Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Muskovi roste konkurence, kanadský startup plánuje levnější verzi Hyperloopu

Kanadská společnost TransPod buduje vlastní verzi vysokorychlostního transportního systému, podobného technologii Hyperloop vizionáře Elona Muska. Firma plánuje do konce roku sesbírat 50 milionů dolarů na vývoj svého prototypu. Zprávu o tom přinesla agentura Bloomberg.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57e76t13r 75A43n59d22r58ý46s18e44k 9573281106147

Stačilo by postavit maglev dráhu ve "vakuovém tunelu" a nemuseli by vymýšlet ani žádné novinky. Maglev sám o sobě má potenciál vysoké rychlosti, která je nejvíce omezovaná právě odporem vzduchu. Pokud bychom maglev zabudovali do tunelů a tam snížili hustotu vzduchu (nemuselo by jít o vakum ani nic velmi blízkého vakuu, prostě by se dosáhlo maximálního možného snížení tlaku v té trubce a to by umožnilo maglevu jezdit rychleji. Maglev umí i v normální atmosféře jet skoro 600 km/h, pokud bychom mu pomohli tím tunelem, bylo by to určitě více. Kolik, to by záleželo na tom, jak moc velké vakum bychom udělali. Nebyla by ta technologie ale závislá na tom vakuu, prostě by to bylo jen o tom, že čím lepší vakum, tím větší rychlost.

0/0
5.4.2018 18:37

K44a33r80e67l 59U59r33b20a96n 2104654711939

Tunel, ale na peníze.

0/0
5.4.2018 9:03

P44a22v91e64l 34S12o95b94o78t29k77a 5840944

jj, konkurence je potřeba, sliby i animace jsou rok od roku kvalitnější ;-D

+10/0
4.4.2018 22:03

T12o22m78á22š 46T21a50t40í28č38e60k 5420352210578

Jé, další money burning party, tentokrát s tématikou startup! ;-D;-D;-D

0/0
4.4.2018 22:00

M20a41r80e98k 47Š30i93m22o16n 2484627498808

Mě by se spíš líbilo kapslový metro. Dneska metro funguje tak, že 150 tunový vlak musí na své lince 20x zastavit a rozjet a na každé zastávce se vymění třeba jen 5% lidí (někde samozřejmě víc). Lepší by bylo, kdyby na každé zastávce stálo 20 kapslí, člověk by přišel, nějak naklikal, kam jede, chvíli by počkal, ono by mu to vybralo nějakou kapsli, on by do ní vlezl (spolu s dalšíma řekněme 10 lidma) a odvezla by ho do cíle bez zastávek nebo třeba s jednou zastávkou - trochu jako letadla, ale celé dynamicky a automaticky (bez řidičů). Vůbec by to nemuselo být super rychlé, už jen to vynechání zastavování by trasu zkrátilo časově o desítky procent.

+1/0
4.4.2018 21:03

M35i59r38e78k 54G80a46j86e97r 5561696479420

To by bylo fajn, ale nejde to udelat na jedne koleji, takze nerealisticke. Muzete sice mit vagony, ktere budou zastavovat treba jen na kazde treti zastavce, ale pak musite dele cekat, nez prijede prave ten vas vagon. Takove varianty ve svete jezdi. Usetri to energii, ale vam to moc casu neusetri. Musela by byt aspon moznost objizdeni zastavek (zdvojena trat kolem nich), aby se vlaky mohly predjizdet. Tim padem ale vetsi riziko a naroky na bezpecnostni zarizeni zamezujici kolizim.

