Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dohnat Vídeň? Pro Ruzyni opět vzdálenější sen

  9:45aktualizováno  9:45
Plány na dohnání vídeňského letiště v počtu cestujících se vedení Letiště Praha loni znovu vzdálily. I když branami obou terminálů loni prošlo více pasažérů než předloni, Vídeň rostla minulý rok dvakrát rychleji než Praha.

Ruzyňské letiště má stále za cíl dohnat vídeňskou konkurenci. Ta mu ale utíká. | foto: ČTK

Rozdíl ukazují zveřejněné výsledky za loňský rok. Praha rostla o dvě procenta, Vídeň o 5,2 %. Velkou měrou k vídeňskému výsledku přispěli zejména lidé z Moravy. Ti používají často Vídeň jako své odletové letiště místo Prahy.

"Není to jen kvůli vzdálenosti. Ceny letenek z Vídně jsou často podstatně nižší než z Prahy. Je tam větší konkurence," vysvětlil Radim Jančura ze Student Agency.

Čísla z Vídně ukazují před privatizací pražského terminálu, jak důležité je složení dopravců na letišti.

"Vídeňskému letišti k růstu v loňském roce napomohl zejména rozvoj uskupení leteckých dopravců Star Alliance, tedy Austrian Airlines, Lufthansy a dalších, včetně jejich sítě dálkových letů, a společnosti SkyEurope, která tam oproti roku 2007 bázovala 6 letadel," uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Za růstem vidí i mimořádnou událost: evropský fotbalový šampionát. 

Praha chce stále dohnat Vídeň

Letiště ve Schwechatu táhly nahoru minulý rok hlavně nízkonákladové společnosti, počet cestujících jim stoupl meziročně o téměř třetinu. Ve Vídni mají základnu Niki, SkyEurope a Air Berlin.

Srovnání Prahy s Vídní   
 rok  cestující Praha (mil.)  cestující Vídeň (mil.)
 2003  7,46  12,8
 2004  9,70  14,8
 2005  10,78  15,9
 2006  11,58  16,9
 2007  12,44  18,8
 2008  12,70  19,7

Praha má stále Vídeň jako cíl, kterému se v počtu cestujících chce přiblížit. Bez paralelní dráhy to ale nepůjde. "Letiště ve Vídni představuje úroveň, ke které Letiště Praha dlouhodobě směřuje. Napomáhají nám k tomu pobídkové programy, nižší letištní poplatky, kvalitní infrastruktura i služby," uvedla Krejčí. Vídeň a Prahu loni spojil i stejný provozovatel občerstvení na letišti.

Výhled na letošní rok není pro leteckou dopravu příznivý. Ve Vídni očekávají pokles o pět procent, podle generálního ředitele Letiště Praha Miroslava Dvořáka je počty lidí ještě těžké odhadovat. Letišti by ale mohl pomoci příchod nového dopravce, společnosti Wizz Air.

"První signál nám dá konec ledna, kdy budeme znát zájem dopravců o takzvané sloty, tedy jednotlivé časy v letním letovém řádu," uvedl Dvořák. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA letos očekává pokles v branži o tři procenta.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Výplata dividend do zahraničí? Takový normální kapitalismus

Podle nejnovějších čísel České národní banky to vypadá, že letos podobně jako loni odejde z Česka 250 miliard korun na dividendách. Je to tak strašné? Bojovat...  celý článek

banka UniCredit
Internetové bankovnictví UniCredit Bank má stále drobné potíže

Klienti UniCredit Bank, kterým minulý týden několik dní nefungovalo internetové a mobilní bankovnictví, se v pondělí opět potýkají s některými omezeními...  celý článek

Průzkumný vrt v Cínovci.
K ziskům z lithia se stát může dostat přes daň pro těžaře

Debata o lithiu se pomalu přesouvá od snahy odstřihnout australskou společnost EMH od rozjetého průzkumu na Cínovci k úvahám, co by z něj stát mohl mít....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.