Doplňky stravy a jogurty budou méně „zázračné“, EU chce pravdivé obaly

  4:00aktualizováno  4:00
Výrobci musí podle nařízení Evropské unie do poloviny prosince změnit obaly a nápisy na nich tak, aby vyhověli zdravotním tvrzením povoleným Unií. Nejvíce se budou předělávat obaly na přípravcích pro zdravé klouby, oči či na hubnutí.
Výrobky na podporu kloubů nebo imunity budou mít od poloviny prosince méně lákavé nápisy. Ilustrační snímek

Výrobky na podporu kloubů nebo imunity budou mít od poloviny prosince méně lákavé nápisy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sýry či mléka pro děti s nápisy "Vápník podporuje zdravý růst kostí" či jogurty a tvarohové dezerty s probiotiky upozorňující na posilování imunity zmizí do poloviny letošního prosince z obchodů.

Místo těchto tvrzení musí výrobci začít používat jiná, ne tak alarmující, pokud jde o účinky na vaše zdraví, či je úplně vymazat.

V ještě větší míře než potravinářů se tato změna dotýká výrobců potravinových doplňků, jako jsou nejrůznější přípravky, které mají vyostřit zrak, rozhýbat klouby či pomoci snadno zhubnout.

Seznam zdravotních tvrzení, kterým se všichni v Unii musí řídit, schválila Evropská komise letos v květnu po několikaleté debatě. Ze čtyř tisíc proklamací vědci zatím schválili jen 222 a ty se týkají hlavně vitaminů a minerálních látek. Ostatní dostaly červenou. Neznamená to, že taková látka je úplně bez vlivu na zdraví, ale vědci neuznali účinky za dostatečně průkazné.

"Přínosem bude určité omezení počtu tvrzení tak, že se v nich budou spotřebitelé lépe orientovat a mohou mít jistotu, že se opírají o konsenzus nezávislých odborníků Evropské unie, a nikoli pouze o dílčí názor. Ten je někdy pravdivý, ale jindy spíše takový, že je přání otcem myšlenky," vysvětluje Jiří Ruprich ze Státního zdravotního ústavu, který provádí výklad zdravotních tvrzení.

Výrobci zároveň dostali čas do 14. prosince, aby přijatému seznamu svá tvrzení, reklamu či popisy na webu přizpůsobili.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Vstup Uberu na burzu budí velká očekávání, může stát 120 miliard dolarů

Alternativní taxislužba Uber, ilustrační foto

Pokud společnost Uber vstoupí příští rok na burzu, jak slibuje, mohla by investorům nabídnout hodnotu okolo 120 miliard...

V Číně padla rekordní pokuta za falšování vakcín, v přepočtu za 29 miliard

očkování

Čínské úřady udělily rekordní pokutu producentu léčiv, firmě Changchun Changsheng. Společnost má nyní zaplatit 1,3...

Česku ujíždí západní vlak. Nestíhá tempo inovací, kulhá na trhu práce

Ilustrační snímek

V konkurenceschopnosti Česká republika drtí Visegrád, ale selhává v pokusu dohánět země západní Evropy. Největší...



Najdete na iDNES.cz