Dobré firmy se o své lidi starají

  • 264
Ty tam jsou doby, kdy se firmy svým zaměstnancům zavděčovaly vánoční kolekcí či kyticí k MDŽ. Dnes si manažeři uvědomují, že na spokojenosti svých lidí musí pracovat neustále a za použití propracovaných postupů. Zároveň vědí, že taková investice se firmě mnohokrát vrátí na pracovním výkonu.

Tyto postupy sahají od takových zdánlivých maličkostí jako obstarání výhodnější letenky přes firmu, udržování týmové atmosféry po náročné školicí programy.

Uplatnění nacházejí hlavně v pobočkách cizích společností či v českých firmách, jichž se ujali zahraniční investoři. Metody jsou sice okopírované z odlišných kultur, z USA či západní Evropy, ale zabírají i na českého zaměstnance.

Takové výsledky přinesl první ročník soutěže Zaměstnavatel roku, který pořádala společnost Fincentrum. Absolutním vítězem soutěže se stala americká banka GE Capital Bank.

Podrobný přehled
všech výsledků najdete na
www.zamestnavatelroku.cz
"Ačkoliv to je banka, tedy firma s docela nudným produktem, je velmi atraktivní pro zaměstnance. Nastoupila na český trh práce s velkým rozmachem. Koupili hodně dobrých lidí a získali obrovský potenciál. Dlouho už svůj tým vedou po dobré koleji," vysvětluje verdikt odborné poroty Petr Kadlec z konzultační firmy Hay Group, která jako odborník na lidské zdroje soutěž garantovala.

Mezi desítku nejlepších se dostal jen jediný podnik s českým vlastníkem, státní gigant ČEZ. Porota složená ze stovky personalistů, poradců, manažerů, ekonomických novinářů vybírala z více než dvou set firem působících v České republice.

Z hlasování veřejnosti jako vítěz vyšel největší domácí mobilní operátor Eurotel. Firmy vybíralo více než 5 tisíc respondentů ankety. Žebříček nejžádanějších zaměstnavatelů ukazuje, že laické veřejnosti imponuje především jejich produkt, velikost či proslulost na trhu.

"Lidé firmy častěji uznávají kvůli jejich produktu. Například Češi mají rádi mobily, líbí se jim reklama na ně, plná mladých krásných lidí. Tak by pro operátory chtěli i pracovat," říká Kadlec.

Soutěž ukázala také zajímavou skutečnost, že o své zaměstnance se lépe starají firmy, které podnikají ve službách a svůj byznys stavějí na lidech, jejich nápadech a znalostech.

"Řada firem se opírá o speciální technologii, vědu, výzkum, ale naše největší a jediné aktivum jsou lidé," potvrzuje Dana Trezziová, partner v Deloitte&Touche, firmě, která vyhrála jednu z pěti zvláštních kategorií soutěže, kdy odborníci hledali výjimečné nápady v práci s lidmi.

Podobným způsobem soutěží i firmy například ve Spojených státech už dvacet let. Žebříčky nejlepších zaměstnavatelů slouží lidem jako vodítko při hledání práce a dalším firmám jako návod na to, jak zvýšit svoji atraktivnost a jak nalákat kvalitní pracovníky.

Britský list Financial Times každý rok přináší seznam stovky firem, které nabízejí nejlepší pracovní prostředí v Evropě a padesátky pro Velkou Británii. I v nich figurují některé firmy, které se probojovaly na českou špičku, mimo jiné GE a francouzská poradenská firma Accenture.