Diskuse k článku

ANALÝZA: Česká ekonomika uvázla v pasti. Už není, kam dál růst

To tam je pětiprocentní tempo růstu ekonomiky z minulého roku. Po slibném prvním kvartále přidala ve druhém čtvrtletí jen 2,4 procenta. Jednoduše proto, že v situaci, kdy podniky jen těžko hledají nové lidi, nemá kam dál růst. Naopak hrozí, že situace se zhorší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34a68r97t13i11n 17B39u57c87h29t93a 7944528575460

A je třeba, aby ekonomika pořád rostla? Růst pro růst?

+1/0
10.10.2018 8:50

O92t69o 17N23o57v44ý 7988871705749

zisky těch největších firem v česku jdou pryč:

elektřina, plyn, telefony, voda, auta,

to byly trestuhodné prodeje,

0/0
8.10.2018 17:04

J66ú36l60i18u90s 96M86i71k69u74l26a 9498415582490

Šlo by to. Priestoru je dosť. Len by to chcelo systémové zmeny, na ktoré politici nemajú gule.

0/−1
5.10.2018 21:43

L17a57d52i74s54l43a95v 20P73í48s72a14ř85í15k 9523351793366

Důležité je, umět to, co se vyrobí, taky prodat. Podívejte na nová auta na skladě, co neprošla zpřísněnými podmínkami emisí.

0/0
5.10.2018 10:39

L37a44d80i77s48l96a32v 16K33a81l82o29u52s 7385576721500

Nejvíc je potřeba najít, jaký výrobek či služba na trhu chybí, o co je velký zájem.Použít co nejnovější technologie.Zdokonalovat se v oborech, které umíme.Bohužel jsme se nechali vytlačit např. výrobci motocyklů. Pověstná Jawa, nebo Babeta s automatickou převodovkou a spojkou již před 40 lety dnes vyrábí Japonské firmy na běžícím pásu v milionových seriích.Těch příkladů je pochopitelně mnohem víc.Je třeba zasít vhodné podmínky pro vědu,výzkum a pak vyrábět. K tomu je třeba plno kreativních lidí, kteří umí využít moderních technologií,automatizace.Pokud bude složení obyvatelstva takové, že 90 % budou úředníci, tak se nikam nepohneme.

+2/0
4.10.2018 21:17

J85a56n 22K25l40e69i25c86h 3699275911118

Zbytečně se škrtí investice státu. Velké investiční akce by HDP vystřelilo nahoru. A na rozdíl od zvyšování sociálních dávek by se peníze neprojedly darmožrouty.

0/−1
4.10.2018 20:34

K65a27m49i45l 22S14e24d68l38á18č55e52k 1486209246371

Když ono to takhle jednoduše nefunguje. Jestliže se ekonomické zdroje použijí na státní investice, tak jich méně zbude na soukromé investice a soukromou spotřebu.

+1/0
4.10.2018 22:13

T53o94m44á56š 22B64í65l78e66k 1214965737649

Obracím se na diskutující se seriózní otázkou. Jak může firmě pomoct blockchain? Konkrétní příklad.

0/0
4.10.2018 18:55

L90u78k78a39s 14P66a64v43l83i39c33e42k 4148211770116

Blockchain už dnes mnoho odvětví od logistiky až po zemědělství. Zrychluje a zlevňuje proces diky chytrym smlouvam (méně pravniku), instantni verifikaci produktu na hranicich (méně úředníků), snižuje příležitost ke krádežím či snadno pomůže identifikovat povod problémových produktu bez zapojeni lidské práce.

https://toshitimes.com/how-blockchain-technology-is-transforming-transportation-and-logistics/

https://cointelegraph.com/explained/blockchain-s-impact-on-food-and-farming-explained

+1/0
11.10.2018 14:16

P69e76t29r 55V86a42r74g82a 3455873100610

Vy jste ale mluvil o odbytišti - tudíž o možnosti našeho exportu do Ruska. O nákupu surovin z Ruska (tedy hlavně plyn a ropa; nákup rudy jsme dost utlumili) jsem nemluvil - tam je to jasné, tam jsme a budeme závislí pořád

