Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jedna jízdenka pro celé Česko se prodraží, systém vyjde na 250 milionů

Vybudování a pětiletý provoz integrovaného systému, který má cenu jednotné jízdenky přerozdělit mezi jednotlivé dopravce, vyjde podle odhadů ministerstva na 250 milionů. Dopravci i experti nyní řeší, zda půjde o efektivně vynaložené peníze. Rizikem jednotné jízdenky totiž bude i její vyšší cena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V77a25c58l91a48v 37H16a67j85e92k 3436769649

Dopravní politiku řídí stát, takže může vždy stanovit podmínky i v případě cen:

a) jednotný tarif bude závazný pro všechny a nebude možné použít jiný.

b) tarify dopravců se budou moci lišit od jednotného tarifu v řádku několika málo procent a to ještě za přesně definovaných podmínek.

c) ceny národního tarifu budou vycházet z aktuálně nejnižších cen na trhu a dopravcům provozujícím dopravu v závazku objednavatelé vyšší ztrátu uhradí.

Fí ha:-)

0/−1
9.7.2018 21:28

L53i67b73o79r 70Z78a56v17ř30e73l 8539936111672

Nejlepší řešení by bylo, ať má každý dopravce svoje jízdenky a pro zákazníky svoje výhody a je na každém s jakým dopravcem kdo chce cestovat. !!

0/−3
5.7.2018 10:52

J92o16s27e97f 85J16ů26z68a 1658368353197

Jenže Vy vypadáte, jako když uvažujete jen o dopravě mezi velkými městy bez přestupu, kde jezdí více dopravců. Ale ten hlavní problém je, když část trasy absolvujete s jedním dopravcem a část s jiným. Když nás dopravce nedopraví do cíle, popřípadě když ujede přípoj, máme právo být přepraveni jinou trasou, můžeme se vzdát cesty, být zdarma přepravení do výchozí stanice a mít vrácené jízdné, nebo být poslední úsek cesty být dopraveni třeba i taxíkem. Pokud má každý dopravce svoje jízdenky a nemůžeme koupit jízdenku vcelku na celou cestu, o tato práva jsme připravováni; fakticky je tak obcházen zákon. Krátce jsem se o tom zmínil v jiném příspěvku. Ten jste ohodnotil minusem, ale žádnou věcnou výhradu jste nepředložil. Tady jen opakujete výkřiky, ale věcné diskusi se vyhýbáte.

+2/−1
7.7.2018 20:49

P84a64v94e51l 31S39o17b60o26t54k39a 5530454

Doufám, že bude vypsáno celoevropské výběrové řízení.

ČD Telematika totiž už dávno není státní:

https://byznys.ihned.cz/c1-66139790-kellnerova-ppf-koupila-29procentni-podil-ve-spolecnosti-cd-telematika-ktera-vlastni-druhou-nejvetsi-sit-optickych-kabelu-po-o2

+1/0
4.7.2018 10:32

P69e51t98r 56V50a15r97g46a 3695233610680

Řešení jsou jasná, jen ne chtěná;-).

Za a) zrušíme soukromníky na dráze a máte jednotnou jízdenku hned ;-D,

za b) zavede se řešení obv. v našem Kocourkově - megadrahý (250 mega je málo) společný projekt, který provozně bude strašně nákladný, zdraží to jízdné, a tak to nikdo nebude chtít kupovat/platit (zase pustíme žilou státnímu rozpočtu)

za c) přijmeme jednoduché pravidlo 98% pro ČD a 2% pro soukromníky (neb asi takový poměr bude v osobokilometrech ;-)) a na to zase nepřistoupí soukromníci ;-D;-D;-D;-D

+1/−5
4.7.2018 9:43

R94a56d69e47k 83J12a47n54a60t93a 9905216784512

"zrušíme soukromníky na dráze a máte jednotnou jízdenku hned"

---

Nemáte, správná jednotná jízdenka by měla být na vlaky i autobusy (viz Švýcarsko, nebo třeba naše IDS JMK nebo PID).

+5/−1
4.7.2018 9:45

P23e85t50r 51V47a75r72g62a 3255643260220

Máme - neb jednotná jízdenka na dráze před příchodem soukromníků byla ;-DDo Švýcarska nejen v tomto máme hodně daleko - a budeme mít i nadále.

No PID je také nerodí / nepostupuje lehce a náhodní cestující jsou dost často "oškubáni" - je jim účtována vyšší cena.

A poté, co některé kraje vytvořili, resp. tvoří (poměrně nákladně a těžce) integrované systémy, tak stát svým stylem "slon v porcelánu" nadělá víc škody než užitku.

