Do Česka se valí nové módní obchody

  • 15
Čekáte pod stromečkem něco na sebe? Oblečení je v Česku nejčastější dárek a soudě podle plánů oděvních firem se tento zvyk bude jen prohlubovat. Češi budou za módu utrácet čím dál víc, častěji zajdou do lepších obchodů a jejich šatník se bude obměňovat rychleji než dnes.

Řada zahraničních oděvních firem na tento scénář vsadila velké peníze a začala budovat nové obchody, a to jak v nákupních centrech na okrajích měst, tak v jejich centrech.

Souboj mezi nimi by měl zákazníkům přinést větší výběr a nižší ceny, s nimiž by "značkové" obchody byly dostupné pro širší masy.

"Přibývá těch, kterým nestačí jedna košile na půl roku. Přibližujeme se Západu a za oblečení se z rodinného rozpočtu dává čím dál větší díl," říká Aleš Drábek, šéf prodejen holandské firmy C&A.

Ta příští rok v Česku otevře dva nové obchody v nových nákupních centrech v Olomouci a v Praze.

Nákupních parků s hypermarketem potravin a sítí oděvních firem má vyrůst v příštích třech letech nejméně patnáct.

Značkové obchody tak proniknou do nových koutů republiky a zaútočí na tržnice či zavedené obchody. Tržby v second handech jsou letos podle statistiků skoro o dvacet procent nižší než loni.

Centra velkých měst pro změnu obsazují luxusní butiky. V Praze má vyrůst oděvní dům Christian Dior, expanzi chystá značka Zara.

"Ve staré Evropě je plno, je těžké dál růst. U vás je to jiné," říká zástupce firmy Eric van dem Kamp.

Obchodů přibývá rychleji než peněz v peněžence průměrného občana, a tak firmy očekávají tlak na ceny. "Spousta značek bude muset jít s cenami dolů nebo přinejmenším přestat prodávat staré kolekce za cenu nových," míní Tomáš Jokl z firmy Kenvelo, která příští rok otevře nejméně dva nové obchody.

Obchody, které prodávají zahraniční značky, v Česku někdy nasazují stejné či vyšší ceny než na Západě navzdory nižší kupní síle a horší nabídce.

Důvodem je například to, že Češi byli při omezené nabídce ochotni za značku víc zaplatit. Doprava z domovské centrály v EU je dražší a v Česku je také vyšší daň z přidané hodnoty. Česká vláda vybírá na oblečení daňovou přirážku 22 procent, německá jen 16.

Velkou vzpruhu má přinést otevření hranic s unií. "Jsou-li firmy menší, nestojí jim za to otvírat tu obchod a ztrácet čas s celníky. To se nyní změní. Je třeba včas zakleknout do startovních bloků," míní Jaroslav Mašek z firmy New Yorker, která buduje třípatrový butik v Praze na Můstku.