0/0
4.10.2018 14:33
Foto

J69i77ř11í 16B50a13b47i39n75s22k43ý 7527589938691

zatím rostou jen ceny, DPH, spotřební daně, odklony dotací, počet úředníků jo to všechno roste jediné co neroste je jídlo z našich polí, auta, Tv, počítače, mobily to vše se nedá jíst, o kolik se máte líp než starší generace ? že máte auto a mobil ? o to méně máte volna :-) dřív platilo třetinu dne spím,třetinu dne pracuji, třetinu dne mám volno :-) co máte Vy dnes ? vyšší HDP ?no a k čemu je Vám dobré

+2/−3
4.10.2018 14:12

P65e20t23r 18D53r87a76p96a44l 4764271773

ale prosím vás, nepřehánějte

+1/−1
4.10.2018 14:21

K57a13m95i93l 26S66e12d72l15á38č27e91k 1106739476341

A co takhle vyrobit u nás auto a to pak na mezinárodním trhu směnit za mrkev?

Sranda je, že i té práci věnují lidé stále méně času.

0/−2
4.10.2018 22:10

P56a42v75e95l 91V72o19j71á31č79e56k 6722916800660

Pro všechny, kteří tady tvrdí nesmysly o tomto jak ekonomika nemůže trvale růst, protože člověk víc chleba nesní.

Vzpomeňte si jak vypadala IT a mobilní ekonomika před dvaceti lety. A zkuste si představit jak bude za padesát let vypadat vesmírná ekonomika.

+3/−1
4.10.2018 12:35

J39i32ř35í 88P35a79u27l 3276855557312

Ale HDP vyjadřuje objemový růst a ne technologický. Mě by spíše zajímalo porovnání HDP, dejme tomu za uplynulých 50 let,v tehdejších cenách.

+3/−1
4.10.2018 13:03

P64e36t92r 31D17r79a49p52a49l 4114111313

ale to spolu přece souvisí...před 50 roky byla v jedné domácnosti jedna TV a to ještě ne ve všech...teď je jich v bytě i několik + další hromada elektroniky, mobilů atd

+3/−1
4.10.2018 13:07

P84e84t93r 33Č72e45r20v39e79n33ý 3706871682745

Nepřijde mi, že by to spolu nějak výrazně souviselo. V tehdejších cenách byste ve finále mohl zjistit, že sice máte místo jedné věci 3 ale v nižší celkové ceně. Tedy výsledek v HDP v cenách roku 1970 lety je vlastně záporný.

Mně by, stejně jako pana Paula, takové porovnání také zajímalo.

On je totiž růst krásná věc. Ale pokud jej dosahujete pouze pomocí inflace, je vlastně úplně k ničemu. Navíc se dá polemizovat o tom, jestli se vlastně jedná o růst v požadovaném smyslu.

+3/−1
4.10.2018 13:26

P83a22v54e39l 25V89o49j70á17č81e78k 6982716750320

Ale vždyť vy si sám sobě odporujete. To, že máte tři věci za cenu jedné není inflace, ale deflace. A to je právě ten pokrok a růst HDP, že méně lidí za větší plat vyrábí víc věcí. Potom ti volní lidé mohou jít do služeb, které využijí právě ti lépe placení lidé z výroby.

0/−2
4.10.2018 13:50

J49i40ř64í 38P11a49u14l 3406555547802

Ale HDP nerozlišuje, zda je přírůstek tvořen třemi TV navíc nebo elektronikou, která tenkrát vůbec neexistovala, vše je pouze vyjádřenou objemem, neboli penězi. Na druhou stranu některé výrobky, služby zanikly a proto dnes do HDP již nepřispívají. Proto píšu, že by bylo zajímavé srovnání růstu HPD v tehdejších cenách, jistě HDP rostl a roste, ale mě by zajímala ta křivka. Někde jsem viděl graf růstu ropy za posledních nějakých 150 let, ale ta cena byla také vyjádřena pouze nominálně v USD v tom daném roce, Problém je jen, k čemu tu cenu přepočítávat, ke zlatu, k ceně jedné krávy, ceně jednoho hektaru půdy, ...

