Diskuse k článku

Stát za obří půjčku sto miliard koupí nové vlaky a opraví koleje

Ministerstvo dopravy připravuje největší výměnu starých vlaků za nové. Bude stát 44­ miliard korun, dalších 56 miliard půjde podle plánu resortu na modernizaci železničních spojení. Stát si těchto sto miliard půjčí od Evropské investiční banky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33i31ř29í 95M18r71á62z 6768804607939

všechno na dluhRv a jízdné zadarmo

0/0
28.3.2018 13:42

J75i71ř33í 39S19c46h71m35i41d76t 5780593434535

Mám trochu obavy z té české cesty, která je zvolená, opět chceme udělat něco po svém, co jinde není a zase na ministerstvu jsou takoví machři, že nepotřebují kopírovat funkční modely ze zahraničí a mají svoje a lepší. No z nedávné historie víme, že ty naše lepší většinou nemají dlouhého trvání a stojí hodně peněz, ale jedno mají společné a to díry na mizení peněz do černých děr tzv. tunelů;-).

+2/0
28.3.2018 12:30

R97a52d41e62k 72J98a92n62a88t34a 9265786744512

Co přesně je na tom "českého" co se nedělá jinde? EIB finacuje dorpavní projekty i v jiných zemích, nejen u nás, a to i železniční.

http://www.eib.org/projects/sectors/transport/index.htm

A pokud se vám nezdá vlastnictví vozidel objednavatelem, i to se v Evropě dělá, třeba v Německu.

Jediné, co je na tom špatně, že nejsme schopni začít stavět VRT, protože žádnou jsme dostatečně nepřipravili, aby se daly využít ty končicí fondy. Hold jsme (krom setrvávající zaostalosti) asi přišli o pár desítek miliard korun. Ale s tím už tato vláda nic neudělá, to zanedbávali všichni už před nimi.

0/0
28.3.2018 13:08

R57o68m15a23n 51J42e20s95c23h18k89e 9258675837745

Kolik je jich v Rakousku VRT ? My jedeme Brno - Břeclav 160, oni Břeclav - Wien 120. Severní dráha císaře Ferdinanda postavená v letech 1837 - 1839.

0/0
29.3.2018 22:00

V60l55a51s68t61i64m72i20l 45F28i86a94l82a 1192441154

Cože?

Nebude to zadarmo a vlaky neslevní?

No to u diskutérů neprojde.

0/−1
28.3.2018 12:04

Z67d96e83n83ě18k 73S46t91r21n87a56d 1275540816839

Jak to teda vlastně bude? Vezme si stát půjčku a koupí vlaky, které pak bude pronajímat za hubičku státním ČD? Počítám že v ten okamžik budou na stole žaloby soukromých dopravců, které si budou chtít pronajímat vlaky za stejných podmínek.

0/0
28.3.2018 12:04

R34a78d24e73k 69J36a15n88a92t94a 9945766324542

Stát si vezme půjčku, koupí vlaky a vyhlásí soutěž na provozovatele a určité lince. Výherce pak bude z vlaky jezdit. Vlastníkem bude stále stát.

Tento model je běžný například u regionálních spojů v Německu (naše tzv. dálková doprava vesměs odpovídá Regional expresům v Německu, obdobu jejich dálkové dopravy u nás skoro nemáme, nemá po čem jezdit).

0/0
28.3.2018 12:41

A25l22e14š 73P84e32l10i86k90á76n 2465778319692

Nejvěrší zlodějna koupit pendolina na naše tratě z dob France Josefa. To je jako koupit si Lamborgini nebo Ferrari a jezdit s tím po polňačce. Okamžitě by se měli začít stavět VRT, nebo budeme světu k smíchu

+1/−4
28.3.2018 11:45

R52a84d62e27k 72J14a21n57a39t29a 9415326404902

O nákupu Pendolin se rozhodlo v roce 1995. Tehdy byl totiž plán modernizace tratí takový, že se cca do konce tisíciletí opraví tzv. tranzitní koridory a pak se začne s VRT. 90. léta prostě byla optimistická doba.

Jak to dopadlo, jistě víte. Koridory nejsou kompletně dokončené dodnes a o VRT se pouze kecá, zatímco už jsme mohli mít třeba 300-400 km v provozu.

0/−3
28.3.2018 11:50

I93v89a23n 78H69o68l65a71s 5437237798967

Pendolína nikdy nebyla u nás spojována s VRT.

