Vyšší výdaje si domácnosti mohou dovolit díky rostoucím mzdám, nižší nezaměstnanosti a také snadnější dostupnosti spotřebitelských úvěrů.
"Očekáváme, že letos domácnosti v posledních třech měsících roku, kdy se odehraje většina nákupů na Vánoce, utratí necelých 250 miliard korun. To představuje reálný nárůst o zhruba pět procent," řekl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.
Většina útrat v závěru roku bude mít podle něj každodenní charakter a na vánoční dárky půjde jen malá část všech výdajů domácností. "Průměrný spotřebitel je letos bohatší a za dárky utratí více než v minulosti. Očekáváme, že průměrná útrata pracujícího
přesáhne 10 tisíc korun," uvedl Pikora.
Také obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni. Podle Libora Kytýra ze společnosti Ahold si o vánočních svátcích hodně lidí dopřává lepší zboží, které je dražší.
"Týká se to hlavně potravin, takže v nabídce bývají luxusní čokolády, exotické ovoce a zelenina, dárkové koše a kvalitní víno a alkohol," uvedl.
Část vánočních nákupů Češi i letos pořídí na dluh. Společnosti financující nákupy na splátky již nyní začínají pociťovat blížící se Vánoce. Zájem o úvěr vždy kulminuje na přelomu listopadu a prosince.
Mezi prvními velkými obchodníky, kteří letos zahájili předvánoční prodej, je například Tesco. "Začali jsme zdobit naše obchody a počítáme s tím, že příští týden ve středu ve všech obchodech Tesco zákazníky přivítá vánoční atmosféra," řekla mluvčí Teska Jana Matoušková.
Další nápor čeká tuzemské obchody hned po vánočních svátcích, kdy obchodníci každoročně pořádají výprodeje. Podle Pikory proto mohou obchodníci velmi slušné tržby očekávat i v lednu.
Mezi oblíbené vánoční dárky patří v ČR elektronika, počítače, mobilní telefony, videohry, kompaktní disky a filmy na DVD, roste také zájem o propracované značkové hračky.
Stále se hodně kupují knihy a nezřídka se daruje i oblečení. Každý šestý dárek je podle odhadů společnosti Unilever z oblasti kosmetiky, stále populárnější jsou kosmetické balíčky. Nejlépe se o Vánocích prodávají parfémy, vody po holení, deodoranty a výrobky osobní péče.