Diskuse k článku

Jedna jízdenka pro celé Česko se prodraží, systém vyjde na 250 milionů

Vybudování a pětiletý provoz integrovaného systému, který má cenu jednotné jízdenky přerozdělit mezi jednotlivé dopravce, vyjde podle odhadů ministerstva na 250 milionů. Dopravci i experti nyní řeší, zda půjde o efektivně vynaložené peníze. Rizikem jednotné jízdenky totiž bude i její vyšší cena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V63a60c56l76a24v 56H54a55j28e70k 3986609869

Dopravní politiku řídí stát, takže může vždy stanovit podmínky i v případě cen:

a) jednotný tarif bude závazný pro všechny a nebude možné použít jiný.

b) tarify dopravců se budou moci lišit od jednotného tarifu v řádku několika málo procent a to ještě za přesně definovaných podmínek.

c) ceny národního tarifu budou vycházet z aktuálně nejnižších cen na trhu a dopravcům provozujícím dopravu v závazku objednavatelé vyšší ztrátu uhradí.

Fí ha:-)

0/−1
9.7.2018 21:28

L84i80b29o60r 91Z35a25v48ř95e23l 8839646721452

Nejlepší řešení by bylo, ať má každý dopravce svoje jízdenky a pro zákazníky svoje výhody a je na každém s jakým dopravcem kdo chce cestovat. !!

0/−3
5.7.2018 10:52

J58o95s23e36f 45J87ů97z68a 1878908583977

Jenže Vy vypadáte, jako když uvažujete jen o dopravě mezi velkými městy bez přestupu, kde jezdí více dopravců. Ale ten hlavní problém je, když část trasy absolvujete s jedním dopravcem a část s jiným. Když nás dopravce nedopraví do cíle, popřípadě když ujede přípoj, máme právo být přepraveni jinou trasou, můžeme se vzdát cesty, být zdarma přepravení do výchozí stanice a mít vrácené jízdné, nebo být poslední úsek cesty být dopraveni třeba i taxíkem. Pokud má každý dopravce svoje jízdenky a nemůžeme koupit jízdenku vcelku na celou cestu, o tato práva jsme připravováni; fakticky je tak obcházen zákon. Krátce jsem se o tom zmínil v jiném příspěvku. Ten jste ohodnotil minusem, ale žádnou věcnou výhradu jste nepředložil. Tady jen opakujete výkřiky, ale věcné diskusi se vyhýbáte.

+2/−1
7.7.2018 20:49

P42a50v71e81l 97S16o13b24o81t22k28a 5700474

Doufám, že bude vypsáno celoevropské výběrové řízení.

ČD Telematika totiž už dávno není státní:

https://byznys.ihned.cz/c1-66139790-kellnerova-ppf-koupila-29procentni-podil-ve-spolecnosti-cd-telematika-ktera-vlastni-druhou-nejvetsi-sit-optickych-kabelu-po-o2

+1/0
4.7.2018 10:32

P66e46t71r 21V51a20r94g58a 3145443620710

Řešení jsou jasná, jen ne chtěná;-).

Za a) zrušíme soukromníky na dráze a máte jednotnou jízdenku hned ;-D,

za b) zavede se řešení obv. v našem Kocourkově - megadrahý (250 mega je málo) společný projekt, který provozně bude strašně nákladný, zdraží to jízdné, a tak to nikdo nebude chtít kupovat/platit (zase pustíme žilou státnímu rozpočtu)

za c) přijmeme jednoduché pravidlo 98% pro ČD a 2% pro soukromníky (neb asi takový poměr bude v osobokilometrech ;-)) a na to zase nepřistoupí soukromníci ;-D;-D;-D;-D

+1/−5
4.7.2018 9:43

R25a92d37e11k 92J92a73n76a24t24a 9775616584622

"zrušíme soukromníky na dráze a máte jednotnou jízdenku hned"

---

Nemáte, správná jednotná jízdenka by měla být na vlaky i autobusy (viz Švýcarsko, nebo třeba naše IDS JMK nebo PID).

+5/−1
4.7.2018 9:45

P46e77t52r 87V51a91r94g11a 3505293460560

Máme - neb jednotná jízdenka na dráze před příchodem soukromníků byla ;-DDo Švýcarska nejen v tomto máme hodně daleko - a budeme mít i nadále.

No PID je také nerodí / nepostupuje lehce a náhodní cestující jsou dost často "oškubáni" - je jim účtována vyšší cena.

A poté, co některé kraje vytvořili, resp. tvoří (poměrně nákladně a těžce) integrované systémy, tak stát svým stylem "slon v porcelánu" nadělá víc škody než užitku.