Ani s dokončením koridorů se v žádném případě nepočítalo cca do konce tisíciletí.

0/0
28.3.2018 11:54

V60a34c90l33a95v 32H58a83j28e49k 3196419589

Pendolina byla pořizována zejména pro provoz mezinárodní dopravy na trase Praha-Berlin popř. dále. Přitom se předpokládalo využití naklápěcích skříní zejména v úseku Lovosice -Drážďany, kde není technicky možné zvětšit poloměry oblouků a tady i traťovou rychlost, ale naklápěcí skříň umožňuje jet cca o 20 km/h rychleji. To že do Německa nejezdí je zase jiná pohádka.

0/0
28.3.2018 12:14

R59a49d14e64k 73J53a52n98a69t95a 9955856334982

Ten rok 2000 coby plánované dokončení máte třeba tady: https://www.k-report.net/koridory/histori3.htm

(to je archiv vůbec první stránky o koridorech, co vznikla)

Pak se samozřejmě začal rok dokončení odsouvat a odsouvat, v souladu s filosofií tehdejší ODS, že železnice patří do minulého století.

A netvrdím, že spojovali Pendolino s VRT. Pendolino bylo obhajováno jako možnost opravit koridory o něco levněji, že se to dožene naklápěním. Ovšem pokud by vše šlo takovým tempem, jaké zamýšleli, tak ty VRT už bychom dnes měli a Pendolina (v počtu nejméně 10ks) by po nich jezdila (byť z maximálkou 230 možná ne jako nejvyšší vrstva).

0/0
28.3.2018 12:37

V60l11a86d22i29m13í92r 17F59i33b48i95g44e10r 5804171751504

To co opravili na koridorech to je paskvil. Jako dělat trať na 160km kde jezdí každých max 5 minut vlak úrovňový přejezd kde jsou závory skoro pořád dole je debilita. Následky všichni známe.

0/0
31.3.2018 9:24

I14v46a20n 19H26o67l77a49s 5367537608637

PRÁVĚ PROTO, že šlo (byť o následně modernizované) tratě z doby FJ, se objednalo Pendolíno. Zkuste si doplnit chabé informace.

+2/−1
28.3.2018 11:53

R94o36m20a98n 58J32e26s62c95h21k54e 9658425537415

Mnoho tratí z doby FJI je směrově i výškově dobrých. Proto jezdí klasické soupravy 160 km/hod. Na trati Praha - Brno jsou dva úseky Brno-Blansko a Třebová - Choceň. Bohužel trat je totálně přecpaná, tak mnohdy jedou vlaky na autoblok za sebou. Přitom by mohly jet i 200 km/hod - lepší traťové zabezpečení, přídání koleje a odklon nákladů. Když máte hrdlo Brno - Maloměřice a také Kolín - Praha by se mohlo jezdit rychleji.

Bohužel i nádraží jsou kapacitně a funkčně špatně řešená. Chybí ostrovní nástupiště na koridoru a pak musíte čekat až projedou vlaky. To všechno jsou ztrátové časy a vlak má potom zpoždění. Žlutý mor má zpoždění a my ho musíme pustit před sebe.

0/0
30.3.2018 8:30

R34o56m18a97n 87J87e29s44c29h61k50e 9918695537505

Zlatý Franz Josef. Kolik se postavilo po jeho smrti ? 5 %. Chcete snad říci, že Rakousko je k smíchu ? Tam také nemají VRT. A jezdí se tam rychle i pomalu.

Někde 220 a někde pouze 120 například z Vídně do Břeclavi. U nás na stejné trati do Brna 160 km/hod. . Postaveno za císaře Ferdinanda v letech 1837 - 39.

0/0
30.3.2018 8:17

V63l66a62d97i68m52í68r 33F11i31b84i58g87e17r 5354641521824

S VRT to je těžké. Moc krásně se o tom kecá, pořádají se konference kde se plácají vzájemně po zádech a pořádají žranice. To je moc příjemné. Hlavně většina těch co o tom rozhodují do vlaku ani nepáchne, tak co by se snažili. Tento stav jim vyhovuje

0/0
31.3.2018 9:15

S24t46a24n78i45s61l75a16v 16S75r79b96a 4815344918514

super. stát si půjčuje na trhu za záporné sazby, aspoň to tvrdíval Andrej Babiš, ale na tento obchod si půjčuje od "evropské unie", která určitě nebude nejlevnější. EIB byla zřízena na podporu rozvoje, ale zjevně ji chybí příležitosti, tak se ráda zaháčkuje v Česku, jedné z nejlépe rostoucích zemí v EU. J8 to fakt nechápu. Stejně jako nechápu, proč to stát podporuje.

