Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakázka na míru: tendr na tramvaje pro Plzeň mohla vyhrát jediná firma

  1:00aktualizováno  1:00
Tuzemským dopravním podnikům se otevřela cesta k nákupu nových tramvají za evropské peníze. Ne všem se však soutěže daří – antimonopolní úřad už zrušil „tramvajový tendr“ olomouckého dopravního podniku, podmínky soutěže najednou mění i Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP).

EVO2 | foto: Dopravní podnik Liberec

Podmínky byly totiž nastavené tak, že se mohl přihlásit jediný dodavatel. Plzeň hledá šestnáct středněkapacitních tramvají a chce za ně utratit půl miliardy korun. Jde o typ vozů, kterému se na rozdíl od větších tramvají řada výrobců nevěnuje, a proto v něm nevládne tak silná konkurence.

V Plzni však požadovali, aby uchazeči ukázali osvědčení od Drážního úřadu o schválení – to znamená, že taková vozidla už v Česku jezdí. Takové tramvaje u nás posledních více než deset let dodává Aliance TW Team, kde má hlavní roli společnost Pragoimex.

Technické parametry společně se schválením v Česku splňuje aktuálně jediná tramvaj – EVO2 jezdící v Liberci, kde však jezdí jediný kus. Jde přitom o tramvaj, která kvůli technickým problémům několik měsíců stála.

Změna až po dotazech MF DNES

Mluvčí PMDP Kateřina Fránová nejprve ve svém vyjádření na dotazy MF DNES uvedla, že si nejsou vědomi toho, že by podmínky splňovala jediná tramvaj.

„Nejsme si vědomi, že bychom vypisovali zakázku pouze pro jednu firmu. Víme nejméně o dvou řešeních, z nichž jedno je na českém trhu již realizováno a jedno by na základě uzavřené zakázky realizováno být mělo. Dokladem toho je například plánovaná dodávka tramvají do DP Ostrava, kam bude dodávat tramvaje stejné kapacity firma Stadler,“ uvedla Fránová.

Jenže podle původních podmínek měl Stadler smůlu – jeho tramvaj pro Ostravu ještě není schválená a nemůže se tedy stejně hlásit. To nakonec uznali i v PMDP. Na základě dotazů MF DNES nakonec změnili podmínky soutěže. „Nebudeme požadovat rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla Drážním úřadem pro ČR ve chvíli konání komise, nicméně tato podmínka bude platná pro termín dodání vozidel,“ řekla Fránová. Současně zvýšili penále za případné zpoždění.

Nejde však o jediný problém celé zakázky – PMDP má dlouhodobě vysoutěžený servis všech svých vozidel od Škody Transportation. Vítězný výrobce tramvají pak bude muset svěřit péči o své vozy právě Škodě. Ta sice přímo dodat tramvaje do soutěže nemůže, přesto v celém tendru hraje zajímavou vedlejší roli.

Škoda vlastní třetinu akcií ve firmě Pragoimex, která byla podle původních podmínek jediným možným uchazečem.

Zakázku pro PMDP administruje Advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol. Podle Fránové je to na základě dlouhodobé dobré zkušenosti. Jenže advokát Daniel Volopich má ke Škodě Transportation poměrně blízko, minimálně k jednomu členu vedení a spolumajiteli.

Z výpisu z obchodního rejstříku a katastru nemovitostí vyplývá, že člen dozorčí rady Škody Michal Korecký má trvalé bydliště v Přešticích v domě, který patří právě Volopichovi. PMDP v tom nevidí problém.

„Parametry zakázky nastavuje naše společnost (PMDP). Advokátní kancelář má na starosti pouze její administraci, nic jiného. Uvedenou skutečnost tedy nepovažujeme za konflikt zájmů. U našich obchodních partnerů a dodavatelů služeb nesledujeme jejich soukromí,“ dodala Fránová.

Antimonopolní úřad už loni na podzim zrušil soutěž na tramvaje v Olomouci, nedávno rovněž potvrdil pokutu pro dopravní podnik měst Most a Litvínov za soutěž, ve které vyhrál Pragoimex.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...



Najdete na iDNES.cz