+1/0
4.10.2018 13:41

P75e26t51r 40D65r15a61p42a95l 4374971203

jenže v případě ČSSR byste asi srovnával stejně nesrovnatelná čísla, ceny byly regulované a navíc netržně pokřivené

+1/0
4.10.2018 13:57

J85i20ř80í 24K76r22á54l73í73k 9434165391920

K času pane, času. To je jediná veličina, která je stejná. :)

0/0
4.10.2018 14:54

P15a59v67e34l 79V80o97j84á43č23e33k 6282766250720

Růst HDP se očišťuje od vlivu inflace. Ale možná nejlepší bude si vzpomenout, co měli doma vaši prarodiče a co máte vy. A nejen to. Co taková magnetická rezonance, počítačová tomografie, kolik stály letenky, online přenosy z druhé strany zeměkoule, GPS, nanomateriály.... A to máme za dveřmi kvantové počítače, umělou inteligenci a do vesmíru se začínají tlačit soukromé firmy. Dokud bude technologický pokrok, bude i růst HDP.

0/0
4.10.2018 13:32
Foto

J46i39ř79í 94B51a30b78i27n29s35k36ý 7277109798171

jasně ,roboty do výroby a lidi na dlažbu :-) super

0/−5
4.10.2018 14:13

P41e20t21r 47D59r55a93p17a25l 4564981353

jo, kdyby si tohle řekli lidi před 200rokama, mohlo se furt po krkonošských chalupách tkát po večerech na stavu;-)

+2/0
4.10.2018 14:23

P52a96v57e94l 10V95o81j37á43č63e21k 6872716360420

Průmyslová revoluce je tady dvěstě let a máme nejnižší nezaměstnanost v historii :-)

+2/0
4.10.2018 16:03

R48o98m52a62n 97S14t35o81n22e17k 1389653279521

tenhle hloupý argument mají lide už 200 let a pořad nic

+1/−1
4.10.2018 18:37

L31a63d48i52s94l36a30v 70P39í36s30a28ř52í72k 9773981323746

Jiří, musíš umět něco, kde tě robot nenahradí. Ale neboj, roboti budou vyrábět, ale nemají za co kupovat. lidi bez práce taky nebudou mít peníze. A co se zbožím, co nikdo nekoupí?

0/0
5.10.2018 10:42

M32a23r54t18i72n 92Ž10e30l26i24n44s87k70ý 9408639839212

Neustale se docitam o tom, jak ma Ceska republika velice spatny pomer mezd k HDP, takze bych moc nebrecel, zmenil pomer, zvednou se utraty, HDP, porad je potencial rust, navic bez rustu Zapad nedozeneme, takze pokud kritizovat, tak ne ekonomiku vseobecne, ale konkretne napriklad jeji slozeni, co je na nem spatne, ze jako nemuzeme dal rust... osobne ale nesouhlas. v roce 2016 jsme patrili nekam dozadu v EU, za rok 2017 jsme vyjimecne trosku vepredu, ale daleko pred nami byly i tzv. Zapadni zeme jako Malta a Irsko, mimo nezapadnich Estonska, Slovinska, Lotysska, Polska, Rumunska... takze aby to nebyl dalsi plac a tlaky na prijimani levne pracovni sily, ktera nas ma jako vytrhnout... nema... zeme neni nafukovaci, menit jeji demografiii kvuli kratkodobemu zisku je sprostarna na entou a uchylnost.

https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/graph.do?tab=graph&plugin=1&pcode=tec00115&language=en&toolbox=data

+2/0
4.10.2018 12:34

M98a72r45t76i10n 21B76u68s26i41d79e61a 4613140

No, obecně lze říci, že česká ekonomika je v dobrovolné pasti již jen tou svojí pohodlnou a přílišnou orientací na EU a automobilový průmysl.

Dokud to šlape, jsme v pohodě..a nikdo to moc neřeší dlouhodobě.

Nic netrvá věčně a případné problémy EU (které dříve nebo později nastanou) se nás budou týkat naplno... nebo spíše více. Přechod na elektroautomobily, jejichž výroba je podstatně jednodušší se myslím na ekonomice projeví výrazně i bez jiných ekonomických problémů EU.

+2/0
4.10.2018 12:28

P23a83v63e42l 14V96a23l90e54n51t73a 7191151367513

Blbý je že ekonomicky systém bez neustálého exponenciálního (porovnává se vždy s předchozím rokem a ne od nulové zakladny) růstu nefunguje. Jelikož je planeta omezená a pokud si uvědomíte jak vypadá exponenciální křivka tak je jasné, že to není dlouhodobě udržitelný systém.

