Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vláda se Bruselu nezalekla. Dálnice za miliardy postaví i bez glejtu

  5:00aktualizováno  5:00
Česká vláda se rozhodla riskovat. Postaví patnáct velkých dopravních staveb bez ohledu na to, že nemají platnou studii o vlivu na životní prostředí (EIA), a o jejich „legalizaci“ se postará zákonem. Hrozí přitom, že nedorazí evropské dotace na jejich stavbu. Jedná se o 46 miliard.

Ilustrační snímek | foto: Václav Pancer, ČTK

Ve hře je hodně. Větší komfort a bezpečí řidičů, udržení práce pro stavební firmy na jedné straně a hrozba vracení desítek miliard korun Evropské unii na druhé.

Celkový rozpočet patnácti staveb, které by měly dostat ze zákona výjimku, dosahuje okolo 80 miliard korun, z Evropské unie je na ně přislíbeno prostřednictvím dotací 46 miliard. A ty Brusel neposkytne, pokud nebude mít česká vláda pro obcházení pravidel pádný důvod.

Fotogalerie

Úředníky tak čeká v příštích týdnech nelehká práce: mají dokázat, proč se 15 vybraných staveb musí stavět bez patřičného povolování a čím jsou pro Česko důležité.

Evropská komise následně může chystanou legislativní výjimku uznat. Nestavěním však musí vzniknout „vážné ohrožení zdraví, života, majetku, životního prostředí, politické, administrativní a ekonomické stability nebo bezpečnosti“. V případě Česka je přitom řeč o projektech, o nichž se hovoří přes deset let, aniž se začaly stavět.

Taková česká cesta

Pokud Brusel nebude nic namítat, do září by měla Poslaneckou sněmovnou projít novelizace zákona o EIA. Zpožděné stavby by mohly začít růst příští jaro. Tedy o několik let dříve než většina ostatních úseků, které nedostanou výjimku a budou muset posouzení EIA získat znovu.

Silnice a železnice s výjimkou

Silnice a železnice s výjimkou

Obhajobu výjimky zkusil už i ministr dopravy. „Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybějí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl Dan Ťok.

Ministerstva životního prostředí a dopravy nicméně v materiálu schváleném vládou připouštějí, že se uznání výjimky možná dosáhnout nepodaří.

„Je potřebné zdůraznit, že ve všech těchto variantách může dojít k tomu, že projekty bude nutné financovat z národních zdrojů,“ uvádí materiál. Vláda chce nicméně Evropskou komisi uchlácholit i tím, že jako první vloží do zákona novou směrnici týkající se problematiky posuzování vlivu staveb na životní prostředí.

Rok oprav silnic. České obalovny loni vyrobily nejvíc asfaltu v historii

Podle někdejšího ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) musí vláda na nejvyšší úrovni jednat v Bruselu. „Pokud je řešením jednoduchý zákon, pak nechápu, proč s ním přicházejí až nyní. Tak jednoduché to ale bohužel nebude,“ řekl Stanjura.

Dá se navíc předpokládat, že plán budou napadat různé ekologické organizace, které už se ozývají. „Vládní návrh je v přímém rozporu s evropskou legislativou, popírá její smysl i cíl. To může být důvodem pro zastavení financování staveb z fondů EU,“ uvedl Jiří Káňa z organizace Zelený kruh.

„Je to taková česká cesta: obejít, nedodržet slib a smát se za bukem, jak jsme chytří,“ hodnotí plán ministerstva dopravy Miloslava Pošvářová, která pracuje pro podnikatele Radima Jančuru v jeho stínovém Ředitelství silnic a dálnic.

Podporu naopak vládní plán získá od části opozice, která už nechce dál zdržovat dopravní stavby.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.