A ještě jedna důležitá poznámka k PID. Zdaleka ne všechny linky na území působnosti PID, jsou do PID skutečně zapojeny!! Dost linek zůstalo neintegrováno! :-/

+1/−1
4.7.2018 9:57

R31a54d22e76k 63J53a40n34a65t28a 9905696544102

PID funguje celkem dobře a naštěstí postupně požírá území, kde byl polofunkční SID. Pokud tam nějaké linka není (napadá mě např. MHD Roudnice), tak je to problém jejího provozovatele, PID se šírit chce.

A kdo je oškubán? Myslíte nedávné nepříliš informované články, vycházející z toho, že v pokladně ČD na jednoduchý požadavek "Beroun" dostanete implicitně tarif ČD místo PID? No donedávna se v pokladnách ČD tarif PID neprodával vůbec, takže změna k horšímu to není.

Že si naše malinkané kraje vytváří vlastní IDS, byla chyba od začátku (celá naše republika je počtem obyvatel jako jedna německá spolková země), a čím dříve se tato chyba napraví, tím lépe. Proč dělat 14x něco, co stačí dělat jen 1x.

+6/−2
4.7.2018 10:07

P31e35t52r 31V93a59r91g56a 3585793610550

První odstavec: Nemáte pravdu. Uvedu příklad z Kladenska, kde žiji a kde mám ověřeno: byly integrovány linky MHD KL a linky co končí v Praze. Prakticky vše ostatní nebylo integrováno - jsou to obv.linky označeny písmenem a číslem. Cca 25 linek. Příklad A27 (Kladno - Unhošť - Rudná) nebo B81 (Roztoky - Křivoklát - Praha), obdobně to bude při integraci Slaného a Berouna

Druhý odstavec: ne, toto nemyslím. Chcete si koupit "integrovanou jízdenku" typu "Kladno-Praha vč. MHD Praha tam a zpět" - buď vám prodají tu nejdražší verzi, která vůbec není nutná nebo takovou, se kterou Vás odvezou tam, ale ne už zpět. Pravidelní či častěji cestující lidé vědí o co přesně si mají řidiči říci. Ti, co jezdí občas musí buď na integrovanou jízdenku zapomenout nebo trávit hodiny zjišťováním jakou minimální částku mají zaplatit (i osobní zkušenost)

Třetí odstavec: ale to už se stalo. A pokusu to rozbít (jak vy říkáte napravit) se v našem Kocourkově bojím - viz akce typu sKarta na důchody, OpenCard, II. pilíř důchodů atd.

+1/0
4.7.2018 10:33

J21a79n 92K24o51m18r63s46k70a 8292642468602

To je pěkný bordel.

Ale to je důsledek liberalizace. Soukromý přepravci se "utrhnou", srazí nesmyslně cenu na samé dno. Ve výsledku neplatí daně, nemají na výcvik a provozní personál, nemají rezervy v kapacitě, v podstatě bordel.

Teď by každých chtěl akční jízdenku, ale ať je odvezou ČD, protože ta musí odvézt v den platnosti jízdenky, tzn. nestihnu v 10h, tak jedu v 11h. U soukromníka mám smůlu, musím kupovat novou jízdenku.

Prostě toto, dokud nebudou podmínky rozumné, nebude nikdy fungovat.

Dráha prostě nemůže být levná pro příležitostné jízdy.

+2/−6
4.7.2018 9:24

J34i30r33k96a 27N86o81v43á51k 6692695585299

novou jízdenku si u soukromníka koupíte a starou vrátíte, vše v mobilu na pár kliků. co je na tom složitýho?

ba naopak máte zpátky kredit hned a ne až za týden.

+4/−4
4.7.2018 9:27

R34a86d63e73k 95J42a25n17a41t60a 9415516764812

Za prvé, opravdu považujete za řešení pro lidí jezdící vlakem často, aby při každém přestupu všichni "hlídali čas" s prstem na mobilu? Nejsou jen sváteční cestující, jsou i lidé cestující denně, nebo skoro denně.

Za druhé, ta nová jízdenka je zpravidla dražší než ta předchozí, pokud bude vůbec dostupná. A na vrácejí jízdenky bývá nějaký limit, například 15 minut. Což nemusí stačit, v té chvíli nemusíte vědět, zda to stihnete nebo ne.

