Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Muskovi roste konkurence, kanadský startup plánuje levnější verzi Hyperloopu

Kanadská společnost TransPod buduje vlastní verzi vysokorychlostního transportního systému, podobného technologii Hyperloop vizionáře Elona Muska. Firma plánuje do konce roku sesbírat 50 milionů dolarů na vývoj svého prototypu. Zprávu o tom přinesla agentura Bloomberg.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P39e28t50r 56A74n13d62r12ý10s46e76k 9213471156397

Stačilo by postavit maglev dráhu ve "vakuovém tunelu" a nemuseli by vymýšlet ani žádné novinky. Maglev sám o sobě má potenciál vysoké rychlosti, která je nejvíce omezovaná právě odporem vzduchu. Pokud bychom maglev zabudovali do tunelů a tam snížili hustotu vzduchu (nemuselo by jít o vakum ani nic velmi blízkého vakuu, prostě by se dosáhlo maximálního možného snížení tlaku v té trubce a to by umožnilo maglevu jezdit rychleji. Maglev umí i v normální atmosféře jet skoro 600 km/h, pokud bychom mu pomohli tím tunelem, bylo by to určitě více. Kolik, to by záleželo na tom, jak moc velké vakum bychom udělali. Nebyla by ta technologie ale závislá na tom vakuu, prostě by to bylo jen o tom, že čím lepší vakum, tím větší rychlost.

0/0
5.4.2018 18:37

K58a97r26e49l 84U26r69b75a48n 2144694921629

Tunel, ale na peníze.

0/0
5.4.2018 9:03

P76a56v33e77l 46S79o29b33o80t70k98a 5100614

jj, konkurence je potřeba, sliby i animace jsou rok od roku kvalitnější ;-D

+10/0
4.4.2018 22:03

T95o38m97á13š 51T70a58t61í26č63e18k 5870562250698

Jé, další money burning party, tentokrát s tématikou startup! ;-D;-D;-D

0/0
4.4.2018 22:00

M51a11r51e14k 20Š10i35m53o22n 2984737668848

Mě by se spíš líbilo kapslový metro. Dneska metro funguje tak, že 150 tunový vlak musí na své lince 20x zastavit a rozjet a na každé zastávce se vymění třeba jen 5% lidí (někde samozřejmě víc). Lepší by bylo, kdyby na každé zastávce stálo 20 kapslí, člověk by přišel, nějak naklikal, kam jede, chvíli by počkal, ono by mu to vybralo nějakou kapsli, on by do ní vlezl (spolu s dalšíma řekněme 10 lidma) a odvezla by ho do cíle bez zastávek nebo třeba s jednou zastávkou - trochu jako letadla, ale celé dynamicky a automaticky (bez řidičů). Vůbec by to nemuselo být super rychlé, už jen to vynechání zastavování by trasu zkrátilo časově o desítky procent.

+1/0
4.4.2018 21:03

M15i77r36e26k 49G33a29j41e76r 5451616989430

To by bylo fajn, ale nejde to udelat na jedne koleji, takze nerealisticke. Muzete sice mit vagony, ktere budou zastavovat treba jen na kazde treti zastavce, ale pak musite dele cekat, nez prijede prave ten vas vagon. Takove varianty ve svete jezdi. Usetri to energii, ale vam to moc casu neusetri. Musela by byt aspon moznost objizdeni zastavek (zdvojena trat kolem nich), aby se vlaky mohly predjizdet. Tim padem ale vetsi riziko a naroky na bezpecnostni zarizeni zamezujici kolizim.

