U nafty, do níž se začal metylester řepkového oleje přidávat od září, kvůli tomu stoupla cena zhruba o padesátník. Podobný skok čeká podle odborníků od ledna také řidiče, kteří tankují natural.
"Lze očekávat, že by mohlo dojít ke zvýšení ceny o padesát haléřů až o korunu,“ uvedl Zbyněk Mareček, ředitel Ústavu paliv a maziv, který se zabývá testováním kvality pohonných hmot. Stejně jako řepkový olej je i biolíh, který se bude přidávat do benzinu, dražší než základní surovina.
"Zatímco litr benzinu bez daní může stát kolem dvanácti korun, litr biolihu až dvacet,“ uvedl expert na pohonné hmoty Vladimír Matějovský. Benzin s malým přídavkem biolihu už přitom řada českých řidičů tankovala při cestách po některých zemích západní Evropy, kde se začalo s přimícháváním dříve.
Česko využije řepu a pšenici, Brazílie třtinu
Český biolíh se bude vyrábět především z cukrové řepy a pšenice. Po té je však nyní ve světě velká poptávka a její cena stoupá. Kvůli tomu v průběhu podzimu podražilo pečivo.
Ne ve všech zemích přimíchávání biosložky pohonné hmoty zdražuje. „Česko má smůlu – ze všeho, co se tu pěstuje, je výroba drahá,“ říká expert na pohonné hmoty Vladimír Matějovský.
Výrazně levněji podle něj vychází výroba biolihu z cukrové třtiny. Ta je rozšířená například v Brazílii. Stále rostoucí plocha třtinových plantáží, kvůli nimž dochází ke kácení pralesů, však tlumí vyzdvihovanou ekologičnost celého projektu.
"Líh se do benzinu přimíchával již za první republiky. Tehdejší Společnost pro zpeněžení lihu si to prosadila především proto, aby měla dostatečný odbyt brambor, z nichž se líh vyráběl,“ vysvětluje Matějovský.
Směs motor nepoškodí, spotřeba vzroste
Řada motoristů má obavy také z toho, zda nemůže biolíh v benzinu nějak poškodit jejich automobil. Podle ředitele Ústavu paliv a maziv Zbyňka Marečka se strachují zbytečně.
"U starších vozidel jsme prováděli zkoušky a nedošlo k žádným problémům. Novější motory jsou konstruovány tak, že s uplatněním nejvýše pěti procent biosložky je počítáno,“ uvedl Mareček.
Navzdory nezávadnosti mohou řidiči vliv lihu v benzinu poznat. Líh má nižší výhřevnost než benzin a úměrně tomu vzroste i spotřeba paliva. Na výkonu motoru by to však nemělo být nijak znát,“ dodal Mareček. Spotřeba pak poroste úměrně s tím, čím vyšší podíl lihu v benzinu bude.
"Automobily jezdící na čistý líh mají spotřebu až o padesát procent vyšší,“ říká Matějovský. Při několikaprocentní směsi nebude nárůst tak dramatický, měl by být nanejvýš několikaprocentní.
Ropa hýbe cenami více než biolíh
Mnohem výrazněji než chystané přimíchávání lihu zasáhlo motoristy současné zdražování vyvolané rychlým růstem cen ropy.
U pump by se měly ceny v nejbližších dnech ustálit. "Ještě se jednalo o dozvuky z minulého týdne, kdy razantně stouply ceny paliv na rotterdamské burze. Ty se v Česku odrazí nejméně s týdenním zpožděním,“ uvedl analytik společnosti Colosseum Petr Čermák. V minulých dnech však cena v Rotterdamu už mírně klesala.
Proč zdraží benzinlitr benzinu 12 Kč k ceně suroviny se přičte K této ceně se musí ještě připočíst marže distributorů a prodejců, které mohou být až 3 Kč. Pozn.: uvedené ceny jsou orientační * maximální dovolený podíl biosložky |