Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili významná pochybení při kontrole masných výrobků, které se objevily v letákové akci Penny Marketu. Jednalo se o uzené maso a klobásy ze Slovenska. Penny je bude muset z nabídky obchodů stáhnout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L67a48d78i78s54l57a87v 98P43í56s25a59ř91í80k 9233621753146

U klobás to pochopím, tam lze lecos namíchat, ale uzené? Jedině škrob a vodu, nemělo by to uzené být označené jako dietní nebo light ? Ale je obtížné dostat vodu do špeku, proto je anglická buď je vařená nebo za160Kč.

0/0
23.5.2018 7:54

K32a34r23e86l 36D69r89d35a 6624762197

Tak to mě také dostalo, pochoutky přímo ze Šervůdu. Celé to zatím vlastní Penta a je to podnikání dost ztrátové. Masaryčka a přebetonování Prahy je lepší byznys.

Značka Schneider byl Masokombinát Plzeň a tak je na českém trhu zavedena. Nyní to vlastní Slováci pod Pentou. Výroba v Česku byla ukončena, Češi propuštěni. Výroba jede na Slovensku a v Maďarsku. Do Čech se to vozí jen jako zavedená česká značka.

Dál to jede pod Pentou, ale Penta to hodlá prodat.

Tak koukám na tu Masaryčku a na Wiki je pěkná kritika. Jen nafouklá bublina i s celou Matou Hari. Praha dostane 90% "vody", zisky bude mít Penta. Je to o neschopnosti vedení Prahy jednat na rovinu s developery.

Na tom Moravském z Penty lze docela dobře odvodit, jak kvalitně bude vyřešen ve prospěch Pražanů prostor kolem Masaryčky. ;-)

(O to víc mě mrzí, že absolutně nerozumím, co je zde za falšování? Na to je zde málo informací.)

0/0
18.5.2018 17:45

L17e92o14š 61N40a67v85r28á90t70i96l 9433380615145

takhle vypada krmeni obyvatel v rezii Penty

+1/0
18.5.2018 14:41

J64i35n63d58ř37i25c83h 74Š10k35o44p15e71k 4695711600535

To je přesně ten případ, kdy by pokuty měly být nastaveny tak, že při druhém podobném prohřešku sankce prodejce zlikviduje

+1/0
18.5.2018 13:10

K36a68m74i70l 96S67e30d83l78á33č23e98k 1666979586371

Poměrně originální přístup. Normálně se podnikatelské subjekty usměrňují, ale rovnou je likvidovat, to by bylo pošušňáníčko. Vždycky škrtem pera propustit několik tisíc lidí a způsobit miliardové škody. Přesně tak se na tu prosperitu musí. Zaklekávat. :-)

0/−1
18.5.2018 22:34

K98a54r15e59l 62D50r73d12a 6314432897

Koukám na Wiki, co je maso. 70% vody, 15-20% bílkovin, až 40% tuku. Co se vám vlastně nezdá? Jaké falšování? ;-)))

0/−1
18.5.2018 12:12

M78a24r59e58k 25V98a98l74í17k 5776347418223

Voda vs přidaná voda... Ve složení se píše všechno to, co se do výrobku přidává. Je čas procitnout ;-)

+2/−1
18.5.2018 12:53

K63a91r38e65l 55D75r55d29a 6834512307

Vypadá to, že vše co je psáno odpovídá skutečnosti podle zákona. Stále vyhlížím někoho, kdo mi to falšování vysvětlí. Z dostupných informací je vše vlastně OK. Vcelku kvalitní klobása, mizerné Moravské. Takových produktů je plný český trh a nikomu to nevadí.

0/−1
18.5.2018 17:34

M94a69r39e19k 45V88a60l21í48k 5526317838133

Falšování je v tom, že deklarovali na obale 70% masa, ale ve skutečnosti bylo 52%. To je prostě podvod, platím za něco, co nedostanu.