A ještě jedna důležitá poznámka k PID. Zdaleka ne všechny linky na území působnosti PID, jsou do PID skutečně zapojeny!! Dost linek zůstalo neintegrováno! :-/

+1/−1
4.7.2018 9:57

R24a30d37e71k 25J51a43n82a36t81a 9475226414522

PID funguje celkem dobře a naštěstí postupně požírá území, kde byl polofunkční SID. Pokud tam nějaké linka není (napadá mě např. MHD Roudnice), tak je to problém jejího provozovatele, PID se šírit chce.

A kdo je oškubán? Myslíte nedávné nepříliš informované články, vycházející z toho, že v pokladně ČD na jednoduchý požadavek "Beroun" dostanete implicitně tarif ČD místo PID? No donedávna se v pokladnách ČD tarif PID neprodával vůbec, takže změna k horšímu to není.

Že si naše malinkané kraje vytváří vlastní IDS, byla chyba od začátku (celá naše republika je počtem obyvatel jako jedna německá spolková země), a čím dříve se tato chyba napraví, tím lépe. Proč dělat 14x něco, co stačí dělat jen 1x.

+6/−2
4.7.2018 10:07

P91e97t84r 75V59a86r77g98a 3905213950280

První odstavec: Nemáte pravdu. Uvedu příklad z Kladenska, kde žiji a kde mám ověřeno: byly integrovány linky MHD KL a linky co končí v Praze. Prakticky vše ostatní nebylo integrováno - jsou to obv.linky označeny písmenem a číslem. Cca 25 linek. Příklad A27 (Kladno - Unhošť - Rudná) nebo B81 (Roztoky - Křivoklát - Praha), obdobně to bude při integraci Slaného a Berouna

Druhý odstavec: ne, toto nemyslím. Chcete si koupit "integrovanou jízdenku" typu "Kladno-Praha vč. MHD Praha tam a zpět" - buď vám prodají tu nejdražší verzi, která vůbec není nutná nebo takovou, se kterou Vás odvezou tam, ale ne už zpět. Pravidelní či častěji cestující lidé vědí o co přesně si mají řidiči říci. Ti, co jezdí občas musí buď na integrovanou jízdenku zapomenout nebo trávit hodiny zjišťováním jakou minimální částku mají zaplatit (i osobní zkušenost)

Třetí odstavec: ale to už se stalo. A pokusu to rozbít (jak vy říkáte napravit) se v našem Kocourkově bojím - viz akce typu sKarta na důchody, OpenCard, II. pilíř důchodů atd.

+1/0
4.7.2018 10:33

J74a85n 94K42o41m15r30s71k86a 8262262878772

To je pěkný bordel.

Ale to je důsledek liberalizace. Soukromý přepravci se "utrhnou", srazí nesmyslně cenu na samé dno. Ve výsledku neplatí daně, nemají na výcvik a provozní personál, nemají rezervy v kapacitě, v podstatě bordel.

Teď by každých chtěl akční jízdenku, ale ať je odvezou ČD, protože ta musí odvézt v den platnosti jízdenky, tzn. nestihnu v 10h, tak jedu v 11h. U soukromníka mám smůlu, musím kupovat novou jízdenku.

Prostě toto, dokud nebudou podmínky rozumné, nebude nikdy fungovat.

Dráha prostě nemůže být levná pro příležitostné jízdy.

+2/−6
4.7.2018 9:24

J49i77r95k24a 41N48o37v19á93k 6822745765499

novou jízdenku si u soukromníka koupíte a starou vrátíte, vše v mobilu na pár kliků. co je na tom složitýho?

ba naopak máte zpátky kredit hned a ne až za týden.

+4/−4
4.7.2018 9:27

R14a39d43e25k 38J25a75n95a75t57a 9865936504412

Za prvé, opravdu považujete za řešení pro lidí jezdící vlakem často, aby při každém přestupu všichni "hlídali čas" s prstem na mobilu? Nejsou jen sváteční cestující, jsou i lidé cestující denně, nebo skoro denně.

Za druhé, ta nová jízdenka je zpravidla dražší než ta předchozí, pokud bude vůbec dostupná. A na vrácejí jízdenky bývá nějaký limit, například 15 minut. Což nemusí stačit, v té chvíli nemusíte vědět, zda to stihnete nebo ne.

