Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dokončení Dobrovského tunelů v Brně hrozí zpoždění, nejsou peníze

  9:07aktualizováno  9:07
Mezi brněnskými čtvrtěmi Žabovřesky a Královo Pole by měla jezdit auta pod zemí. Jenže na klíčovou stavbu, která je součástí velkého městského okruhu ve městě, třeba nebudou peníze. Pokud ministerstvo dopravy nedostane z rozpočtu na příští rok víc, Dobrovského tunely se otevřou až v roce 2014.

Na dostavbu Dobrovského tunelů v Brně možná nebudou peníze a termín otevření se posune do roku 2014. Ilustrační foto | foto: Ondřej SurýMF DNES

Dobrovského tunely se po dokončení stanou jednou z hlavních tepen Brna a denně jimi projede tisíce aut. Řidiči a lidé z okolí stavby už čekají na otevření tunelů jako na smilování.

Nyní však hrozí, že se dokončení odsune o dva roky. Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) totiž ve čtvrtek na jednání vlády oznámil, že pokud nedostane z rozpočtu víc peněz, řada staveb - včetně Dobrovského tunelů v Brně - výrazně zpomalí.

V roce 2012 se přitom mělo v tunelech prostavět 850 milionů korun. Kdyby však muselo ministerstvo šetřit, bylo by to jen 420 milionů. Stavba by tak skončila až v roce 2014.

Rozkopaná ulice Minská

Podle náměstka primátora Roberta Kotziana (ODS) je něco takového nepřijatelné. "Na dokončení tunelů jsou navázány další investice, třeba oprava Minské ulice, jež je v havarijním stavu, nyní ale tvoří objízdnou trasu a nemůže se uzavřít," podotkl Kotzian.

Jen příští rok bude muset město investovat do dílčí opravy kolejí v Minské dvacet milionů korun, aby tam vůbec mohly tramvaje jezdit.

Soudní rozepře

Definitivní vládní návrh, na kterém nyní závisí osud Dobrovského tunelů, by měl být schválen do konce září. Pak poputuje k poslancům.

Tunely měly být hotové letos. Stížnosti aktivistů však stavbu na několik měsíců zablokovaly. I kdyby však ministerstvo dopravy peníze na tunely získalo, termín dokončení by nebyl jistý. U Městského soudu v Praze leží žaloba občanského sdružení Velký městský okruh Brno na ministerstvo dopravy. Podle sdružení nemají tunely dostatečnou ochranu před hlukem.

Soud žalobu dosud neprojednal. Je však možné, že se ještě předtím sdružení a Ředitelství silnic a dálnic dohodnou na stažení.

"Včera jsme spolu jednali o našich požadavcích. Příští týden ředitelství předloží návrh protihlukových opatření. Pokud by byla dostatečná, žalobu stáhneme," uvedl ve čtvrtek předseda sdružení Karel Štěpaník.

Z Brna do Vídně kdy?

Ještě hůř než Dobrovského tunely dopadla podle Dobešova materiálu silnice R52 na Vídeň. Pokud by ministerstvo dopravy nedostalo víc peněz, odložila by se na neurčito.

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov - Budoucí silnice R52 by měla historické město Mikulov minout. Dnes auta jezdí přes něj.

"Kraj nemá dodnes zásady územního rozvoje, které by byly pravomocné. Dokud tomu tak nebude, nemá smysl peníze blokovat," podotkl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jihomoravští zastupitelé budou o dokumentu hlasovat 22. září. "Stát by se měl vzpamatovat a naplnit mezivládní dohodu s Rakouskem, které se rovněž zavázalo dokončit svůj úsek spojnice Brna a Vídně," poznamenal krajský radní David Macek (KDU-ČSL).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.