+9/0
4.7.2018 9:43

P15e18t38r 12V70a16r70g69a 3395683590410

Re. "všichni "hlídali čas" s prstem na mobilu? " - asi to bere pohledem mladé generace - bez mobilu v ruce neumí ani dýchat. Pro většinu populace v reálném životě nepoužitelné

+3/−1
4.7.2018 9:51

P92e78t22r 68V19a33r65g32a 3825763810960

že tím vyloučíte tak 1/3 - 1/2 potenciálních cestujících - kteří to odmítnou tímto způsobem dělat (přes mobil a nějaké aplikace)

+4/0
4.7.2018 9:44

L33u31c31i52a91n 68P91a54p49a14z76i35a23n 5664987511575

Když to jde v jiných zemích, nechápu, proč u nás to ještě nemáme. A nechápu, proč by měla být nastavena cena předraženým způsobem, aby si to zase nikdo nekupoval.

+4/−3
4.7.2018 8:56

M64a57r94t23i63n 48K45y94p72r 2512175854544

Co to je předraženým způsobem? Jednotné jízdné bude logicky dražší než vlastní jízdné jednotlivých dopravců už jen kvůli systému navíc, který kvůli tomu bude existovat a bude se muset zaplatit, přičemž dopravci samozřejmě nebudou chtít tratit.

+2/0
4.7.2018 9:08
Foto

J98a38n 35V40a78l48a84l28í77k 6696759140906

a proč to jízdné v krajích je tedy levnější?

+1/−1
4.7.2018 9:46

M87i12r86o55s51l34a23v 74R27e29z85a82n68i81n85a 3568299272831

Protoze ho dotuje kraj.

+4/0
4.7.2018 10:02

M68a94r15t48i98n 81K87a59r66á38s86e86k 9288193728608

Jiznde v mestske a primestske doprave (tzn v podstate cela doprava v ramci kraju) je ciste na rozhodnuti objednatele dopravy a tom kolik do toho dava penez. U nas je treba ve meste MHD zdarma, o cem to vypovida? O nicem...

+1/0
4.7.2018 10:24

L42i18b26o98r 82Z71a79v80ř18e49l 8579206651982

Vypovídá to o tom, že město ve kterém žijete má peněz nazbyt a vyhazuje je oknem :-)

0/0
5.7.2018 11:11

J70i57ř52í 91Š45t95ě82r63b86a 9733632737555

v jiných zemích funguje spousta věcí, které v Kocourkově nejdou, co je na tom nepochopitelného..? Neschopná státní správa (není řádně zaplacena), korupce kam se podíváš, klientelismus v nejvyšších patrech včetně prezidenta..

+2/0
4.7.2018 9:20
Foto

J45a40n 41V66a73l95a31l52í48k 6126289110956

Když jednotné jízdné funguje už v každém kraji proč by nemohl fungovat celorepublikově?

Když vezmu Prahu a celý středočeský kraj tak jízdenka na 24h je za 160Kč a mohu jet jakýmkoliv dopravcem co tam jezdí vyjma vlaků SC,EC,IC

+4/−6
4.7.2018 8:44
Foto

J25a33n 39V59a33l77a93l67í66k 6386449360726

PS: a některých soukromníků na dráze...

0/−1
4.7.2018 8:45

F75i76l78i30p 51S45i18r25o43t50e76k 9812839242431

Fakt muzete jet s LE z Prahy do Kolina za jizdne podle ropidu?

+6/0
4.7.2018 8:49

F55i32l55i33p 89S48i80r59o34t37e50k 9842789872771

Cimz nerikam, ze to je potreba.

+1/0
4.7.2018 8:49
Foto

J11a95n 39V10a29l53a73l28í60k 6816919800806

to PS se vztahovalo k tomu vyjma SC,EC,IC a některým souromníků na dráze... tudíž LE ani RJ nelze...

0/0
4.7.2018 8:52

M82i61r76o49s63l59a21v 44R82e20z46a33n94i27n54a 3928119592381

No a prave proto chcou zavest jizdne, ktere bude fungovat jak u cd tak u soukromniku. A nemuzete srovnavat dotovanou krajskou jizdenku s nedotovanou.

+1/0
4.7.2018 10:05
Foto

J37a64n 48V79a51l82a93l89í81k 6136949510966

tím poukazuji na to že že v krajích jde mít jednotnou jízdenku tak proč by nešla celorepubliková...

0/−2
4.7.2018 10:17

M67a98r75t71i59n 11K31a29r75á43s28e85k 9928753338358

Protoze v kraji se ta jizdenka vztahuje jen na obejdnavanou dopravu - tzn kraj ve spojeni s mesty a spol, rekne dopravcum - budete jezdit za tolik a tolik, se zapojenim do integrovaneho systemu, a ted jdeme soutezit cenu. To na otevrenych tratich, kde jezdi firmy na komercni riziko neni...