Lidi kupujou i horší potraviny, ale jde o to, že obal to deklaruje. Pokud si dobrovolně koupím šunkový salám, kde je podle obalu 30% masa, tak je to moje věc. Ale pokud si koupím šunku, která deklaruje 90% masa a taky si za ni adekvátně zaplatím, budu naštvaný, pokud bude mít ve skutečnosti jen 30%.

Nechápu ten mínus na můj komentář. Nechápete rozdíl mezi přirozeným obsahem vody v mase a v přidané vodě, aby narostla váha a zákazník zaplatil za vodu za cenu masa?

+3/0
19.5.2018 0:06

K26a45r74e35l 85D94r45d70a 6874592837

Ten minus jsem dal za "čas procitnout". Nemyslím, že právě o to se tady snažíme. :-)

Píší 70% vepřové kýty. Ta kýta-maso může mít 30% tuků a 25% šlach. Čistého "masa" v tomto produktu musí být min. 31,5 %. Laboratoř zjistila 52,8%. Podle mě, výborný výsledek. ;-)

Jsem laik, tak jen hádám. Jak probíhá měření? V hotovém produktu mohu zjistit obsah bílkovin. U směsek musím umět rozlišit, co je hovězí, vepřové, koňské, kuřecí, myší a potkaní. Musím umět rozlišit přidanou bílkovinu. Pak bude existovat nějaký přepočet na "průměrnou svalovinu". Podle vyhlášky je "maso" 45% svaloviny a 55% tuků a šlach... Je otázkou, zda vyhláška reguluje pojem "maso" i v reklamě, což je reklamní sdělení na obale.

Tedy tvrdím, že jsem použil 124 g masa na 100 g produktu - ale je to jen reklama. K tomu v závazném tvrzení dle zákona uvádím jen vepřové maso a vepřové sádlo a vepřovou bílkovinu! Varování je to sádlo. Tedy moje "maso" bylo tučnější než 30% a musel jsem tuk navíc deklarovat. Na obsah masa by mohl ukazovat obsah bílkovin 15-20%. Jenže tady je pro "lepší dojem" doplněna bílkovina. Jako zákazník netuším nic, mám v ruce jen nezávaznou reklamu "124 g" - nic neříkající nesmysl.

Libové vepřové obsahuje cca 70% vody a 30% tuku. 31 g mohou být šlachy. Řekněme, že mi stačí 100 g pěkného vepřového a už mohu tvrdit zákazníkům, že jsem použil 124 g masa.

Testem se dobrali 97,2 g masa. Pěkný výsledek v toleranci. Že jde o podvod ukazují spíš ty přidané bílkoviny, kde se výrobce pokouší lhát o množství svaloviny.

Podle mě, až dojde na pokutu, tak odhaduji, že si výrobce tyto výrobky obhájí, že neporušil nic. Pokud SPZI tvrdí, že jde o podvody, měl by zveřejnit podrobnou zprávu s výsledky měření. (Což nechce z důvodu sporu státu a výrobce udělat.)

0/−2
19.5.2018 7:35

M17a31r88e59k 10V48a30l49í15k 5236687648873

Pletete do sebe strašně moc věcí... Mám pocit, že v potravinovém průmyslu nepracujete.

Měření jsou velmi spolehlivé a pracují na několika úrovních. Odhalí, co bylo přidáváno, a co ne, dokážou taky zpětně zjistit, kolik použili masa na 100g hotového výrobku. Ty metody jsou dneska dost přesné a umí toho mnohem víc. Doporučuju dívat se na pořad ADost na Streamu, tam pro laiky odhalují, co všechno jsme schopní z měření zjistit.

