Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

  5:05
Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit mezi žadatele provozující železniční překladiště. Zájem o dotaci na výstavbu nebo rozšíření terminálů kombinované dopravy projevily pouze čtyři společnosti.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Přibyl / CNC Profimedia.cz

Dohromady požádaly o vyplacení částky 448 milionů korun, řekla MF ­DNES mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Vyplacená částka ovšem může být nižší. Žádosti nyní posoudí ministerská komise, která rozhodne, zda projekty splňují požadavky na spolufinancování z evropských dotací, nebo ne. 

Nevyužité peníze si ministerstvo ponechá pro další dotační programy na podporu překladišť, nebo je přenechá státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) na modernizaci kolejí.

Veřejné peníze mají směřovat společnosti Vellerin na rozšíření překladiště zboží v Obrnicích u ­Mostu, výstavbu terminálu v ostravském Mošnově nebo na pořízení kolejových jeřábů v areálu mělnického přístavu a na rozšíření překladiště v Kolíně.

Výstavba dvou nových jeřábů v­ největším tuzemském přístavu v­ Mělníku by měla vyjít na zhruba 200 milionů korun, uvedl předseda představenstva společnosti České přístavy Miloslav Černý. Na projekt, který by měl usnadnit překládku zboží z koreb kamionů na vlaky a zpět, požaduje společnost od resortu dopravy dotaci necelých 90­ milionů korun. Celkem totiž může státní příspěvek tvořit nanejvýš 49 procent všech uznatelných nákladů.

Vlaky místo 250 kamionů

„Denně do Mělníka přijíždí sedm nebo osm nákladních vlaků se třiceti až čtyřiceti kontejnery, které se zde překládají na kamiony,“ uvedl Černý. Jde zpravidla o zboží, které do Evropy převážejí zaoceánské lodě a které do Česka z přístavů v Hamburku, slovinském Koperu nebo ze severomořských přístavů míří po železnici.

Možnost kontejnery se zbožím přepravovat po vodě komplikuje fakt, že minimálně půl roku je kvůli nedostatku vody v Labi plavba ekonomicky neudržitelná. I železniční přeprava v současném rozsahu ale dokáže českým silnicím ulevit od zhruba 250 kamionů každý den.

Nynější dotační program je už třetím pokusem, kterým se ministerstvo snaží podpořit rozvoj kombinované dopravy a přesunout tak část zboží z kamionů směrem k železniční dopravě. Předchozí výzvy ale příliš mnoho nových projektů nepřinesly, v obou dvou ministerstvo žadatelům schválilo příspěvek zhruba 64 milionů korun.

Téměř 13 milionů směřovalo na rozšíření skladovacích ploch v obrnickém terminálu, který o další dotace žádá i nyní. Šest milionů korun pak směřovalo na pořízení kontejnerového překladače do terminálu v severočeských Lovosicích. Další peníze spolkla modernizace překladiště v Černé za Bory v Pardubicích nebo výstavba nového terminálu kombinované dopravy v kolínském přístavu.

Ani dotace elektroaut nelákají

Česko je v elektromobilitě outsiderem, výstavba dobíjecích stanic vázne

Podobně nízký zájem o veřejné peníze je i v oblasti výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily, kde ministerstvo dopravy rovněž marně nabízí evropské peníze pro výstavbu rychlonabíječek pro elektrická auta. Ze stomilionové dotace úřad zájemcům vyplatil jen 26 milionů korun. Investoři přitom předložili žádosti za zhruba 50 milionů korun, jeden z nejambicióznějších projektů ale nesplnil podmínky pro udělení dotace. 

Další šance na rozšíření sítě dobíjecích stanic z veřejných peněz bude na začátku příštího roku. Do února se mohou přihlásit další zájemci o dotace v celkové výši 174 milionů korun. Dostatečně hustá síť stanic je přitom důležitou podmínkou, která může řidiče přesvědčit k výměně vozu se spalovacím motorem za elektromobil. Do roku 2024 jich má být v Česku 800.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...