Pokud by totiž stávka zaměstnanců Škody Auto trvala delší dobu, způsobila by dodavatelům automobilky vážné problémy. Jednodenní stávka by se jejich výroby neměla nijak dotknout.
Subdodavatele zneklidňuje delší stávka
Výrobce autozámků FAB z Rychnova nad Kněžnou se už na variantu delší stávky připravuje.
"Škoda Auto je náš významný zákazník. Při delší stávce se chystáme na přesun kapacit a lidí na výrobu autozámků pro jiné zákazníky a na výrobu stavebních zámků," řekl jednatel firmy Vladimír Bayer.
Bíloveckou strojírnu Massag, která dodává do Mladé Boleslavi asi 100 druhů kovových výlisků, krátkodobá stávka nijak neohrozí.
"Mezi námi a Škodovkou jsou dostatečné skladové zásoby. Stávka by musela trvat více než dva nebo tři týdny, pak by pro nás mohla být nebezpečná," řekl generální ředitel Massagu David Lička.
Problémy při delším přerušení výroby by pocítila mohelnická skupina Hella Autotechnik, která patří k předním tuzemským výrobcům světlometů pro auta.
"Doufám, že stávka bude jen jeden den. Pokud by byla dlouhodobější, určitě by se to u nás negativně projevilo. Škoda pro nás představuje řádově 25 procent obratu," přiznal výrobní ředitel firmy Marek Ryšavý.
Potíže v případě delší stávky očekává i výrobce automobilových zámků Kiekert z Přelouče na Pardubicku. Zastavení výroby ve Škodě Auto by pak pocítil německý mateřský podnik firmy Kiekert, který autozámky z Přelouče odebírá a jako komplety je dodává do Mladé Boleslavi, uvedl generální ředitel přeloučské společnosti Pavel Táborský.
Delší stávka by částečně ovlivnila výrobu i ve strakonickém strojírenském podniku ČZ, který dodává do Mladé Boleslavi díly motoru pro nejslabší tříválec. "Minimálně to naruší pravidelnost našich dodávek," konstatoval mluvčí firmy Jan Pěnkava.
Případné dlouhodobější zastavení výroby v automobilce může pocítit i strakonický podnik autotextilií Fezko. Automobilka je hlavním odběratelem potahových látek této firmy.
Výrobce zamykacích systémů je v pohodě
Společnost Witte, která vyrábí zamykací systémy a kliky pro automobilový průmysl, nechává stávka zatím v klidu.
"V portfoliu našich odběratelů představují dodávky pro Škodu Auto pouze asi pět procent objemu. Jednodenní stávku tedy nijak nepocítíme. Možná bychom to zaregistrovali až v případě, kdyby stávka trvala týden a déle. Pak bychom se museli zamyslet nad náhradní prací zhruba pro 25 lidí z celkového počtu asi 1 500 zaměstnanců," řekl asistent ředitele nejdecké firmy Stanislav Bílek.
Stávka ve Škodě začala v 6:00 v lakovně. Postupně se vždy dvouapůlhodinové protestní akce zúčastní lidé z dalších provozů. Proti původnímu vyjádření odborů, že z továrny nevyjede žádný nový vůz, se ale dnes několik stovek vozů vyrobí. Normálně podnik vyrobí asi 2500 aut denně. V případě dohody jsou odbory připraveny stávkové akce kdykoliv přerušit. - více zde
Poslední nabídka vedení na růst mezd zaručuje zaměstnancům růst platů o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. S tím však odbory nesouhlasí. - více zde
Automobilka zaměstnává asi 27 680 lidí, průměrná dělnická mzda je 22 tisíc korun.
Ekonomové varují před přemrštěnými požadavky
Analytici a zástupci podnikatelů označují požadavky odborářů za nepřiměřené. Nadměrné zvýšení platů by podle nich mohlo způsobit propouštění zaměstnanců, nárůst cen a zbrzdění růstu ekonomiky.
"Může jít o precedens, který spustí lavinu. Odborářská vedení dalších firem se nebudou chtít před svými zaměstnanci nechat mladoboleslavskými odboráři zahanbit a výsledkem může být vzájemné předhánění v požadavcích," řekl v pondělí Daniel Münich z ekonomického institutu CERGE.
Vývoj ve Škodě se znepokojením sledoval i prezident Václav Klaus, který před růstem platů v Mladé Boleslavi varoval. - více zde