Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koženky mají zmizet z vlaků do dvou let. ČD slibují moderní soupravy

  5:00aktualizováno  5:00
Staré vagony přezdívané „koženky“ postupně mizí z českých kolejí. Do roku 2019 by už na tratích měly přestat sloužit úplně, především pak mezi Prahou a západočeskými městy. Postupná modernizace se však chystá i u jiných vozů.

Staré koženkové sedačky jsou stále běžným standardem v rychlíkových spojích Českých drah. | foto: Dezidor CC-BYCreative Commons

České dráhy sice v roce 2015 slibovaly, že „koženky“ do tří let vymění, už teď je ale jisté, že v pravidelném provozu příští rok zůstane podstatná část ze zhruba dvou stovek vozů tohoto typu. „Bude jich ale jezdit méně než letos. Jejich konec do roku 2019 je reálný,“ tvrdí Michal Štěpán, člen představenstva ČD zodpovědný za osobní dopravu.

„Koženky“ by měly zmizet zejména z trasy mezi Prahou a západočeskými městy. Ministerstvo dopravy tam začne objednávat expresní vlaky, které budou jezdit každou hodinu mezi Prahou a Plzní a dál budou pokračovat do Chebu či Mnichova.

Zatím vypomáhají CityElefanty

Staré německé vozy známé pod značkou Alex, které jsou dnes prakticky tím nejhorším, co v síti Českých drah jezdí, zase přestanou jezdit coby expresy do Mnichova. „Společně s německým dopravcem Länderbahn jsme domluveni na nasazení výrazně lepších vozů. Půjde vždy o soupravy složené z vozů obou dopravců,“ dodává Jiří Ješeta, ředitel odboru osobní dopravy ČD.

Zlepšení čeká rovněž cestující na trati z Prahy do Ústí nad Labem a dále do Děčína nebo Chebu. Děčínské rychlíky patří podle kvality vozů k nejhorším, České dráhy proto alespoň na některé z nich v pracovní dny nasadí modernizované vozy z jiných linek. Již několik let takto jezdí patrové jednotky CityElefant. Děje se tak ale pouze o víkendech, kdy jednotek CityElefant není pro příměstskou dopravu Prahy potřeba takové množství.

Rychlíky do Chebu přes Ústí nad Labem začnou nově jezdit jako kategorie Rx, tedy vyšší kvality. To znamená i konec většiny koženkových vozů a místo toho nové soupravy z modernizovaných vozidel.

Modernizace pendolin

Lepší cestování zajistí České dráhy hlavně modernizací vozů z Rakouska, které dopravce nakoupil u tamějších drah. Dnes už jich mají dráhy přes 150, další ještě čeká modernizace v dceřiné firmě DPOV.

Obnovou projdou rovněž pendolina, na začátku července začne modernizace jejich interiéru. Dostanou například nové sedačky, první třída se více odliší od druhé. Devět jídelních vozů ČD přestaví na bistrovozy: polovina bude určena občerstvení, druhá bude mít sedačky pro první třídu.

Před vypsáním soutěže je také modernizace devíti lůžkových vozů. ČD je chtějí vylepšit, přestože ministerstvo dopravy skončí s objednávkou nočních vlaků na Slovensko a provozovat je budou muset na své riziko. „Řešíme byznys model, ale zadávací dokumentace je připravena a počítáme s tím, že je modernizovat budeme,“ říká Štěpán. Firma už zvažuje, že by začala modernizovat i nejstarší jednotky CityElefant, které brzy oslaví už dvacet let v provozu.

České dráhy navíc chtějí rozšířit nabídku služeb na palubách. Internetové připojení má být do podzimu v dalších 90 vozech, změnit se má od září i prodej a rušení jízdenek. Dopravce totiž poprvé cestujícím nabídne možnost zrušit jízdenku až 15 minut před odjezdem zdarma bez poplatku.

Na české kožence sedí i Saúdové. Koženka se v továrně v Chropyni u Kroměříže vyrábí už přes padesát let:

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Prazdroj se pochlubil rekordními prodeji, dařilo se mu hlavně v zahraničí

(Ilustrační snímek)

V Česku i cizině prodal Plzeňský Prazdroj rekordních více než jedenáct milionů hektolitrů piva. To je meziročně téměř o...

Prodej tvrdého alkoholu v Česku stoupá. Každý čtvrtý panák je tuzemák

Ilustrační foto

Český trh s lihovinami loni vzrostl o tři procenta. Největší tuzemská likérka, Stock Plzeň-Božkov, prodala meziročně...

Češi si oblíbili platby mobilem. Zaplatili už zboží za stamiliony

Ilustrační snímek

Je to necelý půlrok, co první tři české banky umožnily placení mobilem prostřednictvím Google Pay. A jak zjistila MF...

Najdete na iDNES.cz