+9/0
4.7.2018 9:43

P90e69t65r 74V81a95r96g20a 3185813830590

Re. "všichni "hlídali čas" s prstem na mobilu? " - asi to bere pohledem mladé generace - bez mobilu v ruce neumí ani dýchat. Pro většinu populace v reálném životě nepoužitelné

+3/−1
4.7.2018 9:51

P72e67t18r 79V12a30r64g91a 3115903370710

že tím vyloučíte tak 1/3 - 1/2 potenciálních cestujících - kteří to odmítnou tímto způsobem dělat (přes mobil a nějaké aplikace)

+4/0
4.7.2018 9:44

L87u11c21i81a72n 30P18a30p89a16z46i48a38n 5184917801515

Když to jde v jiných zemích, nechápu, proč u nás to ještě nemáme. A nechápu, proč by měla být nastavena cena předraženým způsobem, aby si to zase nikdo nekupoval.

+4/−3
4.7.2018 8:56

M92a30r61t40i77n 51K18y86p94r 2542665384584

Co to je předraženým způsobem? Jednotné jízdné bude logicky dražší než vlastní jízdné jednotlivých dopravců už jen kvůli systému navíc, který kvůli tomu bude existovat a bude se muset zaplatit, přičemž dopravci samozřejmě nebudou chtít tratit.

+2/0
4.7.2018 9:08
Foto

J39a98n 42V92a86l79a83l25í46k 6876739620696

a proč to jízdné v krajích je tedy levnější?

+1/−1
4.7.2018 9:46

M65i30r68o51s92l37a83v 49R18e70z74a40n19i58n13a 3938779742501

Protoze ho dotuje kraj.

+4/0
4.7.2018 10:02

M90a41r76t46i16n 45K31a22r95á36s55e42k 9878773188858

Jiznde v mestske a primestske doprave (tzn v podstate cela doprava v ramci kraju) je ciste na rozhodnuti objednatele dopravy a tom kolik do toho dava penez. U nas je treba ve meste MHD zdarma, o cem to vypovida? O nicem...

+1/0
4.7.2018 10:24

L86i27b53o61r 39Z54a19v31ř38e66l 8629766311802

Vypovídá to o tom, že město ve kterém žijete má peněz nazbyt a vyhazuje je oknem :-)

0/0
5.7.2018 11:11

J31i68ř22í 32Š70t38ě88r83b62a 9163712257865

v jiných zemích funguje spousta věcí, které v Kocourkově nejdou, co je na tom nepochopitelného..? Neschopná státní správa (není řádně zaplacena), korupce kam se podíváš, klientelismus v nejvyšších patrech včetně prezidenta..

+2/0
4.7.2018 9:20
Foto

J23a61n 38V86a61l11a72l25í75k 6336239210456

Když jednotné jízdné funguje už v každém kraji proč by nemohl fungovat celorepublikově?

Když vezmu Prahu a celý středočeský kraj tak jízdenka na 24h je za 160Kč a mohu jet jakýmkoliv dopravcem co tam jezdí vyjma vlaků SC,EC,IC

+4/−6
4.7.2018 8:44
Foto

J32a54n 17V49a81l53a89l24í15k 6856299640166

PS: a některých soukromníků na dráze...

0/−1
4.7.2018 8:45

F79i95l13i64p 47S88i24r67o94t69e10k 9782109752581

Fakt muzete jet s LE z Prahy do Kolina za jizdne podle ropidu?

+6/0
4.7.2018 8:49

F65i54l44i98p 21S34i16r44o75t22e33k 9272349722181

Cimz nerikam, ze to je potreba.

+1/0
4.7.2018 8:49
Foto

J74a19n 31V55a31l75a21l20í85k 6336959770366

to PS se vztahovalo k tomu vyjma SC,EC,IC a některým souromníků na dráze... tudíž LE ani RJ nelze...

0/0
4.7.2018 8:52

M84i16r69o81s77l41a58v 59R50e29z53a80n72i61n36a 3528239702881

No a prave proto chcou zavest jizdne, ktere bude fungovat jak u cd tak u soukromniku. A nemuzete srovnavat dotovanou krajskou jizdenku s nedotovanou.

+1/0
4.7.2018 10:05
Foto

J94a86n 93V90a57l54a54l81í53k 6436589740246

tím poukazuji na to že že v krajích jde mít jednotnou jízdenku tak proč by nešla celorepubliková...

0/−2
4.7.2018 10:17

M56a78r59t69i51n 51K49a91r24á57s34e88k 9768733578248

Protoze v kraji se ta jizdenka vztahuje jen na obejdnavanou dopravu - tzn kraj ve spojeni s mesty a spol, rekne dopravcum - budete jezdit za tolik a tolik, se zapojenim do integrovaneho systemu, a ted jdeme soutezit cenu. To na otevrenych tratich, kde jezdi firmy na komercni riziko neni...

