Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Z New Yorku do Londýna za tři hodiny, nadzvuková letadla se vracejí

Americký startup Boom Technology vyvíjí dopravní letadla, která budou létat nadzvukovou rychlostí. Doba letů na dlouhé vzdálenosti by se tak mohla zkrátit až o polovinu. Firma chce letadlo uvést do provozu v roce 2023.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M12a33r16t31i58n 61G75r21o55c71h73o72l 7926468256781

tohle není o ekonomice ale o politice ... a jestli jim FAA nedá licence a registraci, což není nikdy jisté, i kvůli vlivu politiků, může jít od začátku o tunel ...

0/0
8.6.2018 19:27

R40a51d82i12m 25N97e90b77e48l 5826855409329

Všechno je o ekonomice! Jestli se jim podaří provozní náklady přiblížit nákladům klasických letadel, mohlo by to fungovat. Jinak tomu záměru nevěřím a dopadne podobně jako Concorde, nebo se spíše vůbec nedostane do realizace.

0/0
2.6.2018 8:20

K32a66r54l 24R29i18e80g52e43l 4544542288876

Presne...ndes se na zapade pocitaji u kazdeho slozitejsiho a na investice narocneho vyrobky tzv. LCC - Life Cycle Cost ...naklady po celou dobu jeho zivotnosti, vcetne jeho sesrotovani ci recyklace. Tz. ze se primarne nedostane do pokrocileho vyvoje vyrobek ktery neslibuje ekonomickou navratnost.

0/0
3.6.2018 12:44

M35a15r28t55i21n 22K79u48č98e70r69a 8669109179172

No predtim to skoncilo ne kvuli te jedine nedode, ale predevsim ceně

Proc predpokladaji,že teď to bude jiné ?

Technologie je sice dale nez pri vyvoji te prvni generace nadzvukovych dopravnich letadel , ale ze by snizili cenu az takhle se mi nezdá.

0/0
1.6.2018 20:41

J79a22r91o34m25i48r 51F15a47r31e94k 4692593977

Berte to tak. Oni budou mít nějakou dobu co dělat a z čeho žít. Velké firmy si ověří, jestli je už vývoj dost daleko aby to mělo smysl (z ekonomického pohledu).

No a my se máme o čem bavit a idnes vydělá na reklamách.

Já tam nevidím jediný negativní bod, samé pozitivní :)

0/0
1.6.2018 20:51

M49a56r70t78i12n 18K23o76l66a83c20e19k 5869167253573

Podle toho, že se toto téma skloňuje nejméně 5 let, tak jsem doufal, že už aspoň existuje funkční prototyp připravený na certifikaci.

Obávám se, že jde o podobný princip jak se studenou fůzí (vědci už 40 let tvrdí, že za 20 let bude tato technologie použitelná)

Vracejí? jen na článcích novinářů.

+1/0
1.6.2018 7:52

J23a52r35o46m23i47r 74F76a10r89e78k 4142163747

Ja jen.... nadzvukova dopravni letadla uz tady byla. Jestli se zase vrati, zalezi jen na cene, na nicem jinem. Nemyslim si, ze by to tento start-up dotahl do konce, spis to cele nekdo koupi, pokud to bude vypadat nadejne. Prirovnani se studenou fuzi znacne pokulhava. Studena fuze jeste nebyla ani prokazana a radi se spis do kategorie mytu.

+2/0
1.6.2018 8:19

M57a52r38t21i71n 27K52o46l38a37c71e98k 5249677403383

Prokázaná byla, jen neexistuje konstrukční řešení, které by ji mohlo uvézt v průmyslovou praxi

0/0
2.6.2018 17:49

T41o27m40á16š 47K31o46t55í23k 9206563403366

A nepletete si to s horkou fúzí? O té se skutečně hovoří desítky let. Studená je poměrně novinka a po prvotním senzačním oznámení se ji nikdy nepodařilo ani ověřitelně zopakovat.

+1/0
2.6.2018 22:20

J40a22r85o86m78i14r 43F38a63r85e45k 4752943987

Nebyla prokazana, probehl jeden experiment, ktery nebyl nikdy uspesne zopakovan a jehoz vysledky byly zpochybeny.

Patrne mate opravdu na mysli termojadernou fuzi, ktera byla jasne prokazana a zarizeni pro jeji dosazeni a vyuziti uz je ve vystavbe (ITER).