+2/0
4.4.2018 21:23

J43o12s85e79f 16V23a70l24a 9940413973833

a v tom je prave problem pozadavku - mestska hromadna doprava je zalozena na principu paterove trati a desetitisicoveho mnozstvi lidi dopravenych stejnou trasou sem a tam v ruznych casech. Individualni doprava malyych skupinek je pomala, draha a nevyplati se. Odpovida to zhruba taxiku ve meste

+2/0
4.4.2018 21:25

M72a87r63t59i39n 40R21u61z21i60c73k57a 1232558366647

Nerealne a drahe... sice jsou stanice, kde vystupuje a nastupuje par lidi, ale jinak jsou to desitky az stovky cestujicich, navic by stejne bezzastavkova kapsle musela cekat, nez predchozi zastavkova uvolni tunel, ... jinak by bylo nutne mit predjizdne "koleje", coz jde i u klasickeho vlaku, ktery by take nezastavoval vsude. Vlastne tento system je znam z klasicke zeleznice, kde pomalejsi/zastavkovy vlak je predjizden rychlym expresem...

Metro bez ridicu uz existuje a u zeleznice je defacto automatiky system take mozny a celkem jednoduchy...

Vlastne to co popisujete je nizkokapacitny vuz, plne automaticky a s moznosti vice jizdnich pruhu/trati.. tak nejak jste popsal automobilovy provoz, vedlo by to k zacpam, kolonam, vysokym investicim...

Pokud se mylim, rozvedte svou predstavu lepe... :-)

+2/0
4.4.2018 21:30

R87o72m98a46n 96P60o50l86á97č45e33k 5666189825

Takovou by člověk těžko hledal... I Kolbenova po dostavbě developerských projektů bude na slušné úrovni...

0/0
4.4.2018 21:58

K51a86r49e25l 93U51r16b74a46n 2444194731839

Ve skutečnosti to je nejspíše ekonomicky nevýhodné. A to nemluvím o tom, že by něco stálo vyřešit míjení kapslí navzájem. Problém je v tom, že musí každá kapsle mít vlastní zdroj pohybu (motor) a další problém je, že musíte zajistit také rovnoměrné návraty kapslí na dotyčná místa, aby se "vám tam nekumulovali lidi".

0/0
5.4.2018 9:07

J30o56s59e24f 28V50a71l77a 9970793573953

u podobnych systemu je nejvetsim problemem akcelerace a decelerace. uz klasicke ICE /TGV potrebuje mit zastavky tak 100-200 km od sebe , aby se vyplatilo. Pri maximalni rychlosti 250 km/h. jinak jenom zrychluje a brzdi. Hyperloop by mel smysl u zastavek tak 500 km od sebe. A do dneska nema CR ani 1 km trate odpovidajici TGV nebo ICE. Takze vlaky z Vidne do Berlina jezdi rychleji pres Passau a Erfurt nez pres Prahu. Nejaky hyperloop v CR je neco tak realneho jako LTE Internet v konzskem pralese

+2/0
4.4.2018 20:59

M73i52r39e91k 30G57a69j74e70r 5441786159160

Oboji je realne jako soucast rozsahlejsiho projektu, ne pouze uvnitr CR nebo KP.

0/0
4.4.2018 21:25

J79o88s30e77f 97V24a26l50a 9100363683563

kvuli vzdalenostem je to nerealne. V soucasnosti nejsme schopni ani vytvorit sit ICE mezi hlavnimi mesty. V zasade CR neni schopna ani vytvorit vlakove spojeni mezi Mnichovem a Prahou (autobus je rychlejsi) a mezi Berlinem a Prahou - Berlin-Praha je zhruba casove podobny vlakem i jizdou autem . To by mely byt priority pro stavbu ICE a o hyperloop se zatim nezajimat

0/0
4.4.2018 21:34

R73o55m68a37n 34P54o22l96á84č12e30k 5576159715

Základní problém v ČR je ten, že se musí trat postavit na zelené louce s novou trasou... Většinu tratí totiž nelze přestavet na VRT...

Problém v ČR není až tak VRT, ale počty kolejí... Pokud máme tři koleje na koridoru na Moravu, kde se motá x dálkových vlaků, do toho příměsto semtam nějaký náklad...

0/0
4.4.2018 21:57

M73a73r94t77i23n 75R69u93z49i52c56k61a 1562798306377

To je spis vyhoda, tedy kvuli stavebnimu rizeni mate pravdu, ale jinak je vystavba nove trati vyhodnejsi...

