Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Česka míří nové módní značky

  1:00aktualizováno  1:00
Česko se stalo oblíbeným cílem expanze čím dál většího počtu zahraničních módních řetězců. Trend názorně odráží nově otevřené brněnské obchodní centrum Vaňkovka, kde je na jednom místě více než čtyřicet obchodů s oblečením.
Kenvelo

Kenvelo - Spolumajitel společnosti Kenvelo Dany Himi. | foto: Petr NovotnýMF DNES

Podobně to vypadá i v nákupních centrech v Ostravě, Českých Budějovicích či v Praze a dalších městech.

"Textil v obchodních centrech převládá. Je v něm přetlak, nabídka je velká," říká Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která zajišťuje pronájem prostor například v obchodních centrech Futurum v Hradci Králové, Brně a Ostravě.

Módní značky získaly v posledních letech na českém trhu významné místo.

Každý rok otevírají několik prodejen po celé republice firmy jako holandská C & A, německé Takko a New Yorker, švédský H&M či francouzský Promod.

Rozpíná se i český Pietro Filipi či česko-německé Kenvelo.

Letos přicházejí Esprit z Hongkongu a německá značka s.Oliver.

"Už jsou ovšem i polské či maďarské značky, které chtějí expandovat do střední a východní Evropy," říká Martin Žížala ze společnosti Cushman & Wakefield Healey &Baker.

Největší polský obchodník s oděvy LPP se značkou Reserved připravuje třináctou prodejnu v Ostravě, maďarský Jeans Club přišel letos do Brna a pokračuje dál do nového centra v Praze-Chodově.

Expanze zahraničních prodejen s módou není zdaleka u konce.

Přibývat budou i luxusní obchody
"Naším cílem je postupně otevřít prodejny jak ve velkých městech nad sto tisíc obyvatel, tak i v místech odpovídajících bývalým okresním městům," říká Michal Pospíšil, jednatel společnosti Takko, jež má dvanáct obchodů.

S tím, jak porostou výdělky a kupní síla Čechů, budou přibývat i obchody s luxusní módou.

"Bude to tady jako ve Francii či Itálii, kde je široká nabídka od modelů za babku po  sto tisíc korun," říká šéf obchodů New Yorker Jaroslav Mašek. I oni chystají stávající počet sedmnácti obchodů ještě rozšířit. Mimo jiné i směrem na sever Čech - do Mostu.

"Chceme to vyzkoušet," říká Mašek na to, zda to kvůli vysoké nezaměstnanosti a nižším příjmům není riziko.

Po mohutné expanzi obchodů začíná už v některých místech být husto.

"Časem se to vyčistí. Dlouhodobě nelze v nákupních centrech udržet tak velký podíl textilu," říká Aleš Drábek, šéf C & A. Hodně těsno už je podle něj v Brně, kde je šest nákupních center. "Jen Vaňkovka by tam stačila pokrýt poptávku po oblečení," říká Drábek.

Kdo získá silnější pozice a kdo bude muset naopak ustoupit, se ukáže v příštích dvou třech letech. Na odchodu z Česka je zatím jen společnost La Halle. Po loňské výměně majitele se stáhla z Polska i Maďarska. V tuzemsku zatím zavřela dva obchody v Brně a Ostravě.

"V srpnu se uvidí, zatím máme zastavenou expanzi," říká místní šéf La Halle David Pažitka.

Než se zahraniční řetězce začnou požírat mezi sebou navzájem, budou růst hlavně na úkor malých nezávislých obchůdků a tržnic. V nich dnes Češi podle společnosti GfK utratí polovinu peněz určených na nákup oblečení.

"Oděvní trh je rozdrobený. Až v posledních dvou letech se koncentruje s příchodem řetězců," říká Vilém Hübner z GfK.

Zatím však v útratách zaujímají sítě oděvních prodejen třetí místo, až za hypermarkety. Celkem Češi podle odhadů dají za oblečení 30 až 40 miliard korun ročně. Z toho polovina zůstane obchodníkům na maržích, které se v textilu pohybují kolem 50 procent.

Nákupní centra jsou plná obchodů s oděvy
(počet prodejen k lednu 2005)


Oděvy, textil                                            404
Obuv, kůže                                              136
Klenoty, hodinky, dárky                           127
Nábytek, koberce                                       97
Specializované potraviny                           89
Sport,hračky                                              76
Elektro                                                       51
Drogerie, kosmetika                                  37


Pramen: Incoma Research a Gfk

 



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...



Najdete na iDNES.cz