Nejdůležitější je, abyste věděl, že všechny ty měření počítají s maximálníma tolerancema ve prospěch výrobce. Takže ve skutečnosti toho masa naměřili míň, ale museli započítat nejistotu měření a toleranci, takže výrobci připočítali maso navíc a vyšlo jim těch 52,xx%

Uvádí 70% vepřové kýty, ale měření odhalilo 52%. Netahejte do toho maso, svalovinu, tuk, šlachy... Ten úřad řekl laické veřejnosti, co zjistil. Tedy že místo 70% masa bylo ve skutečnosti 52%. Žádné podrobnosti o tuku a dalších složkách masa v tom nejsou, tak si je nedomýšlejte. Dost vám to pomůže.

Zpětným testem se dobrali, že použili míň masa, než deklarovali. Zase hledáte složitosti a nepochopitelně tvrdíte, že je to v toleranci. Tolerance je v jednotkách procent podle druhu složky, ne v desítkách, takže je to absolutně mimo tolerance.

Výsledky měření se nezvěřejňují nikdy, dřív se ani neříkalo, kdo v čem pochybil, jen se to stáhlo. Dneska už se to zveřejňuje a dokonce i s podrobnostma, protože to lidi chtějí vědět.

A konečně poslední věc... Není to zas tak staré, ale platí, že co se uvede na obale, MUSÍ být pravdivé, jinak jde o klamání spotřebitele. Reklama musí být pravdivá, lživá reklama je dnes trestná...

+3/0
19.5.2018 12:14

K60a32r85e92l 30D24r75d87a 6654522707

Nedělám do potravin. A Dost! či dTest beru jako zábavu. Moji kamarádi z Potravinářské fakulty se testům potravin v médiích a nesmyslným výrokům až příliš často vysmívají. Testy iDNES - dTestu jsou roky pověstné neodborností...

Věřím, že laboratorní rozbor je dnes přesný. Výsledky neznáme. I zde může jít ale o výklad výsledků a subjektivní spekulace.

Stále se motáme kolem pojmu "maso" podle zákona. Podle vyhlášky nejde o libovou svalovinu s tolerancí 50 a 55%. Pokud mi výrobce tvrdí v reklamě, že použil 134 g masa. Je to líbivé a říkat si to může. O kvalitě to ze zákona nic nevypovídá.

Pokud mám pak výsledek testu, který mi tvrdí, že našel falšování 10-20% obsahu "masa", mám to za nesmysl.

Bez podrobného vysvětlení se nikam nedostaneme. Vaše subjektivní názory neodpovídají zákonu (pojem maso). Neshodneme se. ;-)

0/−1
19.5.2018 19:54

M19a15r66e69k 10V44a98l15í20k 5386697248493

Zajímavé... Mám 2 kámošky, které studují nějakou tu potravinářskou výrobu na VŠCHT a s těma testama nemají problém. Vtipné můžou být interpretace novinářů, ale laboratoř a metody jsou odbornostně ok. Možná klasika typu, co člověk - to názor...

Zkusím to říct jinak... Pokud najdu v Moravském uzeném dohromady 48% látek, které nejsou svalovina, tuk, kůže apod (takže třeba škrob a přidanou vodu), pak je tam max 52% masa. A ani nemusíme řešit detaily a tolerance. ;-)

+1/0
20.5.2018 17:26

V55l96a78d86i42s33l80a39v 51Ž53i20d19e16k 3788280270

A bylo to maso dle českých norem? Tedy bez kůží, šlach a tuku. Jestli ano, tak to vypadá, že špatně spočítali obsah tukové tkáně při výrobě.

0/0
18.5.2018 10:16

K49a78r49e61l 88K24u11k43o20v20i44č 3988285188

Nejak mě hlava nebere když je to kus masa,uvádí se podíl masa 70% a najdou jen 52,8%masa. Co je ten zbytek???Chápu třeba vodu ale že by ji tam bylo pridáno přes 40%?8-o Dekuji za vysvětlení

+1/0
18.5.2018 8:22

V90l80a45d52i69s49l83a33v 44Ž55i42d63e40k 3868490290

Tuk (sádlo dle českých norem není maso), voda a sůl.

