Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doplňky stravy a jogurty budou méně „zázračné“, EU chce pravdivé obaly

  4:00aktualizováno  4:00
Výrobci musí podle nařízení Evropské unie do poloviny prosince změnit obaly a nápisy na nich tak, aby vyhověli zdravotním tvrzením povoleným Unií. Nejvíce se budou předělávat obaly na přípravcích pro zdravé klouby, oči či na hubnutí.
Výrobky na podporu kloubů nebo imunity budou mít od poloviny prosince méně lákavé nápisy. Ilustrační snímek

Výrobky na podporu kloubů nebo imunity budou mít od poloviny prosince méně lákavé nápisy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sýry či mléka pro děti s nápisy "Vápník podporuje zdravý růst kostí" či jogurty a tvarohové dezerty s probiotiky upozorňující na posilování imunity zmizí do poloviny letošního prosince z obchodů.

Místo těchto tvrzení musí výrobci začít používat jiná, ne tak alarmující, pokud jde o účinky na vaše zdraví, či je úplně vymazat.

V ještě větší míře než potravinářů se tato změna dotýká výrobců potravinových doplňků, jako jsou nejrůznější přípravky, které mají vyostřit zrak, rozhýbat klouby či pomoci snadno zhubnout.

Seznam zdravotních tvrzení, kterým se všichni v Unii musí řídit, schválila Evropská komise letos v květnu po několikaleté debatě. Ze čtyř tisíc proklamací vědci zatím schválili jen 222 a ty se týkají hlavně vitaminů a minerálních látek. Ostatní dostaly červenou. Neznamená to, že taková látka je úplně bez vlivu na zdraví, ale vědci neuznali účinky za dostatečně průkazné.

"Přínosem bude určité omezení počtu tvrzení tak, že se v nich budou spotřebitelé lépe orientovat a mohou mít jistotu, že se opírají o konsenzus nezávislých odborníků Evropské unie, a nikoli pouze o dílčí názor. Ten je někdy pravdivý, ale jindy spíše takový, že je přání otcem myšlenky," vysvětluje Jiří Ruprich ze Státního zdravotního ústavu, který provádí výklad zdravotních tvrzení.

Výrobci zároveň dostali čas do 14. prosince, aby přijatému seznamu svá tvrzení, reklamu či popisy na webu přizpůsobili.



Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Marihuana boduje na burze, jde o první emisi akcií tohoto typu v historii

V Kalifornii je od roku 2018 možné pěstovat a prodávat marihuanu pro rekreační...

Kanadský pěstitel lékařské marihuany Tilray od čtvrtka obchoduje se svými podíly na newyorské burze Nasdaq. Konopná...

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří

Britský výrobce luxusního módního zboží Burberry loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu...

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu...

Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů,...

Najdete na iDNES.cz