České dráhy příští rok nakoupí další příměstské vlaky, které vozí nejvíce lidí do práce. Ty mají nahradit známé ikony českých předměstí z 60. a 70. let.
"Okolo Prahy bude v následujících letech potřeba asi padesát nových vlaků a na Ostravsku dalších patnáct," říká generální ředitel drah Josef Bazala. "Máme smlouvu s ČKD Vagonkou na dodávku 30 vlaků," dodal.
Příští rok na koleje vyjede šest nových souprav. Všech třicet nových vlaků budou mít dráhy v roce 2007. Každá ze souprav přijde na zhruba 200 milionů korun. Vlaky dráhy financují z vlastních peněz, z nového programu ministerstva dopravy a z úvěrů od sdružení železnic Eurofima.
V okolí Prahy budou nové patrové vlaky jezdit v budoucnu jako takzvané průjezdné spoje přes centrum města, kde vytvoří obdobu rychlého vlakového spojení podobného například německému S-Bahnu.
V příštích letech by měly příměstské vlaky jezdit z Kolína přes Prahu do Berouna, z Nymburka přes Prahu do Benešova a z Prahy do Roudnice nad Labem. Nové soupravy však mají zajišťovat také rychlé osobní spojení z Prahy do Kolína, Pardubic a Hradce Králové.
Příměstskou dopravu denně využije půl milionu lidí
Dráhy předpokládají, že na Ostravsku vlaky pojedou na elektrifikovaných tratích přes město například do Českého Těšína, Opavy a Přerova. Včera dráhy převzaly osmnáctý modernizovaný poschoďový příměstský vlak, který je postaven na jeho stávající podobě.
Kromě obnovy vozového parku příměstských vlaků v okolí Prahy a na Ostravsku uvažují dráhy také o nákupu nových vlaků, schopných jezdit v okolí Brna, kde je rozdílný způsob napájení.
Příměstská železniční doprava přepraví denně půl milionu lidí, z nich pětina cestuje v okolí Prahy.