0/0
18.5.2018 10:13

K30a94r47e25l 95D37r36d14a 6394212977

Především tady nikdo neví, podle čeho se bere pojem "maso". Argumentace o procentech masa, dokonce změřeného je odborný nesmysl. Patrně se testuje obsah bílkovin a pak to pro média někdo přepočítal na "maso". Jsou to ale takto dost nesmysly. Tak hlavně, že víme s jistotou, že byl odhalen podvod. ;-)

S takto podivným textem o tom dost pochybuji.

0/−1
18.5.2018 17:49

K59a77m51i51l 45S86e81d14l35á85č71e33k 1846629196911

Tady je postup určení obsahu masa ve výrobku. I když je to staré, tak by to mohlo odpovídat. Kontrolovat zpětně se to pak dá asi obdobně.

http://www.cszm.cz/clanek.asp?typ=1&id=898

0/0
18.5.2018 22:42

K98a41r67e28l 63D27r24d81a 6174932877

Stále stejná vyhláška, pokud mám tuk u vepřového do 30% a šlachy do 25%, mohu tvrdit, že to vše je "maso". Což je pro prodej výhodné a nic nefalšuji.

0/−3
19.5.2018 6:50

K96a91m30i66l 10S27e13d96l51á39č30e55k 1916169116861

Ano a pokud jsou tyto hodnoty vyšší, tak podle dané vyhlášky musím deklarovat zvlášť navíc tuk a šlachy. Stále ale platí, že kontrolní orgán je zřejmě schopen takto určit, kolik procent výrobku je tvořeno masem (maximálně).

0/0
19.5.2018 12:40

K20a38r95e15l 57D76r73d19a 6894572137

Podobné moravské jsem koupil u pultu v Albertu. Zdálo se mi to jako vepřová kýta. Akce za 14,90,-. Pak jsem nevěřil. Obsah masa 60% + škrob.

Plno o patření, jak se má co označovat... Může mi někdo "z kontrolorů" vysvětlit jak si mám u pultu s uzeninami v Česku vybrat výrobek podle kvality a složení? Natož podle alergenů? ;-)

"Obsah masa" se poprvé začal uvádět na uzeninách v LIDLu. Jako reklama dobré. Jinak údaj o ničem. Docela mě překvapuje, že to umí SPZI změřit, přepočítat a hodnotit. To je na to nějaká norma, co má vyjadřovat údaj "obsah masa"? (Protože "maso" podle EU vyhlášky může mít 55% "tuku a šlach" u vepřového a 50% u hovězího. Tak je pojem "maso" zcela vágní výraz.) Tak co vlastně SPZI měří? Pokud se pohybuji v toleranci 50%, nejsou vyjádření SPZI o falšování při rozdílu cca 20% nesmysl? ;-)

0/0
18.5.2018 6:58

K13a71r80e58l 30D78r85d63a 6104372437

Co vím, tak výrobní linka dnes umí namixovat výsledek s velkou přesností. Výrobce kouká, aby využil maximum možného a nic neporušil. Chemie. Tak je mi divné, jak snadno SPZI "odhaluje pachatele". K tomu neodborné výrazy a vychází mi, že jde o účelová zjištění, co s realitou a skutečným falšováním nemají mnoho společného. ;-D

0/0
18.5.2018 7:04

M42a13r39e70k 12V90a22l30í39k 5326577688463

Pak jste si koupil Moravské uzené a za maso jste dal 24,90 R^ Číst složení se vyplatí, protože za tu cenu jste mohl mít šunku nejvyšší jakosti.

0/0
18.5.2018 8:30

K17a97r14e40l 92D88r58d84a 6504952347

Číst složení na pultu je kapku problém... Když se tady dělají kontroly, tak bych chtěl vědět jak se mohu jako zákazník orientovat? Na pultu jde buď jsou o miniaturní popisy, nebo údaje na vyžádání. Všechno špatně.

(Kde jste vzal 24,90?)

