Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

  7:00
Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z benzinu. Ministerstvo dopravy plánuje zvýšit dosavadní odvod peněz, které se na dani z paliv a maziv vyberou, ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který má v první řadě na starosti financování výstavby a oprav komunikací, v současnosti z těchto daní končí přibližně devět procent a zbytek sumy vybrané od motoristů putuje bez bližšího určení do státního rozpočtu.

Letos by z vybrané daně mělo zpět do resortu dopravy putovat 8,2 miliardy korun. Zvýšení podílu z nynějších devíti na dvacet pět procent by mohlo přinést dalších čtrnáct miliard korun.

Návrh na zvýšení podílu peněz, které se z motoristických poplatků vracejí zpět do dopravy, se s přestávkami objevuje dlouhodobě. Při nedávném vyjednávání koalice mezi ANO a ČSSD se ale stal ústředním motivem dopravního programu vznikající vlády, na kterém se shodli dopravní experti obou stran. I přes fiasko vyjednávání o vládě však tento bod zůstává ve hře.

„Pokud bude vláda, zejména ministerstvo financí, chtít, ministerstvo dopravy je připraveno pokračovat v diskusi na toto téma,“ řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Fond dopravy historicky o část peněz z paliv a minerálních olejů přišel v souvislosti s převodem silnic nižších tříd ze státu na kraje. Po vzniku krajů byly totiž v roce 2001 do jejich majetku převedeny silnice druhých a třetích tříd. Nově vzniklé samosprávné celky se tak o tyto komunikace musely začít starat samy. Spolu s tím však klesl příjem fondu dopravy ve prospěch krajů.

Krajům tyto peníze přicházejí společně s ostatními prostředky v rámci takzvaného rozpočtového určení daní. Peníze, které tak byly původně určené na opravy silnic, mnohdy kraje využily v jiných oblastech, než je obnova komunikací.

Krajům chybí jistota

Tento způsob financování má proto řadu kritiků, nesprávnost rozpuštění peněz určených na dopravu dokazuje i technický stav řady silnic nižších tříd, na které musí krajům stát v posledních letech stejně přispívat z peněz určených na dálnice a silnice vyšších tříd. Ročně tak v rámci mimořádného opatření putují na tento typ komunikací tři až čtyři miliardy korun.

Starostové a hejtmani ale dopředu nevědí, zda se v rozpočtu fondu tyto peníze na opravy najdou, a zda tedy mají připravovat projekty na opravy silnic. Vloni v září například ředitel SFDI kraje varoval, že letošní rozpočet SFDI bude natolik napjatý, že s penězi na silnice druhé a třetí třídy počítat nemohou. Začátkem dubna ministr dopravy Dan Ťok krajům přislíbil čtyři miliardy, pokud se zasadí o rychlé odstraňování billboardů od krajských silnic.

Právě problémy s plánováním mají být hlavním smyslem návrhu na zvyšování peněz plynoucích do SFDI ze spotřební daně. Její výběr je totiž relativně stálý. Resort dopravy by tak s těmito penězi mohl počítat několik let dopředu, na rozdíl od výše rozpočtové dotace, která závisí na politické shodě a je značně proměnlivá. Na skutečnost, že konečná výše rozpočtu se mimo jiné právě kvůli této pohyblivé složce významně liší od střednědobých výhledů, si fond dopravy dlouhodobě stěžuje. „Přispělo by to ke stabilizaci rozpočtu a nemuseli bychom při jeho sestavování vést z roku na rok jednání,“ uvedl ředitel fondu Zbyněk Hořelica.

Stabilitu by ale návrh nepřinesl jen státnímu fondu, ale i krajům a obcím. V rámci návrhu se uvažuje o vytvoření pevně dané rozpočtové položky, kterou by fond krajům na opravy silnic nižších tříd každoročně přispíval.

Uvažovaným navýšením by se z daně z paliv a maziv stala nejsilnější položka daňových příjmů fondu. Kromě spotřební daně dostává fond zhruba šest miliard ze silniční daně. Pět miliard pak v letošním rozpočtu připadá na dálniční známky od řidičů osobních aut a přes devět miliard na příjem z mýta.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...