Diskuse k článku

Z New Yorku do Londýna za tři hodiny, nadzvuková letadla se vracejí

Americký startup Boom Technology vyvíjí dopravní letadla, která budou létat nadzvukovou rychlostí. Doba letů na dlouhé vzdálenosti by se tak mohla zkrátit až o polovinu. Firma chce letadlo uvést do provozu v roce 2023.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M55a96r16t32i64n 50G65r20o76c77h87o32l 7696278656291

tohle není o ekonomice ale o politice ... a jestli jim FAA nedá licence a registraci, což není nikdy jisté, i kvůli vlivu politiků, může jít od začátku o tunel ...

0/0
8.6.2018 19:27

R12a79d73i64m 17N61e54b22e94l 5506535259959

Všechno je o ekonomice! Jestli se jim podaří provozní náklady přiblížit nákladům klasických letadel, mohlo by to fungovat. Jinak tomu záměru nevěřím a dopadne podobně jako Concorde, nebo se spíše vůbec nedostane do realizace.

0/0
2.6.2018 8:20

K87a34r66l 70R41i59e71g97e15l 4694612528826

Presne...ndes se na zapade pocitaji u kazdeho slozitejsiho a na investice narocneho vyrobky tzv. LCC - Life Cycle Cost ...naklady po celou dobu jeho zivotnosti, vcetne jeho sesrotovani ci recyklace. Tz. ze se primarne nedostane do pokrocileho vyvoje vyrobek ktery neslibuje ekonomickou navratnost.

0/0
3.6.2018 12:44

M91a31r93t93i31n 89K20u84č85e69r13a 8879539939512

No predtim to skoncilo ne kvuli te jedine nedode, ale predevsim ceně

Proc predpokladaji,že teď to bude jiné ?

Technologie je sice dale nez pri vyvoji te prvni generace nadzvukovych dopravnich letadel , ale ze by snizili cenu az takhle se mi nezdá.

0/0
1.6.2018 20:41

J92a36r23o96m49i23r 88F52a30r60e38k 4662923307

Berte to tak. Oni budou mít nějakou dobu co dělat a z čeho žít. Velké firmy si ověří, jestli je už vývoj dost daleko aby to mělo smysl (z ekonomického pohledu).

No a my se máme o čem bavit a idnes vydělá na reklamách.

Já tam nevidím jediný negativní bod, samé pozitivní :)

0/0
1.6.2018 20:51

M95a20r21t21i34n 69K32o28l11a29c62e15k 5209127633633

Podle toho, že se toto téma skloňuje nejméně 5 let, tak jsem doufal, že už aspoň existuje funkční prototyp připravený na certifikaci.

Obávám se, že jde o podobný princip jak se studenou fůzí (vědci už 40 let tvrdí, že za 20 let bude tato technologie použitelná)

Vracejí? jen na článcích novinářů.

+1/0
1.6.2018 7:52

J81a86r65o30m14i78r 55F64a13r68e13k 4772723427

Ja jen.... nadzvukova dopravni letadla uz tady byla. Jestli se zase vrati, zalezi jen na cene, na nicem jinem. Nemyslim si, ze by to tento start-up dotahl do konce, spis to cele nekdo koupi, pokud to bude vypadat nadejne. Prirovnani se studenou fuzi znacne pokulhava. Studena fuze jeste nebyla ani prokazana a radi se spis do kategorie mytu.

+2/0
1.6.2018 8:19

M91a33r26t63i88n 59K90o76l28a33c29e74k 5349927433433

Prokázaná byla, jen neexistuje konstrukční řešení, které by ji mohlo uvézt v průmyslovou praxi

0/0
2.6.2018 17:49

T13o85m88á66š 78K51o10t72í25k 9276633553186

A nepletete si to s horkou fúzí? O té se skutečně hovoří desítky let. Studená je poměrně novinka a po prvotním senzačním oznámení se ji nikdy nepodařilo ani ověřitelně zopakovat.

+1/0
2.6.2018 22:20

J65a65r53o54m68i36r 39F87a55r23e14k 4712153677

Nebyla prokazana, probehl jeden experiment, ktery nebyl nikdy uspesne zopakovan a jehoz vysledky byly zpochybeny.

Patrne mate opravdu na mysli termojadernou fuzi, ktera byla jasne prokazana a zarizeni pro jeji dosazeni a vyuziti uz je ve vystavbe (ITER).