0/0
4.4.2018 22:27

T27o78m83á32š 92K32r24e61j73č58í 1755841580741

Nesmysl. Umíme to postavit, to není žádný problém, dokonce prakticky vše potřebné se u nás i vyrábí. Celý problém je v tom, že o to není zájem. Je přece lepší to dělat postupně. Napřed na 100 km, pak na 120 km, teď to místy staví na 160 km, pak na 180..... víte kolik lidí se na tom pěkně nabalí. Kdyby postavili rovnou rychlotrať, nemohli by tolik krást.

+2/−1
4.4.2018 22:23

T27o56m14á12š 45T12a73t40í41č28e14k 5260922220578

Nejrychlejší spojení je přes Prahu, sice jenom jednou (nebo dvakrát?) denně, ale je, viz trasa Berlín-Vídeň u DB.

0/0
4.4.2018 22:04

M14a27r94t27i11n 78R37u34z89i19c98k24a 1292928646117

To nemate uplne pravdu, vlastne mate, ale jen castecne, ... i u TGV, ICE mate zastavky i po 40km, dnesni lehke soupravy s rozlozenou hnaci silou (shinkansen uz v 60 letech) maji velmi dobrou akceleraci a zabrzdnou drahu, navic jde kombinovat i pomalejsi vlaky s rychlymi, kdyz spravne navrhnete trat s predjizdnymi kolejemi, nejlepe v zastavkach...

ICE3 z 0 na 300km/h potrebuje asi 20km, zabrzdna draha je cca 10km?... ale predpoklad je, ze na trati budou jak expresy, ktere budou stavet treba po 100-200km s rychlosti az 350km/h, tak bezne vlaky zastavujici po cca 50km, ale ty mohou jet treba jen 250km/h...

http://www.coatesconsult.com/files/Maglev%20vs.%20HSR%20mph%20Acceleration%20Comparison.jpg

+2/0
4.4.2018 22:24

F52r47a45n49t21i58š81e48k 88I19n22g62r 6892200457

Jenže se jedná o dlouhý a těžký vlak.Obrovská hmota pro rozjezd i zpomalení. Případné kapsle budou mnohem lehčí a změna rychosti tím pádem podstatně jednodušší. A pokud jste náhodou měl na mysli případné působení velkého přetížení na lidi, tak to bude jak u letadel, před startem a přistáním na pár minut připoutat.. Jenže to vidím tak, že i pokud se hyperloop ukáže schůdnou a ekonomicky přijatelnou variantou, tak zatímco jinde ve světě budou slavnostně otevírat první tratě hyperloopu, tak u nás budeme s velkou slávou otevírat první trat na 250km/h, navíc investičně i provozně určitě minimálně 2x dražší..

0/0
5.4.2018 6:54

M28a96r66t56i57n 95R57u33z83i17c56k88a 1822518476717

Hyperloop v soucasne podobe je tak nakladny na stavbu a udrzbu, ze nemuze moc konkurovat klasickym lehkym zeleznicnim soupravam pro VRT, trochu lepe je na tom maglev, ktery uz dosahuje rychlosti 600km/h, a hyperloop ho zatim o moc neprekonal,...

Tedy pokud navrhnete koncepcne levnejsi reseni, tak ok, zatim se nikomu nepodarilo uvest do praxe podtlakovy tunel takove delky, aby spojil nejaka mesta a ani nevycislil naklady na jeho udrzbu...

0/0
5.4.2018 11:02

P93a81v63e14l 44S39o18v24i18č81k64a 4206688905162

Pro ty, co chtějí vidět detailní komentář k Hyperloopu, včetně analýzy dosavadních "úspěchů" doporučuji na youtube vyhledat "Thunderf00t hyperloop". Najdete už docela velký počet videií, ve kterých se podrobně rozebírají různá tvrzení/pokroky/testy Hyperloopu.

+4/−1
4.4.2018 20:02

T92o52m52á66š 32T45a40t27í44č89e55k 5650682210198

Jj, tam je pěkně vidět rezavá trubka - výsledek veškerého géniova snažení! ;-D;-D;-D

+1/0
4.4.2018 22:06

T60o93m36á57š 57J55a80n36d13a 8876833906470

A přitom maglev je levnější, rychlejší, pohodlnější, flexibilnější a už spolehlivě funguje...