0/0
4.6.2018 11:32

H87o18n84z75a 75P62o42s59t 4509729879435

Problém s konkordem byl že byl Britsko-Francouzký, takže to USA zakázali s výmluvou na hluk. Takže ty konkordy živořily s lety do Jižní Ameriky, kde ta bohatá klientela samozřejmě tolik nebyla. Při první nehodě, za kterou to letadlo ani nemohlo, to pak odpískali.

0/−2
31.5.2018 22:51

O51n14d17ř74e26j 13Z41e88m96a10n 5400854378799

Proč někteří musí i těmto věcem vymýšlet konspirační teorie?

0/0
1.6.2018 1:06

M61i33r96e87k 76G29a11j54e50r 5551346129710

Ale netriskaly, když už letěly nadzvukovou rychlostí.

0/0
31.5.2018 19:25

G60e77o79r36g 45K16o25m10b86e58r77e70c 9594911666981

idealisti, staci pripomenout Boeing 787 Dreamliner.

Start 26. April 2004 - prvni let 15. December 2009 do provozu 26. October 2011

+1/0
31.5.2018 14:30

O20n83d45ř88e34j 61Z96e27m74a98n 5660314138619

A stačí se jen podívat kolik problémů s nadzvukovýmy letouny měli a mají velké firmy co mají s nadzvukovými letouny bohaté zkušenosti, civilní sektor je prostě něco jiného.

0/0
31.5.2018 14:40

V34a69c77l39a27v 42V49a61v15r10a 3437544185967

Concord byl jediný nadzvukový letounek. Poprvé vzlétl v r. 1969 a skončil ve 2003. Vyrobeno bylo dvacet letounů a vznikalo to v projektu Británie a Francie. Jistě cena letenek nemohla být lidová. Polud nebudou létat nadzvukově letouny pro 300-400 lidí, bude to stále drahé. Tedy pro Evropany rozhodně.

Letět "normálně" ekonomicky 8 hodin z Chicaga do Amsterodamu se také dá. Létám občas z Tampy do Zurichu ale je to k nevydržení. Pohodlí = nula.

0/−1
31.5.2018 15:44

J11o27s50e40f 94T58r88ö35g91l 8869282706536

Hlavně Concorde spotřeboval na jednu zaoceánskou cestu skoro 100 tun paliva a dopravil 100 cestujících. Dnešní obří pomalejší letadla mají spotřebu srovnatelnou, ale letí 500 i více lidí. Na ceně letenky to musí být znát.

+2/0
31.5.2018 15:58

O28n39d28ř41e25j 43Z64e55m26a46n 5890234378819

Jediný civilní...

0/0
31.5.2018 16:34

J76a44n 82P83a33v27e52l 8193762978486

1) https://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

2) Zapomeňte na rozdělení prasečkák-byznys. Tímhle poletí všichni byznys a ceny letenek budou odpovídající. Uživí se to jen na pár linkách, neboť jen na pár lítá dostatek bohatých. Ale podle mě, linky jako Tokio-San Francisko, Tokio-New York, New York-Londýn/Paříž (později podle mě i linky do Číny) by měly najít dostatek cestujících, co jsou ochotni připlatit za rychlost.

0/0
2.6.2018 9:52

J80a71r66o75m80í52r 46H39l23u77b18e86k 2706250234911

Jsem sice technik, ale ne přes letadla, přesto jsem TU 144 a Concord považoval za vrchol letecké techniky. Všechno je nebezpečné i samotný život. Vojáci mají ještě sofistikovanější stroje, ale ty neslouží k přepravě pasažérů, ale k zabíjení, což je mnohem nebezpečnější

+1/0
31.5.2018 14:25

V63a46c70l34a92v 15V44a60v52r24a 3527454865297

To's toho moc neviděl.

Vzpomeň na TU104 a to jak jim chcípaly motory. To byl teda vrchol techniky a hlučnost?

+1/−1
31.5.2018 15:46

K10a85r19l 63R27i93e83g82e58l 4704192698896

To byl puvodne jen takticky bombarder u ktereho Tupolev jen zvetsil trup...

0/0
1.6.2018 13:47

R52i62c65h73a95r61d 12T38o26m23e60č76e55k 7786615406291

Fantastické, velmi nákladné a nebezpečné. Ověřeno v Evropě v letech 1969-2000.