0/0
4.6.2018 11:32

H41o10n39z53a 61P31o68s64t 4279889169625

Problém s konkordem byl že byl Britsko-Francouzký, takže to USA zakázali s výmluvou na hluk. Takže ty konkordy živořily s lety do Jižní Ameriky, kde ta bohatá klientela samozřejmě tolik nebyla. Při první nehodě, za kterou to letadlo ani nemohlo, to pak odpískali.

0/−2
31.5.2018 22:51

O50n32d53ř48e71j 94Z44e67m62a67n 5740294648669

Proč někteří musí i těmto věcem vymýšlet konspirační teorie?

0/0
1.6.2018 1:06

M13i54r56e72k 83G93a73j82e67r 5711856729110

Ale netriskaly, když už letěly nadzvukovou rychlostí.

0/0
31.5.2018 19:25

G34e49o10r48g 64K48o16m84b16e44r17e50c 9184361476151

idealisti, staci pripomenout Boeing 787 Dreamliner.

Start 26. April 2004 - prvni let 15. December 2009 do provozu 26. October 2011

+1/0
31.5.2018 14:30

O73n35d20ř88e94j 28Z23e18m53a14n 5220884678649

A stačí se jen podívat kolik problémů s nadzvukovýmy letouny měli a mají velké firmy co mají s nadzvukovými letouny bohaté zkušenosti, civilní sektor je prostě něco jiného.

0/0
31.5.2018 14:40

V81a61c98l93a20v 28V61a28v19r80a 3587804955207

Concord byl jediný nadzvukový letounek. Poprvé vzlétl v r. 1969 a skončil ve 2003. Vyrobeno bylo dvacet letounů a vznikalo to v projektu Británie a Francie. Jistě cena letenek nemohla být lidová. Polud nebudou létat nadzvukově letouny pro 300-400 lidí, bude to stále drahé. Tedy pro Evropany rozhodně.

Letět "normálně" ekonomicky 8 hodin z Chicaga do Amsterodamu se také dá. Létám občas z Tampy do Zurichu ale je to k nevydržení. Pohodlí = nula.

0/−1
31.5.2018 15:44

J49o31s75e66f 36T76r92ö45g74l 8839152156356

Hlavně Concorde spotřeboval na jednu zaoceánskou cestu skoro 100 tun paliva a dopravil 100 cestujících. Dnešní obří pomalejší letadla mají spotřebu srovnatelnou, ale letí 500 i více lidí. Na ceně letenky to musí být znát.

+2/0
31.5.2018 15:58

O91n93d59ř36e26j 27Z51e61m54a51n 5240254288529

Jediný civilní...

0/0
31.5.2018 16:34

J55a25n 39P39a24v31e12l 8683322388546

1) https://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

2) Zapomeňte na rozdělení prasečkák-byznys. Tímhle poletí všichni byznys a ceny letenek budou odpovídající. Uživí se to jen na pár linkách, neboť jen na pár lítá dostatek bohatých. Ale podle mě, linky jako Tokio-San Francisko, Tokio-New York, New York-Londýn/Paříž (později podle mě i linky do Číny) by měly najít dostatek cestujících, co jsou ochotni připlatit za rychlost.

0/0
2.6.2018 9:52

J62a89r71o46m86í25r 87H14l91u69b33e59k 2546410624541

Jsem sice technik, ale ne přes letadla, přesto jsem TU 144 a Concord považoval za vrchol letecké techniky. Všechno je nebezpečné i samotný život. Vojáci mají ještě sofistikovanější stroje, ale ty neslouží k přepravě pasažérů, ale k zabíjení, což je mnohem nebezpečnější

+1/0
31.5.2018 14:25

V58a93c79l61a50v 17V34a47v29r45a 3537904835337

To's toho moc neviděl.

Vzpomeň na TU104 a to jak jim chcípaly motory. To byl teda vrchol techniky a hlučnost?

+1/−1
31.5.2018 15:46

K33a71r31l 80R63i36e79g25e67l 4364362218366

To byl puvodne jen takticky bombarder u ktereho Tupolev jen zvetsil trup...

0/0
1.6.2018 13:47

R81i31c65h84a96r60d 76T53o73m52e76č14e55k 7656335266501

Fantastické, velmi nákladné a nebezpečné. Ověřeno v Evropě v letech 1969-2000.

