Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Známky jako lukrativní byznys za miliardy. U kterých má investice smysl?

  17:40aktualizováno  17:40
Nejvzácnější česká známka z roku 1919 má hodnotu až sedm milionů korun. Je to však jen zlomek ceny nejdražších světových známek, do nichž investují finančníci i sběratelé. V obchodu se známkami se každoročně protočí zhruba 320 miliard korun.

Na světě je odhadem 70 milionů aktivních sběratelů a investorů. „Každoročně se zobchoduje zhruba za deset miliard liber ve známkách,“ říká Stanislav Výtisk, expert ve filatelii, který se zúčastnil právě probíhajícího veletrhu Sběratel v pražských Letňanech.

Fotogalerie

Do známek investují i Češi. Soudní znalec David Kopřiva odhaduje, že jsou stovky Čechů, kteří své úspory ukládají do investičních známek. A jeden z největších obchodů v tuzemsku je velmi čerstvý. Neznámý podnikatel z Prahy letos v srpnu pořídil do své sbírky nejcennější dvojici poštovních známek světa, Modrého a Červeného Mauritia. Odhadovaná cena je zhruba 100 milionů korun (psali jsme zde).

Nejvzácnější známky v posledních letech nabývají na hodnotě rychleji než akciové trhy či konzervativní zlato. Strmějším tempem začaly růst na ceně po roce 2000. Za posledních šest let se burzovní index GB 250 Rare Stamp Index zhodnotil o 75 procent. V tomto koši je dvě stě padesát nejvzácnějších známek světa. Ještě více se zhodnocují známky zahrnuté v indexu čínské burzy.

„Zhodnocení nejdražších známek se dá srovnat jen s těmi nejlepšími obrazy od Picassa,“ je přesvědčen soudní znalec David Kopřiva. Vliv na cenu má několik faktorů: zajímavý příběh, doba vzniku (investiční se datují zpravidla před rokem 1900), vliv má však i skutečnost, kdo všechno známku už vlastnil.

Nejvzácnější českou známkou je zelená rakousko-uherská známka s obráceným přetiskem „Pošta Československá 1919“. Původní cena byla 4 koruny, dnes se její hodnota pohybuje mezi 5 až 7 miliony Kč.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

V Rakousku třívrstvý, v Česku slabší. Dvojí kvalitu má i toaletní papír

Rozdílná kvalita toaletního papíru Billa

Nejen u potravin se liší kvalita výrobků od stejných firem prodávaných v ČR od těch ze zahraničních obchodů. Toaletní...

ANKETA: Vyberte podnikatelský příběh roku 2017

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...

Čtyři „ženské“ firmy, vedle nich čtyři „mužské“. A v jedné z nich se zrodil podnikatelský příběh roku 2017. Pomozte ho...

S&P potvrdila úvěrové ratingy České republiky, Řekové si polepšili

(Ilustrační snímek)

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor’s (S&P) potvrdila své hodnocení úvěrové spolehlivosti České republiky....

Najdete na iDNES.cz