+1/0
28.3.2018 11:41

T70o90m98á78š 54S71e81d86l83á96k 3658131702557

Pokud stát nepřistoupí k projektům vysokorychlostních železnic, ocitneme se na úrovni rozvojových zemí.

Pro ujasnění, co je vysokorychlostní železnice. To jsou vlaky, které jezdí 300 až 350 km/h. To znamená pořídit stejné nebo obdobu vlaků, jako jsou čínské CRH 2 a jejích novější modifikace. Ty nejrychlejší mohou jet i 380Km/h.

Potřebujeme budovat budoucnost a ne minulost.

Pokud bude zájem, do pěti let můžeme mít první trať. Výhodou může být, že bude stačit jedna souprava a jedna rezervní na jednu vybudovanou trasu.

+3/−1
28.3.2018 11:02

P21e36t84r 49V85a39r13g48a 3865263450920

re: "Pokud bude zájem, do pěti let můžeme mít první trať. " - a teď tu O Červené Karkulce. Za 5 let nedokážeme ani vypsat! výběrové řízení na mýto.

Na vysokorychlostní trať v ČR zapomeňte, v nejbližších 100 letech nepostavíme ani 1 km. Leda bychom se stali 17. spolkovou zemí Německa - a ti o nás zájem nemají.

(koneckonců D1 stavíme už 100 let a dokud není dokončena)

+3/0
28.3.2018 11:08

R46a62d57e31k 34J13a34n95a64t64a 9735526144682

Nevím proč uvádíte za příklad zrovna čínská vozidla. Tak rychlá vozidla jezdí i v Evropě - např. v Itálii Frecciarossa 1000 či AGV či Siemens

Velaro D. To by u nás jezdilo spíš než něco z Číny.

+1/0
28.3.2018 11:32

R74a42d90e61k 64J19a13n45a29t67a 9705956844152

A jedna souprava opravdu nestačí. To byste měl tu trať sakra málo využitou. I pro nejjednodušší smysluplný úsek Praha-Litoměřice(-Ústí) a interval 15 minut potřebujete soupravy 4 + 1 záložní.

+2/0
28.3.2018 11:36

R22o66m51a22n 61J19e78s44c34h35k75e 9418105457595

Kolik má Rakousko VRT ? My jezdíme Brno - Břeclav 160, oni Břeclav - Wien 120 km v hodině. Co je to rozvojová země ?

0/0
29.3.2018 22:03

P55e70t21r 95A81n69d38r16ý95s64e80k 9823431266377

Článek poskytuje několik zajímavých informací:

1. Výstavba páteřní sítě VRT v ČR by stála jen 60 mld, tak na co čekáme? Z hlediska významu této sítě jsou to úplně zanedbatelné peníze i kdybychom si celých těch 60 mld měli půjčit - jedná se o významnou investici s přesahem na desítky let. Jen rekonstrukce D1 je napočítána na 20 mld cca

2. Stále a opakovaně se pořád řeší, že po roce 2022/23 už nebudeme mít z EU tolik peněz. Ale vždyť ten systém je nastavený tak, že státy, které jsou nad průměrem EU tak dotují ty, které jsou pod průměrem EU, nejsem si zcela jist, že za 5 let budeme hospodářsky nad průměrem EU. Proto nevím, proč by peníze měli nějak zásadně vyschnout.

3. Vláda v demisi by neměla dělat rozhodnutí za 100 mld. Otázka ovšem je, jestli o tom rozhoduje vláda, to, že úředníci na ministerstvu připravili nějaký plán ještě neznamená, že se to prosadí a schválí, do jisté míry to ukazuje, že ministerstvo funguje i samostatně bez legitimního ministra.

+2/0
28.3.2018 11:00

R62a62d16e49k 89J52a96n31a40t51a 9595946964652

1. to je samozřejmě lež, bylo by to cca 5x tolik

2. protože není vůbec jasné, zda budou pokračovat současné operační programy na dopravu. Možná se bude dotovat něco jiného, možná nic (když si nevezmem migranty). Ty peníze z EU jsou účelové!

