Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gigalinery zaplňují české silnice. Dopravci tak šetří za řidiče

  1:00aktualizováno  1:00
Nedostatek řidičů nutí dopravce oprášit už dříve vymyšlené způsoby, jak přepravit stejný objem zboží s méně řidiči. Kamiony prodlužují až na maximálních 25,5 metrů, aby jeden řidič zvládl odvézt více zboží. A ještě se přitom mohou tvářit, jak jim jde o životní prostředí.

Nákladní automobil Gigaliner | foto: Profimedia.cz

Klasický tahač návěsů může měřit maximálně 16,5 metrů, na českých silnicích jsou ale čím dál častěji vidět o osm metrů delší soupravy. Takzvané gigalinery zažívají rozmach i v jiných zemích, nedávno je schválili i v Německu.

Denně 9 025 kamionů. Provoz na D1 houstne, kolonám navzdory

V Česku však nesmí vyjet na silnice s takovou soupravou kdokoliv si usmyslí: ministerstvo dopravy jejich provoz povoluje vždy na tři měsíce. Souprava smí jezdit jen na dálnicích a čtyřproudých silnicích, vykládka a nakládka od takových silnic může být maximálně deset kilometrů.

Podle ministerstva dopravy je v Česku aktuálně povolen provoz 31 takových souprav pro celkem 12 různých dopravců. Počet gigalinerů postupně podle ministerstva narůstá.

Kamiony pro zkušené

Pro řízení dlouhé soupravy stačí běžný řidičský průkaz pro kamion s návěsem. „Řidiči takovéto soupravy ani ze zákona ani z vydaného rozhodnutí nevyplývá povinnost speciálního proškolení. Dopravcům ale zdůrazňujeme, aby na soupravy nasazovali zkušené řidiče, kteří budou seznámeni nejen s trasou, ale i s technikou jízdy a manipulací s touto soupravou,“ doplnil Neřold.

„V poslední době, po zveřejnění stanoviska německého ministerstva dopravy o provozování těchto souprav v Německu, jsme zaznamenali dotazy na možnost provozovat gigalinery na trasách z Česka do Německa,“ dodal. Němci po dlouhých debatách provoz gigalinerů povolili, i když narazili na velký odpor hlavně železničních dopravců.

V Česku se objevily už v roce 2008, kdy s nimi začal jezdit Rovotrans z Rokycan s díly pro Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Doprava skončila v roce 2012, teď se k ní automobilka znovu vrací a bere to i jako svůj příspěvek k životnímu prostředí. Do kamionu se vejde 150 kubíků nákladů, o padesát procent více, než do běžné soupravy. V praxi to znamená, že namísto 53 kamionů pojede mezi Rokycany a Mladou Boleslaví 35 kamionů týdně.

Už přes rok používá dlouhé soupravy společnost Raben Logistic. Každý den jezdí na pravidelné trase Brno – Praha – Brno a Olomouc - Praha – Olomouc. Firma je nazývá combi train. „Jde o soupravu návěsu a kontejneru spojených pohyblivým podvozkem, které se při couvání rozpojí a je možné je ovládat a používat samostatně,“ řekla Martina Netuhová z Raben Logistic.

Souprava je podle ní ještě označená oranžovými majáky a nápisy vyznačujícími celkovou délku. „Je to řešení, které redukuje nárůst dopravy, snižuje škodlivé emise, ale klade také vyšší nároky na řidiče,“ dodala Netuhová.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

Ilustrační snímek

Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Pražské letiště přivírá dveře Uberu. Cestující obtíže nezaznamenají

Pražské letiště nese Havlovo jméno od roku 2012.

Pražské letiště od července zkomplikuje život lidem, kteří si přivydělávají alternativní taxislužbou. Plánuje totiž...

Najdete na iDNES.cz