Distributor nápoje Bari klame spotřebitele,ale nemůže být potrestán

  12:12aktualizováno  12:12
- Pozorný zákazník by si sotva koupil litrovou krabici multivitaminového nápoje Bari Goldine 13, kterou za dvaatřicet korun nabízejí obchody Ahoj. Od koupě by ho odradily rozporné informace na obale. Českým zákazníkům je výrobek nabízen jako 100% multivitaminový nápoj, zatímco německy a anglicky mluvícím jako nektar, tedy nápoj s polovičním podílem ovoce.
Kdo by zkoumal údaje podrobněji, našel by rozporů ještě víc. Cizojazyčné texty říkají, že nápoj je slazen umělým sladidlem. O tom však není v českém textu ani zmínka. Zato jsou v něm uvedena barviva, která zase pro změnu chybějí v německém textu. Co z toho si má zákazník vybrat? Nejspíš ani sama firma Oriental z Prahy 4, která je uvedena na obale jako výrobce, ve skutečnosti je však distributorem nápojů německé firmy Bari, neví, co nabízí. Barviva totiž v nápoji ve skutečnosti nejsou, zato umělé sladidlo ano. Zjistila to Česká zemědělská a potravinářská inspekce, která se podezřelým nápojem na základě podnětu MF DNES zabývala. A pozastavila distribuci nápoje, dokud nebude označen správným způsobem. Jenže firma Tropicana Drinks, nástupce společnosti Oriental Praha, nařízení inspekce vyřešila svérázným způsobem. Na krabice sice nalepila přelepky s českým nápisem Multivitaminový nektar ze 13 druhů ovoce s obsahem ovoce 50 %, ale na druhé straně zároveň ponechala i původní označení 100 %. Nic se tedy nezměnilo, zákazník je klamán dál. V obchodech Ahoj se nápoj dál prodává s označením džus. Majitel distribuční firmy Vladimír Bělonohý říká, že obaly byly připraveny původně pro stoprocentní džus, který chtěli z Německa dovážet. »Ten by však byl pro český trh strašně drahý.« Nevysvětluje ale, proč tedy byl v rozporu český text s cizojazyčným. Paradoxem je, že ČZPI nemůže výrobce postihnout za záměrné klamání spotřebitele, protože předpisy přesně nedefinují, co to je stoprocentní nápoj. Označení »100 %« se používá pro džusy (správně ovocné šťávy), kde 100 % znamená podíl ovocné šťávy. A »nápoj« zákon zase chápe jako ochucený nealkoholický nápoj vyrobený z ovocných šťáv s podílem ovoce mezi šesti a dvanácti procenty. »Tím, že výrobce v názvu použil slovo nápoj, vlastně zařadil svůj výrobek do jiné kategorie. A stoprocentní je něco, co říká navíc, a co se nemusí vztahovat k podílu ovoce,« vysvětluje ředitelka pražského inspektorátu ČZPI Inka Laudová výklad právníků inspekce. Jenže Vladimír Bělonohý se netají tím, že nápoj je nektar. »V krabicích je to, co je uvedeno na přelepce, to znamená nektar,« odpovídá na otázku, která z obou informací tedy platí. A sám přiznává, že původní nápis klamal zákazníka.


Multivitamínový nápoj

Multivitamínový nápoj

Multivitamínový nápoj

Autor:
Témata: Test iDNES.cz

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

TEST DNES: I z mouky za osm korun upečete skvělou vánočku a cukroví

Ilustrační snímek

Cukroví peče podle dlouhodobých průzkumů devět z deseti rodin. V průměru hnětou a tvarují devět druhů sladkostí. Jakou...

Češi už na toaletním papíru nešetří. Mají rádi heřmánkový a vícevrstvý

Ilustrační snímek

Zájem o nejlevnější toaletní papíry klesá. Šest z deseti Čechů nejvíce preferuje třívrstvý, téměř devadesát procent pak...

Řada slev na Black Friday je jen velmi zdánlivá, varuje Heureka

Za slevami jděte s jasnou hlavou a nekupujte kde co jen kvůli nízké ceně....

Některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami. Cena...

Najdete na iDNES.cz