Diskuse k článku

Muskovi roste konkurence, kanadský startup plánuje levnější verzi Hyperloopu

Kanadská společnost TransPod buduje vlastní verzi vysokorychlostního transportního systému, podobného technologii Hyperloop vizionáře Elona Muska. Firma plánuje do konce roku sesbírat 50 milionů dolarů na vývoj svého prototypu. Zprávu o tom přinesla agentura Bloomberg.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e26t40r 87A35n98d47r96ý47s23e23k 9903831356637

Stačilo by postavit maglev dráhu ve "vakuovém tunelu" a nemuseli by vymýšlet ani žádné novinky. Maglev sám o sobě má potenciál vysoké rychlosti, která je nejvíce omezovaná právě odporem vzduchu. Pokud bychom maglev zabudovali do tunelů a tam snížili hustotu vzduchu (nemuselo by jít o vakum ani nic velmi blízkého vakuu, prostě by se dosáhlo maximálního možného snížení tlaku v té trubce a to by umožnilo maglevu jezdit rychleji. Maglev umí i v normální atmosféře jet skoro 600 km/h, pokud bychom mu pomohli tím tunelem, bylo by to určitě více. Kolik, to by záleželo na tom, jak moc velké vakum bychom udělali. Nebyla by ta technologie ale závislá na tom vakuu, prostě by to bylo jen o tom, že čím lepší vakum, tím větší rychlost.

0/0
5.4.2018 18:37

K61a41r66e74l 18U76r31b42a25n 2264364791669

Tunel, ale na peníze.

0/0
5.4.2018 9:03

P94a53v27e33l 86S95o12b67o38t15k70a 5920714

jj, konkurence je potřeba, sliby i animace jsou rok od roku kvalitnější ;-D

+10/0
4.4.2018 22:03

T39o19m23á92š 69T67a27t31í38č85e26k 5910632820328

Jé, další money burning party, tentokrát s tématikou startup! ;-D;-D;-D

0/0
4.4.2018 22:00

M94a97r72e18k 71Š67i40m51o69n 2944667958398

Mě by se spíš líbilo kapslový metro. Dneska metro funguje tak, že 150 tunový vlak musí na své lince 20x zastavit a rozjet a na každé zastávce se vymění třeba jen 5% lidí (někde samozřejmě víc). Lepší by bylo, kdyby na každé zastávce stálo 20 kapslí, člověk by přišel, nějak naklikal, kam jede, chvíli by počkal, ono by mu to vybralo nějakou kapsli, on by do ní vlezl (spolu s dalšíma řekněme 10 lidma) a odvezla by ho do cíle bez zastávek nebo třeba s jednou zastávkou - trochu jako letadla, ale celé dynamicky a automaticky (bez řidičů). Vůbec by to nemuselo být super rychlé, už jen to vynechání zastavování by trasu zkrátilo časově o desítky procent.

+1/0
4.4.2018 21:03

M61i93r13e60k 13G24a15j91e32r 5111336669210

To by bylo fajn, ale nejde to udelat na jedne koleji, takze nerealisticke. Muzete sice mit vagony, ktere budou zastavovat treba jen na kazde treti zastavce, ale pak musite dele cekat, nez prijede prave ten vas vagon. Takove varianty ve svete jezdi. Usetri to energii, ale vam to moc casu neusetri. Musela by byt aspon moznost objizdeni zastavek (zdvojena trat kolem nich), aby se vlaky mohly predjizdet. Tim padem ale vetsi riziko a naroky na bezpecnostni zarizeni zamezujici kolizim.

