychlila..nechápu!!

0/0
28.3.2018 10:41

J26o23s28e77f 38U19l44m28a72n 8830600988935

Super, teď ještě zrealizovat tu Olympiádu...pak už snad jen cestu na Mars.

+1/−1
28.3.2018 10:24

M36a57r44t93i29n 39S78v86o20b20o55d87a 7609477552115

Železniční doprava se na celkovém objemu dopravy v ČR podílí poze14%.

Největší objem železniční dopravy je v přepravě uhlí....80% osobní přepravy je na páteřních železnicích.

0/0
28.3.2018 10:24

P77e97t41r 44P56e54t47r 6913392568883

a pokud se nebude konečně masivněji investovat do rychlíkových souprav tak ten podíl bude ještě klesat v neprospěch vlaků. Dneska má prakticky každé auto klimatizaci takže pak by jen blázen cestoval 50 let starým rychlíkem několik hodin v létě, když je venku 40

+1/−4
28.3.2018 10:28

R84a92d92e71k 31J75a83n46a43t14a 9735426884732

Podíl železnice na osobní dopravě v ČR posledních 8 let roste ( http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_rk310&plugin=1 , další roky si můžete dopočítat z národní zdrojů), takže nechápu vaši formulaci "podíl bude ještě klesat v neprospěch vlaků". Nebo že byste prostě nic nevěděl a jen plácal? A že na spoustě rychlíkových spojů klimatizované vozy jsou a stále jich přibývá (každý rok se nějaké linka z kategorie R se mění na Rx), to asi taky nevíte, co?

+1/0
28.3.2018 11:46
Foto

M75i16l13o71s88l76a71v 87Z27í93t85k28a 8640464817200

co si takhle nastudovat statistiky?? Osm let za sebou roste osobní doprava na železnici.....

0/0
29.3.2018 18:42

I51v63a71n 50V92a92š26e48k 4345225751107

A tam by byla návratnost:Lidi do uhláků,uhlí do osobáků.

+1/0
28.3.2018 10:29

M22a95r13t64i52n 69V80e48s43e30l49ý 1780268967756

Sláva, aspoň něco. R^

0/0
28.3.2018 10:16

J97a84n13a 20M47a64l32a 7629201709482

Proč by stát měl kupovat vlaky8-o??

+3/0
28.3.2018 10:08

F79r81a88n64t46i76š10e70k 75L31u89p31í75n93e64k 8431766316232

Na stat nemuze prijit exekutor. A na politiky uz vubec ne.

+2/−2
28.3.2018 10:05

J91i33r95i 27B27r62a31d 6114385453883

Přestaňme platit vypálené do EU a nemusíme si půjčovat. I tak ty dotace co dostaneme nazpět nemůžeme použít na to na co bychom chtěli.

+1/−11
28.3.2018 10:02

M43i92r92o13s89l97a58v 78K82u72b77u 3556307536182

Asi se ptám stejně zbytečně, ale jestli pak víte, jakou máme s EU bilanci finančních toků?

[cca 50mld Kč ročně v náš prospěch]

+7/0
28.3.2018 10:06

I62v36a25n 81V31a55š40e95k 4775255821647

Myslím,že je potřeba si klást už i jiné otázky.Jedna by se měla odrážet o info v článku,že dotace vyschnou.Potom,kdo má z těch dotací největší prospěch.Dle mého EU a pár podnikatelů napojených na penězovody.Tato podoba podnikání(dotace)je poněkud nešťastná.

0/0
28.3.2018 10:26

R71o11m25a75n 71A35d86á87m96e37k 7713141657847

Jen 50 ? A když odečtu co se rozkrade a za co postaví rozhledny v údolích....

0/0
28.3.2018 10:56

J96o47s50e23f 76V75o72m19á98č93k84a 5553234423124

To máte možná vy, moje bilance je záporná. Na těch 40 miliard do unijního ropozčtu svou troškou z daní přispívám, zpět ale nedostávám nic – to, že dostane zpět něco třeba Babiš, moji osobní bilanci jaksi nijak nevylepší. Počítat výhodnost dotací agregátně přes celou Českou republiku je nesmysl a majstrštyk jejich pobíračů.

0/0
28.3.2018 12:05

M96a25r87t16i43n 86S76v66o95b16o29d43a 7659217342635

Pane, vy jste hlava. Nějak k vám nedošlo informace, že oprava D1 byla z dotací EU (Ťok je jen nedokázal dočerpat, díky prodloužení), opravy železničních koridorů placené z EU....vůbec netušíte, která bije.Rv

+6/0
28.3.2018 10:12

K20a25r46e58l 91Z54á63p47o17t91o61č12n31ý 5899253211

Víte, co je nejsmutnější? Tedy kromě toho, že se moc neorientujete. Že "my" jsou stále stejné osoby, které neví, jak s dotacemi naložit nyní a ani by nevěděli, co s "ušetřenými" penězi udělat místo toho. Tady chybí dlouhodobé strategie, vize a to se promítá nejen do samotného čerpání dotací, ale do celkového hospodaření státu. Před pár dny jsem slyšel v TV debatě, jak je třeba z ČR udělat znalostní ekonomiku atp. Ale jak? Vždyť tady chybí i úplně základní vize pro školství - kam se chceme dostat za 5 let? Kam za 10 - 20? Nejdůležitější je ovšem zabránit inkluzi a zavést brannou výchovu. Takže asi tak, milý pane Brado.

+1/−1
28.3.2018 10:26

L53u84c98i22a83n 97P32a96p30a79z54i17a57n 5414167971735

Už dávno mělo být. Stačí se podívat do bývalého NDR, ale třeba i Slovinska, bývalých zemí SSSR jako je Estonsko, Lotyšsko i Litva, kde jsou oni a kde jsme my.

+3/−1
28.3.2018 9:41



Najdete na iDNES.cz