Vlaky a auty jezdí stále více lidí, autobusy naopak stagnují

  6:00aktualizováno  6:00
Vlakem jezdí čím dál víc lidí, stejně jako auty. Naopak zájem o meziměstské cesty autobusem stagnuje. Ukazují to oficiální čísla za první čtvrtletí z ministerstva dopravy. V tuzemsku podle nich roste jak přeprava lidí, tak zboží.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Yan ReneltMAFRA

To, že v době prosperity více lidí jezdí autem, jak dokreslují statistiky prodaných pohonných hmot, není překvapením. Zvyšující se počet lidí, kteří k přesunu volí železnici, však udiví.

Meziročně množství pasažérů ve vlacích vzrostlo v prvním letošním čtvrtletí o dvě procenta na 44 milionů. Přepravní výkon, tedy počty ujetých kilometrů násobené počtem cestujících, stoupl o tři procenta. To potvrzuje dlouhodobý trend: lidé ve vlacích jezdí častěji na delší vzdálenosti.

„Trvalý pozvolný růst přepravených osob na železnici ukazuje, že dlouhodobá konjunktura svědčí veřejné mobilitě navzdory růstu mezd a ekonomicky dostupnějšímu využívání vlastního automobilu. Cestování vlakem se stalo fenoménem doby. Lidé mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku a neztrácejí čas řízením automobilu a hledáním místa k parkování,“ míní Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Růst letos hlásí všichni tři největší železniční dopravci. Hraje jim mimo jiné do karet modernizace dálnice D1, která přilákala do vlaků výrazně více lidí z osobních aut.

Největší růst vykázala městská hromadná doprava. Za první čtvrtletí vzrostla o více než šestnáct procent. Data z MHD mají ale nejmenší vypovídací schopnost o reálné přepravě kvůli vysokému počtu lidí s předplacenými jízdenkami. Skutečné počty jízd se tak často odhadují jen na základě průzkumů.

Po kraji radši autem

Auta jsou zdatnými soupeři veřejné dopravy hlavně na kratší cesty. Ukazují to data z autobusů. Počet cestujících v nich klesl o více než čtyři procenta, nejvíce přitom spadla regionální linková doprava placená kraji. Naopak v mezinárodní dopravě se pozitivně projevuje konkurence dopravců, pád cen a lepší služby. Po nástupu společnosti FlixBus na český trh a zavedení nových linek – hlavně RegioJetem – stoupl počet cestujících meziročně o 45 procent.

Často je důvodem úspěchu mezinárodních linek i fakt, že jezdí po trasách, kde vlak není kvůli zastaralé trati konkurenceschopný. Typickou ukázkou je spojení Praha–Norimberk či Praha–Mnichov, kde jen přibývají memoranda o vylepšení železnice, ale ve skutečnosti se s tratěmi nic neděje.

Nepatrný nárůst hlásí železnice i v nákladní dopravě. Podle dat za první čtvrtletí stoupl objem přepraveného zboží zhruba o procento. Nákladní dopravci si však dlouhodobě stěžují na nedostatečnou kapacitu tuzemské železnice, zejména na hlavních koridorech.

Úspěšné první čtvrtletí mají za sebou rovněž tuzemští dopravci s kamiony, jimž objem zboží stoupl o 1,3 procenta. Ve skutečnosti ale doprava rostla více, statistiky totiž zahrnují pouze české dopravce. Údaje z mýtných bran ukazují mnohem větší růst.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Elektřina a plyn příští rok zdraží, zlevní dřevo z kůrovcové kalamity

Ilustrační snímek

České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou při vytápění jsou...

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...



Najdete na iDNES.cz