+2/0
4.4.2018 21:23

J48o73s24e40f 16V93a41l28a 9450423163973

a v tom je prave problem pozadavku - mestska hromadna doprava je zalozena na principu paterove trati a desetitisicoveho mnozstvi lidi dopravenych stejnou trasou sem a tam v ruznych casech. Individualni doprava malyych skupinek je pomala, draha a nevyplati se. Odpovida to zhruba taxiku ve meste

+2/0
4.4.2018 21:25

M83a98r70t78i71n 32R73u10z30i91c76k90a 1232408596677

Nerealne a drahe... sice jsou stanice, kde vystupuje a nastupuje par lidi, ale jinak jsou to desitky az stovky cestujicich, navic by stejne bezzastavkova kapsle musela cekat, nez predchozi zastavkova uvolni tunel, ... jinak by bylo nutne mit predjizdne "koleje", coz jde i u klasickeho vlaku, ktery by take nezastavoval vsude. Vlastne tento system je znam z klasicke zeleznice, kde pomalejsi/zastavkovy vlak je predjizden rychlym expresem...

Metro bez ridicu uz existuje a u zeleznice je defacto automatiky system take mozny a celkem jednoduchy...

Vlastne to co popisujete je nizkokapacitny vuz, plne automaticky a s moznosti vice jizdnich pruhu/trati.. tak nejak jste popsal automobilovy provoz, vedlo by to k zacpam, kolonam, vysokym investicim...

Pokud se mylim, rozvedte svou predstavu lepe... :-)

+2/0
4.4.2018 21:30

R26o13m75a70n 84P15o55l90á77č55e64k 5606129975

Takovou by člověk těžko hledal... I Kolbenova po dostavbě developerských projektů bude na slušné úrovni...

0/0
4.4.2018 21:58

K58a69r54e15l 40U15r30b52a39n 2104914211279

Ve skutečnosti to je nejspíše ekonomicky nevýhodné. A to nemluvím o tom, že by něco stálo vyřešit míjení kapslí navzájem. Problém je v tom, že musí každá kapsle mít vlastní zdroj pohybu (motor) a další problém je, že musíte zajistit také rovnoměrné návraty kapslí na dotyčná místa, aby se "vám tam nekumulovali lidi".

0/0
5.4.2018 9:07

J80o47s49e92f 62V80a59l28a 9390403373983

u podobnych systemu je nejvetsim problemem akcelerace a decelerace. uz klasicke ICE /TGV potrebuje mit zastavky tak 100-200 km od sebe , aby se vyplatilo. Pri maximalni rychlosti 250 km/h. jinak jenom zrychluje a brzdi. Hyperloop by mel smysl u zastavek tak 500 km od sebe. A do dneska nema CR ani 1 km trate odpovidajici TGV nebo ICE. Takze vlaky z Vidne do Berlina jezdi rychleji pres Passau a Erfurt nez pres Prahu. Nejaky hyperloop v CR je neco tak realneho jako LTE Internet v konzskem pralese

+2/0
4.4.2018 20:59

M92i25r86e93k 76G19a48j28e93r 5431416529850

Oboji je realne jako soucast rozsahlejsiho projektu, ne pouze uvnitr CR nebo KP.

0/0
4.4.2018 21:25

J54o37s21e81f 32V40a83l23a 9430723953173

kvuli vzdalenostem je to nerealne. V soucasnosti nejsme schopni ani vytvorit sit ICE mezi hlavnimi mesty. V zasade CR neni schopna ani vytvorit vlakove spojeni mezi Mnichovem a Prahou (autobus je rychlejsi) a mezi Berlinem a Prahou - Berlin-Praha je zhruba casove podobny vlakem i jizdou autem . To by mely byt priority pro stavbu ICE a o hyperloop se zatim nezajimat

0/0
4.4.2018 21:34

R24o67m48a26n 81P40o39l23á76č41e21k 5156649455

Základní problém v ČR je ten, že se musí trat postavit na zelené louce s novou trasou... Většinu tratí totiž nelze přestavet na VRT...

Problém v ČR není až tak VRT, ale počty kolejí... Pokud máme tři koleje na koridoru na Moravu, kde se motá x dálkových vlaků, do toho příměsto semtam nějaký náklad...

0/0
4.4.2018 21:57

M32a81r71t98i86n 13R17u49z75i35c32k17a 1572178956247

To je spis vyhoda, tedy kvuli stavebnimu rizeni mate pravdu, ale jinak je vystavba nove trati vyhodnejsi...