0/−9
31.5.2018 13:27

J70a96n 30C68e46p61e37k 1724776360

Dnes jsou nové technologie, podstatně levnější. Co je na tom nebezpečného?

+5/0
31.5.2018 13:33

M73i42l36a53n 35N39ě80m51e25c 1625600566396

Nákladné ano, co do bezpečnosti není ověřeno nic. To, co sundalo toho Concorda v Paříži, by se u podzvukového letadla mohlo stát taky.

+9/0
31.5.2018 13:36

J16a78r58o29m54i76r 18C70h55a97l27o64u38p89k66a 4459697385217

Concordy měly dohromady na 84000 letů a z toho jednu jedinou nehodu, zřejmě si dokážeš spočítat, jak moc byly bezpečné...

+8/0
31.5.2018 13:46

O28n34d12ř20e47j 97Z51e73m74a23n 5180624888249

A nespočet technických poruch kdy to letadlo a hlavně lidé nemuseli přežít. Z tohoto pohledu to je taky něco čím to letadlo oproti jinými vyčnívalo.

A vzhledem ke konstrukci se to moc jiným letadlům s tím páskem stát nemohlo...

0/−2
31.5.2018 14:03

P66a24v88e86l 42S82o95v69i64č28k43a 4186878955492

Jaké poruchy konkrétně myslíte? Nepletete si to s TU-144? U toho pásku je to diskutabilní, ale i kdyby tomu přispěla konstrukce Concordu tak s tále - jedna nehoda za tolik letů...

+1/0
31.5.2018 14:52

O23n16d55ř34e49j 37Z14e13m68a21n 5300134128429

Tu konstrukci zesílili po řadě problémů s tou nádrží, řešili problémy s netěsností apod...

Nevím už jak se ten dokument co jsem o to viděl jmenovala, ale týkal hodně i zákulisí jeho provozu a bylo jasně vidět že udržet je v provozu byla noční můra, taky tam bylo zmíněno jak blízko bylo někdy ke tragické nehodě.

0/0
31.5.2018 15:25

P56e47t44r 37T49y71č75k77a 6575372559242

Concord měl nehod víc, ale pouze jednu při které zemřeli lidé. A za tu Concord ještě nemohl. Bylo to nejbezpečnější letadlo.

+5/0
31.5.2018 15:24

O57n69d83ř75e38j 20Z55e34m60a17n 5620384488869

Přesně tak.

+2/0
31.5.2018 15:27

K61r20y30š74t21o78f 92L36a17n80í97k 1809470335735

A jedna tajna informace: v ramci toho projektu se vyviji i spickovy stroj pro rychlost Mach 4, kryci nazev je Crash Boom Bang.

+1/−1
31.5.2018 13:20

D44a57v28i78d 34R78y44c29h91e82t20s57k77ý 9806491830160

Aha takže Concorde byl finančně neudržitelný, ale tohle je pohoda. Kolik je kurz na to, že tohle zmizí v obskurnu?

+4/−1
31.5.2018 13:14
Foto

R87a62d19i65m 56K81r25o75u31t31i61l 7120771576719

Přesně tak. Jenom je to pojmenované novým buzzwordem "start-up", tak do toho jásavě všichni nalijí milióny dolarů, aby si mohli říkat, jak jsou děsně in.

+2/0
31.5.2018 13:49

Z31d60e25n58ě44k 59S24t17r27n89a38d 1915110316249

Za ty prachy mohou akorát tak koupit na Ukrajině olétanou TU-160 a namalovat na ni svoje logo. Přeháním, ale kompletní vývoj nového dopravního letadla je pekelně drahá a zdlouhavá záležitost.

+4/−1
31.5.2018 13:04

M54a67r95e91k 91T84ů24m17a 4872748126122

Sice se v článku píše, že cena letenek by se měla pohybovat v relacích jako za business class, ale těžko říct, jestli při počtu 55 pasažérů by to bylo rentabilní.

0/0
31.5.2018 12:58

M13o57j82m26í24r 35M48o35t27y65č90k49a 3552735554910

To je samozřejmě těžké, ale už teď si Japonci a Virgin Group objednali úhrnem 20 letadel a investovali do nich 10 miliard USD. Takže si někdo spočítal, že to +/- únosné bude. A ta klientela co si dnes kupuje business class a bude jí nabídnuto že za o něco větší peníze ušetří polovinu času s tím mít problém nebude.