+2/−4
4.4.2018 19:15

M36i65l27a89n 64V14o32l60e16k 5169543526149

Rychlejší? To asi ne.

+1/0
4.4.2018 19:21

T36o97m44á33š 29J56a30n81d33a 8166633876640

Přiznávám, že jsem příspěvek trochu zjednodušil a trochu to zamotal. Vše normálně platí, krom té rychlosti.

Plné znění by ohledně té rychlosti mělo být, že pokud by maglev disponoval podobným tunelem jako Hyperloop, potom by byl značně rychlejší (teoretické hodnoty přesahují přes 3000 km/hod) - ale podobně jako u Hyperloopu by se zvýšily podstatně náklady a snížil komfort.

0/0
4.4.2018 19:28

M12i14l67a60n 29V94o79l23e36k 5799853336159

Ale kdyby měl maglev speciální tunel, tak by to byl vlastně hyperloop, ne?

+3/0
4.4.2018 19:35

T62o14m64á17š 89J98a59n22d32a 8606783826160

Ne,ne, princip pohonu obou vlaků je úplně odlišný.

0/−3
4.4.2018 19:41

M59i83l82a48n 10V24o85l95e52k 5129643356919

Lineární indukční motor. Co by na tom mohlo být jiného?

+8/0
4.4.2018 19:47

M28a72r27t12i91n 81S28m63í49š40e81k 7732932410364

Neplácejte..

0/−1
4.4.2018 20:39

M84a29r97t17i75n 46R56u78z97i50c82k42a 1302508376217

Prave, ze vubec ne, tedy jsou rozdily v konstrukci, ale jak Maglev, Transrapid i hyperloop vyuzivaji k pohonu linearni motor... rozdil je jen v tom, ze hyperloop je izolovan od atmosferickeho tlaku tak, aby jej treni tolik nebrzdilo...

Potiz je v tom, ze jak trat je mnohem nakladnejsi a izolovanejsi, tak tubus musi byt izolovan, aby udrzel podtlak...

Samozrejme muzete to hnat jako potrubni postu, ale to moc realne neni, to mnozstvi vzduch co by jste precerpaval by bylo ohromne...

+1/0
5.4.2018 10:56

M46i43r71e96k 66G40a13j95e39r 5511346859890

Maglev je spolehlive ztratovy. Ekonomickou stranku musite totiz take brat v uvahu. A pri rychlosti nad 300 km/h je odpor vzduchu prilis velky a jeho prekonavani drahe.

0/0
4.4.2018 21:27

M50a21r25t94i86n 88R75u65z18i55c92k76a 1892838806517

Jako u letadel?

0/0
5.4.2018 11:12

O53n16d27ř15e67j 83V16a63r37o39š54č76á73k 9311850947447

Proto letadla létají tak vysoko...

0/0
5.4.2018 19:47

M63i13l62a92n 66V64o41l80e27k 5689533866269

Ano, proto skončil Concorde. Ovšem letadla mají tu výhodu, že jim roste jen ten odpor vzduchu, nemusí se budovat celá dražší dráha.

0/0
5.4.2018 19:49

M25a85r96t78i34n 83R49u78z36i22c80k69a 1272238666897

Doporucuji zhlednout dokument o rekonstrukci letistni drahy, ... Mnozstvi betonu co je pouzito v ruzyni na drahu, by stacilo na dalnici z Prahy do Brna...

Pokud nemluvime o travnatych letistich ala Letnany...

0/0
7.4.2018 17:12

I70v72a91n 89M23a95r27e26k 6194728872

Žádná "novinka" , stačí jen okopírovat osvědčenou potrubní poštu, a rozměrově ji přizpůsobit k přepravě osob. 8-o R^

0/0
4.4.2018 19:09

V58á61c79l67a90v 76P40o60u30s92t34k51a 3590811622

To už zkoušel Cimrman a moc dobře to nedopadlo.