0/−9
31.5.2018 13:27

J98a32n 86C77e90p88e86k 1834156590

Dnes jsou nové technologie, podstatně levnější. Co je na tom nebezpečného?

+5/0
31.5.2018 13:33

M68i62l87a75n 32N95ě73m69e10c 1605850706906

Nákladné ano, co do bezpečnosti není ověřeno nic. To, co sundalo toho Concorda v Paříži, by se u podzvukového letadla mohlo stát taky.

+9/0
31.5.2018 13:36

J66a96r57o92m49i65r 27C37h14a96l39o88u70p67k64a 4849747845187

Concordy měly dohromady na 84000 letů a z toho jednu jedinou nehodu, zřejmě si dokážeš spočítat, jak moc byly bezpečné...

+8/0
31.5.2018 13:46

O77n96d78ř51e54j 97Z88e79m55a64n 5650584988719

A nespočet technických poruch kdy to letadlo a hlavně lidé nemuseli přežít. Z tohoto pohledu to je taky něco čím to letadlo oproti jinými vyčnívalo.

A vzhledem ke konstrukci se to moc jiným letadlům s tím páskem stát nemohlo...

0/−2
31.5.2018 14:03

P10a16v98e31l 89S36o22v19i18č51k34a 4826778915162

Jaké poruchy konkrétně myslíte? Nepletete si to s TU-144? U toho pásku je to diskutabilní, ale i kdyby tomu přispěla konstrukce Concordu tak s tále - jedna nehoda za tolik letů...

+1/0
31.5.2018 14:52

O13n12d44ř75e21j 85Z81e88m98a77n 5500934678379

Tu konstrukci zesílili po řadě problémů s tou nádrží, řešili problémy s netěsností apod...

Nevím už jak se ten dokument co jsem o to viděl jmenovala, ale týkal hodně i zákulisí jeho provozu a bylo jasně vidět že udržet je v provozu byla noční můra, taky tam bylo zmíněno jak blízko bylo někdy ke tragické nehodě.

0/0
31.5.2018 15:25

P57e58t41r 72T39y70č94k63a 6775742639282

Concord měl nehod víc, ale pouze jednu při které zemřeli lidé. A za tu Concord ještě nemohl. Bylo to nejbezpečnější letadlo.

+5/0
31.5.2018 15:24

O50n84d68ř42e13j 72Z15e11m62a57n 5620564638959

Přesně tak.

+2/0
31.5.2018 15:27

K88r30y26š41t89o57f 70L24a50n23í75k 1349450285765

A jedna tajna informace: v ramci toho projektu se vyviji i spickovy stroj pro rychlost Mach 4, kryci nazev je Crash Boom Bang.

+1/−1
31.5.2018 13:20

D41a16v80i96d 45R32y63c48h24e18t18s90k93ý 9316561940830

Aha takže Concorde byl finančně neudržitelný, ale tohle je pohoda. Kolik je kurz na to, že tohle zmizí v obskurnu?

+4/−1
31.5.2018 13:14
Foto

R20a82d17i98m 74K57r57o31u37t91i24l 7530901886969

Přesně tak. Jenom je to pojmenované novým buzzwordem "start-up", tak do toho jásavě všichni nalijí milióny dolarů, aby si mohli říkat, jak jsou děsně in.

+2/0
31.5.2018 13:49

Z80d65e43n80ě30k 49S82t97r52n97a62d 1925740496619

Za ty prachy mohou akorát tak koupit na Ukrajině olétanou TU-160 a namalovat na ni svoje logo. Přeháním, ale kompletní vývoj nového dopravního letadla je pekelně drahá a zdlouhavá záležitost.

+4/−1
31.5.2018 13:04

M33a56r90e29k 39T61ů18m93a 4342168156482

Sice se v článku píše, že cena letenek by se měla pohybovat v relacích jako za business class, ale těžko říct, jestli při počtu 55 pasažérů by to bylo rentabilní.

0/0
31.5.2018 12:58

M87o10j35m55í10r 63M26o11t95y50č89k60a 3122895424340

To je samozřejmě těžké, ale už teď si Japonci a Virgin Group objednali úhrnem 20 letadel a investovali do nich 10 miliard USD. Takže si někdo spočítal, že to +/- únosné bude. A ta klientela co si dnes kupuje business class a bude jí nabídnuto že za o něco větší peníze ušetří polovinu času s tím mít problém nebude.

