Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do České republiky se vozí druhá jakost

  12:00aktualizováno  12:00
Nabídka ovoce a zeleniny, zejména málo známých a exotických druhů, se za posledních patnáct let v Česku výrazně zlepšila. Stále však nedosahuje úrovně vyspělých západních zemí. "Tamní trh funguje o pár desítek let déle. U nás zatím není jednoduché sehnat kvalitní zboží," říká šéfkuchař hotelu Alcron Radisson SAS Jiří Stift.
Šéfkuchař Jiří Stift

Šéfkuchař Jiří Stift ukazuje, jak se má krájet papája. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Co si myslíte o nabídce v českých obchodech?
Řekl bych, že to je k pláči. Kvalita ovoce a zeleniny, které se dají běžně sehnat ve zdejších supermarketech, je hodně mizerná. Když se podíváte například na nabídku rajčat, je to špatné.

Je jasné, že závisí na sezoně, ale po celý rok se přece dají sehnat slušné plody. Problém je v tom, že dodavatelé by i dokázali získat kvalitní zboží, ale český zákazník by za něj nebyl ochoten platit. Prostě se sem vozí druhá jakost.

Chovají se obchodní řetězce ke zboží slušně? Mám teď na mysli správné skladování, dobré zacházení a podobně.
Podle mého názoru rozhodně ne. Když třeba vidím, jak doplňují zboží, je to nepěkná podívaná. To, jak s plody házejí na hromady, je to nejhorší, co mohou s ovocem a zeleninou vůbec udělat.

Máte tip, jak by se to dalo zlepšit?
To je těžké. Do super- a hypermarketů chodí nakupovat spousta lidí, a obchodníci se proto snaží tlačit ceny dolů. Drobné zelináře, kteří by svoji profesi dělali dobře a vybrali by si do prodejen kvalitu, zlikvidují nízkou cenou. Myslím, že by pomohlo, kdyby zákazníci chodili nakupovat k maloobchodníkům, kteří tomu rozumějí. Jenže ti už přestávají existovat.

Můžete srovnat zdejší trh se zahraničním?
Když se půjdete podívat v Londýně do supermarketu, uvidíte tam mnohem více ovoce a zeleniny než v Česku, a navíc ve výrazně lepší kvalitě. Je to zapříčiněno pochopitelně tím, že tamní trh funguje delší dobu než u nás. Ale lidé jsou tam také zvyklí více zeleninu a ovoce používat. Umějí si z mnoha druhů vybrat přesně to, co potřebují.

Český zákazník se v nabídce takto neorientuje?
Určitě ne. Zaprvé nemá moc na výběr, v obchodech je jeden druh rajčat, dvoje troje jablka, jedny pomeranče, a zadruhé se orientuje hlavně podle ceny.

Ale není to zase vina řetězců? Vždyť zboží nedokážou zákazníkovi ani představit.
Jistě. Problém je v tom, že sami prodavači netuší, k čemu různé druhy, zejména exotického zboží, jsou, jak se používají. Prostě nevědí, co prodávají.

Autoři:


Témata: Test iDNES.cz

Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu müsli, ovocných a ořechových tyčinek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtyřiadvacet „zdravých“ tyčinek. První část testu je věnována müsli tyčinkám a flapjackům. Druhá je...

Coca-Cola se stahuje se sladkými nápoji ze středních škol

Coca-Cola (ilustrační snímek)

Nápojařská firma Coca-Cola už nebude nabízet na středních školách v České republice sladké nápoje, tedy například...

TEST DNES: Vanilkové zmrzliny z obchodu jsou plné cukru a umělé chuti

Ilustrační snímek

Češi jsou konzervativní, a tak mají pořád nejraději vanilkovou zmrzlinu. Už ji ovšem nekupují jen v létě do kornoutku,...

Najdete na iDNES.cz