Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Čech míří čínské autobusy i auta

  1:00aktualizováno  1:00
Po českých silnicích mohou už letos jezdit první autobusy, které byly vyrobeny v Číně. Nástup chystají i čínští výrobci aut. Ve středu své vozy představil v Česku poprvé čínský výrobce autobusů Yutong. "Letos bychom chtěli v Česku pět až deset vozů,“ řekl zástupce značky v Česku Kamil Tabačík.

Autobus YUTONG - Firma Yutong z Číny chce letos do ČR dovézt pět až deset vozů. | foto: Radek CihlaMF DNES

Čínské vozy s americkými motory mají již v Česku homologaci, na Slovensku dokonce firma několik autobusů prodala. Yutong chce do Česka zatím vozit autobusy na dálkovou dopravu, mají být zhruba o dvacet až třicet procent levnější, než jiné vozy. Autobusy se kompletně montují v Číně, do Evropy se vezou lodí.

"Postupně chceme přijít i s dalšími typy autobusů, i menšími,“ dodal Tabačík.

Dopravci nevylučují zájem o nové autobusy z Číny. "Znám je, už jsem s nimi  jel, nejsou špatné. Dokáži si představit, že takový autobus může stát klidně polovinu, co stojí podobný, vyrobený v Evropě,“ říká majitel Student Agency Radim Jančura. "Nechci předjímat, ale bude tu jeden zásadní problém a to kvalita, servis a garance. V našem případě je pro nás důležitější spolehlivost, než cena,“ dodal.

Yutong je velkým čínským výrobce autobusů, je například i na tamějším trhu partnerem automobilky MAN. Yutong chce podle čínského listu Shanghai Daily během pár let vyvážet až třetinu produkce

Autobusy na evropských silnicích jsou zatím doménou evropských výrobců. Česko ve výrobě patří k velmocím, především díky vysokomýtskému Iveku (dříve Karosa). V Karose ale zatím obavy z čínské konkurence nemají. 

Je libo auto z Číny?
"Dopravci v Česku jsou natolik rozumní, že si historicky vždy odmítli koupit autobus, byť za sebelákavější cenu, u něhož neměli jistotu zajištění servisu a dodávek náhradních dílů tak, aby vozidlo mohli bezproblémově používat,“ míní Rusek. Yutong už v česku ale má prvního servisního partnera. Nicméně i Iveco připouští, že dlouhodobě bude autobusů z Číny přibývat. "Z dlouhodobého hlediska bude asi docházet k přemisťování výroby autobusů renomovaných Evropských výrobců do Číny a k jejich následnému prodeji v Evropě,“ dodal Rusek.

Čínští výrobci se do Česka nechystají jen s autobusy, ale i s osobními auty. Nejen s vlastními značkami: například Honda už začala prodávat po Evropě model Jazz, který je kompletně vyrobený v Číně.  V kvalitě mezi autem vyrobeným v Japonsku a Číně není podle Hondy rozdíl. Tamější automobilky s vlastními značkami se na expanzi chystají.

"Doděláváme svoji prodejní síť. Ale až uvedeme v polovině roku na trh nové modely, za rok tu chceme prodat patnáct tisíc aut,“ říká Peter Bijvelds, šéf evropského zastoupení čínské značky Landwind. Čínská značka dostala v reputaci značný úder: neprošla prvními crash-testy.

Na ženevském autosalonu se představila v Evropě nová značka: Brilliance. Nabídla tu vozy vyšší třídy, hlavně limuzíny. Za asijské ceny. "Stát budou do dvaceti tisíc euro, letos jich po Evropě chceme prodat nejméně deset tisíc,“ říká Peter Schmid z frimy HSO Motors Europe, která tyto auta bude v Evropě prodávat. Auta se vyrábí v Číně ve stejném závodě, kde montuje vozy pro Čínu automobilka BMW.

Podle Schmida průzkumy ukazují, že šestnáct procent zákazníků v Evropě je připraveno koupit si čínské auto. V Česku zatím čínské vozy neseženete, loni se tu ani jeden neprodal.

"Už se tu evropští zástupci těchto značek představili a proběhla nějaká jednání, zatím tu ale dovozce do Česka nemají,“ uvedl šéf Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle něj hledají čínští výrobci již hotovou síť autoprodejců.

Mají čínští výrobci šanci na českém trhu, kde jdou lidé hodně po ceně vozu, uspět? "Budou asi postupně růst, ale nestačí jen levně prodat. Důležitý je také servis,“ míní Tunkl.Čínské vozy jezdící po Evropě se dají zatím počítat na stovky, Lanwind loni prodal 700 aut jako malou sérii, na kterou nemusí mít evropskou homologaci. Tu chce teď získat a pak spustit ve velkém prodej.

Čínské značky přitom posilují i personálně: například dovoz vozů Brilliance vede bývalý šéf prodeje Volkswagenu Han-Ulrich Sachs. Ten není v pronikání asijských značek do Evropy nováček: už na začátku devadesátých let pomáhla Hyundai s jejich expanzí do Evropy.


Čínské autobusy v Česku?

Na otázky MF DNES odpovídal generální ředitel Touring Bohemia Milan Tuháček

Svezl jste se již čínským autobusem? Jaké to bylo svezení v porovnání s evropskými značkami?
Ano, již jsem se svezl. Dle mého názoru je tento autobus srovnatelný s ostatními evropskými značkami. Pro úplnost je potřeba dodat, že autobusy jsou  sice vyrobené v Číně, ale většina komponentů je z evropské či  americké produkce.
Budete dělat servis těchto vozidel, uvažujete sami o tom, že byste tyto autobusy koupili a jezdili s nimi?
Naše společnost bude poskytovat autorizovaný servis pro společnost YUTONG v České Republice. Rovněž uvažujeme o pořízení těchto autobusů i pro naši společnost.
Co vás od nich odrazuje a v čem naopak vidíte jejich výhodu?
Dle zkušeností z jiných zemích očekáváme provozní hospodárnost a spolehlivost. Výhodou těchto autobusů je zároveň nižší pořizovací cena ve srovnání s ostatními evropskými značkami.
Myslíte, že je reálné, že čínské autobusy získají na domácím i evropském trhu podíl více než 5-10 %?
Myslím si, že to reálné může být. Jak velký tržní podíl výrobce očekává, je spíše otázkou pro oficiálního obchodního zástupce firmy YUTONG.


Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



Najdete na iDNES.cz