Navíc, taková dálková verze A380 má kolem 80 sedadel (+/-) F+B class a létají dost plní.

+4/0
31.5.2018 13:21

K74a28r88e24l 53L16a75n93g16r 2842647850168

10 miliard jo? ;-D Pan si rad upravuje pravdu, ze?

0/0
31.5.2018 14:01

R52o37m82a41n 57A20d59á44m72e24k 7663621947957

;-D;-D;-D

0/0
31.5.2018 12:53

J88i75ř55í 45J27e39z32d42i68n84s87k57ý 8958802873209

No kéž by, ale to už si fakt myslim, že tu dřív budou lety Muska s raketou za 40 minut, než toto...

0/0
31.5.2018 12:46

J38a69r61o29m74í37r 17M18a97y62e94r 1561112149328

40 minut let, 0-7 dní čekání na rampě na vhodné počasí ke startu :-)

+1/0
31.5.2018 12:56

J61a58r19o85s27l59a48v 47H56o83r20á67k 8962534985249

Tu čekačku ale můžete absolvovat v luxusním hotelu s plným servisem - v podstatě budou konkurovat zaoceánským plavbám.:-)

0/0
31.5.2018 13:39

J77a55r62o84m96í10r 75M31a61y68e47r 1471632439748

No pokud chcete na druhé straně planety dělat byznys a místo toho sedíte v hotelu a čekáte na dobré počasí. To se z toho díky nespolehlivosti pak stává zajímavá atrakce než způsob dopravy.

0/0
31.5.2018 13:57

J40a64r62o36s98l85a94v 70H59o88r31á14k 8442644685209

Vždyť píšu, že je to spíš konkurence zaoceánským plavbám, než letadlům.

0/0
31.5.2018 17:24
Foto

P64e97t48r 27P11r48o28c34h60á81z87k34a 3582226112824

Jedna věc je myšlenka a vizualizace a ta druhá reálný projekt a jeho uvedení do života. On problém není ani v technologii, ta je zvládnutá. Jde o ekonomiku provozu, ekologii, hlučnost a podobně. Také je otázkou zda letiště dovolí provoz takového stroje. S tím měl problém už Concorde. Nápad je to dobrý, smysl to má také tak zbývá jen držet palce aby se to povedlo.

+5/0
31.5.2018 12:34

S23e19i78d13l 43P26e10t37r 1811831135954

Kachna velká jako slon ...;-D

Vyvinout, vyrobit prototypy, odzkoušet je, certifikovat a dostat do komerčního provozu zcela nový typ letadla za 5 let prostě nelze ani náhodou i v případě, že by se toho ujaly nejšpičkovější mozky této planety spolu s nejvýkonnějšími vývojově-výrobními kapacity ..

Jen zkušební program nového dopravního letadla před certifikací trvá min 2,5 roku a nákladově je dnes na 10-15 mld USD.

+11/0
31.5.2018 12:32

J74a95r40o65s91l57a81v 48H24o25r72á90k 8462374755269

V sobotu jsem byl v Toulouse na exkurzi v Airbusu a průvodkyně tvrdila, že to trvalo 14 měsíců (od funkčního prototypu k certifikaci), tak nevím...

0/0
31.5.2018 12:42

S96e70i22d46l 87P48e89t35r 1841651755474

Otázka čeho...

Nějaká modifikace / upgrade stávajícího typu klidně ano.

Od základu zcela nová konstrukce letadla i motorů pak určitě ne.

U A 380 to trvalo tuším 5 let, menší A350 cca 3, dtto B787 kdy celkový čas od zahájení vývoje k první komerční dodávce činil 9 let.

To vše u zavedených výrobců s téměř neomezenými rozpočty a zkušenostmi .. :-)

0/0
31.5.2018 12:54

A97n21t44o27n45í32n 59P63o51l31i41c10k40ý 9620672971457

Takže píšete, že to v poho mohou stihnout. Maji na to ještě 5 let (jako A380) a to vývoj už nějakou dobu trva. ;)

0/0
31.5.2018 12:59

S87e65i16d50l 83P39e21t71r 1651171365154

Bavíme se o certifikačním programu, Mlho .. Nikoli o celkovém čase od zahájení vývoje po první komeční let ..:-)

+1/0
31.5.2018 13:05

Najdete na iDNES.cz