+1/−2
4.10.2018 12:15

K64a89m64i67l 60S77e35d86l96á32č11e77k 1486559606301

Zatím funguje jenom tisíce let.

0/0
4.10.2018 12:31

E68d64a 20S31t14á16r96e58k 6856974182276

Tisíce? Jste si jist?

0/0
5.10.2018 19:05

K92a13m90i16l 50S27e60d51l25á92č10e35k 1866959656201

Máte pocit, že lidstvo nezažívá dlouhodobý ekonomický růst už tisíce let?

0/0
5.10.2018 23:13

J13a29n 73N44á92d30v15o54r94n15í46k 7573918155817

To jste to vůbec nepochopil.

0/0
4.10.2018 12:50

F62r69a18n92t93i41š93e36k 30V93r19á15n75a 5639832433171

Byl bych rád, aby nějaký český politik nebo ekonom vysvětlil, jak může být úspěšná ekonomika, která má nadpoloviční většinu volných míst těch, která jsou nízko placená a nevyžadují žádné vzdělání / kvalifikaci?!

Je ale potřeba drsně sáhnout na průmyslovou lobby a zavřít všechny neefektivní podniky. A že je kam dál růst vidíme třeba na Polsku, které roste stále přes 5%, nezaměstnanost má už jen mírně vyšší (3,5% podle metodiky Eurostatu) než ČR, a přitom v minulosti mělo i přes 15%

+3/−2
4.10.2018 11:54

J50a85r55o66m33í72r 33H71l96u46b20e45k 2796130584191

Já tomu až tak moc nerozumím, ale žádný strom neroste do nebe. Proč by naše ekonomika nemohla být stabilní a v rovnovážném stavu? To bychom musili vypustit z ekonomických vzorečků inflaci, která de facto zajišťuje ten magický a obdivovaný růst. Expanzivní by měla být africká ekonomika podložená prací a tvorbou skutečných hodnot.

0/−1
4.10.2018 11:47

K21a47m64i78l 12S71e78d18l91á53č49e83k 1256389896201

Ten růst je počítán ve stálých cenách, tedy o inflaci to není.

I ta nejvyspělejší ekonomika světa (do čehož máme ještě daleko) bude dlouhodobě růst, a to tak dlouho, dokud bude existovat technologický pokrok.

+1/0
4.10.2018 11:52

J70a39r17o16m58í24r 39H96l83u31b95e93k 2836900504901

Asi máte pravdu, ale za posledních deset let se mi zvýšil důchod o 6%, ceny stouply až o 30%. To je ten technologický pokrok? Očištěné o inflaci? Ale většinu HDP tvoří spotřeba domácností, ta je taky očištěná?

0/0
4.10.2018 12:02

K60a94m64i26l 28S63e14d78l17á46č73e79k 1326499566671

Je možné, že jste si vyhodnotil, že se Vaše životní úroveň snížila. Nikde není dáno, každý jeden člověk se bude mít za každý časový úsek lépe.

HDP není tvořen spotřebou domácností. Domácnosti zhruba polovinu toho HDP spotřebovávají. Ano, je to očištěno o inflaci.

+1/0
4.10.2018 12:25

J55a98r73o50m94í52r 60H95l18u67b94e80k 2746830344111

Tady něco nesedí a to použiji jen základní počty. Jako axiom vezměme, že lidé nesnění a nevypijí víc letos než před 10 léty, ani nás nepřibylo. DPH je stanovená procenty z ceny. Takže když jsme před deseti léty vybrali na DPH x( řekněme 100%) peněz, tak vloni jsme vybrali 120% a letos vybereme 130%. To se nijak neprojeví? Jak to chcete očistit od inflace? To byste musil tu DPH soustavně snižovat v nepřímé úměře k růstu inflace. Sám píšete že to je cca polovina HDP a tu už se nějak projevit musí. Dlužníci bohatnou, střadatelé chudnou. Můj názor je ten, že by to mělo být naprosto opačně. Problém tkví v tom, že největším dlužníkem je náš stát.

0/0
4.10.2018 12:45

K13a58m33i29l 73S72e91d16l34á38č97e22k 1506589736431

Asi jsem Váš poslední komentář úplně nepochopil. Co přesně Vám nesedí?

Růst HDP je počítán v tzv. stálých cenách, a je tedy očištěn o inflaci. Proč do toho taháte DPH? Nemluvě o tom, že ten Váš axiom je neopodstatněný. A víte o tom, že DPH se nevybírá jenom z potravin?

