Co si myslíte o nabídce v českých obchodech?
Řekl bych, že to je k pláči. Kvalita ovoce a zeleniny, které se dají běžně sehnat ve zdejších supermarketech, je hodně mizerná. Když se podíváte například na nabídku rajčat, je to špatné.
Je jasné, že závisí na sezoně, ale po celý rok se přece dají sehnat slušné plody. Problém je v tom, že dodavatelé by i dokázali získat kvalitní zboží, ale český zákazník by za něj nebyl ochoten platit. Prostě se sem vozí druhá jakost.
Chovají se obchodní řetězce ke zboží slušně? Mám teď na mysli správné skladování, dobré zacházení a podobně.
Podle mého názoru rozhodně ne. Když třeba vidím, jak doplňují zboží, je to nepěkná podívaná. To, jak s plody házejí na hromady, je to nejhorší, co mohou s ovocem a zeleninou vůbec udělat.
Máte tip, jak by se to dalo zlepšit?
To je těžké. Do super- a hypermarketů chodí nakupovat spousta lidí, a obchodníci se proto snaží tlačit ceny dolů. Drobné zelináře, kteří by svoji profesi dělali dobře a vybrali by si do prodejen kvalitu, zlikvidují nízkou cenou. Myslím, že by pomohlo, kdyby zákazníci chodili nakupovat k maloobchodníkům, kteří tomu rozumějí. Jenže ti už přestávají existovat.
Můžete srovnat zdejší trh se zahraničním?
Když se půjdete podívat v Londýně do supermarketu, uvidíte tam mnohem více ovoce a zeleniny než v Česku, a navíc ve výrazně lepší kvalitě. Je to zapříčiněno pochopitelně tím, že tamní trh funguje delší dobu než u nás. Ale lidé jsou tam také zvyklí více zeleninu a ovoce používat. Umějí si z mnoha druhů vybrat přesně to, co potřebují.
Český zákazník se v nabídce takto neorientuje?
Určitě ne. Zaprvé nemá moc na výběr, v obchodech je jeden druh rajčat, dvoje troje jablka, jedny pomeranče, a zadruhé se orientuje hlavně podle ceny.
Ale není to zase vina řetězců? Vždyť zboží nedokážou zákazníkovi ani představit.
Jistě. Problém je v tom, že sami prodavači netuší, k čemu různé druhy, zejména exotického zboží, jsou, jak se používají. Prostě nevědí, co prodávají.