Navíc, taková dálková verze A380 má kolem 80 sedadel (+/-) F+B class a létají dost plní.

+4/0
31.5.2018 13:21

K11a32r59e94l 38L62a52n61g30r 2442967760518

10 miliard jo? ;-D Pan si rad upravuje pravdu, ze?

0/0
31.5.2018 14:01

R35o86m95a42n 76A58d64á96m36e46k 7743841457317

;-D;-D;-D

0/0
31.5.2018 12:53

J59i50ř38í 77J58e27z60d98i15n82s88k91ý 8718722133489

No kéž by, ale to už si fakt myslim, že tu dřív budou lety Muska s raketou za 40 minut, než toto...

0/0
31.5.2018 12:46

J43a81r13o28m98í85r 35M25a93y10e56r 1511662619678

40 minut let, 0-7 dní čekání na rampě na vhodné počasí ke startu :-)

+1/0
31.5.2018 12:56

J90a87r67o25s98l83a56v 47H72o54r17á36k 8952364935699

Tu čekačku ale můžete absolvovat v luxusním hotelu s plným servisem - v podstatě budou konkurovat zaoceánským plavbám.:-)

0/0
31.5.2018 13:39

J71a35r63o43m35í51r 62M27a41y51e52r 1521432339598

No pokud chcete na druhé straně planety dělat byznys a místo toho sedíte v hotelu a čekáte na dobré počasí. To se z toho díky nespolehlivosti pak stává zajímavá atrakce než způsob dopravy.

0/0
31.5.2018 13:57

J52a63r25o36s33l80a84v 44H32o44r97á56k 8792354405279

Vždyť píšu, že je to spíš konkurence zaoceánským plavbám, než letadlům.

0/0
31.5.2018 17:24
Foto

P72e61t80r 94P36r14o56c61h26á62z80k51a 3142946302214

Jedna věc je myšlenka a vizualizace a ta druhá reálný projekt a jeho uvedení do života. On problém není ani v technologii, ta je zvládnutá. Jde o ekonomiku provozu, ekologii, hlučnost a podobně. Také je otázkou zda letiště dovolí provoz takového stroje. S tím měl problém už Concorde. Nápad je to dobrý, smysl to má také tak zbývá jen držet palce aby se to povedlo.

+5/0
31.5.2018 12:34

S83e75i52d72l 78P42e48t53r 1781971135164

Kachna velká jako slon ...;-D

Vyvinout, vyrobit prototypy, odzkoušet je, certifikovat a dostat do komerčního provozu zcela nový typ letadla za 5 let prostě nelze ani náhodou i v případě, že by se toho ujaly nejšpičkovější mozky této planety spolu s nejvýkonnějšími vývojově-výrobními kapacity ..

Jen zkušební program nového dopravního letadla před certifikací trvá min 2,5 roku a nákladově je dnes na 10-15 mld USD.

+11/0
31.5.2018 12:32

J64a70r60o26s21l35a54v 34H86o90r81á30k 8102294335329

V sobotu jsem byl v Toulouse na exkurzi v Airbusu a průvodkyně tvrdila, že to trvalo 14 měsíců (od funkčního prototypu k certifikaci), tak nevím...

0/0
31.5.2018 12:42

S28e69i62d55l 51P84e14t29r 1421221545984

Otázka čeho...

Nějaká modifikace / upgrade stávajícího typu klidně ano.

Od základu zcela nová konstrukce letadla i motorů pak určitě ne.

U A 380 to trvalo tuším 5 let, menší A350 cca 3, dtto B787 kdy celkový čas od zahájení vývoje k první komerční dodávce činil 9 let.

To vše u zavedených výrobců s téměř neomezenými rozpočty a zkušenostmi .. :-)

0/0
31.5.2018 12:54

A81n48t55o81n35í58n 58P19o97l20i90c87k83ý 9940662581887

Takže píšete, že to v poho mohou stihnout. Maji na to ještě 5 let (jako A380) a to vývoj už nějakou dobu trva. ;)

0/0
31.5.2018 12:59

S90e58i42d29l 30P55e78t42r 1531181285744

Bavíme se o certifikačním programu, Mlho .. Nikoli o celkovém čase od zahájení vývoje po první komeční let ..:-)

+1/0
31.5.2018 13:05







Najdete na iDNES.cz