3. žádné rozhodnutí nedělá, ani nemůže. Memorandum je nezávazný dokument.

0/0
28.3.2018 11:40

J35i88ř77í 12M10a68r21e98k 9847876321519

Jakou půjčku ? Vždyť je nám denně vtoukáno do hlavy ,že se máme jako prasata v žitě a z dani odvádíme skoro polovinu platu ! Tak máme odvádět 90 procent ? Vládě by nestačilo i kdybychom jim dali všechno včetně úspor a nemovitosti.

+2/0
28.3.2018 10:55

M38i45r25e96k 37T95u11r18e97č22e77k 4933952680132

Jenze ta "polovina platu" je promptne wiretapped do nedohledatelnych anonymnich danovych raju oligarchu a spříznenych "podnikatelu" napojenych na statni penezovod.

+1/0
28.3.2018 11:55

R73o88m64a39n 20J42e18s39c38h91k14e 9408265677505

Ve středověku jste museli vrchnosti odevzdat desátek. Dneska Vám vrchnost nechá jeden desátek.

0/0
31.3.2018 7:24

V63a30c60l67a10v 68G85r24e54p31l 6984942578375

škoda, že článek neobsahuje informace, za jaký úrok si stát půjčuje. Když se uváží, že mají lidé na depositech přes bilion Kč s úrokem kolem 0.1%, tak by stát mohl vydat pětileté dluhopisy s úrokem nad 1% a nemusel by si půjčovat za pravděpodobně vyšší úrok.

+1/0
28.3.2018 10:48

P75e10t18r 13A10n18d35r95ý33s92e41k 9943361856677

No stát si poměrně dlouho půjčoval i za záporný úrok. Pětiletý dluhopis na jedno procento by neměl moc úspěch, založte si stavební spoření, pokud vám nevadí mít vázané peníze a získáte výhodnější zúročení než 1%. Když byl ministr Kalousek, tak stát vydával státní dluhopisy pro lidi, tehdy s úrokem 2-3% podle délky splatnosti.

0/−1
28.3.2018 11:04

R45o90m70a91n 39J70e23s72c45h11k12e 9148135507845

Špatná rada, stavební spoření nepokryje ani poplatky. Dal jsem maximum 27000 Kč, poplatky 320 Kč úrok 135 Kč.

0/0
31.3.2018 7:27

V87í43t 22H80r11a25d13i32l 2224675421372

Z toho se stává solidní černá díra, nákupy vlaků, opravy tratí a polovina obyvatelstva jezdící takřka zadarmo... EU

0/0
28.3.2018 10:48

J34a36n 74V68a73c58h37u86d85a 7172346657978

A co tunel Beroun Praha za ty prachy mohl být.. a doprava by se urychlila..nechápu!!

0/0
28.3.2018 10:41

J14o85s44e67f 97U16l31m91a81n 8170530608235

Super, teď ještě zrealizovat tu Olympiádu...pak už snad jen cestu na Mars.

+1/−1
28.3.2018 10:24

M14a65r30t87i47n 78S70v38o84b48o18d36a 7429397532225

Železniční doprava se na celkovém objemu dopravy v ČR podílí poze14%.

Největší objem železniční dopravy je v přepravě uhlí....80% osobní přepravy je na páteřních železnicích.

0/0
28.3.2018 10:24

P96e11t35r 87P25e13t20r 6263872548693

a pokud se nebude konečně masivněji investovat do rychlíkových souprav tak ten podíl bude ještě klesat v neprospěch vlaků. Dneska má prakticky každé auto klimatizaci takže pak by jen blázen cestoval 50 let starým rychlíkem několik hodin v létě, když je venku 40

+1/−4
28.3.2018 10:28

R35a16d41e54k 66J25a22n44a33t30a 9655296864852

Podíl železnice na osobní dopravě v ČR posledních 8 let roste ( http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_rk310&plugin=1 , další roky si můžete dopočítat z národní zdrojů), takže nechápu vaši formulaci "podíl bude ještě klesat v neprospěch vlaků". Nebo že byste prostě nic nevěděl a jen plácal? A že na spoustě rychlíkových spojů klimatizované vozy jsou a stále jich přibývá (každý rok se nějaké linka z kategorie R se mění na Rx), to asi taky nevíte, co?