+2/0
4.4.2018 20:04

J92a85k49u35b 75M93a67t88o37u54š 3565692982153

Tak dne jsme dál a jsme schopní vyvinout software, který nebude pouštět lidi proti sobě v jedné trubce a pak bude vše v pohodě.

0/0
4.4.2018 21:25

O23n18d30ř72e13j 80Š86i58m80e30k 5483342887258

Jak můžou být konkurencí Muskovi, když on hyperloop už dávno neřeší, pouze přišel s konceptem a nemá žádnou firmu, která by to řešila... To je zas nadpis...

+15/0
4.4.2018 19:06

A40d87a20m 98H13r73n69č50i32ř51í82k 1607131141208

Přesně tak. Jediné co Musk, alespoň podobné, dělá je The Boring company a jejich tunel pro sáně/kabiny, žádný hyperloop.

+1/0
4.4.2018 20:20

M67a85r62t32i40n 57R88u52z63i10c11k42a 1532618596207

konkurence ve smyslu konceptu, tohle je vlastne klasicky maglev vlak akorat v podtlakovem tunelu, ... Muskuv koncept je spise velka potrubni posta (laicky receno)...

0/0
4.4.2018 22:29

M45a15r57i88á33n 80W86á28g76n62e39r 8573267677925

http://www.hyperloop-info.sk/

0/0
4.4.2018 18:39

T22o11m95á58š 88T90a44t45í60č40e86k 5760542510238

http://www.nejvtipy.cz/

+1/0
4.4.2018 22:11

P58e15t26r 92L92u36k31á27š 4905894326335

Nemuzu se zbavit pocitu, ze cely hyperloop je slepa vetev a ze tudy cesta urcite nevede....a nebo sem proste jen konzerva bez rozhledu do budoucna :]

+6/−3
4.4.2018 18:36

L74u23k88á94š 39J62a13n51d53a 2628260240

Myslím si, že by do toho Musk nešel, kdyby v tom neviděl potenciál.

+1/−1
4.4.2018 19:04

M59i15l28a80n 44V81o66l37e23k 5609693456309

Tak jak vidíte, FINANČNÍ potenciál v tom vidí i jiní. To ale neznamená, že to není slepá větev.

+2/0
4.4.2018 19:08

Š94t50ě11p31á78n 72D83o74l11e49ž16a97l 2366441335912

Musk do toho nešel, pouze dal k dispozici koncept..

+6/0
4.4.2018 19:51

P35a98v98e98l 96S22o58v53i63č88k77a 4396618865532

Technicky vzato jen dal nové jméno 100let staré myšlence. Ten koncept vymyslel už Robert Goddard...

0/0
4.4.2018 19:56

J28a47r92o17m83í40r 67M77a60y76e17r 1611782839578

Mrkněte na projekt Swissmetro. Je to hodně podobné tomu co vymyslel Musk, akorát Švýcaři zjistili, že by to bylo příliš drahé I na ně.

0/0
5.4.2018 0:30

M51a55r67t37i24n 63R57u85z76i40c61k33a 1912268846397

Tak tomu neverim, proste je treba na sebe upoutavat pozornost, jinak nebyde tak popularni,... bez pozornosti by dopadl jako kdejaky jiny prukopnik o jehoz jmeno nikdo nezavadi...

Je jako J.Verne v moderni dobe,... treba nekdo diky pozornosti se toho chyti a zafinancuje a neco treba vyjde...

Nebo myslite, ze se nekdo ohledne bez pozornosti za treba zakladatelem Nokie, nebo IBM,... ne, dnes se pise jen o tom, kdo ziska pozornost, jeho knihy se ctou, ten ma fanousky a podporovatele...

Hyperloop je vlastne jen spojeni Maglevu a potrubni posty s nizsim trenim o atmosferu... vse uz bylo vynalezeno, fungovalo,... jen misto vyvoje predem pred popularitou, je popularita pred vyvojem...

0/0
5.4.2018 11:11



Najdete na iDNES.cz