+2/0
4.4.2018 21:23

J10o59s92e25f 88V88a64l59a 9800783293943

a v tom je prave problem pozadavku - mestska hromadna doprava je zalozena na principu paterove trati a desetitisicoveho mnozstvi lidi dopravenych stejnou trasou sem a tam v ruznych casech. Individualni doprava malyych skupinek je pomala, draha a nevyplati se. Odpovida to zhruba taxiku ve meste

+2/0
4.4.2018 21:25

M88a61r69t83i84n 13R77u14z72i55c48k36a 1912488336947

Nerealne a drahe... sice jsou stanice, kde vystupuje a nastupuje par lidi, ale jinak jsou to desitky az stovky cestujicich, navic by stejne bezzastavkova kapsle musela cekat, nez predchozi zastavkova uvolni tunel, ... jinak by bylo nutne mit predjizdne "koleje", coz jde i u klasickeho vlaku, ktery by take nezastavoval vsude. Vlastne tento system je znam z klasicke zeleznice, kde pomalejsi/zastavkovy vlak je predjizden rychlym expresem...

Metro bez ridicu uz existuje a u zeleznice je defacto automatiky system take mozny a celkem jednoduchy...

Vlastne to co popisujete je nizkokapacitny vuz, plne automaticky a s moznosti vice jizdnich pruhu/trati.. tak nejak jste popsal automobilovy provoz, vedlo by to k zacpam, kolonam, vysokym investicim...

Pokud se mylim, rozvedte svou predstavu lepe... :-)

+2/0
4.4.2018 21:30

R37o74m65a88n 15P76o98l75á60č96e20k 5836119355

Takovou by člověk těžko hledal... I Kolbenova po dostavbě developerských projektů bude na slušné úrovni...

0/0
4.4.2018 21:58

K34a97r17e31l 59U70r58b56a90n 2414834941709

Ve skutečnosti to je nejspíše ekonomicky nevýhodné. A to nemluvím o tom, že by něco stálo vyřešit míjení kapslí navzájem. Problém je v tom, že musí každá kapsle mít vlastní zdroj pohybu (motor) a další problém je, že musíte zajistit také rovnoměrné návraty kapslí na dotyčná místa, aby se "vám tam nekumulovali lidi".

0/0
5.4.2018 9:07

J54o20s65e33f 49V65a68l31a 9160233393883

u podobnych systemu je nejvetsim problemem akcelerace a decelerace. uz klasicke ICE /TGV potrebuje mit zastavky tak 100-200 km od sebe , aby se vyplatilo. Pri maximalni rychlosti 250 km/h. jinak jenom zrychluje a brzdi. Hyperloop by mel smysl u zastavek tak 500 km od sebe. A do dneska nema CR ani 1 km trate odpovidajici TGV nebo ICE. Takze vlaky z Vidne do Berlina jezdi rychleji pres Passau a Erfurt nez pres Prahu. Nejaky hyperloop v CR je neco tak realneho jako LTE Internet v konzskem pralese

+2/0
4.4.2018 20:59

M22i62r93e33k 86G92a92j12e46r 5311496299690

Oboji je realne jako soucast rozsahlejsiho projektu, ne pouze uvnitr CR nebo KP.

0/0
4.4.2018 21:25

J88o62s45e79f 82V34a14l19a 9150533643933

kvuli vzdalenostem je to nerealne. V soucasnosti nejsme schopni ani vytvorit sit ICE mezi hlavnimi mesty. V zasade CR neni schopna ani vytvorit vlakove spojeni mezi Mnichovem a Prahou (autobus je rychlejsi) a mezi Berlinem a Prahou - Berlin-Praha je zhruba casove podobny vlakem i jizdou autem . To by mely byt priority pro stavbu ICE a o hyperloop se zatim nezajimat

0/0
4.4.2018 21:34

R73o69m28a41n 13P28o84l76á41č46e18k 5646339145

Základní problém v ČR je ten, že se musí trat postavit na zelené louce s novou trasou... Většinu tratí totiž nelze přestavet na VRT...

Problém v ČR není až tak VRT, ale počty kolejí... Pokud máme tři koleje na koridoru na Moravu, kde se motá x dálkových vlaků, do toho příměsto semtam nějaký náklad...

0/0
4.4.2018 21:57

M47a90r91t33i32n 70R46u62z60i12c33k50a 1322878346797

To je spis vyhoda, tedy kvuli stavebnimu rizeni mate pravdu, ale jinak je vystavba nove trati vyhodnejsi...