Proč by se mělo snižovat DPH kvůli inflaci?

Při meziročním růstu HDP třeba o 5% to znamená, že se celkově za ten rok vyrobilo na daném území o 5% více statků. V aktuálních cenách budou tyto statky dražší, tedy to bude v celkových cenách o více než o těch 5%, ale to nás moc nezajímá. Těch statků je prostě více o 5%.

Z toho bude vyplývat, že se domácnostem asi zvednou disponibilní příjmy o zhruba 5% plus inflaci, tedy si budou moci ve výsledku pořídit zhruba o 5% více statků.

Nominální výběr DPH by měl být vyšší o více než o těch 5%, protože tam zapracuje ta inflace.

Co se Vám na tom nezdá?

+1/0
4.10.2018 21:58

J73a37n 48N83á26d98v95o17r44n67í18k 7603688335137

Všichni se chtějí mít stále lépe. Vy ne?

0/0
4.10.2018 12:50

P32e22t72r 76M73a26r36e93č82e17k 1663261659538

Kdy se tato šílenost, založená na neustále rostoucí spotřebě, jednou zastaví?! Až zhuntujeme celou planetu?

+3/−1
4.10.2018 11:45

J47a55r58o92m60í17r 46H45l50u83b13e62k 2256840164641

Ano, a pak vyhyneme, jelikož přemnožící se druh, vždy vyhyne. Za nějaký milión, dva, let si planeta zase sama poradí a vrátí se přirozeného stavu.

0/−1
4.10.2018 11:51

K40a47m10i34l 75S98e77d81l10á27č46e43k 1656759596811

Planeta žádný přirozený stav nemá. V každém období historie planety vypadal život jinak. Po dlouhou dobu vlastně bez života.

+2/0
4.10.2018 11:54

J39a62r95o22m59í66r 18H26l66u86b70e87k 2726210104511

Dovolím si nesouhlasit, přirozený stav musí existovat. Faktory ničení a vzniku musí být v rovnováze. Druhy se mění, to máte pravdu, jeden druh vyhyne a uvolněnou niku nahradí jiný. To je ten přirozený stav.

+2/−1
4.10.2018 12:07

P86a27v75e29l 25V41o77j47á76č76e92k 6422696120790

Faktory ničení a vzniku musí být v rovnováze? Už z principu je to blbost, protože jde o nerovnovážný stav.

+1/0
4.10.2018 12:27

K74a34m30i32l 61S87e92d14l73á38č83e67k 1886389886181

Pane Hlubku, na Zemi dlouho žádný život ani nebyl a od té doby, co vznikl, tak tato planeta (ještě před příchodem člověka) zažila několik fází masových vyhynutí druhů (kdy vyhynula drtivá většina všech druhů prakticky současně). Tak co je prosím ten přirozený stav, do kterého se dle Vás má planeta vracet? Můžete popsat, jak Země vypadá ve svém přirozeném stavu?

To totiž můžu tvrdit, že přirozený stav planety je, aby byla pokrytá dvaceti miliardami lidí a existovala už jenom hospodářská zvířata. Nebude to o nic méně logické, než to říci o jakékoliv jiné podobě zemského povrchu.

+1/0
4.10.2018 12:30

J27a94r55o47m98í39r 65H96l84u57b44e81k 2726750564631

Máte pravdu, zažije i další masivní vymírání a tentokrát se bude týkat i nás. Nás dvou asi ne, ale Homo Sapiens jako druhu. Země má před sebou ještě přibližně 3 miliardy let. Co se za tu dobu stane? Život vznikl pře 2 miliardami let.

0/0
4.10.2018 13:11

K16a95m63i51l 87S47e62d93l22á12č90e41k 1726889196871

Dá se říci, že všechny živočišné druhy jsou odsouzeny k vyhynutí, a to pravděpodobně v horizontu nějakých milionů let. Zrovna člověk má ale šanci se tomu díky technologiím vyhnout. No a následně se dá s trochou nadsázky říci, že i pro ty pandy je jedinou šancí na přežití člověk (pokud on bude chtít). Bez člověka všechna ta roztomilá zvířátka vyhynou zcela jistě.

0/0
4.10.2018 22:07

Najdete na iDNES.cz