0/0
4.4.2018 22:27

T79o80m24á96š 68K93r80e79j76č60í 1115221720771

Nesmysl. Umíme to postavit, to není žádný problém, dokonce prakticky vše potřebné se u nás i vyrábí. Celý problém je v tom, že o to není zájem. Je přece lepší to dělat postupně. Napřed na 100 km, pak na 120 km, teď to místy staví na 160 km, pak na 180..... víte kolik lidí se na tom pěkně nabalí. Kdyby postavili rovnou rychlotrať, nemohli by tolik krást.

+2/−1
4.4.2018 22:23

T95o98m75á67š 94T60a40t71í73č18e14k 5170272710908

Nejrychlejší spojení je přes Prahu, sice jenom jednou (nebo dvakrát?) denně, ale je, viz trasa Berlín-Vídeň u DB.

0/0
4.4.2018 22:04

M59a33r81t15i80n 26R41u34z50i47c63k87a 1902288206517

To nemate uplne pravdu, vlastne mate, ale jen castecne, ... i u TGV, ICE mate zastavky i po 40km, dnesni lehke soupravy s rozlozenou hnaci silou (shinkansen uz v 60 letech) maji velmi dobrou akceleraci a zabrzdnou drahu, navic jde kombinovat i pomalejsi vlaky s rychlymi, kdyz spravne navrhnete trat s predjizdnymi kolejemi, nejlepe v zastavkach...

ICE3 z 0 na 300km/h potrebuje asi 20km, zabrzdna draha je cca 10km?... ale predpoklad je, ze na trati budou jak expresy, ktere budou stavet treba po 100-200km s rychlosti az 350km/h, tak bezne vlaky zastavujici po cca 50km, ale ty mohou jet treba jen 250km/h...

http://www.coatesconsult.com/files/Maglev%20vs.%20HSR%20mph%20Acceleration%20Comparison.jpg

+2/0
4.4.2018 22:24

F16r37a13n57t36i18š80e49k 10I62n49g18r 6492870647

Jenže se jedná o dlouhý a těžký vlak.Obrovská hmota pro rozjezd i zpomalení. Případné kapsle budou mnohem lehčí a změna rychosti tím pádem podstatně jednodušší. A pokud jste náhodou měl na mysli případné působení velkého přetížení na lidi, tak to bude jak u letadel, před startem a přistáním na pár minut připoutat.. Jenže to vidím tak, že i pokud se hyperloop ukáže schůdnou a ekonomicky přijatelnou variantou, tak zatímco jinde ve světě budou slavnostně otevírat první tratě hyperloopu, tak u nás budeme s velkou slávou otevírat první trat na 250km/h, navíc investičně i provozně určitě minimálně 2x dražší..

0/0
5.4.2018 6:54

M86a62r18t84i11n 76R39u66z95i78c67k50a 1262578966517

Hyperloop v soucasne podobe je tak nakladny na stavbu a udrzbu, ze nemuze moc konkurovat klasickym lehkym zeleznicnim soupravam pro VRT, trochu lepe je na tom maglev, ktery uz dosahuje rychlosti 600km/h, a hyperloop ho zatim o moc neprekonal,...

Tedy pokud navrhnete koncepcne levnejsi reseni, tak ok, zatim se nikomu nepodarilo uvest do praxe podtlakovy tunel takove delky, aby spojil nejaka mesta a ani nevycislil naklady na jeho udrzbu...

0/0
5.4.2018 11:02

P79a55v97e61l 10S89o67v43i33č25k10a 4646798625902

Pro ty, co chtějí vidět detailní komentář k Hyperloopu, včetně analýzy dosavadních "úspěchů" doporučuji na youtube vyhledat "Thunderf00t hyperloop". Najdete už docela velký počet videií, ve kterých se podrobně rozebírají různá tvrzení/pokroky/testy Hyperloopu.

+4/−1
4.4.2018 20:02

T25o11m58á97š 10T38a20t34í50č38e96k 5450602560498

Jj, tam je pěkně vidět rezavá trubka - výsledek veškerého géniova snažení! ;-D;-D;-D

+1/0
4.4.2018 22:06

T40o33m52á64š 96J38a93n89d12a 8856713496510

A přitom maglev je levnější, rychlejší, pohodlnější, flexibilnější a už spolehlivě funguje...

