Ministr Vladimír Kremlík už představil, jak si řidiči e-kupony opatří, ale funkční elektronický obchod nebo kamery, které bude policie používat pro kontrolu zaplacení poplatku, zatím k dispozici nejsou. Na rozdíl od podobného tendru na kamionové mýto totiž stát nehledá jednoho výhradního dodavatele, ale chce elektronický systém rozporcovat do šesti částí. Pro ty vypsat šest na sobě nezávislých výběrových řízení.
Stát s jednodenní dálniční známkou nepočítá, roční bude platit 365 dní |
Konec papírových kuponů přitom ministerstvo dopravy původně slibovalo v roce 2016 a následně jej opakovaně odložilo. I nynější termín je napjatý a ministr dopravy si riziko rozdělení zakázky na více soutěží uvědomuje. Zhruba rok času, se kterým úřad počítá pro vypořádání soutěží na spuštění nového systému, totiž nedává moc prostoru pro odvolání k antimonopolnímu úřadu, případně soudním sporům s neúspěšnými uchazeči.
Spuštění elektronického kuponu přitom může ohrozit zpoždění v kterékoli z připravovaných šesti soutěží. „Nebereme to na lehkou váhu. Každý poslední týden v měsíci dostávám na stůl report o dalším průběhu plnění termínů,“ řekl Kremlík. Zpoždění si totiž resort nemůže dovolit. Poté co na konci srpna změnu zákona zavádějícího elektronické známky podepsal prezident Miloš Zeman, není návrat k papírovému kuponu možný.
První tendry na nové dodavatele plánuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) začít vyhlašovat letos od října do prosince.
Kamery, účetnictví a velký šéf
V první řadě půjde o soutěž na dodání kamer, které bude policie a celní správa používat při kontrolách. Ruku v ruce s tím bude vyhlášeno výběrové řízení na správce tohoto systému, tedy na společnost, která bude spravovat databáze zaplacených poplatků. Fakticky tak bude policii a celníkům dodávat data, podle kterých zjistí, že dané vozidlo má dálniční poplatek zaplacený. Tato společnost má podle SFDI zároveň pro celý systém spravovat účetnictví nebo reporting.
Další dvojice tendrů se bude týkat obchodních služeb. Tedy správce e-shopu, ve kterém si budou lidé moci nakupovat elektronické viněty online, a naopak provozovatele sítě kamenných prodejen pro lidi, kteří si pro známku, byť virtuální, raději přijdou osobně.
Nepostradatelný bude také provozovatel infrastruktury, na které systém poběží, a nakonec takzvaný systémový integrátor. Ten bude mít podle plánu státního fondu povinnost zajistit, aby všechny výše jmenované služby dohromady správně fungovaly.
Ministr představil e-shop pro dálniční kupony |
U podobného systému na výběr poplatků od kamionů nebo autobusů si resort dopravy vyčlenil výrazně více času. Obří soutěž, jejíž hodnotu odhadl na 29 miliard korun, vypsal v polovině roku 2017. Na výběr dodavatele a přípravu na spuštění nového systému tak měl 30 měsíců, což se nakonec ukázalo jako prozíravé. Podpis s konsorciem firem CzechToll a SkyToll vloni v říjnu nakonec vycházel tak akorát, aby novému dodavateli mohl stát poskytnout slibovanou 14měsíční lhůtu na výstavbu a testování nového satelitního mýta.
V plnění úkolu na elektronické zpoplatnění osobních aut zvolil dopravní resort kompletně jinou strategii. Kromě toho, že se rozhodl obejít bez jednoho hlavního partnera a správu systému rozdělit mezi více subdodavatelů, rozhodl se po nepříliš přesném odhadu ceny prvního kontraktu už předpokládanou hodnotu zakázek nezveřejňovat.
V soutěži na správce mýta je totiž výsledná cena 10,8 miliardy korun téměř třetinová proti tomu, co za správu systému ministerstvo původně předpokládalo vydat. Správa mýta má tak od příštího roku vyjít na zhruba miliardu korun ročně. Tisk dálničních známek stojí ročně zhruba 300 milionů korun, elektronické mají být zhruba o sto milionů korun levnější. Za dálniční známky přitom od řidičů vybral 5,3 miliardy korun.