Dodavatelé se perou s řetězci o kvalitu potravin i udržení v regále

  8:10aktualizováno  8:10
Cenová válka mezi obchodními řetězci a dodavateli se vyostřila. Z vybraných obchodů už se stáhly firmy jako Pepsi, Danone a Ferrero a podle informací iDNES.cz mohou následovat další. Tlak na cenu je na první pohled výhodný pro zákazníka, ve skutečnosti ale může vést ke zhoršení kvality potravin.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Dodavatelé se bouří, protože nechtějí přistoupit na nízké ceny požadované za jejich výrobky. Obchodníci se naopak bojí zdražovat v době, kdy se ekonomická situace v Česku zhoršuje a lidem se tenčí příjmy.

Zákazník tak díky dravosti obchodníků sice ušetří, podle zemědělského analytika Petra Havla to však může vést ke zhoršení kvality potravin. "Když budou producenti potravin nuceni vyrábět levněji, budou to muset ošidit. Je zřejmé, že má-li být u potravin zachována kvalita, očekávané složení a vlastnosti, nelze je vyrobit pod určitou cenovou hranicí," řekl iDNES.cz Havel.

Čtěte: Jak nekoupit klobásu z kostí? Když neznáte složení, nechte si zajít chuť

Pokud se dodavatelé s řetězci nedohodnou, jejich výrobky mohou z pultů obchodů zmizet úplně. "Když značkoví výrobci podmínkám řetězců nevyhoví, ty je nahradí jinými, většinou horšími," upozorňuje Havel.

Dalším důsledkem může být zmenšování potravin, které je už několik let patrné hlavně u cukrovinek, pracích prášků, mléčných výrobků či kávy. Za zmenšené balení přitom zákazník většinou zaplatí stejnou cenu, nákup se mu tedy v přepočtu na litr či kilogram stejně prodraží.

Obchodníkům se tenčí zisky kvůli krizi

To, že se cenový tlak na podobě a složení výrobků podepisuje, připouštějí sami výrobci. "Porovnejte si, jak výrobek vypadal před deseti lety a jak vypadá teď. Nikdo nemůže myslet vážně, že nám každoročně stoupají náklady, ale ceny potravin klesají, to nemá logiku," říká Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Výrobci si stěžují, že obchodní řetězce na ně tlačí čím dál víc a vyžadují stále absurdnější platby. Nově například platbu za nesplněnou marži. "Je to nový jev. Řetězec si například naplánuje, že bude mít čistou roční marži 20 procent, a pokud ji nesplní, požaduje, aby mu rozdíl doplatili dodavatelé," popsal Koberna.

Tlak na nízké nákupní ceny ze strany obchodníků je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky dán situací na trhu. Kvůli krizi jim klesají tržby a pro obchodníky je to jediná možnost, jak zlepšit postavení na trhu. "Stávající konkurenční prostředí neumožňuje nahradit chybějící výnosy zvýšením prodejní ceny, protože tvrdé konkurenční vztahy to nedovolují," míní Juračka. 

Kaufland je příliš tvrdý, stěžuje si dodavatel. Zákon dodržujeme, brání se řetězec

O vyhrocených vztazích svědčí i to, že jinak mlčenliví výrobci začínají o neshodách s obchodními řetězci hovořit s médii. Jeden z významných dodavatelů redakci iDNES.cz pod podmínkou anonymity řekl, že zvažuje stažení svých výrobků z obchodů Kaufland, které patří společně s diskontem Lidl mezi nejtvrdší vyjednavače na trhu. Kaufland si podle výrobce diktuje takové podmínky, které jsou na hranici ziskovosti.

Jedinou taktikou Kauflandu je podle firmy požadavek na obrovskou slevu. Zatímco jiné řetězce chtějí po dodavatelích například slevy ve výši 9 či 10 procent, Kaufland chce 25 procent. "Kaufland nakupuje co nejlevněji značkové výrobky, u kterých prodává jen s malým ziskem. U těchto značkových výrobků si spotřebitel pamatuje ceny, a proto začne Kaufland vnímat jako levného prodejce. Zisk pak (řetězec) dělá na nekvalitních produktech, často vyráběných speciálně pro Kaufland, které tvoří velkou část portfolia," popsal redakci jeden z dodavatelů.

Kaufland odmítl své požadavky na vysoké slevy komentovat. K tvrzením dodavatele se vyjádřil pouze obecně s tím, že diskrétnost o detailech obchodních jednání je v zájmu obou obchodních partnerů. "Jsou zásadním principem férové a dlouhodobé spolupráce a nelze je z uvedených důvodů publikovat," sdělil iDNES.cz mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

K současnému vyjednávání s dodavateli dodal, že úprava podmínek mezi řetězcem a jeho obchodními partnery je proces, který se stále vyvíjí. "Nejedná se tedy o nic neobvyklého či mimořádného, spíše se jedná o standardní postup, který charakterizuje maloobchod jako takový, kdy obě strany požadují úpravu obchodních podmínek. Naše společnost striktně dodržuje zákonné normy."

Velké značky by mohly opustit celý trh

Antimonopolní úřad Kauflandu loni uložil pokutu za porušování zákona o významné tržní síle (více čtěte zde). Firma musela zaplatit 13 milionů mimo jiné za to, že s dodavateli sjednávala splatnosti delší než 30 dnů.

Proti řetězcům se v minulých týdnech vzbouřili velcí nadnárodní hráči, jako jsou Pepsi, Danone či Ferrero. První jmenovaný přestal dodávat zboží do Teska, dva zbývající Kauflandu (více zde).

Podle Petra Havla si velké nadnárodní firmy mohou výpadek jednoho řetězce dovolit, na rozdíl od menších tuzemských dodavatelů, kteří jsou na odbytu tuzemského trhu závislí. "Velké firmy, které touto vzpourou bojují i za ty menší, by v zásadně mohly opustit i celý trh," míní Havel. V případě velkých nadnárodních firem, jako je PepsiCo, totiž neplatí, že jsou ve vztahu s řetězci tím slabším partnerem.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...

Končí ředitel Finanční správy Janeček, jeho úřad čelil četné kritice

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Martin Janeček působí ve Finanční správě od roku 2003 a v roce 2014 se stal jejím generálním ředitelem. Podle médií by...



Najdete na iDNES.cz