0/0
18.5.2018 12:10

M21a86r38e91k 22V58a13l70í25k 5186477828843

Jo, údaje na vyžádání no... Není zbytí.

14,90 stojí 60% masa, takže 100% masa stojí 24,90. Podle toho, co píšete, je zbytek škrob, voda a další chemické látky a to si platit asi nechcete... Maso má prostě nějakou minimální cenu a snížit jde jen tak, že v tom množství bude míň masa.

0/0
18.5.2018 12:45

K28a54m26i49l 52S49e15d97l40á86č69e71k 1926449676741

Jenomže SPZI se musí řídit českou legislativou. U nás je za maso považována svalovina.

+1/0
18.5.2018 8:31

K26a56r13e20l 26D21r97d29a 6954222917

To je česká legislativa převzatá z EU. Tak se ptám, podle jaké vyhlášky se konkrétně tato tvrzení zjistí? "Maso" podle mě není jen svalovina. To je mj. smysl této reklamy. Zákazníci si myslí, že jde o svalovinu, výrobce ví, že jde i o "odpad". Proto uvádět na produktech "obsah masa" je nesmysl a podvod už z principu.

0/0
18.5.2018 12:07

K48a72m50i91l 90S57e61d90l87á90č28e97k 1806349416751

Myslím, že je to 326/2001 Sb.

§ 10

"...masem pro výrobu masných výrobků (se rozumí)...kosterní svalovina jednotlivých živočišných druhů..."

0/0
18.5.2018 22:29

K29a62r75e64l 54D92r54d14a 6194272867

Ale do 50% (55%) tuků a šlach je to stále "maso" a že to nebyla libová svalovina se na obale uvádět nemusí. Viz tabulka č. 2 této vyhlášky.

Pokud se výrobce pohybuje "v obsahu masa" s tolerancí "50%", tak rozdíl 10-20% není podle mě falšování. ;-)

0/0
19.5.2018 6:47

K71a36m15i53l 98S59e57d57l45á49č98e78k 1536949636421

Předpokládám, že z obsahu bílkovin a kolagenu zjistili, kolik je obsaženo maximálně masa a toto číslo bylo nižší, než to deklarované na obalu.

0/0
19.5.2018 12:37

V43l49a37d50i44s61l65a15v 74Ž91i12d73e61k 3108240850

Tady nejde o maso dle EU norem, ale dle českých.

+2/0
18.5.2018 10:13

K47a57r11e42l 40D54r78d97a 6124802457

Jedeme podle EU.

0/−2
18.5.2018 12:10

D22a85n29i35e37l 14A57d91a47m 2147520931693

A takto je to s většinou průmyslově vyráběných potravin. Jogurty jsou oslazená škrobová voda s přídavkem mléka, "smetanová" zmrzlina je z rostlinných tuků, tavný sýr je "roztíratelný", protože je plný vody,...

A tyto šizené šunty se prodávají jako výdobytek moderního stravování, jako "LIGHT" PRODUKTY, KTERÉ JSOU PROSPĚŠNÉ PRO ZDRAVÍ.;-D

+1/0
18.5.2018 5:43

J61i52ř52í 84Š72t20ě98r44b16a 9673342737955

očekávat kvalitu u taveného sýru je asi trochu mimo, ale tento segment neznám. Nicméně české jogurty jsou na trhu kvalitní, na tom trvám, samozřejmě nabízejí se i levné šmejdy a dokud o ně lidé mají zájem, nabízet se budou..

+5/0
18.5.2018 6:15

D60a61n96a 36P50o31l18a33n60e56c81k53á 3976315667405

Cokoliv, co je light - nekupovat. Náhražky bývají škodlivější, než je trocha těch kalorií navíc. Pokud stojí "polárkový dort" 19 Kč, kvalita se od něj očekávat nedá. Musíme prostě číst složení a kupovat jen ověřené potraviny.

+4/0
18.5.2018 7:55

K61a43m93i72l 37Ž31i41ž19k71a 9404768161

Co si objednali to dostali.

