Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

  5:06aktualizováno  5:06
Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s okolními zeměmi neúměrně mnoho, ale obecní úřady zpravidla správci železničních tratí nepovolí nadbytečná křížení zrušit. Resort proto navrhuje, aby obce o poslední slovo při těchto jednáních přišly.

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem. Nehoda stála život tři cestující. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Opatření se nachází v novele zákona o ­urychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Celkem je v Česku více než 7 800 křížení silnic a železnic, z nichž zhruba polovina je vybavena jen nejzákladnějším typem zabezpečení, takzvaným výstražným křížem. Zredukováním jejich množství si železničáři slibují snížení počtu dopravních nehod. Zároveň by se tím na řadě úseků otevřela cesta ke zrychlení vlaků a zatraktivnění železnice na úkor silniční dopravy.

„Rušení přejezdů by se v první řadě mělo týkat křížení tratí a místních a účelových komunikací,“ řekl MF DNES mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. 

Stávající legislativa podle něj obce nemotivuje při rušení nadbytečných přejezdů spolupracovat. Tomu odpovídají i výsledky takovýchto jednání, při kterých se letos podařilo z české sítě odstranit dvacet křížení, v loňském roce pouze šestnáct.

Objížďka do deseti kilometrů

Podle návrhu ministerstva dopravy by obce nadále nemohly blokovat žádosti o zrušení silnic, které křižují koleje k pozemkům přístupným i­ jinou cestou. Objízdná trasa přitom nesmí být proti původní silnici delší o více než deset kilometrů a zároveň nesmí křižovat další železniční přejezd, který by byl hůře zabezpečený. Druhá podmínka by tak znemožňovala například zrušit přejezd se závorami a nutit řidiče původní trasu objíždět po přejezdu vybaveném pouze výstražnými světly.

Nehoda na přejezdu ve Studénce

Kromě délky objízdné trasy a případného dalšího křížení budou úřady posuzovat i další kritéria. „Vhodnost trasy bude posuzována zejména s ohledem na stavebně technický stav pozemních komunikací, po nichž tato trasa povede, hustotu provozu na těchto pozemních komunikacích, jejich kapacitu a intenzitu provozu, který se na ně v důsledku zrušení přejezdu přesune,“ uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

„Při délce železniční sítě zhruba 9­500 kilometrů vychází v Česku jeden železniční přejezd na necelých jeden a půl kilometru. V tom je Česko když ne světový, tak určitě evropský rekordman,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Jeho úřad musí každou žádost správy železnic posvětit ještě předtím, než začne o odstranění přejezdu vyjednávat s místním silničním úřadem.

Nehody na přejezdech

Smutným příkladem marné snahy o zrušení železničního přejezdu je křížení ve Studénce, na kterém při srážce pendolina s kamionem v ­roce 2015 zemřeli tři lidé a další dvě desítky osob byly zraněny. Po jeho odstranění volal krátce po nehodě ministr dopravy Dan Ťok. Přestože je železniční trať možné přímo v obci přejet i po nadjezdu, narazil na neochotu obce nebezpečné křížení odstranit. „Je frekventovaný, ale je to přejezd jako každý jiný. Že na něm řidiči nedodržují pravidla, je problém jiný,“ uvedl tehdy starosta Lubomír Šobich.

Zrychlení na 200 kilometrů

Správa železnic proto na tomto místě chystá podjezd za 700 milionů korun, jehož výstavba by měla začít v roce 2020.

Kromě bezpečnosti argumentuje resort dopravy i snahou zmodernizovat tratě a na vybraných místech koridorů zavést dvousetkilometrovou rychlost. Jednou z legislativních podmínek je však odstranění klasických přejezdů z cesty rychle jedoucím vlakům. Ty budou muset buď zmizet, nebo je nahradí nadjezdy. Jde o úseky Choceň–Uhersko, Břeclav–Vranovice, Olomouc–Dluhonice, Sudoměřice–Votice a úseky Soběslav–Doubí, Nemanice–­Ševětín.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Maroko a Prahu spojí přímá linka. Air Arabia začne létat do Casablanky

Pohled na večerní Casablancu s mešitou krále Hassana II.

Přepravní společnost Air Arabia Maroc začne provozovat přímé letecké spojení mezi Prahou a největším marockým městem...

Taxikář Uberu v New Yorku bude brát minimálně 600 korun za hodinu

Lower East Side, která byla několik dní bez proudu. Dodávky elektřiny se už...

New York se stal prvním americkým městem, které zavedlo minimální mzdu pro řidiče alternativních taxislužeb typu Uber a...

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Najdete na iDNES.cz