Čínské vozy s americkými motory mají již v Česku homologaci, na Slovensku dokonce firma několik autobusů prodala. Yutong chce do Česka zatím vozit autobusy na dálkovou dopravu, mají být zhruba o dvacet až třicet procent levnější, než jiné vozy. Autobusy se kompletně montují v Číně, do Evropy se vezou lodí.
"Postupně chceme přijít i s dalšími typy autobusů, i menšími,“ dodal Tabačík.
Dopravci nevylučují zájem o nové autobusy z Číny. "Znám je, už jsem s nimi jel, nejsou špatné. Dokáži si představit, že takový autobus může stát klidně polovinu, co stojí podobný, vyrobený v Evropě,“ říká majitel Student Agency Radim Jančura. "Nechci předjímat, ale bude tu jeden zásadní problém a to kvalita, servis a garance. V našem případě je pro nás důležitější spolehlivost, než cena,“ dodal.
Yutong je velkým čínským výrobce autobusů, je například i na tamějším trhu partnerem automobilky MAN. Yutong chce podle čínského listu Shanghai Daily během pár let vyvážet až třetinu produkce
Autobusy na evropských silnicích jsou zatím doménou evropských výrobců. Česko ve výrobě patří k velmocím, především díky vysokomýtskému Iveku (dříve Karosa). V Karose ale zatím obavy z čínské konkurence nemají.
Je libo auto z Číny?
"Dopravci v Česku jsou natolik rozumní, že si historicky vždy odmítli koupit autobus, byť za sebelákavější cenu, u něhož neměli jistotu zajištění servisu a dodávek náhradních dílů tak, aby vozidlo mohli bezproblémově používat,“ míní Rusek. Yutong už v česku ale má prvního servisního partnera. Nicméně i Iveco připouští, že dlouhodobě bude autobusů z Číny přibývat. "Z dlouhodobého hlediska bude asi docházet k přemisťování výroby autobusů renomovaných Evropských výrobců do Číny a k jejich následnému prodeji v Evropě,“ dodal Rusek.
Čínští výrobci se do Česka nechystají jen s autobusy, ale i s osobními auty. Nejen s vlastními značkami: například Honda už začala prodávat po Evropě model Jazz, který je kompletně vyrobený v Číně. V kvalitě mezi autem vyrobeným v Japonsku a Číně není podle Hondy rozdíl. Tamější automobilky s vlastními značkami se na expanzi chystají.
"Doděláváme svoji prodejní síť. Ale až uvedeme v polovině roku na trh nové modely, za rok tu chceme prodat patnáct tisíc aut,“ říká Peter Bijvelds, šéf evropského zastoupení čínské značky Landwind. Čínská značka dostala v reputaci značný úder: neprošla prvními crash-testy.
Na ženevském autosalonu se představila v Evropě nová značka: Brilliance. Nabídla tu vozy vyšší třídy, hlavně limuzíny. Za asijské ceny. "Stát budou do dvaceti tisíc euro, letos jich po Evropě chceme prodat nejméně deset tisíc,“ říká Peter Schmid z frimy HSO Motors Europe, která tyto auta bude v Evropě prodávat. Auta se vyrábí v Číně ve stejném závodě, kde montuje vozy pro Čínu automobilka BMW.
Podle Schmida průzkumy ukazují, že šestnáct procent zákazníků v Evropě je připraveno koupit si čínské auto. V Česku zatím čínské vozy neseženete, loni se tu ani jeden neprodal.
"Už se tu evropští zástupci těchto značek představili a proběhla nějaká jednání, zatím tu ale dovozce do Česka nemají,“ uvedl šéf Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle něj hledají čínští výrobci již hotovou síť autoprodejců.
Mají čínští výrobci šanci na českém trhu, kde jdou lidé hodně po ceně vozu, uspět? "Budou asi postupně růst, ale nestačí jen levně prodat. Důležitý je také servis,“ míní Tunkl.Čínské vozy jezdící po Evropě se dají zatím počítat na stovky, Lanwind loni prodal 700 aut jako malou sérii, na kterou nemusí mít evropskou homologaci. Tu chce teď získat a pak spustit ve velkém prodej.
Čínské značky přitom posilují i personálně: například dovoz vozů Brilliance vede bývalý šéf prodeje Volkswagenu Han-Ulrich Sachs. Ten není v pronikání asijských značek do Evropy nováček: už na začátku devadesátých let pomáhla Hyundai s jejich expanzí do Evropy.
Čínské autobusy v Česku?Na otázky MF DNES odpovídal generální ředitel Touring Bohemia Milan Tuháček Svezl jste se již čínským autobusem? Jaké to bylo svezení v porovnání s evropskými značkami? |