+1/0
28.3.2018 11:46
Foto

M37i74l11o94s58l71a72v 90Z47í69t20k51a 8350354887620

co si takhle nastudovat statistiky?? Osm let za sebou roste osobní doprava na železnici.....

0/0
29.3.2018 18:42

I19v70a59n 34V11a12š78e17k 4635685271277

A tam by byla návratnost:Lidi do uhláků,uhlí do osobáků.

+1/0
28.3.2018 10:29

M19a88r76t45i16n 10V38e74s44e25l91ý 1940968627256

Sláva, aspoň něco. R^

0/0
28.3.2018 10:16

J92a83n56a 72M86a18l44a 7669551589362

Proč by stát měl kupovat vlaky8-o??

+3/0
28.3.2018 10:08

F61r35a72n31t87i94š12e54k 72L38u80p42í16n28e34k 8591866736542

Na stat nemuze prijit exekutor. A na politiky uz vubec ne.

+2/−2
28.3.2018 10:05

J67i38r13i 49B62r23a78d 6224545403103

Přestaňme platit vypálené do EU a nemusíme si půjčovat. I tak ty dotace co dostaneme nazpět nemůžeme použít na to na co bychom chtěli.

+1/−11
28.3.2018 10:02

M54i19r88o57s73l75a49v 71K92u13b10u 3946177526632

Asi se ptám stejně zbytečně, ale jestli pak víte, jakou máme s EU bilanci finančních toků?

[cca 50mld Kč ročně v náš prospěch]

+7/0
28.3.2018 10:06

I13v23a66n 67V83a83š78e81k 4135685331327

Myslím,že je potřeba si klást už i jiné otázky.Jedna by se měla odrážet o info v článku,že dotace vyschnou.Potom,kdo má z těch dotací největší prospěch.Dle mého EU a pár podnikatelů napojených na penězovody.Tato podoba podnikání(dotace)je poněkud nešťastná.

0/0
28.3.2018 10:26

R32o68m74a26n 88A10d42á38m35e32k 7263701607827

Jen 50 ? A když odečtu co se rozkrade a za co postaví rozhledny v údolích....

0/0
28.3.2018 10:56

J47o11s60e63f 38V18o42m20á58č74k98a 5863714263694

To máte možná vy, moje bilance je záporná. Na těch 40 miliard do unijního ropozčtu svou troškou z daní přispívám, zpět ale nedostávám nic – to, že dostane zpět něco třeba Babiš, moji osobní bilanci jaksi nijak nevylepší. Počítat výhodnost dotací agregátně přes celou Českou republiku je nesmysl a majstrštyk jejich pobíračů.

0/0
28.3.2018 12:05

M40a16r53t14i52n 26S49v34o38b82o15d16a 7199357762895

Pane, vy jste hlava. Nějak k vám nedošlo informace, že oprava D1 byla z dotací EU (Ťok je jen nedokázal dočerpat, díky prodloužení), opravy železničních koridorů placené z EU....vůbec netušíte, která bije.Rv

+6/0
28.3.2018 10:12

K49a96r32e10l 40Z79á52p14o93t24o88č58n25ý 5509883231

Víte, co je nejsmutnější? Tedy kromě toho, že se moc neorientujete. Že "my" jsou stále stejné osoby, které neví, jak s dotacemi naložit nyní a ani by nevěděli, co s "ušetřenými" penězi udělat místo toho. Tady chybí dlouhodobé strategie, vize a to se promítá nejen do samotného čerpání dotací, ale do celkového hospodaření státu. Před pár dny jsem slyšel v TV debatě, jak je třeba z ČR udělat znalostní ekonomiku atp. Ale jak? Vždyť tady chybí i úplně základní vize pro školství - kam se chceme dostat za 5 let? Kam za 10 - 20? Nejdůležitější je ovšem zabránit inkluzi a zavést brannou výchovu. Takže asi tak, milý pane Brado.

+1/−1
28.3.2018 10:26

L69u21c65i91a19n 26P56a39p31a61z36i35a54n 5124357101335

Už dávno mělo být. Stačí se podívat do bývalého NDR, ale třeba i Slovinska, bývalých zemí SSSR jako je Estonsko, Lotyšsko i Litva, kde jsou oni a kde jsme my.

+3/−1
28.3.2018 9:41

Najdete na iDNES.cz