Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doporučené ceny výrobků v letácích nemusí být konečné

aktualizováno 
Jiří Bohata z Prahy 9 našel mezi doručenou poštou leták s nabídkou značného množství elektroniky. Všechny výrobky byly označeny doporučenou cenou. Vzhledem k tomu, že nabídka byla opravdu lákavá a doporučené ceny více než zajímavé, rozhodl se Jiří Bohata jeden z nabízených televizorů koupit. Velmi jej překvapilo, když v uvedené prodejně zjistil, že televizor je o více než tisíc korun dražší a prodejce s ním o ceně odmítl diskutovat. Zákazníka by proto zajímalo, do jaké míry je pro prodejce cena doporučená výrobcem závazná a kdo vlastně v tomto případě stanoví cenu, zda výrobce, nebo jestli si prodejce může diktovat ceny sám.

Podle zákona o cenách jsou ceny výrobků smluvní, pokud nejsou regulované, což není tento případ. To znamená, že s cenou souhlasí obě strany. V praxi to potom vypadá tak, že prodejce nabízí zboží za určitou cenu a touto cenou výrobek označí. Pokud zákazník s cenou souhlasí, výrobek si koupí. Cena doporučená výrobcem má, jak vyplývá z označení, pouze doporučující charakter a pro prodejce není tedy nijak závazná.

Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, §13 odst. 2 a 3:

2) Prodávající je při prodeji spotřebního zboží konečnému spotřebiteli povinen označit je cenou platnou v okamžiku nabídky a vztaženou k prodávanému jednotkovému množství zboží a určeným podmínkám, nebo je povinen zpřístupnit na viditelném místě informaci o této ceně formou ceníků, vývěsky nebo jiným přiměřeným způsobem.

3) Výrobce zboží určeného ke konečné spotřebě může uvést např. v nabídkovém ceníku, katalogu, propagačních podkladech nebo na obalu zboží doporučenou cenu prodeje konečnému spotřebiteli, vždy však s označením "nezávazná doporučená spotřebitelská cena".


Autor:


Témata: Test iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.