"Hledáme třetí trh, a proto plánujeme vstup do Česka," říká šéf obchodů Lesnina Bojan Papič v rozhovoru pro MF DNES.
Lesnina míří do Průhonic
Dnes Lesnina provozuje ve Slovinsku třiadvacet obchodů a dalších třináct v Chorvatsku, kde začala teprve před čtyřmi lety.
Třetí zemí mělo být podle Papiče původně Srbsko, ale kvůli menší administrativě dostala přednost střední Evropa.
V Česku chce otevřít tolik obchodů, kolik odpovídá 2,7krát většímu trhu, což znamená skoro šedesát prodejen. První obchody chce Lesnina v tuzemsku otevřít ve druhé polovině roku 2008.
"Máme předběžné smlouvy na místo v Praze-Průhonicích a hledáme pozemek u Brna," říká.
U Brna podle něho ještě zbývá vyřešit, jak dané místo napojit na dálnici, ale s Prahou problém není. V dalších letech plánuje v hlavním městě ještě jeden obchod a po dalších místech se bude poohlížet ve městech, jako je Olomouc či Hradec Králové.
Obchody Lesnina ve Slovinsku typově připomínají prodejny Ikea či Kika, jak svou velikostí, tak sortimentem. "My jsme podobnější Kice," říká sám Papič.
Ikea je podle něho orientována na mladší, vzdělanější zákazníky, zatímco on a Kika na střední třídu. "Máme i diskontní část obchodu pro lidi, co nechtějí moc utratit," dodává.
V praxi to vypadá tak, že Lesnina na kraji Lublaně má tři patra. V podzemí je diskont, kde jsou k mání věci ve výprodeji, za nižší ceny. Přízemí a první patro zabírají všechny možné věci do domácnosti, od celých kuchyní a ložnic po hrnky a talíře.
V celém obchodě je rozvěšena spousta cedulek slibujících nejnižší ceny, jak je obvyklé v hypermarketech či diskontech. I týden po Vánocích bylo v lublaňském obchodu narváno a parkoviště s několika sty míst bylo zcela plné.
Česká prodejna
První obchod v Praze má být podle Papiče větší a hezčí než ten v Lublani. Nábytek tu chce prodávat na 33 tisících metrech čtverečních. Podle svých slov už kontaktoval některé dodavatele v Česku, aby s nimi mohl začít spolupracovat. Jinak je jeho sortiment hodně různorodý, z více zemí, prodává i pod několika vlastními značkami, jako to dělá třeba Tesco či Ahold.
"Tady máme z padesáti procent místní dodavatele a podobně by to mělo být i v Česku," říká.
Největší vlastní značkou je Italstyle, pod kterou prodává nábytek do obývacích pokojů. Lesnina je společnost, která začala podnikat s nábytkem před jedenapadesáti lety.
S rozpadem Jugoslávie ale většinu prodejen ztratila. Dnes společnost vlastní z 53 procent nejrůznější bankovní a investiční fondy, šestnáct procent mají manažeři společnosti včetně Papiče. Čtvrtinový podíl v Lesnině má i stát, což je obvyklé pro skoro každou větší slovinskou firmu.
Podle informací místních médií manažeři usilují o zvýšení svého podílu a koupi celé firmy.
Doma konkurence není
Lesnina očekává za loňský rok tržby 3,8 miliardy korun. Zisk společnosti se pohybuje okolo deseti procent tržeb, předloni byl téměř tři sta milionů korun. Ve Slovinsku ovládá třetinu trhu s nábytkem.
Na svém domácím trhu ale nemusí čelit tak velké konkurenci, jako ji čeká v Česku. Ve Slovinsku nemá své obchody ani Kika, ani Ikea, naopak tam ale jsou některé rakouské řetězce, které v Česku k vidění nejsou.
Papič se konkurence na českém trhu nebojí. Právě u Prahy, v Průhonicích, bude otevírat nedaleko Kiky. "To je úmyslný krok. Lidi nechtějí cestovat, když si chtějí vybrat," říká.
Nejdříve do větších měst
V Česku dnes bojují v nábytkářství o zákazníky velké řetězce jako švédská Ikea se čtyřmi obchody, německé Asko s devíti prodejnami a rakouská Kika se dvěma obchody.
Kika byla posledním nováčkem, když první prodejnu otevřela až v roce 2004. Více než Ikea se orientuje na zákazníky citlivé na cenu. S jejím příchodem se musela více začít zviditelňovat cenami i Ikea.
Lesnina při expanzi na trhu postupuje tím způsobem, že nejdříve otvírá vlastní obchody hlavně ve větších městech. Poté se vydá do menších měst formou tzv. frančízy. To znamená, že se snaží nalézt pro své obchody partnery, kteří jsou vázáni smlouvou, jak má přesně prodejna vypadat, Lesnina jim dodává zboží a účtuje si poplatek za know-how.
Česko si slovinská firma vybrala jako svůj cíl i na doporučení majitele Aska, německého Turka Necdeta Bozkurta, a slovinských podnikatelů působících v Praze.
"Pochvalovali si, jak se jim daří. Podmínky jsou tady dobré, je tu prostor pro další obchody," říká optimisticky Papič.