Opravuje se, ale z dálnice nejsou dělníci někdy vidět, tvrdí šéf ŘSD

  18:42aktualizováno  18:42
Letos na řidiče čekalo nejvíce uzavírek v historii. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy bude situace příští rok lepší, přestože na opravy dostane ŘSD více než letos.

Stavební stroje končí, na ostravských dálničních přivaděčích je zase důležitější dopravní značení. (2. listopadu 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ještě nikdy v historii nečekalo na řidiče tolik uzavírek jako letos. „Příští rok už bude situace lepší, i když do oprav má jít ještě více peněz než letos,“ věří generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. „Získali jsme zkušenosti, navíc ty nejhorší a nejzatíženější úseky jsou hotové,“ říká.

Na jak dlouho jste letos nejdéle uvázl v koloně aut?
Zhruba hodinu a půl na D1 nedaleko Ostravy, když na dálnici došlo k nehodě kamionu. Bylo velmi poučné sledovat reakce lidí okolo mě. Viděl jsem, že příliš nevědí, co se vlastně děje, a v tom právě vidím velké možnosti, jak zlepšit informovanost řidičů.

Jan Kroupa (37)

Je generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic od prosince 2014. Na ŘSD nastoupil už během studia Fakulty stavební ČVUT v roce 2004, kde dokončil obor konstrukce a dopravní stavby. Musel odejít pouze na pár měsíců v roce 2014 během velkých personálních změn.

Jak například?
Chtěl bych více rozjet projekt asistence řidičům. Začínali jsme s asistenční službou na některých dálnicích, dnes už nabízíme i servis po telefonu. Když vyjedete a zavoláte, kam míříte, pracovníci Zelené linky vám řeknou, zda máte nějaká omezení nebo nehody na cestě. Vím, že toto je běžné v navigacích či mobilních aplikacích, ale chceme myslet i na ty, kteří tyto služby nevyužívají. Proto teď rozjíždíme větší kampaň na naši Zelenou linku. Zatím se na ni dovolalo přes třináct tisíc lidí. Sám, když vyjíždím, tak rovnou volám, jestli někde nestojí kolona. V informovanosti řidičů vidím velkou rezervu.

Týden byla D4 zúžená a nic se na šesti kilometrech nedělo (červenec 2016):

Nebylo by jednodušší trošku popohnat stavební firmy, aby opravovaly silnice rychleji?
Chápu stížnosti řidičů, že by to mohlo jít rychleji. Dotazů na rychlost oprav u nás přibývá, to sami vidíme. Tím, jak se letos opravdu hodně opravuje, tak se řadě lidí může zdát, že se všude jen stojí. Děláme však na řadě míst kontroly a nezjistili jsme vážná pochybení proti harmonogramu. Tam, kde to jde, dáváme i do kritérií v soutěži rychlost stavby. Musím se opakovat, ale hlavní problém je, že tu doháníme několikaleté manko v opravách silnic.

Není problém i v příliš benevolentních harmonogramech? Jeden příklad – most na D10 ve Svémyslicích. Oprava trvá téměř půl roku, na stavbě mnoho lidí nevidíte...
Je to akce, na kterou jsme dostali hodně dotazů. Jde o dva mosty vedle sebe a řidiči většinou nevědí, že tam vede i vysokotlaký plynovod, kde se vyskytly problémy s podložím. Takže na stavbě se pracovalo, ale nebylo to z dálnice vidět.

Je však nutné opravovat povrch dálnice a o pár kilometrů dál opět omezit provoz kvůli výměně středových svodidel?
Svodidla měníme postupně všude, kde má doprava velkou intenzitu. Jde o nová svodidla s vyšší zádržností, změnily se i normy. Ta stávající neudrží například větší autobusy. Postupně je měníme všude. Myslím, že bezpečnost je důležitější než opravy silnic.

Příští rok má jít na opravy ještě více peněz než letos. Bude situace pro řidiče lepší?
Věřím, že ano. Jednak už nebude probíhat tolik akcí na nejvytíženějších úsecích s výjimkou D1 a D5, jednak jsme během letošní sezony získali dost zkušeností, jak opravy zkrátit. Snad se také podaří lépe zkoordinovat omezení na silnicích s kraji, bohužel tu chybí jednotný silniční správní úřad, který by zabránil kolizím v opravách dálnic a silnic nižších tříd. Takových případů sice ubylo, ale stále to byl letos problém.

Autor:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

Najdete na iDNES.cz