+2/0
4.7.2018 10:26

J84a67n 71J61e16m82e48l89k25a 1225370

Aha, takže oni stále uvažují a uvažují. Ale 2019 bude mnoho krajů privatizovat a zadávat smlouvy a podmínky na 15 let. A kraje zadávají bohužel 2/3 vlaků. A bez toho systému? Jak pak bude například vypadat doprava na hranicích nesmyslných českých krajů? .. No často nebude - stejně jako na hranici se Slovenskem. V každém kraji si budete muset studovat jejich systém, jejich podmínky.. Jejich aplikaci do telefonu.. Atd.

Dále tato jízdenka by sloužila jako cenová regulace zejména u dálkových mimo ids. Protože pokud to nebude a bude jeden vysoutěžený monopolní dopravce na trati (oni nechtějí více dopravců na jedné trase), dopadneme jako v Anglii. A z nejlevnějších vlaků v Evropě budou rázem ty nejdražší. A z vlaků se místo ekologické flexibilní dopravy se stane trochu VIP záležitost jako na západě a část lidí bude muset přejít do levnějších autobusů - pokud je zase nezakážou zákonem. S nutností plánovat cestu třeba měsíc dopředu pro lepší cenu, včetně odjezdu.

A cena 1,35 kč/km je právě to, že nechtějí přílišnou regulaci a omezit "optimální výběr dopravce" a jde zdražení, min 25%. Protože každý pravidelný cestující má slevovou kartu - 25%, 50% 100%.

Zároveň pravidelným cestujícím zmizí možnost dojíždět za prací například s IN 100 za 1600 Kč/měsíc a bude třeba muset platit 1,35kč/km. Nebo taky víc, pokud ten systém nebude. Samozřejmě, někdo radí, aby to neregulovali. A lákají je, že stát možná zaplatí míň na dotacích (a to jen možná), cestující ale mnohem více na jízdném.A nebude flexibilita. U dosavadních vysoutěžených tratích není ve smlouvě cena jízdného. Určuje si ji dopravce.

+1/−2
4.7.2018 8:43

A32l59e14š 25M91a53r38e34č92e11k 4666104715312

Řekněme si na rovinu, po zkušenostech s GW Train v Jihočeském kraji, se většina hejtmanů bude "českým soukromým" dopravcům vyhýbat jako čert kříži. Protože Jižních Čechách je to katastrofa.

Pochybuji, že do českého zahnojeného rybníčku vstoupí gigant typu Deutsche Bahn. Takže většinu smluv získají opět ČD. Těm stačí řádně zaplatit za objednanou službu a jezdí se krásnými moderními vlaky (viz. Praha, Střední Čechy).

+3/−2
4.7.2018 8:57

M96a80r38t69i12n 79K79y96p66r 2682755854234

Gigant typu DB už vstoupil skrze svoji Arrivu do autobusové dopravy u nás. Proč by podobným způsobem neměl vstoupit do železniční?

+3/−1
4.7.2018 9:10

J17i72r40k68a 53N39o24v26á42k 6192425415449

nebo taky starými vykopávkami na trase praha-havlíčkův brod.

+2/−1
4.7.2018 9:31

A48l48e63š 22M27a67r98e40č19e12k 4206304225412

To už je věcí objednavatele, kolik dopravci platí za objednanou službu.

0/0
4.7.2018 10:17

M56i35r91e44k 49Z15á40v31o60d62n42ý 7222697570148

Kdo je bude kupovat? No já je budu kupovat :)

0/−1
4.7.2018 8:40

J63i70ř95í 37F66r41o40l42e54c 7515184862817

Proc?

0/0
4.7.2018 8:13
Foto

J96a70n 30V48a41l97a66l90í50k 6736929360146

proč ne?

0/−2
4.7.2018 8:30

J26i87ř10í 79F14r96o51l35e55c 7415234922557

Mě to přijde zbytečné, nemám problém si pořídit jízdenku podle toho který dopravce vyhovuje nejvíce a případně přestoupit na trase od jednoho k druhému :-)

+2/0
4.7.2018 9:23

R98a25d91e47k 92J40a28n57a33t89a 9425936804712

Před nějakými 25 lety taky "nebyl problém" cvaknout si v pražské MHD při každém přestupu novou jízdenku. Ale ono se ukazuje, že obecně čím jednodušší systém, tím více lidí veřejná doprava naláká. Příkladem je to Švýcarsko, které má v cestách veřejnnou dopravou nejvyšší podíl v Evropě.