0/0
4.4.2018 22:27

T17o18m39á39š 23K32r73e69j43č13í 1645521370511

Nesmysl. Umíme to postavit, to není žádný problém, dokonce prakticky vše potřebné se u nás i vyrábí. Celý problém je v tom, že o to není zájem. Je přece lepší to dělat postupně. Napřed na 100 km, pak na 120 km, teď to místy staví na 160 km, pak na 180..... víte kolik lidí se na tom pěkně nabalí. Kdyby postavili rovnou rychlotrať, nemohli by tolik krást.

+2/−1
4.4.2018 22:23

T53o80m56á78š 85T23a27t81í30č93e57k 5210192260188

Nejrychlejší spojení je přes Prahu, sice jenom jednou (nebo dvakrát?) denně, ale je, viz trasa Berlín-Vídeň u DB.

0/0
4.4.2018 22:04

M61a94r95t51i61n 39R10u34z93i90c25k27a 1322898296157

To nemate uplne pravdu, vlastne mate, ale jen castecne, ... i u TGV, ICE mate zastavky i po 40km, dnesni lehke soupravy s rozlozenou hnaci silou (shinkansen uz v 60 letech) maji velmi dobrou akceleraci a zabrzdnou drahu, navic jde kombinovat i pomalejsi vlaky s rychlymi, kdyz spravne navrhnete trat s predjizdnymi kolejemi, nejlepe v zastavkach...

ICE3 z 0 na 300km/h potrebuje asi 20km, zabrzdna draha je cca 10km?... ale predpoklad je, ze na trati budou jak expresy, ktere budou stavet treba po 100-200km s rychlosti az 350km/h, tak bezne vlaky zastavujici po cca 50km, ale ty mohou jet treba jen 250km/h...

http://www.coatesconsult.com/files/Maglev%20vs.%20HSR%20mph%20Acceleration%20Comparison.jpg

+2/0
4.4.2018 22:24

F92r34a18n58t51i93š53e12k 21I61n35g86r 6452810117

Jenže se jedná o dlouhý a těžký vlak.Obrovská hmota pro rozjezd i zpomalení. Případné kapsle budou mnohem lehčí a změna rychosti tím pádem podstatně jednodušší. A pokud jste náhodou měl na mysli případné působení velkého přetížení na lidi, tak to bude jak u letadel, před startem a přistáním na pár minut připoutat.. Jenže to vidím tak, že i pokud se hyperloop ukáže schůdnou a ekonomicky přijatelnou variantou, tak zatímco jinde ve světě budou slavnostně otevírat první tratě hyperloopu, tak u nás budeme s velkou slávou otevírat první trat na 250km/h, navíc investičně i provozně určitě minimálně 2x dražší..

0/0
5.4.2018 6:54

M23a57r60t80i18n 67R11u75z22i52c55k62a 1872708956947

Hyperloop v soucasne podobe je tak nakladny na stavbu a udrzbu, ze nemuze moc konkurovat klasickym lehkym zeleznicnim soupravam pro VRT, trochu lepe je na tom maglev, ktery uz dosahuje rychlosti 600km/h, a hyperloop ho zatim o moc neprekonal,...

Tedy pokud navrhnete koncepcne levnejsi reseni, tak ok, zatim se nikomu nepodarilo uvest do praxe podtlakovy tunel takove delky, aby spojil nejaka mesta a ani nevycislil naklady na jeho udrzbu...

0/0
5.4.2018 11:02

P90a11v87e63l 85S11o66v66i67č50k93a 4396988145232

Pro ty, co chtějí vidět detailní komentář k Hyperloopu, včetně analýzy dosavadních "úspěchů" doporučuji na youtube vyhledat "Thunderf00t hyperloop". Najdete už docela velký počet videií, ve kterých se podrobně rozebírají různá tvrzení/pokroky/testy Hyperloopu.

+4/−1
4.4.2018 20:02

T88o22m88á11š 68T70a19t21í47č91e58k 5940152940408

Jj, tam je pěkně vidět rezavá trubka - výsledek veškerého géniova snažení! ;-D;-D;-D

+1/0
4.4.2018 22:06

T65o41m25á66š 43J85a56n27d24a 8216893936220

A přitom maglev je levnější, rychlejší, pohodlnější, flexibilnější a už spolehlivě funguje...