+2/0
4.7.2018 10:26

J29a35n 58J32e62m52e25l44k81a 1345650

Aha, takže oni stále uvažují a uvažují. Ale 2019 bude mnoho krajů privatizovat a zadávat smlouvy a podmínky na 15 let. A kraje zadávají bohužel 2/3 vlaků. A bez toho systému? Jak pak bude například vypadat doprava na hranicích nesmyslných českých krajů? .. No často nebude - stejně jako na hranici se Slovenskem. V každém kraji si budete muset studovat jejich systém, jejich podmínky.. Jejich aplikaci do telefonu.. Atd.

Dále tato jízdenka by sloužila jako cenová regulace zejména u dálkových mimo ids. Protože pokud to nebude a bude jeden vysoutěžený monopolní dopravce na trati (oni nechtějí více dopravců na jedné trase), dopadneme jako v Anglii. A z nejlevnějších vlaků v Evropě budou rázem ty nejdražší. A z vlaků se místo ekologické flexibilní dopravy se stane trochu VIP záležitost jako na západě a část lidí bude muset přejít do levnějších autobusů - pokud je zase nezakážou zákonem. S nutností plánovat cestu třeba měsíc dopředu pro lepší cenu, včetně odjezdu.

A cena 1,35 kč/km je právě to, že nechtějí přílišnou regulaci a omezit "optimální výběr dopravce" a jde zdražení, min 25%. Protože každý pravidelný cestující má slevovou kartu - 25%, 50% 100%.

Zároveň pravidelným cestujícím zmizí možnost dojíždět za prací například s IN 100 za 1600 Kč/měsíc a bude třeba muset platit 1,35kč/km. Nebo taky víc, pokud ten systém nebude. Samozřejmě, někdo radí, aby to neregulovali. A lákají je, že stát možná zaplatí míň na dotacích (a to jen možná), cestující ale mnohem více na jízdném.A nebude flexibilita. U dosavadních vysoutěžených tratích není ve smlouvě cena jízdného. Určuje si ji dopravce.

+1/−2
4.7.2018 8:43

A68l69e39š 40M87a68r48e65č94e51k 4816424105372

Řekněme si na rovinu, po zkušenostech s GW Train v Jihočeském kraji, se většina hejtmanů bude "českým soukromým" dopravcům vyhýbat jako čert kříži. Protože Jižních Čechách je to katastrofa.

Pochybuji, že do českého zahnojeného rybníčku vstoupí gigant typu Deutsche Bahn. Takže většinu smluv získají opět ČD. Těm stačí řádně zaplatit za objednanou službu a jezdí se krásnými moderními vlaky (viz. Praha, Střední Čechy).

+3/−2
4.7.2018 8:57

M19a60r31t29i93n 57K16y70p63r 2622775454284

Gigant typu DB už vstoupil skrze svoji Arrivu do autobusové dopravy u nás. Proč by podobným způsobem neměl vstoupit do železniční?

+3/−1
4.7.2018 9:10

J43i24r83k41a 89N34o44v62á58k 6462125405269

nebo taky starými vykopávkami na trase praha-havlíčkův brod.

+2/−1
4.7.2018 9:31

A54l20e37š 83M46a91r58e93č53e91k 4926244865752

To už je věcí objednavatele, kolik dopravci platí za objednanou službu.

0/0
4.7.2018 10:17

M58i97r16e76k 62Z51á50v14o50d21n19ý 7912177650748

Kdo je bude kupovat? No já je budu kupovat :)

0/−1
4.7.2018 8:40

J59i24ř29í 88F77r13o95l42e78c 7265844862347

Proc?

0/0
4.7.2018 8:13
Foto

J89a32n 89V27a12l57a84l64í52k 6696499870756

proč ne?

0/−2
4.7.2018 8:30

J50i68ř26í 74F53r84o92l28e92c 7775734352197

Mě to přijde zbytečné, nemám problém si pořídit jízdenku podle toho který dopravce vyhovuje nejvíce a případně přestoupit na trase od jednoho k druhému :-)

+2/0
4.7.2018 9:23

R72a62d64e36k 59J76a64n25a23t28a 9305906884582

Před nějakými 25 lety taky "nebyl problém" cvaknout si v pražské MHD při každém přestupu novou jízdenku. Ale ono se ukazuje, že obecně čím jednodušší systém, tím více lidí veřejná doprava naláká. Příkladem je to Švýcarsko, které má v cestách veřejnnou dopravou nejvyšší podíl v Evropě.

