Domácnosti volí hlavně pohodlí

České rodiny se stále více vybavují technikou, která jim sice usnadňuje práci, ale na druhé straně svádí k tomu, aby trávily volný čas pasivněji než dřív. Například video, které v roce 1990 vlastnila každá dvacátá domácnost, se již stalo běžnou součástí vybavení. Podle statistického úřadu je nyní vlastní 53,1 procenta zaměstnaneckých domácností, 66 procent rodin podnikatelů a skoro šestina důchodců. Stoupá i počet televizí, CD přehrávačů, automobilů. Mikrovlnnou troubu, která byla před deseti lety téměř neznámým zařízením, dnes vlastní bezmála polovina rodin.

Důvodem je především daleko širší nabídka a větší cenová dostupnost. Běžná barevná televize, která v roce 1989 stála třináct tisíc korun, tedy čtyři průměrné platy, stojí dnes okolo deseti tisíc a na její pořízení stačí jedna průměrná mzda.

Podle socioložky Jany Duffkové jde množství dostupné elektroniky ruku v ruce s tím, jak se mění chování lidí ve volném čase. "Když jsem srovnávala způsoby, jak lidé trávili svůj čas v roce 1989 a nyní, zarazilo mě, jak moc narostla pasivita," říká Duffková.

Podle jejího výzkumu skoro třetina lidí přiznává, že se věnuje sledování televize a videa víc než před deseti lety. Čtvrtina lidí se také méně věnuje sportu a procházkám.

Na druhou stranu Jana Duffková upozorňuje, že už dávno neplatí, že všichni Češi se chovají ve volném čase podobně. "Jsou tu nové skupinky sportovních či počítačových nadšenců, pro které tu dříve nebylo zdaleka tolik možností." Některé z dříve obvyklých aktivit ovšem s nástupem nových příležitostí postupně mizí - například domácí práce, jako je šití.

Bez šicího stroje, který v osmdesátých letech vlastnilo osmdesát ze sta domácností, se dnes obejde skoro třetina rodin.


"Už celé roky prudce klesá prodej látek k domácímu šití. Je tu daleko víc možností nakoupit levné hotové oděvy, a tak si nové mladé domácnosti už šicí stroje nepořizují," vysvětluje Jaroslava Veselá z Českého statistického úřadu.

Podle Stanislava Zahradníčka z agentury pro výzkum trhu GfK ovšem změny ve vybavenosti domácností nemusí vždy signalizovat skutečnou změnu životního stylu, může jít jen o módní vlnu.

"To, co společnost momentálně považuje za běžný standard, se velmi rychle mění a domácnosti často nakupují podle módy. Když někdo koupil a vlastní video, neznamená to, že na něj denně kouká," vysvětluje Zahradníček.

Český trh s domácí elektronikou skutečně za posledních deset let prošel několika vlnami, během nichž bylo populární nakupovat určitý druh spotřebičů. "Na začátku devadesátých let se samozřejmě všichni snažili vyměnit staré ledničky a pračky za nové.

Potom přišla éra mikrovlnných trub, která už dnes opadla, přestože mikrovlnky stojí pod tři tisíce korun. A dnes se lidé zaměřují na myčky nádobí," říká Jiří Svoboda z obchodního oddělení Datart Megastore.

Mezi módní novinky, které se v jednu dobu dobře prodávaly a jejich popularita poté klesla, patří i fritovací hrnce nebo satelitní přijímače. Mezi roky 1994 a 1998 sice stoupl počet domácností, které vlastnily satelit, z 5,9 na 8,4 procenta, mezitím však tuto technologii předhonila kabelová televize. Tu má dnes zavedenou čtvrtina domácností, zatímco satelity se téměř neprodávají.