Elektromobil čínské automobilky SAIC

Elektromobil čínské automobilky SAIC | foto: iDNES.cz

Studie: Čínské automobilky posilují, Evropa může uspět s hybridy

  • 27
Středoevropským automobilkám se v Číně daří, domácí trh je ale čím dál silnější a má už několik silných značek. Současná evropská nabídka v budoucnu nebude stačit a pro další úspěch v Číně bude nutné změnit strategii, tvrdí studie společnosti Roland Berger. Klíčem k úspěchu budou hybridy a elektromobily.

"Nepočítáme s relokací současné výrobní kapacity ze střední a východní Evropy, ale s výstavbou dodatečné kapacity. Samozřejmě bude záležet na lokálních požadavcích a právním rámci. Evropané musejí pro čínský trh vyvinout nové modely, a to ve všech segmentech," uvedl Rupert Petry, autor studie "Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě" z vídeňské pobočky poradenské firmy Roland Berger.

Číňané nepřestávají mít zájem o nová auta, poptávka stále roste. Například Volkswagen prodává už 30 % výroby v Číně. Nicméně roste také pozice čínských automobilek, kterých je nyní 14. Pět z nich je navíc v dvacítce největších automobilek na světě. Jsou to firmy SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng.

Domácí konkurenti si uvědomují, že se musí dělit o trh s velkým potenciálem, který meziročně roste o 33 milionů osobních vozů (8 procent). Navíc jim kryje záda čínská vláda. Ta před lety pro aktuální pětiletku do roku 2015 schválila zákony, které zvýhodňují místní automobilky.

Petry se domnívá, že i přesto mohou evropské automobilky uspět. "V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu - díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám," tvrdí Petry. Podle něj bude trh osobních aut v Číně v roce 2018 dvojnásobný oproti trhu v USA nebo západní Evropě.

Předpokládá se, že o něco lepší pozici by s novou strategií měly firmy, které by expandovaly na západě země a ve vnitrozemí, kde na ulicích převažují menší a kompaktní vozy. Naopak východnímu pobřeží s bohatými metropolemi Peking a Šanghaj dominuje luxusní segment. Východ je tak dobrým odbytištěm hlavně pro německé automobilky.

Čínská expanze do Evropy zatím nehrozí

Naopak Evropané se nemusí masové expanze čínských aut na starý kontinent bát, tvrdí studie. "To je dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy," dodal Petry.


Elektromobil