Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobeš: Peněz je v dopravě málo, prioritou je modernizace D1

  16:30aktualizováno  18:52
Ministr dopravy Pavel Dobeš sedí v čele resortu, který má hluboko do kapsy. Už letos hospodaří s méně penězi než loni a v příštím roce bude muset vystačit s rozpočtem ochuzeným o dalších 10 miliard korun. Seškrtané prostředky půjdou v první řadě na modernizace dálnice D1.

Ministr dopravy za Věci veřejné Pavel Dobeš

"Mezi absolutní priority považuji modernizaci D1, dostavbu D8, přípravu stavby R35 a D3 a napojení D1 a D11," uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři Dobeš. U posledního projektu ale v závorce dodal, že tento úsek se bude financovat jen tehdy, pokud na něj zbude dostatek peněz.

Ačkoliv Dobeš jmenoval výstavbu D8 jako druhou nejdůležitější prioritu svého resortu, stavebníci se obávají, že naplněna nebude, a připravují se na zakonzervování stavby.

Ostatní projekty na své spuštění či dokončení musí ještě počkat. S výstavbou obchvatu například nemohou počítat obyvatelé Chrudimi. Letos na něj ministerstvo sice vyčlenilo 45 milionů korun, aby mohli archeologové provést průzkum, další plány však padají. Samotná výstavba, která měla podle původních plánů začít v roce 2012, kvůli omezeným prostředkům zahájena nebude.  

Dobeš chce díru v rozpočtu svého ministerstva částečně zalátat až 700 miliony z dražších dálničních známek (mohla by stát až 1 500 Kč) a zhruba dvěma miliardami ze zdražení mýtného o čtvrtinu. Zpoplatnit chce také, jako jeho předchůdce Vít Bárta, silnice nižších tříd. 

On-line rozhovor

Ministr Pavel Dobeš odpovídá na dotazy čtenářů do 17:30 zde.

Lidé ale nevěří, že vybrané peníze půjdou efektivně do výstavby a opravy silnic. "U nás v ulici začali minulý rok někdy v listopadu vyfoukávat asfaltem či nějakou směsí díry v silnici. Samozřejmě že to přes zimu nevydrželo a díry jsou stejné, možná větší," popsal čtenář iDNES.cz příklad špatného načasování prací, které vede pouze k vyhazování peněz.

Dobeš chce podobné excesy řešit novým systémem kontroly kvality a nákladů s ohledem na hospodárné využívání peněz.

Devětadvacetiletý Pavel Dobeš (VV) se resortu dopravy ujal 1. července. Předtím sbíral zkušenosti na konzultantských pozicích, jako člen dozorčí rady nově vzniklé společnosti Aeroholding, jako jednatel firmy IED Consulting nebo jako diplomat Prahy v Bruselu, kde vyjednával o zastoupení agentury Galileo v Praze.

Stavitelé i dopravci se na Dobeše dívají s nedůvěrou. Zatím nevědí, co mohou čekat od muže, který se scházel na poradách v bytě Víta Bárty. Po odchodu neoficiálního lídra Věcí veřejných z ministerstva si oddechli. Bárta si totiž vybudoval pověst nekompromisního manažera, který kvůli nedostatku peněz zastavoval rozestavěné silnice, obchvaty nebo dálnice. Mezi stavbaři byl velmi nepopulární a se zástupci dopravců mnohdy nekomunikoval.

Pokračování některých staveb si Vít Bárta vynutil neproplácením faktur a požadavkem na slevy. Vytáhl také do boje proti firmě Skanska, kterou slovně napadal, a dokonce nechal zhotovit poutače, na nichž ji kritizoval kvůli častým reklamacím její práce ze strany státu. Vít Bárta je také podepsaný pod personálními čistkami ve vedení Ředitelství silnic a dálnic.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.