+2/−4
4.4.2018 19:15

M77i61l39a12n 26V25o75l35e25k 5979973516519

Rychlejší? To asi ne.

+1/0
4.4.2018 19:21

T44o72m21á71š 92J32a81n76d74a 8696413366960

Přiznávám, že jsem příspěvek trochu zjednodušil a trochu to zamotal. Vše normálně platí, krom té rychlosti.

Plné znění by ohledně té rychlosti mělo být, že pokud by maglev disponoval podobným tunelem jako Hyperloop, potom by byl značně rychlejší (teoretické hodnoty přesahují přes 3000 km/hod) - ale podobně jako u Hyperloopu by se zvýšily podstatně náklady a snížil komfort.

0/0
4.4.2018 19:28

M92i86l17a68n 95V23o65l70e81k 5719753666439

Ale kdyby měl maglev speciální tunel, tak by to byl vlastně hyperloop, ne?

+3/0
4.4.2018 19:35

T43o40m72á15š 18J54a66n55d86a 8586263896240

Ne,ne, princip pohonu obou vlaků je úplně odlišný.

0/−3
4.4.2018 19:41

M77i26l69a11n 86V69o69l88e28k 5829473176389

Lineární indukční motor. Co by na tom mohlo být jiného?

+8/0
4.4.2018 19:47

M12a37r84t72i90n 48S94m35í87š47e45k 7112642320814

Neplácejte..

0/−1
4.4.2018 20:39

M40a46r98t57i51n 15R98u87z53i22c70k88a 1962728546227

Prave, ze vubec ne, tedy jsou rozdily v konstrukci, ale jak Maglev, Transrapid i hyperloop vyuzivaji k pohonu linearni motor... rozdil je jen v tom, ze hyperloop je izolovan od atmosferickeho tlaku tak, aby jej treni tolik nebrzdilo...

Potiz je v tom, ze jak trat je mnohem nakladnejsi a izolovanejsi, tak tubus musi byt izolovan, aby udrzel podtlak...

Samozrejme muzete to hnat jako potrubni postu, ale to moc realne neni, to mnozstvi vzduch co by jste precerpaval by bylo ohromne...

+1/0
5.4.2018 10:56

M89i66r10e25k 63G28a12j84e35r 5511296519380

Maglev je spolehlive ztratovy. Ekonomickou stranku musite totiz take brat v uvahu. A pri rychlosti nad 300 km/h je odpor vzduchu prilis velky a jeho prekonavani drahe.

0/0
4.4.2018 21:27

M31a64r85t14i46n 16R86u46z47i59c86k95a 1372958296787

Jako u letadel?

0/0
5.4.2018 11:12

O76n15d38ř24e92j 33V20a97r32o66š76č28á96k 9711260637797

Proto letadla létají tak vysoko...

0/0
5.4.2018 19:47

M45i25l89a16n 13V91o35l47e35k 5539283506389

Ano, proto skončil Concorde. Ovšem letadla mají tu výhodu, že jim roste jen ten odpor vzduchu, nemusí se budovat celá dražší dráha.

0/0
5.4.2018 19:49

M66a89r15t65i55n 73R23u23z23i37c40k74a 1162248496197

Doporucuji zhlednout dokument o rekonstrukci letistni drahy, ... Mnozstvi betonu co je pouzito v ruzyni na drahu, by stacilo na dalnici z Prahy do Brna...

Pokud nemluvime o travnatych letistich ala Letnany...

0/0
7.4.2018 17:12

I28v50a86n 69M42a57r60e13k 6874708122

Žádná "novinka" , stačí jen okopírovat osvědčenou potrubní poštu, a rozměrově ji přizpůsobit k přepravě osob. 8-o R^

0/0
4.4.2018 19:09

V45á88c55l97a66v 79P81o37u19s37t91k16a 3690891652

To už zkoušel Cimrman a moc dobře to nedopadlo.

