Vláda se Bruselu nezalekla. Dálnice za miliardy postaví i bez glejtu

  5:00aktualizováno  5:00
Česká vláda se rozhodla riskovat. Postaví patnáct velkých dopravních staveb bez ohledu na to, že nemají platnou studii o vlivu na životní prostředí (EIA), a o jejich „legalizaci“ se postará zákonem. Hrozí přitom, že nedorazí evropské dotace na jejich stavbu. Jedná se o 46 miliard.

Ilustrační snímek | foto: Václav Pancer, ČTK

Ve hře je hodně. Větší komfort a bezpečí řidičů, udržení práce pro stavební firmy na jedné straně a hrozba vracení desítek miliard korun Evropské unii na druhé.

Celkový rozpočet patnácti staveb, které by měly dostat ze zákona výjimku, dosahuje okolo 80 miliard korun, z Evropské unie je na ně přislíbeno prostřednictvím dotací 46 miliard. A ty Brusel neposkytne, pokud nebude mít česká vláda pro obcházení pravidel pádný důvod.

Fotogalerie

Úředníky tak čeká v příštích týdnech nelehká práce: mají dokázat, proč se 15 vybraných staveb musí stavět bez patřičného povolování a čím jsou pro Česko důležité.

Evropská komise následně může chystanou legislativní výjimku uznat. Nestavěním však musí vzniknout „vážné ohrožení zdraví, života, majetku, životního prostředí, politické, administrativní a ekonomické stability nebo bezpečnosti“. V případě Česka je přitom řeč o projektech, o nichž se hovoří přes deset let, aniž se začaly stavět.

Taková česká cesta

Pokud Brusel nebude nic namítat, do září by měla Poslaneckou sněmovnou projít novelizace zákona o EIA. Zpožděné stavby by mohly začít růst příští jaro. Tedy o několik let dříve než většina ostatních úseků, které nedostanou výjimku a budou muset posouzení EIA získat znovu.

Silnice a železnice s výjimkou

Silnice a železnice s výjimkou

Obhajobu výjimky zkusil už i ministr dopravy. „Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybějí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl Dan Ťok.

Ministerstva životního prostředí a dopravy nicméně v materiálu schváleném vládou připouštějí, že se uznání výjimky možná dosáhnout nepodaří.

„Je potřebné zdůraznit, že ve všech těchto variantách může dojít k tomu, že projekty bude nutné financovat z národních zdrojů,“ uvádí materiál. Vláda chce nicméně Evropskou komisi uchlácholit i tím, že jako první vloží do zákona novou směrnici týkající se problematiky posuzování vlivu staveb na životní prostředí.

Rok oprav silnic. České obalovny loni vyrobily nejvíc asfaltu v historii

Podle někdejšího ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) musí vláda na nejvyšší úrovni jednat v Bruselu. „Pokud je řešením jednoduchý zákon, pak nechápu, proč s ním přicházejí až nyní. Tak jednoduché to ale bohužel nebude,“ řekl Stanjura.

Dá se navíc předpokládat, že plán budou napadat různé ekologické organizace, které už se ozývají. „Vládní návrh je v přímém rozporu s evropskou legislativou, popírá její smysl i cíl. To může být důvodem pro zastavení financování staveb z fondů EU,“ uvedl Jiří Káňa z organizace Zelený kruh.

„Je to taková česká cesta: obejít, nedodržet slib a smát se za bukem, jak jsme chytří,“ hodnotí plán ministerstva dopravy Miloslava Pošvářová, která pracuje pro podnikatele Radima Jančuru v jeho stínovém Ředitelství silnic a dálnic.

Podporu naopak vládní plán získá od části opozice, která už nechce dál zdržovat dopravní stavby.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz