Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Česka míří nové módní značky

  1:00aktualizováno  1:00
Česko se stalo oblíbeným cílem expanze čím dál většího počtu zahraničních módních řetězců. Trend názorně odráží nově otevřené brněnské obchodní centrum Vaňkovka, kde je na jednom místě více než čtyřicet obchodů s oblečením.
Kenvelo

Kenvelo - Spolumajitel společnosti Kenvelo Dany Himi. | foto: Petr NovotnýMF DNES

Podobně to vypadá i v nákupních centrech v Ostravě, Českých Budějovicích či v Praze a dalších městech.

"Textil v obchodních centrech převládá. Je v něm přetlak, nabídka je velká," říká Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která zajišťuje pronájem prostor například v obchodních centrech Futurum v Hradci Králové, Brně a Ostravě.

Módní značky získaly v posledních letech na českém trhu významné místo.

Každý rok otevírají několik prodejen po celé republice firmy jako holandská C & A, německé Takko a New Yorker, švédský H&M či francouzský Promod.

Rozpíná se i český Pietro Filipi či česko-německé Kenvelo.

Letos přicházejí Esprit z Hongkongu a německá značka s.Oliver.

"Už jsou ovšem i polské či maďarské značky, které chtějí expandovat do střední a východní Evropy," říká Martin Žížala ze společnosti Cushman & Wakefield Healey &Baker.

Největší polský obchodník s oděvy LPP se značkou Reserved připravuje třináctou prodejnu v Ostravě, maďarský Jeans Club přišel letos do Brna a pokračuje dál do nového centra v Praze-Chodově.

Expanze zahraničních prodejen s módou není zdaleka u konce.

Přibývat budou i luxusní obchody
"Naším cílem je postupně otevřít prodejny jak ve velkých městech nad sto tisíc obyvatel, tak i v místech odpovídajících bývalým okresním městům," říká Michal Pospíšil, jednatel společnosti Takko, jež má dvanáct obchodů.

S tím, jak porostou výdělky a kupní síla Čechů, budou přibývat i obchody s luxusní módou.

"Bude to tady jako ve Francii či Itálii, kde je široká nabídka od modelů za babku po  sto tisíc korun," říká šéf obchodů New Yorker Jaroslav Mašek. I oni chystají stávající počet sedmnácti obchodů ještě rozšířit. Mimo jiné i směrem na sever Čech - do Mostu.

"Chceme to vyzkoušet," říká Mašek na to, zda to kvůli vysoké nezaměstnanosti a nižším příjmům není riziko.

Po mohutné expanzi obchodů začíná už v některých místech být husto.

"Časem se to vyčistí. Dlouhodobě nelze v nákupních centrech udržet tak velký podíl textilu," říká Aleš Drábek, šéf C & A. Hodně těsno už je podle něj v Brně, kde je šest nákupních center. "Jen Vaňkovka by tam stačila pokrýt poptávku po oblečení," říká Drábek.

Kdo získá silnější pozice a kdo bude muset naopak ustoupit, se ukáže v příštích dvou třech letech. Na odchodu z Česka je zatím jen společnost La Halle. Po loňské výměně majitele se stáhla z Polska i Maďarska. V tuzemsku zatím zavřela dva obchody v Brně a Ostravě.

"V srpnu se uvidí, zatím máme zastavenou expanzi," říká místní šéf La Halle David Pažitka.

Než se zahraniční řetězce začnou požírat mezi sebou navzájem, budou růst hlavně na úkor malých nezávislých obchůdků a tržnic. V nich dnes Češi podle společnosti GfK utratí polovinu peněz určených na nákup oblečení.

"Oděvní trh je rozdrobený. Až v posledních dvou letech se koncentruje s příchodem řetězců," říká Vilém Hübner z GfK.

Zatím však v útratách zaujímají sítě oděvních prodejen třetí místo, až za hypermarkety. Celkem Češi podle odhadů dají za oblečení 30 až 40 miliard korun ročně. Z toho polovina zůstane obchodníkům na maržích, které se v textilu pohybují kolem 50 procent.

Nákupní centra jsou plná obchodů s oděvy
(počet prodejen k lednu 2005)


Oděvy, textil                                            404
Obuv, kůže                                              136
Klenoty, hodinky, dárky                           127
Nábytek, koberce                                       97
Specializované potraviny                           89
Sport,hračky                                              76
Elektro                                                       51
Drogerie, kosmetika                                  37


Pramen: Incoma Research a Gfk

 




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Zájem o českou dovolenou roste. Hotely jsou plné a daří se i pronajímatelům

Novým krumlovským architektem bude Ondřej Busta z pražského ateliéru Robust...

Češi milují Česko. Nebo alespoň cestování po něm. Počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních totiž poprvé...

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...

Najdete na iDNES.cz