Podobně to vypadá i v nákupních centrech v Ostravě, Českých Budějovicích či v Praze a dalších městech.
"Textil v obchodních centrech převládá. Je v něm přetlak, nabídka je velká," říká Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která zajišťuje pronájem prostor například v obchodních centrech Futurum v Hradci Králové, Brně a Ostravě.
Módní značky získaly v posledních letech na českém trhu významné místo.
Každý rok otevírají několik prodejen po celé republice firmy jako holandská C & A, německé Takko a New Yorker, švédský H&M či francouzský Promod.
Rozpíná se i český Pietro Filipi či česko-německé Kenvelo.
Letos přicházejí Esprit z Hongkongu a německá značka s.Oliver.
"Už jsou ovšem i polské či maďarské značky, které chtějí expandovat do střední a východní Evropy," říká Martin Žížala ze společnosti Cushman & Wakefield Healey &Baker.
Největší polský obchodník s oděvy LPP se značkou Reserved připravuje třináctou prodejnu v Ostravě, maďarský Jeans Club přišel letos do Brna a pokračuje dál do nového centra v Praze-Chodově.
Expanze zahraničních prodejen s módou není zdaleka u konce.
Přibývat budou i luxusní obchody
"Naším cílem je postupně otevřít prodejny jak ve velkých městech nad sto tisíc obyvatel, tak i v místech odpovídajících bývalým okresním městům," říká Michal Pospíšil, jednatel společnosti Takko, jež má dvanáct obchodů.
S tím, jak porostou výdělky a kupní síla Čechů, budou přibývat i obchody s luxusní módou.
"Bude to tady jako ve Francii či Itálii, kde je široká nabídka od modelů za babku po sto tisíc korun," říká šéf obchodů New Yorker Jaroslav Mašek. I oni chystají stávající počet sedmnácti obchodů ještě rozšířit. Mimo jiné i směrem na sever Čech - do Mostu.
"Chceme to vyzkoušet," říká Mašek na to, zda to kvůli vysoké nezaměstnanosti a nižším příjmům není riziko.
Po mohutné expanzi obchodů začíná už v některých místech být husto.
"Časem se to vyčistí. Dlouhodobě nelze v nákupních centrech udržet tak velký podíl textilu," říká Aleš Drábek, šéf C & A. Hodně těsno už je podle něj v Brně, kde je šest nákupních center. "Jen Vaňkovka by tam stačila pokrýt poptávku po oblečení," říká Drábek.
Kdo získá silnější pozice a kdo bude muset naopak ustoupit, se ukáže v příštích dvou třech letech. Na odchodu z Česka je zatím jen společnost La Halle. Po loňské výměně majitele se stáhla z Polska i Maďarska. V tuzemsku zatím zavřela dva obchody v Brně a Ostravě.
"V srpnu se uvidí, zatím máme zastavenou expanzi," říká místní šéf La Halle David Pažitka.
Než se zahraniční řetězce začnou požírat mezi sebou navzájem, budou růst hlavně na úkor malých nezávislých obchůdků a tržnic. V nich dnes Češi podle společnosti GfK utratí polovinu peněz určených na nákup oblečení.
"Oděvní trh je rozdrobený. Až v posledních dvou letech se koncentruje s příchodem řetězců," říká Vilém Hübner z GfK.
Zatím však v útratách zaujímají sítě oděvních prodejen třetí místo, až za hypermarkety. Celkem Češi podle odhadů dají za oblečení 30 až 40 miliard korun ročně. Z toho polovina zůstane obchodníkům na maržích, které se v textilu pohybují kolem 50 procent.
Nákupní centra jsou plná obchodů s oděvy
|