+2/−4
4.4.2018 19:15

M66i73l70a75n 18V39o66l50e97k 5689363336819

Rychlejší? To asi ne.

+1/0
4.4.2018 19:21

T88o49m70á37š 15J61a70n36d83a 8616243426690

Přiznávám, že jsem příspěvek trochu zjednodušil a trochu to zamotal. Vše normálně platí, krom té rychlosti.

Plné znění by ohledně té rychlosti mělo být, že pokud by maglev disponoval podobným tunelem jako Hyperloop, potom by byl značně rychlejší (teoretické hodnoty přesahují přes 3000 km/hod) - ale podobně jako u Hyperloopu by se zvýšily podstatně náklady a snížil komfort.

0/0
4.4.2018 19:28

M37i41l93a73n 89V78o76l95e54k 5739313816869

Ale kdyby měl maglev speciální tunel, tak by to byl vlastně hyperloop, ne?

+3/0
4.4.2018 19:35

T75o38m89á66š 72J87a42n60d95a 8176563866160

Ne,ne, princip pohonu obou vlaků je úplně odlišný.

0/−3
4.4.2018 19:41

M38i32l85a81n 21V55o43l47e12k 5349563346779

Lineární indukční motor. Co by na tom mohlo být jiného?

+8/0
4.4.2018 19:47

M57a56r85t44i75n 49S55m28í85š42e46k 7272872350984

Neplácejte..

0/−1
4.4.2018 20:39

M19a40r34t47i86n 83R49u53z20i71c61k74a 1472498726137

Prave, ze vubec ne, tedy jsou rozdily v konstrukci, ale jak Maglev, Transrapid i hyperloop vyuzivaji k pohonu linearni motor... rozdil je jen v tom, ze hyperloop je izolovan od atmosferickeho tlaku tak, aby jej treni tolik nebrzdilo...

Potiz je v tom, ze jak trat je mnohem nakladnejsi a izolovanejsi, tak tubus musi byt izolovan, aby udrzel podtlak...

Samozrejme muzete to hnat jako potrubni postu, ale to moc realne neni, to mnozstvi vzduch co by jste precerpaval by bylo ohromne...

+1/0
5.4.2018 10:56

M43i42r93e40k 85G74a61j40e16r 5401866529880

Maglev je spolehlive ztratovy. Ekonomickou stranku musite totiz take brat v uvahu. A pri rychlosti nad 300 km/h je odpor vzduchu prilis velky a jeho prekonavani drahe.

0/0
4.4.2018 21:27

M48a64r33t30i44n 37R70u10z18i47c93k17a 1122758716237

Jako u letadel?

0/0
5.4.2018 11:12

O73n17d78ř22e39j 12V84a92r94o23š44č78á92k 9401550957957

Proto letadla létají tak vysoko...

0/0
5.4.2018 19:47

M64i70l16a38n 54V13o21l12e12k 5349933106329

Ano, proto skončil Concorde. Ovšem letadla mají tu výhodu, že jim roste jen ten odpor vzduchu, nemusí se budovat celá dražší dráha.

0/0
5.4.2018 19:49

M82a97r88t27i41n 33R18u40z58i46c79k39a 1342308926907

Doporucuji zhlednout dokument o rekonstrukci letistni drahy, ... Mnozstvi betonu co je pouzito v ruzyni na drahu, by stacilo na dalnici z Prahy do Brna...

Pokud nemluvime o travnatych letistich ala Letnany...

0/0
7.4.2018 17:12

I17v77a91n 97M21a47r14e65k 6844298132

Žádná "novinka" , stačí jen okopírovat osvědčenou potrubní poštu, a rozměrově ji přizpůsobit k přepravě osob. 8-o R^

0/0
4.4.2018 19:09

V67á19c36l77a89v 92P72o40u45s89t75k97a 3310871652

To už zkoušel Cimrman a moc dobře to nedopadlo.