0/−2
18.5.2018 5:14

J49a60n 33F31o98r85g82á48č 7684851560693

A pokuta je stála kolik?

0/0
18.5.2018 4:55

K50a70t40e85ř22i33n39a 26D36r16a84h36o24k12o65u83p55i57l74o26v98á 9196461772183

Vy je nechápete. Jsou to filantropové. Řídí se pravidlem: Co tě nezabije, to tě posílí. :-/

+2/0
18.5.2018 1:06

L23u66k50á60š 26F68o30k56t 5804492969153

ňam ňam :-P

0/0
18.5.2018 0:45

J14i13ř85í 13S62c13h83m76i77d73t 5330693824395

Jak říkala moje babička papír snese všechno a peníze jsou taky jenom papír a to měly etikety pomoci zákazníkovi v orientaci při nakupování, alespoň měl zákazník dobrý pocit, že si koupil poctivou klobásu;-).

0/0
18.5.2018 0:10

P31e18t48r 56Č82e30r78v69e53n12ý 3826441852185

To, že kupuje poctivou klobásu poznal podle toho, že je přibarvená nebo podle obsahu glutamátu sodného?

Ale zase je pravda, že bývají na pultech obchodů k vidění daleko horší klobásy (dle složení).

+3/0
18.5.2018 7:44

F79r31a21n26t61i30š51e73k 96V48r35á84n76a 5949772903581

Neustále se brečí kvůli plýtvání a tady ničí obrovské množství potravin jen kvůli 18% rozdílu obsahu masa Rv

Stejně každý ví, že ty deklarované hodnoty jsou imaginární, stejně jako deklarovaná spotřeba paliva u aut. Prostě zákazníci slyší na vysoké obsahy masa, tak jim tam to číslo napíšou, ale levné akční maso takovéto hodnoty reálně mít nemůže.

+1/−7
18.5.2018 0:00

J12i14ř42í 48S51c86h36m46i24d69t 5280933164815

Takže podle vás se může švindlovat, když se obecně ví, že se stejně švindluje8-o opravdu zajímavý přístup;-D to bychom mohli rovnou ty popisky na zboží zrušit úplně a opět by se ušetřilo;-).

+3/0
18.5.2018 0:13

D51a86n32a 56P35o10l36a30n56e53c53k23á 3696645347275

Proč hned ničit? Vrátit zpátky dodavateli. Předpokládám, že tu lživou etiketu tam nalepil on.

0/0
18.5.2018 7:57

J74o37s15e59f 94Š17o48l92t19e13s 8264198780783

To uzené je prasečina, ale u té klobásy mi to přijde spíš jako omyl než úmyslný podvod.

0/0
17.5.2018 23:53

K64a50m50i22l 35S58e55d47l34á46č45e42k 1496179306761

Jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi balíčkem moravského uzeného a balíčkem klobás?

0/0
18.5.2018 0:01

J59o31s86e28f 61Š78o10l95t77e34s 8764528760703

Rozdíl je poměrně značný. Ostatně četl jste ty hodnoty? U klobás spíš jen někdo zaměnil hodnotu použitého masa za hodnotu masa v sušeném výrobku. To u toho uzeného to už omyl není, tak je to jasně úmysl.

+1/0
18.5.2018 0:06

K58a84m18i30l 94S97e74d45l27á88č83e35k 1296849826451

Jo Vy narážíte na ty hodnoty. No je to možné.

0/0
18.5.2018 0:11

T85o61m73á56š 34R26e22k10t54o86r 1978734507769

Tak u nák když se udí tak v tom mase je jen malá část tuku nebo skoro žádny, tomuhle neříkáme uzené ale špek...

0/0
17.5.2018 23:28

J73a47n 26M39a48t69o96u31š28e45k 9502407465139

Tož...ilustrační foto je fajne :D

0/0
17.5.2018 23:27







Najdete na iDNES.cz