Kolem sportu se točí zřejmě víc peněz než při triumfu hokejistů v Naganu a showbyznys kolem Nedvěda, Kollera či Rosického nabírá větší obrátky i v celoevropském měřítku.
Míč Adidas, tričko Puma
"Míče se prodávají velmi dobře, hlavně repliky za 690 korun, děti si o ně řeknou. Měli jsme ve slevě i kopačky a zájem je i o dresy, i když máme jen cizí týmy," říká vedoucí prodejny Adidas v Brně Věra Zabloudilová, která ve středu odchází do důchodu a těší se, jak si finále vychutná v klidu doma.
Velké žně má konkurenční Puma, která české fotbalisty obléká a po deseti letech sponzoringu národního týmu se veze na vlně úspěchu. Její druhý kůň - Itálie - už vypadl, a tak Puma nyní vymýšlí, jak spojit své jméno s českým fotbalem.
Podle mluvčího německé centrály Pumy Ulfa Santjera firma nyní zvažuje, zda povýšit spolupráci a nabídnout někomu z českých hráčů individuální kontrakt. "Úspěch českého týmu je pro nás pochopitelně dobrou základnou pro další akce, zejména pro přípravu před světovým šampionátem 2006," prohlásil Santjer s tím, že hodně bude záležet na konečném výsledku Eura.
Puma má podle svého českého šéfa Miroslava Ryby nyní nárůst tržeb o dvacet až třicet procent. "Českých dresů bychom mohli prodat až 250 tisíc, musíme však uspět ve finále," věří Ryba, který coby jeden z hlavních sponzorů fotbalového svazu už vyjednává, jak v létě využít práv na obličeje nejpopulárnějších hráčů.
Telefon od Baroše
Hlavní sponzoři reprezentace musí za postup do závěrečných bojů zaplatit víc, ale popularita roste a firmy spřádají plány, jak toho využít.
Mají totiž právo vybrat si s Brücknerova týmu největší hvězdy pro své komerční účely i bez individuální smlouvy s hráčem. "Počítáme s využitím českých hráčů, ale zda bude třeba Baroš hrát v reklamní kampani jako Nicol Lenertová, teď nelze říct," uvádí Jiří Hájek z T-Mobilu.
K nejoblíbenějším hráčům se snaží probojovat i jiné firmy. Fotbalisté mají třeba na pokoji herní konzole od firmy Electronic Arts, což se firmě nyní hodí k propagaci. Fotbalové Euro 2004 je totiž k mání i jako počítačová hra a vítězství ve finále je pro šéfa místního zastoupení Otto Jermana velkým snem.
"O víkendu na festivalu Rock for People máme velký stan, který bude celý o Euru," říká Jerman.
Útrata v miliardách
Podle ekonoma Davida Marka bude dopad Eura větší než Nagana. "Tehdy si lidé utahovali opasky po Klausových balíčcích. Ale hlavně společnost je bohatší a na zbytné věci, jako je dres, lepší televize či letenka do Portugalska zbývá více peněz," uvádí Marek.