Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Česka se valí nové módní obchody

  0:01aktualizováno  0:01
Čekáte pod stromečkem něco na sebe? Oblečení je v Česku nejčastější dárek a soudě podle plánů oděvních firem se tento zvyk bude jen prohlubovat. Češi budou za módu utrácet čím dál víc, častěji zajdou do lepších obchodů a jejich šatník se bude obměňovat rychleji než dnes.

Řada zahraničních oděvních firem na tento scénář vsadila velké peníze a začala budovat nové obchody, a to jak v nákupních centrech na okrajích měst, tak v jejich centrech.

Souboj mezi nimi by měl zákazníkům přinést větší výběr a nižší ceny, s nimiž by "značkové" obchody byly dostupné pro širší masy.

"Přibývá těch, kterým nestačí jedna košile na půl roku. Přibližujeme se Západu a za oblečení se z rodinného rozpočtu dává čím dál větší díl," říká Aleš Drábek, šéf prodejen holandské firmy C&A.

Ta příští rok v Česku otevře dva nové obchody v nových nákupních centrech v Olomouci a v Praze.

Nákupních parků s hypermarketem potravin a sítí oděvních firem má vyrůst v příštích třech letech nejméně patnáct.

Značkové obchody tak proniknou do nových koutů republiky a zaútočí na tržnice či zavedené obchody. Tržby v second handech jsou letos podle statistiků skoro o dvacet procent nižší než loni.

Centra velkých měst pro změnu obsazují luxusní butiky. V Praze má vyrůst oděvní dům Christian Dior, expanzi chystá značka Zara.

"Ve staré Evropě je plno, je těžké dál růst. U vás je to jiné," říká zástupce firmy Eric van dem Kamp.

Obchodů přibývá rychleji než peněz v peněžence průměrného občana, a tak firmy očekávají tlak na ceny. "Spousta značek bude muset jít s cenami dolů nebo přinejmenším přestat prodávat staré kolekce za cenu nových," míní Tomáš Jokl z firmy Kenvelo, která příští rok otevře nejméně dva nové obchody.

Obchody, které prodávají zahraniční značky, v Česku někdy nasazují stejné či vyšší ceny než na Západě navzdory nižší kupní síle a horší nabídce.

Důvodem je například to, že Češi byli při omezené nabídce ochotni za značku víc zaplatit. Doprava z domovské centrály v EU je dražší a v Česku je také vyšší daň z přidané hodnoty. Česká vláda vybírá na oblečení daňovou přirážku 22 procent, německá jen 16.

Velkou vzpruhu má přinést otevření hranic s unií. "Jsou-li firmy menší, nestojí jim za to otvírat tu obchod a ztrácet čas s celníky. To se nyní změní. Je třeba včas zakleknout do startovních bloků," míní Jaroslav Mašek z firmy New Yorker, která buduje třípatrový butik v Praze na Můstku.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.