+2/0
4.4.2018 20:04

J32a12k61u74b 38M85a21t96o25u35š 3765622682343

Tak dne jsme dál a jsme schopní vyvinout software, který nebude pouštět lidi proti sobě v jedné trubce a pak bude vše v pohodě.

0/0
4.4.2018 21:25

O41n53d61ř67e13j 20Š76i34m81e42k 5173362427218

Jak můžou být konkurencí Muskovi, když on hyperloop už dávno neřeší, pouze přišel s konceptem a nemá žádnou firmu, která by to řešila... To je zas nadpis...

+15/0
4.4.2018 19:06

A10d89a57m 80H98r52n90č38i11ř35í94k 1737591761578

Přesně tak. Jediné co Musk, alespoň podobné, dělá je The Boring company a jejich tunel pro sáně/kabiny, žádný hyperloop.

+1/0
4.4.2018 20:20

M82a41r12t29i68n 84R94u47z53i12c85k55a 1542768796427

konkurence ve smyslu konceptu, tohle je vlastne klasicky maglev vlak akorat v podtlakovem tunelu, ... Muskuv koncept je spise velka potrubni posta (laicky receno)...

0/0
4.4.2018 22:29

M31a58r77i84á24n 44W29á80g68n81e49r 8253597427175

http://www.hyperloop-info.sk/

0/0
4.4.2018 18:39

T46o27m56á34š 58T74a34t23í52č25e93k 5190362960658

http://www.nejvtipy.cz/

+1/0
4.4.2018 22:11

P45e83t34r 55L61u51k10á98š 4715674966815

Nemuzu se zbavit pocitu, ze cely hyperloop je slepa vetev a ze tudy cesta urcite nevede....a nebo sem proste jen konzerva bez rozhledu do budoucna :]

+6/−3
4.4.2018 18:36

L47u10k12á55š 32J93a68n78d18a 2368300540

Myslím si, že by do toho Musk nešel, kdyby v tom neviděl potenciál.

+1/−1
4.4.2018 19:04

M82i55l34a64n 42V98o49l19e53k 5719253136419

Tak jak vidíte, FINANČNÍ potenciál v tom vidí i jiní. To ale neznamená, že to není slepá větev.

+2/0
4.4.2018 19:08

Š35t86ě55p93á27n 57D61o90l77e51ž74a51l 2226481865422

Musk do toho nešel, pouze dal k dispozici koncept..

+6/0
4.4.2018 19:51

P37a86v37e56l 13S10o77v95i74č43k39a 4676568725922

Technicky vzato jen dal nové jméno 100let staré myšlence. Ten koncept vymyslel už Robert Goddard...

0/0
4.4.2018 19:56

J38a86r51o90m68í81r 32M23a18y72e92r 1911762829888

Mrkněte na projekt Swissmetro. Je to hodně podobné tomu co vymyslel Musk, akorát Švýcaři zjistili, že by to bylo příliš drahé I na ně.

0/0
5.4.2018 0:30

M89a86r11t32i21n 43R38u75z83i31c85k76a 1972528236317

Tak tomu neverim, proste je treba na sebe upoutavat pozornost, jinak nebyde tak popularni,... bez pozornosti by dopadl jako kdejaky jiny prukopnik o jehoz jmeno nikdo nezavadi...

Je jako J.Verne v moderni dobe,... treba nekdo diky pozornosti se toho chyti a zafinancuje a neco treba vyjde...

Nebo myslite, ze se nekdo ohledne bez pozornosti za treba zakladatelem Nokie, nebo IBM,... ne, dnes se pise jen o tom, kdo ziska pozornost, jeho knihy se ctou, ten ma fanousky a podporovatele...

Hyperloop je vlastne jen spojeni Maglevu a potrubni posty s nizsim trenim o atmosferu... vse uz bylo vynalezeno, fungovalo,... jen misto vyvoje predem pred popularitou, je popularita pred vyvojem...

0/0
5.4.2018 11:11

Najdete na iDNES.cz