Diskuze
V Německu začaly jezdit vlaky na vodíkový pohon, první svého druhu
Děkujeme za pochopení.
K98a87r51e53l 86K85o74l84á29ř
Asi má vlak malá okna, která při jízdě zakrývají výhled na komín hnedouhelne elektrárny, pomocí které se ten vodik vyrábí, po tom co zavřeli jádro.
R64a69d68o59m77í68r 40P56e32š45o46r60n33a
Je tuhý vodík ekologičtější pro takový pohon? Myslíte, že spalovat naftu je lepší kvůli emisím? Pokud jde o účinnost, asi to žádná hitparáda nebude, ale dá se něco vymyslet efektivnějšího?
T82o98m50á98š 68S40k49á20l49a
tuhy vodik neni palivo, ale supravodic. A co se tyka efektivity/emisi, tak elektrina jednoznacne vede. A milion zpusobu jeji vyroby. To jen nemci se z policicke vule slibili zavrit vsechny JE, tak ted maji problem a nahradi to uhelnyma, no. Hlavne ze vodik.
P55a28v89e54l 32N93o51v75o58t95n65ý
No, jako technologická demonstrace dobré, ale nevěřím že to bude mít větší význam do budoucna. Výroba vodíku je značně neefektivní. Spíš bych do budoucna věřil metanu, který se dá používat v běžných motorech, jeho spalování ve poměrně čistá záležitost (vznikají pouze CO2 a H2O) a dá se získávat i biocestou.
O11n37d34r39a 30M44a66r12a55d37a
"Pohání palivový článek, jenž mění vodík a kyslík na elektřinu."
Nechte si prosim od kolegu z technetu vysvetlit, jak to funguje, nez tady napisete takove bludy.
Jinak je super, ze se tyto technologie dostavaji do sirsiho nasazeni. To povede ke zvyseni jejich dostupnosti.
Nicmene je otazkou, zda nasazeni ve vlacich je to prave. Tam kde je huste osidleni je elektrina v troleji a tam kde neni, je jiste efektivnejsi klasicky spalovaci motor s tim, ze dopad na zdravi cloveka neni dramaticky ohrozen.
Vzhledem k tomu, ze vodik ziskavame z velke casti spotrebou fosilnich paliv, tak se zadna uspora CO2 nekona.
T64o62m48á63š 67K54u46c86h16a54ř
Jen pro zajímavost pár čísel:
Účinnost palivového článku záleží na zátěži a pohybuje se kolem 50%, (tedy je cca stejná, jako účinnost naftového motoru), účinnost výroby vodíku elektrolýzou je cca 80% a průměrná účinnost elektráren, kterou potřebnou energii dnes vyrobíme, je cca 35%.
Takže celková účinnost využití původního zdroje energie je 0,5x0,8x0,35 = 14% To jsme se dostali hluboko pod účinnost dieselových lokomotiv, někam k účinnosti parního stroje, včetně těžby uhlí.
Pro srovnání, v případě nafty je účinnost těžby a distribuce cca 83% a účinnost motoru cca 50%. Tedy celková účinnost až kolem 40%.
Jistě, jestliže pokryjeme celou Saharu solárními články a zdroj energie tak bude bezemisní a "zadarmo", bude situace jiná. Zatím se ale stále většina energie na světě vyrábí spalováním fosilních paliv a atomem a vzhledem k plánovanému růstu spotřeby energie (rozvoj regionů, jako je Indie, násilné zavádění elektromobilů..) je nereálné, že by se poměr "zeleně" vyrobené energie výrazně zvýšil.
Tedy čím více budeme používat tyto technologie s celkovou nízkou účinností celého procesu, tím více budeme v konečném důsledku plundrovat naši planetu a produkovat více emisí a odpadního tepla.
Jak je vidět z čísel, základním problémem (krom nepříliš vysoké účinnosti palivového článku při zátěži) je nízká účinnost a vysoké emise při výrobě elektrické energie. Dokud se toto nezlepší (Sahara pokrytá solárními panely, jaderná fúze..), není příliš ekologické, ani rozumné zvyšovat spotřebu elektřiny například velkým rozšířením vozidel poháněných ať už palivovými články, nebo akumulátorem.
J79a95k25u24b 49Č69í33ž45e45k
Docela by mě zajímalo detailní porovnání produkce CO2 potřebné k provozu tohoto vlaku a běžného vlaku, včetně všech souvisejících procesů. A poté porovnání ekonomické náročnosti provozu, abychom viděli, kolik každá ušetřená tuna CO2 stojí, a zda se nedá někde ušetřit levněji (pokud se tímto vůbec CO2 šetří).
Abych nebyl skeptický, celá analýza by mohla být doplněna o možná zefektivnění do budoucna, první produkty totiž nikdy nedosahují plného potenciálu a neznamená to, že by se hned mělo veškeré směřování tímto směrem odpískat
T15o56m85á50š 93A32n54d74e20r78l33e
Coradia iLint? Tak snad jim to nějaký kamioňák nepředělá na Hindenburg.
K46r64y22š89t64o51f 89L63a49n15í88k
a proc to nesbira elektrinu z koleji?
A30n65t49o79n78í22n 54Z41e23l79e35n17ý
Ví někdo jak často se musí dělat revize, zkoušky těsnosti a tlakové zkouška u tlakových nádob pro vodík? Cyklus 1/5/9 asi nebude stačit.
D81a79n42a 40T13e34n83z27l42e81r
Zkoušky těsnosti se dělat nebudou. Těsné to nebude nikdy.
L95u10m66í42r 98V17i27t42h64a
Konečně, Je to palivo budoucnosti, vodík lze vyrábět elektrolýzou vody vznikající oxidací vodíku v článku. Je to uzavřený cyklus, teoreticky s neomezeným počtem nabití a vybití. Lze je v autech jednoduše vyměňovat, nabíjet je v odběrových sedlech a v době, kdy jsou příznivé podmínky pro obnovitelné zdroje.
Lze je používat pro energetické zásobování domácností i provozoven.
A nemusí se kvůli lithiu devastovat celé státy.
M30i27r22e53k 79G25a41j21e52r
Jeste uvedte, kolik elektricke energie by k tomu bylo potreba a kde by se vzala. Je to totiz tolik, ze je takovy vyrobni postup nerealny. Proto se take pro vyrobu vodiku nepouziva.
Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů
Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...
Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí
Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....
Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh
Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...
České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku
Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...
Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami
Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...
Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice
Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...
Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině
Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...