Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky a auty jezdí stále více lidí, autobusy naopak stagnují

  6:00aktualizováno  6:00
Vlakem jezdí čím dál víc lidí, stejně jako auty. Naopak zájem o meziměstské cesty autobusem stagnuje. Ukazují to oficiální čísla za první čtvrtletí z ministerstva dopravy. V tuzemsku podle nich roste jak přeprava lidí, tak zboží.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Yan ReneltMAFRA

To, že v době prosperity více lidí jezdí autem, jak dokreslují statistiky prodaných pohonných hmot, není překvapením. Zvyšující se počet lidí, kteří k přesunu volí železnici, však udiví.

Meziročně množství pasažérů ve vlacích vzrostlo v prvním letošním čtvrtletí o dvě procenta na 44 milionů. Přepravní výkon, tedy počty ujetých kilometrů násobené počtem cestujících, stoupl o tři procenta. To potvrzuje dlouhodobý trend: lidé ve vlacích jezdí častěji na delší vzdálenosti.

„Trvalý pozvolný růst přepravených osob na železnici ukazuje, že dlouhodobá konjunktura svědčí veřejné mobilitě navzdory růstu mezd a ekonomicky dostupnějšímu využívání vlastního automobilu. Cestování vlakem se stalo fenoménem doby. Lidé mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku a neztrácejí čas řízením automobilu a hledáním místa k parkování,“ míní Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Růst letos hlásí všichni tři největší železniční dopravci. Hraje jim mimo jiné do karet modernizace dálnice D1, která přilákala do vlaků výrazně více lidí z osobních aut.

Největší růst vykázala městská hromadná doprava. Za první čtvrtletí vzrostla o více než šestnáct procent. Data z MHD mají ale nejmenší vypovídací schopnost o reálné přepravě kvůli vysokému počtu lidí s předplacenými jízdenkami. Skutečné počty jízd se tak často odhadují jen na základě průzkumů.

Po kraji radši autem

Auta jsou zdatnými soupeři veřejné dopravy hlavně na kratší cesty. Ukazují to data z autobusů. Počet cestujících v nich klesl o více než čtyři procenta, nejvíce přitom spadla regionální linková doprava placená kraji. Naopak v mezinárodní dopravě se pozitivně projevuje konkurence dopravců, pád cen a lepší služby. Po nástupu společnosti FlixBus na český trh a zavedení nových linek – hlavně RegioJetem – stoupl počet cestujících meziročně o 45 procent.

Často je důvodem úspěchu mezinárodních linek i fakt, že jezdí po trasách, kde vlak není kvůli zastaralé trati konkurenceschopný. Typickou ukázkou je spojení Praha–Norimberk či Praha–Mnichov, kde jen přibývají memoranda o vylepšení železnice, ale ve skutečnosti se s tratěmi nic neděje.

Nepatrný nárůst hlásí železnice i v nákladní dopravě. Podle dat za první čtvrtletí stoupl objem přepraveného zboží zhruba o procento. Nákladní dopravci si však dlouhodobě stěžují na nedostatečnou kapacitu tuzemské železnice, zejména na hlavních koridorech.

Úspěšné první čtvrtletí mají za sebou rovněž tuzemští dopravci s kamiony, jimž objem zboží stoupl o 1,3 procenta. Ve skutečnosti ale doprava rostla více, statistiky totiž zahrnují pouze české dopravce. Údaje z mýtných bran ukazují mnohem větší růst.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Před suchem nás ochrání nové nádrže a propojení vodovodů, míní hydrolog

Vlivem sucha a snižování hladiny řeky Labe vystoupily hladové kameny.

Nepopulární budování nových nádrží na malých řekách bude muset začít do několika let, jinak bude ještě hůř. „Vodní...

Počasí ničí úrodu, zdraží pečivo, mák i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku za čtyři miliardy

Ilustrační snímek.

Nizozemská pojišťovna Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku nizozemské skupině NN. Informovala o tom ve...

Najdete na iDNES.cz