Váš postup (byť vás osobně to asi baví) vede akorát k tomu, že lidi budou chtít cestovat jen na jednoduchých trasách bez přestupu. Jízdenky, který "vyrobí" volný trh jsou totiž zpravidla vázány na konkrétní spoj, což dělá rychlý přestup rizikový. Přitom moderní železnice je na rychlých přestupech založena. Už při plánování modernizací tratí se dnes počítá, jak vyjdou jízdní dooby a přestupy.

+4/0
4.7.2018 9:40

P89e23t23r 95V13a10r62g24a 3525423730460

při modernizaci trati ano. Ale dokážou to i ti přepravci? (jezdit na čas a zajisti přestupy?) Zatím za posledních 20 let vidím trend spíše opačný - tvorba tzv. "nepřípojů"

+1/0
4.7.2018 10:35

J20i45ř56í 51F39r16o54l84e97c 7515974132807

*Nepotrebujem nalakat vic lidi do vlaku, uz ted jsou casto pretizene.

*Bavi :-)

*Prestup je jedna vec, stejna jizdenka druha, otazka jestli by dopravci pristoupili na oboji.

*Obavam se spolecna jizdenka by potlacila konkurencni boj.

+1/0
4.7.2018 11:12

M61i18c55h92a97l 66K85o33l35o60v21r42a44t 5207913925832

Nedávno jsem nad tím uvažoval, ročně projedu vlakem cca 10.000 Kč, takže zatím se mi třeba IN100 za 20.000 Kč nevyplatí, protože není uznávána jinými dopravci než ČD. Uvidíme kam se dostane cena takové jedné jízdenky po ČR bez omezení dopravců a kilometrů. Můj odhad je dneska kolem 500 Kč, ale ideál by byl 250 Kč. Pokud by zároveň existovalo něco jako IN100 pro všechny dopravce za 9.000 Kč, tak si ji pořídím. Už tak třeba RegiJet dost zdražil na trase Praha-Ostrava.

0/−2
4.7.2018 8:11

A71l59e72š 56M29a81r11e80č59e36k 4486944725482

IN100 za 9000. Jsi normální? ;-D

+3/0
4.7.2018 8:15

M25i19c25h50a90l 16K31o54l74o86v22r84a84t 5447183935942

No každý si musí uvědomit, kolik ročně vlakem projede a kolik je ochoten za IN100 zaplatit. V mém případě je to 200x16 km + 20x356 km = 10320 km ročně na dráze krát 1,35 je přesně 13 932 Kč nákladů ročně ... prostě ji chci nižší ;)

0/0
4.7.2018 8:20

M61i91r23e78k 48Z39á33v41o35d54n21ý 7472407470378

Chtít samozřejmě můžete, ale rozumný dopravce Vám to nedá :)

+2/0
4.7.2018 8:42

L61u21d95ě32k 29N68ě11m85e62c 8273830841436

Asi byste se podivil. Když si totiž pan Kolovrat pořídí in 50 kartu na rok za 3 tisíce, tak mu další roční náklady klesnou na 7 tisíc, což ve výsledku udělá přesně 10 tisíc. To už není takový rozdíl, ne?

0/0
4.7.2018 9:00

J44a96n 65K72o64m40r85s13k58a 8682762788902

Tak musíš jezdit víc. IN100 je výhodná když někdo dojíždí každodenně do práce, tak jako ty, ale více kilometrů. Z hlediska ČD jezdíš pouze "za kopec".

+2/0
4.7.2018 9:20

M19i64c60h19a16l 44K49o84l33o72v48r85a74t 5367603155602

Ještě doplním, že přes celou ČR je to cca 660 km x 1,35 = 891 Kč a to je prostě moc :-/

0/0
4.7.2018 8:16
Foto

J61a63n 54V88a96l38a88l48í81k 6986609340126

nyní ČD mají celodenní jízdenku za 579Kč to by bylo rozumné i nadále jako celorepublikový tarif

0/0
4.7.2018 8:22

M51i29c53h38a59l 45K34o53l20o49v45r58a20t 5347263865892

To je pravda, ale bohužel je to jen ČD (a taky bez místenky, kterou je dobré si koupit) ... proto se možná v článku píše, že to bude dražší. Asi budeme muset počkat do prosince 2019, jak to vidí ostatní dopravci. Věřím, že se domluví na ceně kolem 500 Kč ;-)

0/−1
4.7.2018 8:43



Najdete na iDNES.cz