+2/0
4.4.2018 20:04

J15a34k36u97b 29M82a27t20o94u56š 3125112212443

Tak dne jsme dál a jsme schopní vyvinout software, který nebude pouštět lidi proti sobě v jedné trubce a pak bude vše v pohodě.

0/0
4.4.2018 21:25

O92n33d41ř22e29j 50Š30i32m67e88k 5453612897578

Jak můžou být konkurencí Muskovi, když on hyperloop už dávno neřeší, pouze přišel s konceptem a nemá žádnou firmu, která by to řešila... To je zas nadpis...

+15/0
4.4.2018 19:06

A11d40a78m 69H19r54n42č79i38ř85í98k 1307491981418

Přesně tak. Jediné co Musk, alespoň podobné, dělá je The Boring company a jejich tunel pro sáně/kabiny, žádný hyperloop.

+1/0
4.4.2018 20:20

M31a87r90t60i94n 51R66u43z85i12c47k45a 1822658466627

konkurence ve smyslu konceptu, tohle je vlastne klasicky maglev vlak akorat v podtlakovem tunelu, ... Muskuv koncept je spise velka potrubni posta (laicky receno)...

0/0
4.4.2018 22:29

M67a91r69i19á63n 76W41á91g65n11e23r 8933547227985

http://www.hyperloop-info.sk/

0/0
4.4.2018 18:39

T10o31m89á46š 11T53a10t93í15č43e95k 5910672710198

http://www.nejvtipy.cz/

+1/0
4.4.2018 22:11

P59e24t90r 33L41u37k79á89š 4765534556985

Nemuzu se zbavit pocitu, ze cely hyperloop je slepa vetev a ze tudy cesta urcite nevede....a nebo sem proste jen konzerva bez rozhledu do budoucna :]

+6/−3
4.4.2018 18:36

L94u93k38á71š 88J73a12n46d24a 2918280450

Myslím si, že by do toho Musk nešel, kdyby v tom neviděl potenciál.

+1/−1
4.4.2018 19:04

M19i66l97a63n 74V66o83l73e29k 5569513976129

Tak jak vidíte, FINANČNÍ potenciál v tom vidí i jiní. To ale neznamená, že to není slepá větev.

+2/0
4.4.2018 19:08

Š31t79ě70p30á41n 22D92o54l53e15ž10a76l 2716171285642

Musk do toho nešel, pouze dal k dispozici koncept..

+6/0
4.4.2018 19:51

P34a94v66e95l 55S23o73v39i25č24k20a 4686818795472

Technicky vzato jen dal nové jméno 100let staré myšlence. Ten koncept vymyslel už Robert Goddard...

0/0
4.4.2018 19:56

J51a40r69o67m92í41r 26M81a79y34e89r 1641612969868

Mrkněte na projekt Swissmetro. Je to hodně podobné tomu co vymyslel Musk, akorát Švýcaři zjistili, že by to bylo příliš drahé I na ně.

0/0
5.4.2018 0:30

M13a59r65t18i93n 61R83u11z55i17c16k41a 1142268126347

Tak tomu neverim, proste je treba na sebe upoutavat pozornost, jinak nebyde tak popularni,... bez pozornosti by dopadl jako kdejaky jiny prukopnik o jehoz jmeno nikdo nezavadi...

Je jako J.Verne v moderni dobe,... treba nekdo diky pozornosti se toho chyti a zafinancuje a neco treba vyjde...

Nebo myslite, ze se nekdo ohledne bez pozornosti za treba zakladatelem Nokie, nebo IBM,... ne, dnes se pise jen o tom, kdo ziska pozornost, jeho knihy se ctou, ten ma fanousky a podporovatele...

Hyperloop je vlastne jen spojeni Maglevu a potrubni posty s nizsim trenim o atmosferu... vse uz bylo vynalezeno, fungovalo,... jen misto vyvoje predem pred popularitou, je popularita pred vyvojem...

0/0
5.4.2018 11:11







Najdete na iDNES.cz