Dohadování s monopolem bývá někdy zdlouhavé

- Spor zákazníka s Telecomem, poštou, plynárnou či energetickou společností připomíná někdy měření sil Davida s Goliášem. Zatímco monopolní společnost může neplatiče jednoduše odpojit, spotřebitel, který od ní dostane fakturu, o jejíž výši má mnoho důvodů pochybovat, musí za spravedlností ujít delší cestu.

Přes reklamační oddělení a útvary revize měřičů se někdy dostane až k soudu. Ze smluv uzavřených mezi zákazníky a rozvodnými a telekomunikačními společnostmi a poštou navíc někdy vyplývá, že i přesto, že má spotřebitel pochybnosti o naúčtované ceně, musí zaplatit.

Teprve když se ukáže, že udělala chybu společnost, peníze se mu vrátí. Ne každá společnost je ke svým spotřebitelům stejně tvrdá.

"Pokud dostane spotřebitel fakturu, která je několikanásobně vyšší, může ji zpochybnit. Měl by dojít na reklamační oddělení, vysvětlit, že nebyl důvod k tomu, aby byla spotřeba o tolik vyšší, a požádat o přezkoušení elektroměru," říká mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.

Podle něho lze v podobné situace platbu odložit, než se odhalí důvod nezvykle vysoké částky. Jednotlivé případy se však posuzují individuálně.

"Pokud klient vyúčtování do čtrnácti dnů reklamuje, nemusí fakturu platit. Po provedení opravy je stornována," říká Josef Chýle ze Severočeské plynárenské. "Jestliže bude ale stížnost zamítnuta, je povinen částku uhradit a pak má možnost řešit spor u soudu," dodává Chýle.

Oficiální lhůta na vyřízení reklamace je v Severočeské plynárenské třicet dní, v praxi bývá podle Josefa Chýle okolo dvou týdnů. Český Telecom umožní podle svého zástupce Vladana Crhy odložit platbu zákazníkům, kteří do té doby včas a řádně vyrovnávaly všechny účty.

Může se třeba stát, že se na elektroměr či plynoměr někdo načerno napojil. "Znám případ, kdy se rodina stěhovala do nového bytu, soused toho využil a připojil se na její hodiny. Revize elektroměru neukázala závadu, proto energetický podnik poradil: vypněte na chvíli všechny spotřebiče, včetně například pohotovostního stavu videa a televize. Hodiny se ale pořád točily, a tak byl nepoctivý soused odhalen," vypráví Holubec.

Poškozený však v podobných případech musí fakturu elektrickým podnikům uhradit a své peníze pak vymáhat, třeba u soudu, na viníkovi.

"Pokud spotřebitel na zaplacení nemá, lze domluvit splátkový kalendář," dodává Holubec. Odpojení elektřiny, plynu či vody hrozí většinou notorickým dlužníkům nebo těm, kteří nereagují na výzvy."

Posíláme dvě upomínky, s dlužníkem jednáme, jsme ochotni platby rozložit. Přívod vody zavřeme jen v krajním případě," vysvětluje Dagmar Divišová. Také energetické podniky většinou nejdříve dopisem upozorní klienta, že pokud nezaplatí, hrozí mu odpojení.

Pošta sice nic odpojit nemůže, ale zpožděné, poškozené nebo ztracené zásilky mohou jejím klientům také pěkně otrávit život. A řešení? Reklamace. "Reklamovat je možné na jakékoliv poště s podacím lístkem, v případě nespokojenosti se způsobem vyřízení reklamace, je potřeba ji postoupit ředitelství příslušného obvodního nebo odštěpného závodu, případně až generálnímu ředitelství. Reklamace by měla být vyřízena do měsíce," vysvětluje tiskový mluvčí České pošty Ladislav Vančura.

Jestli to tak opravdu bude, záleží na dobré vůli, protože pošta konkrétní dobu vyřízení reklamace žádným zákonem či vyhláškou stanovenu nemá.