Váš postup (byť vás osobně to asi baví) vede akorát k tomu, že lidi budou chtít cestovat jen na jednoduchých trasách bez přestupu. Jízdenky, který "vyrobí" volný trh jsou totiž zpravidla vázány na konkrétní spoj, což dělá rychlý přestup rizikový. Přitom moderní železnice je na rychlých přestupech založena. Už při plánování modernizací tratí se dnes počítá, jak vyjdou jízdní dooby a přestupy.

+4/0
4.7.2018 9:40

P79e20t17r 54V78a10r11g61a 3365253140720

při modernizaci trati ano. Ale dokážou to i ti přepravci? (jezdit na čas a zajisti přestupy?) Zatím za posledních 20 let vidím trend spíše opačný - tvorba tzv. "nepřípojů"

+1/0
4.7.2018 10:35

J10i93ř15í 96F54r25o91l92e84c 7325984252197

*Nepotrebujem nalakat vic lidi do vlaku, uz ted jsou casto pretizene.

*Bavi :-)

*Prestup je jedna vec, stejna jizdenka druha, otazka jestli by dopravci pristoupili na oboji.

*Obavam se spolecna jizdenka by potlacila konkurencni boj.

+1/0
4.7.2018 11:12

M72i33c59h36a50l 94K82o63l35o22v17r84a32t 5937343175202

Nedávno jsem nad tím uvažoval, ročně projedu vlakem cca 10.000 Kč, takže zatím se mi třeba IN100 za 20.000 Kč nevyplatí, protože není uznávána jinými dopravci než ČD. Uvidíme kam se dostane cena takové jedné jízdenky po ČR bez omezení dopravců a kilometrů. Můj odhad je dneska kolem 500 Kč, ale ideál by byl 250 Kč. Pokud by zároveň existovalo něco jako IN100 pro všechny dopravce za 9.000 Kč, tak si ji pořídím. Už tak třeba RegiJet dost zdražil na trase Praha-Ostrava.

0/−2
4.7.2018 8:11

A35l48e32š 86M75a69r20e26č73e14k 4986944735572

IN100 za 9000. Jsi normální? ;-D

+3/0
4.7.2018 8:15

M21i90c45h16a75l 51K34o85l29o30v18r73a80t 5967213315312

No každý si musí uvědomit, kolik ročně vlakem projede a kolik je ochoten za IN100 zaplatit. V mém případě je to 200x16 km + 20x356 km = 10320 km ročně na dráze krát 1,35 je přesně 13 932 Kč nákladů ročně ... prostě ji chci nižší ;)

0/0
4.7.2018 8:20

M66i85r73e95k 59Z91á31v95o62d49n20ý 7752897820678

Chtít samozřejmě můžete, ale rozumný dopravce Vám to nedá :)

+2/0
4.7.2018 8:42

L61u64d95ě93k 86N86ě57m64e84c 8493280121786

Asi byste se podivil. Když si totiž pan Kolovrat pořídí in 50 kartu na rok za 3 tisíce, tak mu další roční náklady klesnou na 7 tisíc, což ve výsledku udělá přesně 10 tisíc. To už není takový rozdíl, ne?

0/0
4.7.2018 9:00

J11a87n 22K15o51m82r42s18k98a 8612612988232

Tak musíš jezdit víc. IN100 je výhodná když někdo dojíždí každodenně do práce, tak jako ty, ale více kilometrů. Z hlediska ČD jezdíš pouze "za kopec".

+2/0
4.7.2018 9:20

M19i23c11h24a19l 39K46o49l22o26v11r27a43t 5437183315872

Ještě doplním, že přes celou ČR je to cca 660 km x 1,35 = 891 Kč a to je prostě moc :-/

0/0
4.7.2018 8:16
Foto

J56a40n 89V51a94l73a37l14í34k 6176499580616

nyní ČD mají celodenní jízdenku za 579Kč to by bylo rozumné i nadále jako celorepublikový tarif

0/0
4.7.2018 8:22

M12i44c94h72a77l 44K62o70l39o88v64r38a88t 5717203875172

To je pravda, ale bohužel je to jen ČD (a taky bez místenky, kterou je dobré si koupit) ... proto se možná v článku píše, že to bude dražší. Asi budeme muset počkat do prosince 2019, jak to vidí ostatní dopravci. Věřím, že se domluví na ceně kolem 500 Kč ;-)

0/−1
4.7.2018 8:43

Najdete na iDNES.cz